Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL MEDYA ADLARININ ŞİRKETE SERMAYE OLARAK KONULMASI

Yıl 2025, Cilt: 33 Sayı: 2, 1099 - 1135, 30.06.2025
https://doi.org/10.15337/suhfd.1663715

Öz

Sosyal medya günümüzün önemli fenomenlerinden biridir. Günümüzde 16-64 yaş arası kişilerin %60’tan fazlası sosyal medya kullanıcısı olup bu oran her geçen gün artmaktadır. Kullanıcı sayısının artmasıyla birlikte sosyal medya hesaplarının hem sosyal ağ sağlayıcıdan ve hem de kendilerine reklam verenlerden elde ettikleri gelirler de önemli seviyelere ulaşmıştır. Bu nedenle sosyal medya adları kendi başına bir değer ifade eder hale gelmiştir.
Türkiye’de TTK’ya göre nakdi ve ayni sermayenin yanında elektronik ortamlar, alanlar, adlar ve işaretler gibi değerlerin de şirketlere sermaye olarak konulması mümkündür. Ancak bunlar haklı olarak kullanılan, devredilebilir, üzerinde sınırlı bir ayni hak, haciz ve tedbir bulunmayan, değerlenebilir nitelikte olmak zorundadır. Şirkete sermaye olarak konulması taahhüt edilen sosyal medya adlarının mülkiyeti, şirket tüzel kişiliğinin kurulduğu anda şirkete geçecektir. Ancak bunlar üzerindeki fiili hakimiyetin sağlanması için kullanıcı adı ve şifrelerinin teslim edilmesi gerekmektedir.

Kaynakça

  • AKGÜN, V. Özlem/AKGÜN, Ali: “Marka ve Marka Değeri Olgusu: Marka Değerinin Tespitine Yönelik Bir Uygulama”, Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, C. 8, 2014, s. 1-13.
  • AKINCI ALBAYRAK, Özlem: Anonim Şirketler Hukukunda Şirket Malvarlığının Korunması, İstanbul.
  • AKKURT, Sinan Sami: Sosyal Medyada Gerçekleşen İhlaller Karşısında Kişilik Hakkının Korunması, Ankara, 2019.
  • BAHTİYAR, Mehmet: Ortaklıklar Hukuku, İstanbul, 2022.
  • BULAT, Nataliia: “A Domain Name And Trademark: A Comparison And Relationship Acoording To Ukranian Legislation”, The Lawyer Quarterly, C. 10, S. 3, 2020, s. 324-336.
  • CERF, Vint/KAHN, Robert Evelyn: “A Protocol for Packet Network Intercommunication”, IEEE Transactions on Communications (IEEE) C. 22, S. 5, 1974, s. 637-648.
  • CHOUDHURY, Nupur: “World Wide Web and Its Journey from Web 1.0 to Web 4.0.”, International Journal Of Computer Science and Information Technologies, C. 5, S. 6, 2014, s. 8096-8100.
  • ÇAKIROĞLU, Buğra Kaan: “Sosyal Medya Adları Ve Türk Medenî Kanunu m.26 Kapsamında Sosyal Medya Adlarının Korun-ması”, İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C. 7, S. 1, 2020, s. 192 – 214.
  • ÇELİK, Aydın: Anonim Ortaklıklarda Malvarlığı, İstanbul, 2021.
  • DAMODARAN, Aswath: “Invisible Value? Valuing Companies with Intangible Assets”, SSRN Electronic Journal, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1609799, (Erişim Tarihi: 10.02.2025).
  • EKİCİ, Şerafettin: Bilişim ve Teknoloji Hukuku, Ankara, 2024.
  • ERİŞ, Gönen: Ticari İşletme ve Şirketler, C. 2, Ankara, 2017.
  • ERYİĞİT, Harun: 6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu Çerçevesinde Anonim Ortaklıklarda Sermayenin Korunması İlkesi, İstanbul, 2020.
  • Facebook Para Kazanma: Bağlantı: https://facebook.com/business/goals/monetize-content. (Erişim Tarihi: 12.01.2025)
  • FIRAT, Duygu /BADEM, A.Cemkut: “Marka Değerleme Yöntemleri ve Marka Değerinin Mali Tablolara Yansıtılması.”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, C. 38, 2008, s. 210-219.
  • ICANN Tanıtım: https://www.icann.org (Erişim Tarihi: 28.01. 2025). Instagram Para Kazanma: https://creators.instagram.com/earn-money?locale=tr_TR. (Erişim Tarihi: 12.01.2025)
  • Instagram Yardım Merkezi: https://help.instagram.com/ (Erişim Tarihi: 30.01.2025). Influencer Marketing Hub: Benchmark Report (12 Aralık 2024), https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-benchmark-report (Erişim Tarihi: 12.01.2025).
  • KAPLAN, Andreas M./ HAENLEIN, Michael: “Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media”, Business Horizons, C. 53, S. 1, Ocak 2010, s. 59-68.
  • KAPLAN, Yavuz: “İnternet Alan İsimlerine İlişkin Uluslararası Uyuşmazlıkların Çözümü Konusunda ICANN Yargılama Usulü”, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C. 7, S. 3-4, 2003, s. 697-720.
  • KARAMAN, Zeliha: İnternet Alan Adı Uyuşmazlıkları Ve Çözüm Yolları, Karşılaştırmalı Bir Analiz, Ankara, 2017.
  • KARAMAN COŞGUN, Özlem: “Anonim Şirketlerde Sermaye Kav-ramı ve Ayni Sermaye Değerinin Belirlenmesi”, Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, C. 18, S. 2, 2012, s. 333-348.
  • LEV, Baruch/ABERNETHY/Margaret, A./ WYATT, An-ne/ BIANCHI, Patrizio/LABORY, Sandrine: Study on the measurement and reporting of intangible assets and associa-ted reporting practices: prepared for the Commission of the European Communities, Enterprise Directorate General, Brük-sel, 2003.
  • MEMİŞ, Tekin: “İnternette Alan Adı Uyuşmazlıklarında Çözüm Ara-yışları ve WIPO Ara Raporu”, Milletlerarası Hukuk ve Millet-lerarası Özel Hukuk Bülteni, C. 19, S. 1-2, 1999, s.513-527.
  • MOROĞLU, Erdoğan: Anonim Ortaklıklarda Sermaye Artırımı, İs-tanbul, 2018.
  • NOMER, Füsun: “İnternet Alan Adının Hukukî Niteliği Ve Marka Ve Ticaret Ünvanı Gibi Ayırt Edici Ad Ve İşaretler İle Arasında Benzerlik Bulunması Sebebiyle Doğabilecek Hukukî Sorunlar”, Hayri Domaniç’e 80. Yaş Günü Armağanı, İstanbul, 2001, s. 395-418.
  • NOMER, Haluk Nami/ERGÜNE: Mehmet Serkan, Eşya Hukuku, İs-tanbul, 2019.
  • OĞUZ, Sefer: “İnternet Alan Adı Hakkının Hukukî Niteliğinin Değer-lendirilmesi”, Sakarya Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C. 9, S. 1, 2021, s. 13-30.
  • OĞUZMAN, M. Kemal/SELİÇİ, Özer/OKTAY-ÖZDEMİR, Saibe: Kişiler Hukuku, İstanbul, 2015.
  • OĞUZMAN, M. Kemal/SELİÇİ, Özer/OKTAY-ÖZDEMİR, Saibe: Eşya Hukuku, İstanbul, 2016.
  • ÖZDEMİR, Ali/TEMİZEL, Fatih: “Holding Şirketlerinde Sosyal Med-ya Kullanımı”, Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C. 21, S. 1, s. 38-47.
  • ÖZDEMİR, Hayrunnisa: “Türk Ve İsviçre Medeni Hukukunda Ad Üzerindeki Hak Ve Korunması”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C. 57, S. 3, 2008, s. 561-598.
  • ÖZDEMİR, Şebnem/ÖNCÜL, Mehmet Sadık: “Marka Değerleme”, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, C. 17, S. 2, 2016, s.205-224.
  • PELIKANOVA, Radka MacGregor: “European Integration And. Top Level Domain In 2013”, The Lawyer Quarterly, C. 3, S. 4, 2013, s. 311-323.
  • SAVICKAITĖ, Živilė: “The Evaluation of Company’s Intangible As-sets’ influence for Business Value”, International Journal of Economic Sciences and Applied Research, C. 7, S.3, 2015, s. 133-155.
  • TC Ticaret Bakanlığı: 2023 E-Ticaretin Görünümü Raporu, (27 Mayıs 2024), Bağlantı: https://ticaret.gov.tr/duyurular/turkiyede-e-ticaretin-gorunumu-raporu-yayimlandi (Erişim Tarihi: 05.12.2024)
  • TEKİNALP, Ünal: Sermaye Ortaklıklarının Yeni Hukuku, İstanbul, 2020.
  • TÜİK: Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması (Tür-kiye İstatistik Kurumu, (27 Ağustos 2024). https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2024-53492 (Erişim Tarihi: 17.12.2024)
  • We are Social: Dijital 2025 Raporu (1 Şubat 2025), https://wearesocial.com/uk/blog/2025/02/digital-2025 (Erişim Tarihi: 01.03.2025).
  • YAVUZ, Mustafa: “Türk Hukukunda Anonim Şirketlere Hâkim Olan Temel İlkeler”, Gümrük ve Ticaret Dergisi, C. 6, S. 18, 2019, s. 12-27.

THE CONTRIBUTION OF SOCIAL MEDIA NAMES AS CAPITAL TO THE COMPANY

Yıl 2025, Cilt: 33 Sayı: 2, 1099 - 1135, 30.06.2025
https://doi.org/10.15337/suhfd.1663715

Öz

Social media is one of the most significant phenomena of our time. Today, more than 60% of individuals between the ages of 16 and 64 are social media users, and this percentage continues to grow steadily. As the number of users increases, the revenues generated by social media accounts—both from social network providers and from advertisers—have reached substantial levels. Consequently, social media names have come to represent independent economic value.
According to the Turkish Commercial Code (TCC), in addition to cash and in-kind capital contributions, values such as electronic platforms, domains, names, and signs may also be contributed as capital to companies. However, such contributions must be legitimately used, transferable, free of any limited real rights, attachments, or precautionary measures, and must be capable of valuation. The ownership of social media names pledged as capital will be transferred to the company at the moment the legal entity is established. However, to ensure effective control over these assets, the relevant usernames and passwords must also be delivered to the company.

Kaynakça

  • AKGÜN, V. Özlem/AKGÜN, Ali: “Marka ve Marka Değeri Olgusu: Marka Değerinin Tespitine Yönelik Bir Uygulama”, Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, C. 8, 2014, s. 1-13.
  • AKINCI ALBAYRAK, Özlem: Anonim Şirketler Hukukunda Şirket Malvarlığının Korunması, İstanbul.
  • AKKURT, Sinan Sami: Sosyal Medyada Gerçekleşen İhlaller Karşısında Kişilik Hakkının Korunması, Ankara, 2019.
  • BAHTİYAR, Mehmet: Ortaklıklar Hukuku, İstanbul, 2022.
  • BULAT, Nataliia: “A Domain Name And Trademark: A Comparison And Relationship Acoording To Ukranian Legislation”, The Lawyer Quarterly, C. 10, S. 3, 2020, s. 324-336.
  • CERF, Vint/KAHN, Robert Evelyn: “A Protocol for Packet Network Intercommunication”, IEEE Transactions on Communications (IEEE) C. 22, S. 5, 1974, s. 637-648.
  • CHOUDHURY, Nupur: “World Wide Web and Its Journey from Web 1.0 to Web 4.0.”, International Journal Of Computer Science and Information Technologies, C. 5, S. 6, 2014, s. 8096-8100.
  • ÇAKIROĞLU, Buğra Kaan: “Sosyal Medya Adları Ve Türk Medenî Kanunu m.26 Kapsamında Sosyal Medya Adlarının Korun-ması”, İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C. 7, S. 1, 2020, s. 192 – 214.
  • ÇELİK, Aydın: Anonim Ortaklıklarda Malvarlığı, İstanbul, 2021.
  • DAMODARAN, Aswath: “Invisible Value? Valuing Companies with Intangible Assets”, SSRN Electronic Journal, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1609799, (Erişim Tarihi: 10.02.2025).
  • EKİCİ, Şerafettin: Bilişim ve Teknoloji Hukuku, Ankara, 2024.
  • ERİŞ, Gönen: Ticari İşletme ve Şirketler, C. 2, Ankara, 2017.
  • ERYİĞİT, Harun: 6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu Çerçevesinde Anonim Ortaklıklarda Sermayenin Korunması İlkesi, İstanbul, 2020.
  • Facebook Para Kazanma: Bağlantı: https://facebook.com/business/goals/monetize-content. (Erişim Tarihi: 12.01.2025)
  • FIRAT, Duygu /BADEM, A.Cemkut: “Marka Değerleme Yöntemleri ve Marka Değerinin Mali Tablolara Yansıtılması.”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, C. 38, 2008, s. 210-219.
  • ICANN Tanıtım: https://www.icann.org (Erişim Tarihi: 28.01. 2025). Instagram Para Kazanma: https://creators.instagram.com/earn-money?locale=tr_TR. (Erişim Tarihi: 12.01.2025)
  • Instagram Yardım Merkezi: https://help.instagram.com/ (Erişim Tarihi: 30.01.2025). Influencer Marketing Hub: Benchmark Report (12 Aralık 2024), https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-benchmark-report (Erişim Tarihi: 12.01.2025).
  • KAPLAN, Andreas M./ HAENLEIN, Michael: “Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media”, Business Horizons, C. 53, S. 1, Ocak 2010, s. 59-68.
  • KAPLAN, Yavuz: “İnternet Alan İsimlerine İlişkin Uluslararası Uyuşmazlıkların Çözümü Konusunda ICANN Yargılama Usulü”, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C. 7, S. 3-4, 2003, s. 697-720.
  • KARAMAN, Zeliha: İnternet Alan Adı Uyuşmazlıkları Ve Çözüm Yolları, Karşılaştırmalı Bir Analiz, Ankara, 2017.
  • KARAMAN COŞGUN, Özlem: “Anonim Şirketlerde Sermaye Kav-ramı ve Ayni Sermaye Değerinin Belirlenmesi”, Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, C. 18, S. 2, 2012, s. 333-348.
  • LEV, Baruch/ABERNETHY/Margaret, A./ WYATT, An-ne/ BIANCHI, Patrizio/LABORY, Sandrine: Study on the measurement and reporting of intangible assets and associa-ted reporting practices: prepared for the Commission of the European Communities, Enterprise Directorate General, Brük-sel, 2003.
  • MEMİŞ, Tekin: “İnternette Alan Adı Uyuşmazlıklarında Çözüm Ara-yışları ve WIPO Ara Raporu”, Milletlerarası Hukuk ve Millet-lerarası Özel Hukuk Bülteni, C. 19, S. 1-2, 1999, s.513-527.
  • MOROĞLU, Erdoğan: Anonim Ortaklıklarda Sermaye Artırımı, İs-tanbul, 2018.
  • NOMER, Füsun: “İnternet Alan Adının Hukukî Niteliği Ve Marka Ve Ticaret Ünvanı Gibi Ayırt Edici Ad Ve İşaretler İle Arasında Benzerlik Bulunması Sebebiyle Doğabilecek Hukukî Sorunlar”, Hayri Domaniç’e 80. Yaş Günü Armağanı, İstanbul, 2001, s. 395-418.
  • NOMER, Haluk Nami/ERGÜNE: Mehmet Serkan, Eşya Hukuku, İs-tanbul, 2019.
  • OĞUZ, Sefer: “İnternet Alan Adı Hakkının Hukukî Niteliğinin Değer-lendirilmesi”, Sakarya Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C. 9, S. 1, 2021, s. 13-30.
  • OĞUZMAN, M. Kemal/SELİÇİ, Özer/OKTAY-ÖZDEMİR, Saibe: Kişiler Hukuku, İstanbul, 2015.
  • OĞUZMAN, M. Kemal/SELİÇİ, Özer/OKTAY-ÖZDEMİR, Saibe: Eşya Hukuku, İstanbul, 2016.
  • ÖZDEMİR, Ali/TEMİZEL, Fatih: “Holding Şirketlerinde Sosyal Med-ya Kullanımı”, Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C. 21, S. 1, s. 38-47.
  • ÖZDEMİR, Hayrunnisa: “Türk Ve İsviçre Medeni Hukukunda Ad Üzerindeki Hak Ve Korunması”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C. 57, S. 3, 2008, s. 561-598.
  • ÖZDEMİR, Şebnem/ÖNCÜL, Mehmet Sadık: “Marka Değerleme”, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, C. 17, S. 2, 2016, s.205-224.
  • PELIKANOVA, Radka MacGregor: “European Integration And. Top Level Domain In 2013”, The Lawyer Quarterly, C. 3, S. 4, 2013, s. 311-323.
  • SAVICKAITĖ, Živilė: “The Evaluation of Company’s Intangible As-sets’ influence for Business Value”, International Journal of Economic Sciences and Applied Research, C. 7, S.3, 2015, s. 133-155.
  • TC Ticaret Bakanlığı: 2023 E-Ticaretin Görünümü Raporu, (27 Mayıs 2024), Bağlantı: https://ticaret.gov.tr/duyurular/turkiyede-e-ticaretin-gorunumu-raporu-yayimlandi (Erişim Tarihi: 05.12.2024)
  • TEKİNALP, Ünal: Sermaye Ortaklıklarının Yeni Hukuku, İstanbul, 2020.
  • TÜİK: Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması (Tür-kiye İstatistik Kurumu, (27 Ağustos 2024). https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2024-53492 (Erişim Tarihi: 17.12.2024)
  • We are Social: Dijital 2025 Raporu (1 Şubat 2025), https://wearesocial.com/uk/blog/2025/02/digital-2025 (Erişim Tarihi: 01.03.2025).
  • YAVUZ, Mustafa: “Türk Hukukunda Anonim Şirketlere Hâkim Olan Temel İlkeler”, Gümrük ve Ticaret Dergisi, C. 6, S. 18, 2019, s. 12-27.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilişim ve Teknoloji Hukuku, Şirketler ve Dernekler Hukuku
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Şerafettin Ekici 0000-0001-9940-9997

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 23 Mart 2025
Kabul Tarihi 27 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 33 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ekici, Ş. (2025). SOSYAL MEDYA ADLARININ ŞİRKETE SERMAYE OLARAK KONULMASI. Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 33(2), 1099-1135. https://doi.org/10.15337/suhfd.1663715
AMA Ekici Ş. SOSYAL MEDYA ADLARININ ŞİRKETE SERMAYE OLARAK KONULMASI. Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi. Haziran 2025;33(2):1099-1135. doi:10.15337/suhfd.1663715
Chicago Ekici, Şerafettin. “SOSYAL MEDYA ADLARININ ŞİRKETE SERMAYE OLARAK KONULMASI”. Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 33, sy. 2 (Haziran 2025): 1099-1135. https://doi.org/10.15337/suhfd.1663715.
EndNote Ekici Ş (01 Haziran 2025) SOSYAL MEDYA ADLARININ ŞİRKETE SERMAYE OLARAK KONULMASI. Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 33 2 1099–1135.
IEEE Ş. Ekici, “SOSYAL MEDYA ADLARININ ŞİRKETE SERMAYE OLARAK KONULMASI”, Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, c. 33, sy. 2, ss. 1099–1135, 2025, doi: 10.15337/suhfd.1663715.
ISNAD Ekici, Şerafettin. “SOSYAL MEDYA ADLARININ ŞİRKETE SERMAYE OLARAK KONULMASI”. Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 33/2 (Haziran2025), 1099-1135. https://doi.org/10.15337/suhfd.1663715.
JAMA Ekici Ş. SOSYAL MEDYA ADLARININ ŞİRKETE SERMAYE OLARAK KONULMASI. Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi. 2025;33:1099–1135.
MLA Ekici, Şerafettin. “SOSYAL MEDYA ADLARININ ŞİRKETE SERMAYE OLARAK KONULMASI”. Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, c. 33, sy. 2, 2025, ss. 1099-35, doi:10.15337/suhfd.1663715.
Vancouver Ekici Ş. SOSYAL MEDYA ADLARININ ŞİRKETE SERMAYE OLARAK KONULMASI. Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi. 2025;33(2):1099-135.

Dergimizin yayıncı kuruluş website adresi: https://yayinevi.selcuk.edu.tr/index.php/su

Yayıncı kuruluş: Yazışma Adresi ve E-posta

Selçuk Üniversitesi Rektörlüğü, Alaeddin Keykubat Yerleşkesi, Akademi Mah. Yeni İstanbul Cad. No:369 Posta Kodu:42130 Selçuklu-Konya / TÜRKİYE
press@selcuk.edu.tr

Koordinatör İletişim
Prof. Dr. Tuncer ACAR
tuncer.acar@selcuk.edu.tr

Destek İletişim
yayinevi@selcuk.edu.tr

Telefon
0 (332) 223 24 06