BibTex RIS Kaynak Göster

HASTANELERDE ÖRGÜTSEL ÇATIŞMA: TEORİVE ÖRNEK BİR UYGULAMA

Yıl 2004, Sayı: 11, 599 - 617, 01.02.2004

Öz

Karmaşık örgüt yapısına sahip hastanelerde, çatışma ve çatışma yönetimi gün geçtikçe önemi artan bir konu haline gelmiştir. Tez çalışmasıhastanelerde örgütsel çatışmaların sebeplerini ortaya çıkarmak ve örgütsel çatışmanın yönetimine ilişkin çözüm önerileri geliştirmek amacıyla yapılmıştır. Hastanelerde örgütsel çatışmanın sebeplerinin teşhisinde; araştırma verileri Sağlık Bakanlığı’na bağlıhastanelerde 641 sağlık çalışanıüzerinde örgütsel çatışma konusunda personelin görüşünün araştırılmasıanket formu uygulanarak elde edilmiştir. Hastanelerde çatışmaların sebepleri kapsamında; iletişim yetersizliği, yetki ve sorumluluk dengesizliği, görev tanımlarının yetersiz yapılması, kararlara katılım eksikliği, yükselme imkanlarının yetersizliği, çalışmaların ilgililerce yeterince takdir edilmemesi, işdoyumsuzluğu, hizmet içi eğitim yetersizliği, etkin ekip çalışmasının uygulanamayışı, vb. sebepler örgütsel çatışma sebepleri olarak görülmektedir.

