Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Zaman Yönetimi ve Akademik Erteleme İlişkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2021, , 214 - 224, 20.10.2021
https://doi.org/10.52642/susbed.909737

Öz

Bu araştırma, zaman yönetimi ile akademik erteleme arasındaki ilişkileri belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi 425 kişiden oluşmaktadır. Veriler, kartopu örneklem yöntemiyle ve Google anket kullanılarak; Demografik Bilgi Formu, Zaman Yönetimi Ölçeği ve Akademik Erteleme Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Bağımsız Örneklem T Testi, ANOVA Testi ve Korelasyon testi kullanılmıştır. Araştırmaya katılanların % 77,9 ‘u kadındır ve % 91,8’i 18-24 yaş aralığındadır. Zaman yönetimi toplam puan ortalaması 71,08±12,69 ve akademik erteleme toplam puan ortalaması 62,71±10,94’tür. Yapılan Korelasyon analizi sonuçlarına göre; zaman yönetimi ve akademik erteleme arasında negatif yönlü orta düzeyde bir ilişki saptanmıştır. Öğrencilerin akademik erteleme düzeyleri arttıkça, zamanı yönetme başarıları azalmaktadır. Yapılan karşılaştırmalarda yaş, anne yaklaşımı, baba yaklaşımı, bölüme isteyerek gelme, aile içi ilişkiler ve arkadaşlık ilişkileri değişkenlerinin zaman yönetimi ölçek puanlarını etkilediği belirlenmiştir. Ayrıca cinsiyet, anne yaklaşımı, baba yaklaşımı, yaş ve aile içi ilişkiler değişkenlerinin akademik erteleme ölçek puanlarını etkilediği saptanmıştır. Sonuç olarak demografik değişkenlerin, iş-aile çatışması, yaşam tatmini ve iş tatmini ölçek puanlarını etkilediği belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Zaman, zaman yönetimi, akademik erteleme

Kaynakça

  • Abu, K, N ve Saral, G, D., (2016) “The Reasons Of Academic Procrastination Tendencies Of Education Faculty Students”, The Online Journal of New Horizons in Education, 6(1), s. 165- 169.
  • Akbay, E, S ve Gizir, A, C., (2011) “Cinsiyete Göre Üniversite Öğrencilerinde Akademik Erteleme Davranışı: Akademik Güdülenme, Akademik Özyeterlik ve Akademik Yükleme Stillerinin Rolü”, Mersin Universitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), s. 60-78.
  • Alay, S ve Koçak, S., (2002) “Zaman Yönetimi Anketi: Geçerlik Ve Güvenirlik”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, s. 9-13.
  • Altuntaş, O ve Kayıhan, H., (2013) “Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Farkındalıklarının İncelenmesi”, Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 1(2), s. 47-53.
  • Aydın, S, K ve Koçak, S., (2016) “Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri İle Akademik Erteleme Düzeylerinin İncelenmesi”, Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(3), s. 17-38.
  • Balcı, Ş., Tanacı, F., Dağlı, A. N., ve Bayrak, E. (2019) “16 Nisan 2017 Anayasa Değişikliği Referandumu Sürecinde Siyasal Bilgilenme Ve Medya: Eğitim Düzeyine Göre Bir Karşılaştırma”, Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), s. 1-16.
  • Balkıs, M ve Duru, E., (2017) “Gender Differences in the Relationship between Academic Procrastination, Satisfaction with Academic Life and Academic Performance”, Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15(1), s. 105-125.
  • Bergmann, P.C. (1993). Relativity. In The new encyclopedia Britannica Encyclopedia Britannica, Chicago, 26, s. 501-508. Çakıcı, Ç, D., (2003) “Lise Ve Üniversite Öğrencilerinde Genel Erteleme Ve Akademik Erteleme Davranışının İncelenmesi”. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çelik, B, Ç ve Odacı, H., (2015) “Akademik Erteleme Davranışının Bazı Kişisel ve Psikolojik Değişkenlere Göre Açıklanması”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 30(3), s. 31-47.
  • Davutoğlu, A., (2001) Stratejik Derinlik, Türkiye’nin Uluslararası Konumu, Küre Yayınları, İstanbul. Ferrero, M, A and Ugidos, A. (2018) “Time management: skills to learn and put into practice”, Education + Training © Emerald Publishing Limited, s. 1-16.
  • Fuqiang, Z and Qian, L., (2018) “Academic Stress, Academic Procrastination, And Academic Performance: A Moderated Dual-Medıatıon Model, RISUS - Journal on Innovation and Sustainability, 9, 2, s. 38-46.
  • Gayef, A, Tapan, B ve Sur, H., (2017) “Relationship Between Time Management Skill and Academic Achievement of The Students in Vocational School of Health Services”, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 20(2), s. 247-257.
  • Hila, A, A, Shobaki, A, M, Naser, A, S. ve Amuna, A, Y., (2017) “The Reality of the Effectiveness of Time Management from the Perspective of the Employees of the Beauty Clinic of Dentistry”, International Journal of Engineering and Information Systems (IJEAIS), 1(6), s. 137-156.
  • Khan, S, M and Nasrullah, S., (2015) “The Impact of Time Management on the Students’ Academic Achievements, Journal of Literature, Languages, and Linguistics An International”, Peer-reviewed Journal, 11, s. 65-71.
  • McDonnell, J. (2019). Municipality Size, Political Efficacy and Political Participation: A Systematic Review. Local Government Studies, https://doi.org/10.1080/03003930. 2019.1600510, [E.T. 10 Eylül 2019].
  • https://www.statista.com/statistics/253577/number-of-monthly-active-Instagram-users/. [E.T. 11 Mart 2019]. Moy, P., Xenos, M. A., & Hussain, M. M. (2013). “News and political entertainment effects on democratic citizenship”, The international encyclopedia of media studies, (Ed.) E. Scharrer, Wiley-Blackwell. Oxford, UK, s. 463–483.
  • Nayak, G, S., (2018) “Time Management in Nursing –Hour of need”, International Journal of Caring Sciences, 11(3), s. 1-4.
  • Ozak, G. ve Boyraz, S., (2016) “Examination of the Relation between Academic Procrastination and Time Management Skills of Undergraduate Students in Terms of Some Variables”, Journal of Education and Training Studies, 4(5), s. 76-84.
  • Özkan, T. (1997). “Ticari bankacılıkta kredi fiyatlandırma teknikleri”, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Peng, Z, T ve Kamil, M, B, A., (2017) “Tıme Management, Procrastınatıon And Prıorıtızatıon: A Framework For Servıce Based Learnıng Module”, e-Academia Journal, (http://journale- academiauitmt.uitm.edu.my/v2/index.php/home.html), 6(2), s. 60-70.
  • Performance: A Moderated Dual-Medıation Model”, RISUS – Journal on Innovation and Sustainability, 9(2), s. 38-46.
  • Razali, M, A, N, S, Rusiman, S, M, Gan, W, S ve Arbin, N., (2017) “The Impact of Time Management on Students’ Academic Achievement”, IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series 995, s. 1-7.
  • Steinberg, A., (2014) “Genç Seçmenler ve Web 2.0 ile Politik Katılım: Facebook Genç Vatandaşların Seçime Katılımını Artırabilir mi?”, Sosyal Medya Devrimi, (ed) Barış Çoban, Su Yayınevi, İstanbul, s. 154-171.
  • Tektaş, M ve Tektaş, N., (2010) “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Zaman Yönetimi ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, s. 221-229.

The Relationship of Time Management and Academic Procrastination: A Case of University Students

Yıl 2021, , 214 - 224, 20.10.2021
https://doi.org/10.52642/susbed.909737

Öz

This research was conducted descriptively to determine the relationships between time management and academic procrastination. The sample of the study consists of 425 people. The data were analyzed using the snowball sampling method and Google survey; The Demographic Information Form was collected using the Time Management Scale and the Academic Delay Scale. Independent Sample T-Test, ANOVA Test, and Correlation Test were used to evaluate the data. 77.9% of the participants are women, and 91.8% are between the ages of 18-24. Time management total score average is 71.08 ± 12.69, and academic delaytotal score average is 62.71 ± 10.94. According to the correlation analysis results, a moderate negative correlation was found between time management and academic procrastination. As the academic delaylevels of students increase, their time management success decreases. The comparisons made determined that the variables of age, mother's approach, father's approach, voluntary coming to the department, family relationships, and friendship relations affect the time management scale scores. Besides, it was determined that the variables of gender, mother's approach, father's approach, age, and family relationships affect the academic delayscale scores. As a result, it was determined that demographic variables affect work-family conflict scores, life satisfaction, and job satisfaction scale.

Kaynakça

  • Abu, K, N ve Saral, G, D., (2016) “The Reasons Of Academic Procrastination Tendencies Of Education Faculty Students”, The Online Journal of New Horizons in Education, 6(1), s. 165- 169.
  • Akbay, E, S ve Gizir, A, C., (2011) “Cinsiyete Göre Üniversite Öğrencilerinde Akademik Erteleme Davranışı: Akademik Güdülenme, Akademik Özyeterlik ve Akademik Yükleme Stillerinin Rolü”, Mersin Universitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), s. 60-78.
  • Alay, S ve Koçak, S., (2002) “Zaman Yönetimi Anketi: Geçerlik Ve Güvenirlik”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, s. 9-13.
  • Altuntaş, O ve Kayıhan, H., (2013) “Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Farkındalıklarının İncelenmesi”, Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 1(2), s. 47-53.
  • Aydın, S, K ve Koçak, S., (2016) “Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri İle Akademik Erteleme Düzeylerinin İncelenmesi”, Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(3), s. 17-38.
  • Balcı, Ş., Tanacı, F., Dağlı, A. N., ve Bayrak, E. (2019) “16 Nisan 2017 Anayasa Değişikliği Referandumu Sürecinde Siyasal Bilgilenme Ve Medya: Eğitim Düzeyine Göre Bir Karşılaştırma”, Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), s. 1-16.
  • Balkıs, M ve Duru, E., (2017) “Gender Differences in the Relationship between Academic Procrastination, Satisfaction with Academic Life and Academic Performance”, Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15(1), s. 105-125.
  • Bergmann, P.C. (1993). Relativity. In The new encyclopedia Britannica Encyclopedia Britannica, Chicago, 26, s. 501-508. Çakıcı, Ç, D., (2003) “Lise Ve Üniversite Öğrencilerinde Genel Erteleme Ve Akademik Erteleme Davranışının İncelenmesi”. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çelik, B, Ç ve Odacı, H., (2015) “Akademik Erteleme Davranışının Bazı Kişisel ve Psikolojik Değişkenlere Göre Açıklanması”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 30(3), s. 31-47.
  • Davutoğlu, A., (2001) Stratejik Derinlik, Türkiye’nin Uluslararası Konumu, Küre Yayınları, İstanbul. Ferrero, M, A and Ugidos, A. (2018) “Time management: skills to learn and put into practice”, Education + Training © Emerald Publishing Limited, s. 1-16.
  • Fuqiang, Z and Qian, L., (2018) “Academic Stress, Academic Procrastination, And Academic Performance: A Moderated Dual-Medıatıon Model, RISUS - Journal on Innovation and Sustainability, 9, 2, s. 38-46.
  • Gayef, A, Tapan, B ve Sur, H., (2017) “Relationship Between Time Management Skill and Academic Achievement of The Students in Vocational School of Health Services”, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 20(2), s. 247-257.
  • Hila, A, A, Shobaki, A, M, Naser, A, S. ve Amuna, A, Y., (2017) “The Reality of the Effectiveness of Time Management from the Perspective of the Employees of the Beauty Clinic of Dentistry”, International Journal of Engineering and Information Systems (IJEAIS), 1(6), s. 137-156.
  • Khan, S, M and Nasrullah, S., (2015) “The Impact of Time Management on the Students’ Academic Achievements, Journal of Literature, Languages, and Linguistics An International”, Peer-reviewed Journal, 11, s. 65-71.
  • McDonnell, J. (2019). Municipality Size, Political Efficacy and Political Participation: A Systematic Review. Local Government Studies, https://doi.org/10.1080/03003930. 2019.1600510, [E.T. 10 Eylül 2019].
  • https://www.statista.com/statistics/253577/number-of-monthly-active-Instagram-users/. [E.T. 11 Mart 2019]. Moy, P., Xenos, M. A., & Hussain, M. M. (2013). “News and political entertainment effects on democratic citizenship”, The international encyclopedia of media studies, (Ed.) E. Scharrer, Wiley-Blackwell. Oxford, UK, s. 463–483.
  • Nayak, G, S., (2018) “Time Management in Nursing –Hour of need”, International Journal of Caring Sciences, 11(3), s. 1-4.
  • Ozak, G. ve Boyraz, S., (2016) “Examination of the Relation between Academic Procrastination and Time Management Skills of Undergraduate Students in Terms of Some Variables”, Journal of Education and Training Studies, 4(5), s. 76-84.
  • Özkan, T. (1997). “Ticari bankacılıkta kredi fiyatlandırma teknikleri”, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Peng, Z, T ve Kamil, M, B, A., (2017) “Tıme Management, Procrastınatıon And Prıorıtızatıon: A Framework For Servıce Based Learnıng Module”, e-Academia Journal, (http://journale- academiauitmt.uitm.edu.my/v2/index.php/home.html), 6(2), s. 60-70.
  • Performance: A Moderated Dual-Medıation Model”, RISUS – Journal on Innovation and Sustainability, 9(2), s. 38-46.
  • Razali, M, A, N, S, Rusiman, S, M, Gan, W, S ve Arbin, N., (2017) “The Impact of Time Management on Students’ Academic Achievement”, IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series 995, s. 1-7.
  • Steinberg, A., (2014) “Genç Seçmenler ve Web 2.0 ile Politik Katılım: Facebook Genç Vatandaşların Seçime Katılımını Artırabilir mi?”, Sosyal Medya Devrimi, (ed) Barış Çoban, Su Yayınevi, İstanbul, s. 154-171.
  • Tektaş, M ve Tektaş, N., (2010) “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Zaman Yönetimi ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, s. 221-229.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşe Nihan Arıbaş 0000-0002-5142-874X

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 5 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Arıbaş, A. N. (2021). The Relationship of Time Management and Academic Procrastination: A Case of University Students. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(46), 214-224. https://doi.org/10.52642/susbed.909737


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.