With this study, it
is aimed to determine the variables affecting the social skill levels and
social skill levels of the prospective teachers who will be responsible for the
development areas of their students as future teachers. The research was
carried out with survey method. The study group of the study is composed of 628
preservice teachers. Personal data form and Social Skill Inventory-Short Form
were used as data collection tool. Independent sample t test, ANOVA techniques
were used in the analysis of the data. According to the findings of the study,
it was concluded that the preservice teachers had a meaningful difference
between the the social skill levels and variables of gender, department, class,
family income, parents-to-parent. There is not significant difference between
the number of siblings, the order of birth, parental life status, parents'
self-esteem, parental education level and the social skill levels of preservice
teachers. In similar studies to be done, it may be advisable to researchers to
determine the level of knowledge about social skills of teachers and preservice
teachers.
Bu
çalışma ile geleceğin öğretmenleri olarak öğrencilerinin gelişim alanlarından
sorumlu olacak öğretmen adaylarının sosyal beceri düzeylerini etkileyen
değişkenlerin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, nicel araştırma
yöntemlerinden tarama deseni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma
grubunu 628 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak,
araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve Koydemir (2006)
tarafından uyarlanan Sosyal Beceri Envanteri-Kısa Formu kullanılmıştır.
Verilerin analizinde bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi
(ANOVA) teknikleri kullanılmıştır. Çalışmanın ortaya çıkardığı bulgulara göre,
öğretmen adaylarının sosyal beceri düzeylerinin; cinsiyet, bölüm, sınıf, aile
geliri, anne-baba birlikteliği değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık
gösterdiği belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının sosyal beceri düzeylerinin;
kardeş sayısı, doğum sırası, anne-baba yaşam durumu, anne-baba öz-üvey olma,
anne-baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre bir farklılık göstermediği sonucuna
varılmıştır. Yapılacak benzer çalışmalarda araştırmacılara, öğretmen ve
öğretmen adaylarının sosyal beceri konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi
önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/