TBMM kararları, kural olarak,
herhangi bir yargısal denetime tabi değildir. Bunun sebebi, TBMM kararlarının
birey hak ve özgürlüklerine ilişkin olmaması ve yasama organı ile yürütme ve
yargı organları arasındaki ilişkiyi düzenlemesidir. Doğal olarak, bu durum
hukuk devleti ilkesini ihlal etmez. Bununla birlikte, TBMM’nin karar olan
işlemlerinden kendi İçtüzüğü, milletvekilliğinin düşmesi kararı vermesi
durumunda bu karar ve yasama dokunulmazlığının kaldırılması kararı Anayasa
Mahkemesi’nin denetimine tabidir. Görüleceği üzere, İçtüzük, milletvekilliğinin
düşmesi ve yasama dokunulmazlığının kaldırılması kararları TBMM’nin kendi iç
işleyişine ve çalışma düzenine ilişkin olmasına rağmen, önemine binaen bu
kararların denetimi mümkün kılınmıştır. Bu kararlar, Meclis çoğunluğunu elinde
bulunduran siyasi parti veya partilerin, bu avantajı kullanarak muhalefeti
ortadan kaldırma ihtimali vermesi sebebiyle önemlidir. Dolayısıyla Anayasa
Mahkemesi, bu üç tür kararı denetlemektedir. Bununla birlikte, Anayasa
Mahkemesi’nin işlemin nitelemesiyle bağlı olmadığı yönünde eylemli içtüzük
değişikliği içtihadı bulunmaktadır. Bu içtihat, Anayasa Mahkemesi’nin denetim
yetkisini Anayasa’da öngörülenden daha geniş yorumlaması olarak belirtilebilir.
Konular | Hukuk |
---|---|
Bölüm | KAMU HUKUKU |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Ağustos 2017 |
Kabul Tarihi | 28 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |