Recent studies in
education policy in Turkey shows a need for reform in order to develop the
knowledge and skills related to STEM education and to increase the STEM
workforce in the country. In this study, opinions of science teachers were
investigated as they are important stakeholders in the teaching-learning
process for the position of STEM education. The significance of this study from
similar studies is that the experience of the participants is 1 and 2 years. Focusing
on a contemporary approach, results will be important for program developers
and science educators. The study is a case study of qualitative research
methods. The data was collected through a questionnaire which included only one
open-ended question: "What is STEM?". Participants were asked to
respond to the questionnaire with a paragraph. The sample consists of 85
science teachers working in public and private education institutions. Although
the responses to the survey of teachers mainly were about the definition of
STEM, after the analysis, definition, aim, history of STEM in Turkey and in the
world, social and educational contribution of the current situation,
recommendations and issues categories have emerged. As a result, newly
graduated teachers coud easily answer the question: "What is STEM?".
Güncel çalışmalarda
Türkiye'deki eğitim politikalarında öğrencilerin STEM eğitimi ile ilgili
gerekli bilgi ve becerileri geliştirebilmeleri ve ülkedeki STEM işgücünün
artırılması için bir reforma ihtiyaç olduğu belirtilmektedir. Bu çalışmada,
dünyada ve Türkiye'de yoğun ilgi gören STEM eğimine yönelik olarak,
öğrenme-öğretme sürecinin önemli paydaşları olan uygulayıcı konumundaki fen
bilimleri dersi öğretmenlerinin STEM eğitimine yönelik görüşleri incelenmiştir.
Bu çalışmanın benzer çalışmalardan farkı katılımcı öğretmenlerin mesleki
tecrübelerinin 1 ve 2 yıl olmasıdır. Güncel bir öğretim yaklaşımının ele
alındığı bu çalışmanın, program geliştiriciler ve fen eğitimciler açısından
önemli olacağı düşünülmektedir. Çalışma nitel araştırma yöntemi desenlerinden örnek
olay çalışması olup, çalışmanın verileri öğretmenlere açık uçlu "STEM
nedir?" sorusundan oluşan tek soruluk bir anket aracılığı ile
toplanmıştır. Örneklem, kamu ve özel öğretim kurumlarında görev yapmakta olan
85 fen bilimleri öğretmeninden oluşmaktadır. Öğretmenlerin ankete verdiği
cevaplar ağırlıklı olarak STEM'in tanımı ile ilgili olmakla birlikte, yapılan
analizler sonucunda STEM’in tanımı, amacı, Türkiye'de ve dünyada tarihi,
toplumsal ve eğitime katkısı, güncel durum, öneriler ve sorunlar kategorileri
ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak yeni mezun öğretmenlerin “STEM nedir?” sorusuna
kapsamlı, ayrıntılı ve doğru cevaplar verdikleri görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/