Otonom/İnsansız Gemi •Montrö Boğazlar Sözleşmesi • Hukuki Statü • Birleş-miş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi • Uluslararası Deniz Hukuku Autonomous/Unmanned ships • Montreux Convention Regarding the Regime of the Straits • Legal Status • United Nations Convention on the Law of the Sea • International Law of the Sea Otonom/İnsansız Gemi Montrö Boğazlar Sözleşmesi Hukuki Statü Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi Uluslararası Deniz Hukuku Autonomous/Unmanned ships • Montreux Convention Regarding the Regime of the Straits Montreux Convention Regarding the Regime of the Straits Legal Status United Nations Convention on the Law of the Sea International Law of the Sea
220K072 Nolu "Otonom Gemilerin Kullanımının Türkiye Denizcilik Sektöründe Ortaya Çıkaracağı Hukuki Problemlerin ve Buna İlişkin Çözüm Yollarının Araştırılması" başlıklı 1001 Projesi
Otonom/İnsansız Gemi •Montrö Boğazlar Sözleşmesi • Hukuki Statü • Birleş-miş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi • Uluslararası Deniz Hukuku Autonomous/Unmanned ships • Montreux Convention Regarding the Regime of the Straits • Legal Status • United Nations Convention on the Law of the Sea • International Law of the Sea Otonom/İnsansız Gemi Montrö Boğazlar Sözleşmesi Hukuki Statü Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi Uluslararası Deniz Hukuku Autonomous/Unmanned ships • Montreux Convention Regarding the Regime of the Straits Montreux Convention Regarding the Regime of the Straits Legal Status United Nations Convention on the Law of the Sea International Law of the Sea
220K072 Nolu "Otonom Gemilerin Kullanımının Türkiye Denizcilik Sektöründe Ortaya Çıkaracağı Hukuki Problemlerin ve Buna İlişkin Çözüm Yollarının Araştırılması" başlıklı 1001 Projesi
Autonomous/unmanned ships are one of the fastest-growing technologies in recent years. Autonomous/unmanned ships are vessels that can manage them-selves through previously programmed commands or preconfigured algorithms. These ships can control themselves in areas such as navigation, speed adjust-ment, voyage, and maneuvering using a built-in software and sensor system. In this way, autonomous ships increase safety by reducing or eliminating human error-based incidents, and also lower production and operational costs as they require less human power and are less prone to errors. Autonomous ships also enable critical or unsafe regions to operate, such as submarine search and rescue missions. The technology of autonomous ships is rapidly evolving in recent years and is being used in areas such as maritime, trade, energy, and security. With the improvement of technology and reduction of costs, more autonomous ship pro-jects are being carried out in recent years. However, the legal status of autono-mous ships is still not fully determined. It is important to determine whether the provisions of the Turkish Commercial Code applicable to ships can be used as legal regulations for autonomous ships in Turkey. In addition, it is necessary to consider whether autonomous ships can find a place in the Montreux Conven-tion Regarding the Regime of the Straits. This article examines the legal status of autonomous ships and the current situation in Turkey for implementation.
Autonomous/Unmanned ships Montreux Convention Regarding the Regime of the Straits Legal Status United Nations Convention on the Law of the Sea International Law of the Sea
220K072 Nolu "Otonom Gemilerin Kullanımının Türkiye Denizcilik Sektöründe Ortaya Çıkaracağı Hukuki Problemlerin ve Buna İlişkin Çözüm Yollarının Araştırılması" başlıklı 1001 Projesi
Otonom/insansız gemiler, son yılların en hızlı gelişen teknolojilerinden biridir. Otonom/insansız gemiler, önceden programlanmış komutlar veya önceden yapı-landırılmış algoritmalar aracılığıyla kendilerini yönetebilen gemilerdir. Bu gemi-ler, yerleşik bir yazılım ve sensör sistemi kullanarak kendilerini navigasyon, hız ayarlama, seyir ve manevra gibi konularda kontrol edebilmektedir. Bu sayede, otonom gemiler, insan faktörüne dayalı hataları azaltarak veya ortadan kaldıra-rak güvenliği arttırmakta, ayrıca üretim ve işletme maliyetlerini düşürmektedir. Bu gemiler, daha az insan gücü gerektirir ve daha az hataya yatkındır. Ayrıca, otonom gemiler, denizaltı arama ve kurtarma görevleri gibi kritik veya güvenli olmayan bölgelerde çalışmasına olanak sağlamaktadır. Otonom gemilerin tekno-lojisi, son yıllarda hızlı bir şekilde gelişmektedir ve bu teknoloji, denizcilik, tica-ret, enerji ve güvenlik alanlarında kullanılmaktadır. Özellikle, son yıllarda, tek-nolojinin gelişmesi ve maliyetlerin düşmesiyle birlikte, daha fazla sayıda otonom gemi projesi hayata geçirilmektedir. Ancak, otonom gemilerin hukuki statüsü halen tam anlamıyla belirlenememiştir. Türkiye'de mevcut Türk Ticaret Kanu-nun gemilere ilişkin hükümlerinin otonom gemilerle ilgili hukuki mevzuat ola-rak kullanılıp kullanılamayacağının tespiti önemlidir. Ayrıca otonom gemilerin Montrö Boğazlar Sözleşmesinde yer bulup bulamayacağını da düşünmek gere-kir. Bu makale, otonom gemilerin hukuki statüsünü ve Türkiye'de uygulamaya yönelik mevcut durumu incelemektedir.
Otonom/İnsansız Gemi Montrö Boğazlar Sözleşmesi Hukuki Statü Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi Uluslararası Deniz Hukuku Autonomous/Unmanned ships • Montreux Convention Regarding the Regime of the Straits Legal Status United Nations Convention on the Law of the Sea International Law of the Sea
TÜBİTAK
220K072 Nolu "Otonom Gemilerin Kullanımının Türkiye Denizcilik Sektöründe Ortaya Çıkaracağı Hukuki Problemlerin ve Buna İlişkin Çözüm Yollarının Araştırılması" başlıklı 1001 Projesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 220K072 Nolu "Otonom Gemilerin Kullanımının Türkiye Denizcilik Sektöründe Ortaya Çıkaracağı Hukuki Problemlerin ve Buna İlişkin Çözüm Yollarının Araştırılması" başlıklı 1001 Projesi |
Erken Görünüm Tarihi | 8 Mayıs 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Temmuz 2023 |
Kabul Tarihi | 25 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |