BibTex RIS Kaynak Göster

SEÇMEN TERCİHLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK YAPILAN KAMUOYU ARAŞTIRMALARINDA GÜVENİLİRLİK ve GEÇERLİLİK PROBLEMLERİ: “28 MART 2004 YEREL SEÇİMLERİÖRNEĞİ”

Yıl 2004, Sayı: 11, 135 - 167, 01.02.2004

Öz

Siyasal nitelikli kamuoyu araştırmaları, çağdaşdemokratik toplumlarda yönetimle halk arasında bilgi akışınısağlayan, partilere kampanya stratejilerini oluşturmak için gerekli verileri toplamasına yardımcıolan bir siyasal öğe olarak kabul edilmektedir. Kamuoyu araştırmalarının insanların çeşitli konular hakkındaki tutumlarınıve psikolojik durumlarınıortaya çıkarmalarıve özellikle de seçim dönemlerinde seçmen davranışıüzerinde büyük etkiye sahip olmalarısebebiyle araştırmanın her safhasının güvenilirlik ve geçerlilik kriterlerine uygun yürütülmesi çok önemlidir. Bu bağlamda 28 Mart 2004 Yerel Seçimleri öncesinde yapılan kamuoyu araştırmalarıilginç bir örnek oluşturmaktadır. Çünkü söz konusu seçimler, halkın önceki seçimlerde genişölçüde takdir toplayan anketlere olan ilgisini azaltmışve onların güvenilirliğini tartışılır hale getirmiştir. İşte bu çalışmada, 28 Mart Yerel Seçimleri ile ilgili olarak seçim öncesinde yapılan ve çeşitli ulusal gazetelerde yayınlanan kamuoyu araştırmaları, güvenilirlik ve geçerlilik açısından incelenmiş; araştırma sonuçları, kesin sonuçlarla karşılaştırılarak farklar ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • Altunışık, Remzi, Recai Coşkun, Engin Yıldırım ve Serkan Bayraktaroğlu. (2001) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, Adapazarı: Sakarya Kitabevi.
  • Anık, Cengiz. (2004) “Anketlerin Cılkı Çıktı”, Zaman Gazetesi, 31.Mart.2004, s. 18.
  • Armağan, İbrahim. (1983) Yöntembilim II: Bilimsel Araştırma Yöntemleri, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları.
  • Atabek, Necdet. (1996) ”Kamuoyu: Basında Kamuoyu Araştırmaları”, Yeni Türkiye Dergisi Medya Özel Sayısı, Yıl: 2, Sayı:11, Ankara, ss. 864-873.
  • Atabek, Necdet ve Dağtaş Erdal. (1998) Kamuoyu ve İletişim, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim, Sağlık ve Bilimsel Araştırma Çalışmaları Vakfı Yayını, No:139.
  • Baş, Türker. (2003) Anket: Anket Nasıl Hazırlanır? Anket Nasıl Uygulanır? Anket Nasıl Değerlendirilir?, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Bektaş, Arsev. (1995) “Kitle İletişim Araçlarının ve Kamuoyu Yoklamalarının Seçmen Davranışları Üzerindeki Etkileri Açısından 27 Mart 1994 Yerel Seçimlerinin Tahlili”, Dünü ve Bugünüyle Toplum ve Ekonomi, Sayı: 8, Temmuz, ss. 151-195.
  • Bektaş, Arsev. (2000) Kamuoyu, İletişim ve Demokrasi, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Bilgin, Vedat. (2004) “Bir Seçim Sonucu Her Zaman Görünenden Daha Derin Anlamlar Taşır”, Türkiye Günlüğü, Sayı: 76, Bahar, ss. 35-41.
  • Bostancı, M. Naci. (2004) “3 Kasım’dan 28 Mart’a Siyasal Haritadaki Şekillenme Sürüyor”, Türkiye Günlüğü, Sayı: 76, Bahar, ss. 24-30.
  • Bourdieu, Pierre. (1995) “Kamuoyu Yoktur”, Kamuoyu Kimin Oyu?, içinde, Hülya Tufan (der.), İstanbul: Kesit Yayıncılık, ss. 177-188.
  • Bourdieu, Pierre. (1997) Toplumbilim Sorunları, Işık Ergüder (çev.), İstanbul: Kesit Yayıncılık.
  • Broh, C. Anthony. (1980) “Horse-Race Journalism: Reporting the Polls in the 1976 Presidential Election”, Public Opinion Quarterly, Vol. 44, pp. 514- 529.
  • Champagne, Patrick. (1995) “Kamuoyu Yoklamaları, Oy Kullanma ve Demokrasi”, Kamuoyu Kimin Oyu?, içinde, Hülya Tufan (der.), İstanbul: Kesit Yayıncılık, ss. 143-176.
  • Crespi, Irving. (1980) “Polls as Journalism”, Public Opinion Quarterly, Vol. 44, pp. 462-476.
  • Cumhuriyet Gazetesi 30 Mart 2004 tarihli nüsha.
  • Devran, Yusuf. (2003) Siyasal Kampanya Yönetimi: Mesaj, Strateji ve Taktikler, İstanbul: AND Yayınları.
  • Duverger, Maurice. (2002) Sosyal Bilimlere Giriş, Ünsal Oskay (çev.), Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Erdem, Tarhan. (2004a) “Seçime Katılma Oranı”, Radikal Gazetesi, 01.Nisan.2004, s. 11.
  • Erdem, Tarhan. (2004b) “Anketler ve Zararları ( )”, Radikal Gazetesi, 30.Mart.2004, s. 11.
  • Erdoğan, İrfan. (1998) SPSS Kullanım Örnekleriyle Araştırma Dizaynı ve İstatistik Yöntemleri, Ankara: Emel Matbaası.
  • Erdoğan, İrfan. (2003) Pozitivist Metodoloji: Bilimsel Araştırma Tasarımı İstatistiksel Yöntemler Analiz ve Yorum, Ankara: Erk Yayınları.
  • Fenwick, Ian, Frederick Wiseman, John F. Becker ve James R. Heiman. (1982) “Classifying Undecided Voters in Pre-Election Polls”, Public Opinion Quarterly, Vol. 46, pp. 383-391.
  • Goode, J. Williams ve Hatt, K. Paul. (1964) Sosyal Bilimlerde Araştırma Metotları, Ruşen Keleş (çev.), Ankara: TODAİE Yayınları.
  • Gökçe, Birsen. (1992) Toplumbilimlerinde Araştırma, Ankara: Savaş Yayınları.
  • Göksel, Ahmet Bülent ve Yurdakul, Nilay Başok. (2002) Temel Halkla İlişkiler Bilgileri, İzmir: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Güz, Nurettin. (1997) “Türk Basınında Kamuoyu Araştırmalarının Yönlendirme Aracı Olarak Kullanılması”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 1, Ankara, s. 45-73.
  • Harrop, Martin ve Miller, William L. (1987) Elections and Voters: A Comparative Introduction, London: MacMillan Education Ltd.
  • http//:www.sesar.com.tr, (01.04.2004).
  • Hürriyet Gazetesi 19 Mart 2004 tarihli nüsha.
  • İnal, Melek Ayşe. (1993) “Opinion Poll Survey A Critical Appraisal”, İLEF Yıllık’92, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayını, Sayı: 1, ss. 165-185.
  • İrvan, Süleyman. (1993) “20 Ekim 1991 Erken Genel Seçimleri ve Milliyet- Konda Kamuoyu Araştırmaları”, İLEF Yıllık’92, Ankara Üniversitesi
Yıl 2004, Sayı: 11, 135 - 167, 01.02.2004

Öz

Political public opinion polls are known as a political factor which provides information flow between the administration and the people in contemporary democratic societies and helps the political parties to gather data required to form their campaign strategies. It’s very important to conduct every phase of the poll in accordance to the validity and reliability criteria, because public opinion polls reveal the people’s attitudes and psychological situations about various issues and particularly they have an important influence on voters’ behavior in election periods. In this context, the polls conducted and published before the March 28, 2004 Local Elections constitute an interesting example, because these elections have seriously decreased the people’s confidence to the polls that had been largely appreciated in the last elections and have put their reliability in doubt. In this study the polls that were made before March 28, 2004 Local Elections and published in various national papers have been examined according to their validity and reliability; their results have been compared with the actual election results and differences have been shown

Kaynakça

  • Altunışık, Remzi, Recai Coşkun, Engin Yıldırım ve Serkan Bayraktaroğlu. (2001) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, Adapazarı: Sakarya Kitabevi.
  • Anık, Cengiz. (2004) “Anketlerin Cılkı Çıktı”, Zaman Gazetesi, 31.Mart.2004, s. 18.
  • Armağan, İbrahim. (1983) Yöntembilim II: Bilimsel Araştırma Yöntemleri, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları.
  • Atabek, Necdet. (1996) ”Kamuoyu: Basında Kamuoyu Araştırmaları”, Yeni Türkiye Dergisi Medya Özel Sayısı, Yıl: 2, Sayı:11, Ankara, ss. 864-873.
  • Atabek, Necdet ve Dağtaş Erdal. (1998) Kamuoyu ve İletişim, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim, Sağlık ve Bilimsel Araştırma Çalışmaları Vakfı Yayını, No:139.
  • Baş, Türker. (2003) Anket: Anket Nasıl Hazırlanır? Anket Nasıl Uygulanır? Anket Nasıl Değerlendirilir?, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Bektaş, Arsev. (1995) “Kitle İletişim Araçlarının ve Kamuoyu Yoklamalarının Seçmen Davranışları Üzerindeki Etkileri Açısından 27 Mart 1994 Yerel Seçimlerinin Tahlili”, Dünü ve Bugünüyle Toplum ve Ekonomi, Sayı: 8, Temmuz, ss. 151-195.
  • Bektaş, Arsev. (2000) Kamuoyu, İletişim ve Demokrasi, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Bilgin, Vedat. (2004) “Bir Seçim Sonucu Her Zaman Görünenden Daha Derin Anlamlar Taşır”, Türkiye Günlüğü, Sayı: 76, Bahar, ss. 35-41.
  • Bostancı, M. Naci. (2004) “3 Kasım’dan 28 Mart’a Siyasal Haritadaki Şekillenme Sürüyor”, Türkiye Günlüğü, Sayı: 76, Bahar, ss. 24-30.
  • Bourdieu, Pierre. (1995) “Kamuoyu Yoktur”, Kamuoyu Kimin Oyu?, içinde, Hülya Tufan (der.), İstanbul: Kesit Yayıncılık, ss. 177-188.
  • Bourdieu, Pierre. (1997) Toplumbilim Sorunları, Işık Ergüder (çev.), İstanbul: Kesit Yayıncılık.
  • Broh, C. Anthony. (1980) “Horse-Race Journalism: Reporting the Polls in the 1976 Presidential Election”, Public Opinion Quarterly, Vol. 44, pp. 514- 529.
  • Champagne, Patrick. (1995) “Kamuoyu Yoklamaları, Oy Kullanma ve Demokrasi”, Kamuoyu Kimin Oyu?, içinde, Hülya Tufan (der.), İstanbul: Kesit Yayıncılık, ss. 143-176.
  • Crespi, Irving. (1980) “Polls as Journalism”, Public Opinion Quarterly, Vol. 44, pp. 462-476.
  • Cumhuriyet Gazetesi 30 Mart 2004 tarihli nüsha.
  • Devran, Yusuf. (2003) Siyasal Kampanya Yönetimi: Mesaj, Strateji ve Taktikler, İstanbul: AND Yayınları.
  • Duverger, Maurice. (2002) Sosyal Bilimlere Giriş, Ünsal Oskay (çev.), Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Erdem, Tarhan. (2004a) “Seçime Katılma Oranı”, Radikal Gazetesi, 01.Nisan.2004, s. 11.
  • Erdem, Tarhan. (2004b) “Anketler ve Zararları ( )”, Radikal Gazetesi, 30.Mart.2004, s. 11.
  • Erdoğan, İrfan. (1998) SPSS Kullanım Örnekleriyle Araştırma Dizaynı ve İstatistik Yöntemleri, Ankara: Emel Matbaası.
  • Erdoğan, İrfan. (2003) Pozitivist Metodoloji: Bilimsel Araştırma Tasarımı İstatistiksel Yöntemler Analiz ve Yorum, Ankara: Erk Yayınları.
  • Fenwick, Ian, Frederick Wiseman, John F. Becker ve James R. Heiman. (1982) “Classifying Undecided Voters in Pre-Election Polls”, Public Opinion Quarterly, Vol. 46, pp. 383-391.
  • Goode, J. Williams ve Hatt, K. Paul. (1964) Sosyal Bilimlerde Araştırma Metotları, Ruşen Keleş (çev.), Ankara: TODAİE Yayınları.
  • Gökçe, Birsen. (1992) Toplumbilimlerinde Araştırma, Ankara: Savaş Yayınları.
  • Göksel, Ahmet Bülent ve Yurdakul, Nilay Başok. (2002) Temel Halkla İlişkiler Bilgileri, İzmir: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Güz, Nurettin. (1997) “Türk Basınında Kamuoyu Araştırmalarının Yönlendirme Aracı Olarak Kullanılması”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 1, Ankara, s. 45-73.
  • Harrop, Martin ve Miller, William L. (1987) Elections and Voters: A Comparative Introduction, London: MacMillan Education Ltd.
  • http//:www.sesar.com.tr, (01.04.2004).
  • Hürriyet Gazetesi 19 Mart 2004 tarihli nüsha.
  • İnal, Melek Ayşe. (1993) “Opinion Poll Survey A Critical Appraisal”, İLEF Yıllık’92, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayını, Sayı: 1, ss. 165-185.
  • İrvan, Süleyman. (1993) “20 Ekim 1991 Erken Genel Seçimleri ve Milliyet- Konda Kamuoyu Araştırmaları”, İLEF Yıllık’92, Ankara Üniversitesi
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Şükrü Balcı Bu kişi benim

Bünyamin Ayhan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2004
Yayımlandığı Sayı Yıl 2004 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Balcı, Ş., & Ayhan, B. (2004). SEÇMEN TERCİHLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK YAPILAN KAMUOYU ARAŞTIRMALARINDA GÜVENİLİRLİK ve GEÇERLİLİK PROBLEMLERİ: “28 MART 2004 YEREL SEÇİMLERİÖRNEĞİ”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(11), 135-167.


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.