Kaynakça

  • A Conflict Resolution Workshop for The Regional Medical Center, The Vision Program of Orengeburg- Calhoun Technical College, 19. Ocak 2003, http//: www. EBSCOhost.com, p.7
  • A.Esquivel Michael, H. Klenier Brian, “The importance of Conflict in Work Team Effectiveness”, Team Performance Management, volume.3, number. 2, 1997, pp.90
  • Akboğa, Nilüfer Comba, Gürbüz, Yücel; Harmancı, Hande; Şengel, Özgül ve Akdaş Atıf; “Bölge Hastanelerinde Hemşirelik Hizmetlerinin Yönetsel Organizasyon Açısından Karşılaştırılması,” Ankara: 1.Ulusal Sağlık İdaresi Kongresi , 2000’li Yıllarda Sağlık Hizmetleri ve Kurumları Yönetimi, 20-21 Mayıs 2000.
  • Andrea, M. Bodtker ve Jameson, Jesica Katz; “Emotion in Conflict Formation And İts Transformation: Application To Organizational Conflict Management”, The İnternational Journal Of Conflict Management, vol.12, no.3, 2003.
  • Ateş, Metin; Çatışma, www. merih.net/m2/lid/wmetate26htm, 12.07.2002.
  • B.O’Sullıvan Patrick, “What You Don’t Know Won’t Hurt Me: İmpression Management Functions of Communication Channels in Relationships, Human Communication Research, An Offical Journal Of The İnternational Communication Association, Oxford University Press, vol. 26, number.3, July 2000, pp.409
  • Baysal, Can ve Tekarslan, Erdal; İşletmeciler İçin Davranış Bilimleri, 2. Baskı, İstanbul, 1996.
  • Bilal Ak, “ 21. Yüzyılda Sağlık Hizmetlerine Stratejik Bir Bakış”, Standard Ekonomik ve Teknik Dergi, yıl.40, s.472, Nisan 2001, s.23
  • Bilal Ak, “Hastane Yönetiminin Gelişimi”, Modern Hastane Yönetimi, yıl.1, s.2, Eylül 1997, s.18
  • Carpenter, John; Ring, Chris; Sangster, Azra; Cambridge, Paul; Hatzidimitriadou, Eleni, “From The Asylum to The Community: A Longıtudınal Study of staff involved in the transition From tone Vale Hospital to Commnity-Based Services”, Journal of Mental Health, vol.2000, issue.2, apr 2000, pp.224
  • David Coghlan, Marj Casey, “Action Research from the İnside : İssues and Challenges in Doing Action Research in Your Own Hospital”, Journal of Advanced Nursing, vol.35, no.5, May 2001,pp. 676
  • Demir, Cesim ve Tatar, Fahreddin; “Hemşirelerin Hastane Yönetiminden Beklentilerinin Karşılanma Düzeyleri”, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, c.5, s.2, Bahar 2000.
  • Dilaver Tengilimoğlu, “Sağlık Hizmetlerinde Pazarlama Karması Elemanları ve Özellikleri”, Ankara Üniversitesi S.B.F. ,Ocak- Mart 2000, s. 192
  • Erdemir, Firdevs; “Hemşirenin Rol ve İşlevleri ve Hemşirelik Eğitiminin Felsefesi,”Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, c.2, s.1, 1998.
  • Erdoğan, İbrahim; “Hastanelerde Kalite Yönetiminin Yaygınlaşmasını Engelleyen Ulusal Faktörler Konusunda Bir Ülke Örneği: Japonya”, www.modern hastane yönetimi dergisi, 23.04.2003.
  • Eren, Berna;“ Hekimlerle İlişkiler” Hastane Yöneticiliği, (der. O. Hayran , H. Sur), İstanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 1997.
  • Erkuş, Adnan; Psikometri Üzerine Yazılar, Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları no: 24, 1. Basım, Şubat 2003.
  • Ertürk, Mümin; İşletmelerde Yönetim ve Organizasyon, Beta Yayıncılık, 3. Baskı: İstanbul, Eylül, 2000.
  • Fatma Yüncü, Sağlık Hizmetlerinde Yönetim, İzmir: Bilgehan Basımevi, 1990, s. 62, s. 85
  • Hayran, Osman ve Sur, Haydar; Hastane Yöneticiliği, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti: Ankara, 1997.
  • Hayran, Osman; Sağlık Hizmetlerinin Yönetimi: Hekimler mi, Profesyonel Yöneticiler mi?, www.merih.net., 03.07.2002.
  • Hikmet Seçim,Hastane Yönetim ve Organizasyonu, İstanbul: İşletme Fakültesi Yayın No: 252, İşletme İktisadı Enstitüsü Yayın No:145,1991, s.6
  • İsmet Şahin, “Sağlık Kurumlarında Göreceli Verimlilik Ölçümü: Sağlık Bakanlığı Hastanelerinin İllere Göre Karşılaştırmalı Verimlilik Analizi”, Amme İdaresi Dergisi, c.32, s.2, Haziran 1999, s.127
  • Jıll Rubery, Jıll Earnshaw, Mıck Marchınton, Fang Lee Cooke, Steven Vıncent, “Changıng Organizatıonal Forms and the Employment Relationship”, Journal of Mangement Studies, vol.39, number.5, July 2002, pp. 661
  • Jıll Rubery, Jıll Earnshaw, Mıck Marchınton, Fang Lee Cooke, Steven Vıncent, “Changıng Organizatıonal Forms and the Employment Relationship”, Journal of Mangement Studies, vol.39, number.5, July 2002, s. 661.
  • Kılıç, Mustafa; Hekimlerin Verdikleri Hizmetin Sonuçlarının Değerlendirilmesi ve Hastane Hekim İlişkileri, www. merih.net, 03.05.2002.
  • Marc A. Fournier, D. S. Moskowitz, David C. Zuroff, “Social Rank Strategies in Hierarchical Relationships”, Journal of Personality and Social Psychology, Published Monthly by the Amerikan Psychological Association , vol. 83, number. 2, August 2002, pp.32-433.
  • Marc Scholten, “Conflict- mediated Choice”, www.sciencedirekt.com , 05.03.2002, s.1
  • Mesut Çimen, “Sağlık Personeli İçin Önemli Bir Sorun, Rol Çatışması ve Rol Belirsizliği”, 3.Ulusal Sağlık ve Hastane Yönetimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 28-29 Eylül 2000, s. 204.
  • Mithat Çoruh, “Hastanelerde Toplam Kalite Yönetimine Nasıl Geçilmeli”, Modern Hastane Yönetimi Dergisi, c.2, s.2, Mart 1998, s. 1
  • Ömür Timurcanday Özmen, Alev Ergenç Katrinli, “Eğitim ve Araştırma Hastanelerinde İş Yapısı Özellikleri, İş Doyumu ve Sorunları”, (Editör.Muammer Doğan, ve Diğerleri), 9 Eylül Üniversitesi 1. Ulusal Sağlık Kuruluşları ve Hastane Yönetimi Sempozyumu, 4-7 Mayıs, 1994, Aydın, s. 135
  • Sayers, Fran, E., Bingaman, Christine, Graham, Ralph ve Wheeler, Mardy; Yöneticilikte İletişim, (Çev. Doğan Şahiner), Rota yayınları: İstanbul, 1993.
  • Şahin Kavuncubaşı, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Siyasal Kitabevi: Ankara, Mart 2000, s.76
  • Şahin, Ümit; Hastanelerde İşgören Yönetimi,www.merih.net.,07.03.2002.
  • T. A. Abma, “Evaluation and Program Planning: Stakeholder conflict: A Case Study”, 1 May 2000, www. sciencedirect., 03. 06. 2002, s. 11
  • Tanıl Kılınç, Selma Söyük, “Hastanelerde Oryantasyon Programı Çalışmaları”, Modern Hastane Yönetimi, y.1, s.1, Mayıs 1997, s. 21
  • Tengilimoğlu, Dilaver; “Kişilerarası Çatışma ve Çatışmayı Teşhis Modelleri”, Amme İdaresi Dergisi, c.24, s.2, Haziran 1991.
  • Türk Sanayicileri ve İş Adamları Derneği (TÜSİAD), Başarıda Personelin Önemi, İngiliz Sanayi Konfederasyonu’nun (CBI) Yayını , Yayın no: T/90.1137, 20 Aralık 1990, s.51
  • Ümit Şahin, Ülkemiz Hastane İşletmeciliğine Kalite: Sorunlar ve Öneriler, www.merih.net, 05.03 2002, s.1
Yıl 2004, Sayı: 11, 599 - 617, 01.02.2004

Öz

Conflicts and conflict management in the hospitals that have a complex organizational structure has now become a subject of growing significance. This study has the aim of revealing the reasons causing organizational conflicts in the hospitals, as well as establishing some suggestions of solution regarding organizational conflict management. In distinguishing the reasons of organizational conflicts in the hospıtals, the study datum have been obtained by inquiring about hospital personnel’s opinions on the organizational conflict, through the questionnaire forms answered by 641 health personnel working in the hospitals under the Ministry of Health. In regard of the conflict reasons, lack of communication, lack of balance between the authorities and responsibilities, inadequate definition of the duties, deficiency in participating into decision-making, insufficient promotion possibilities, under-estimation of the works and efforts by the concerned authorities, dissatisfaction about the job, shortage in in-services training, failure in application of an effective team-work, etc. reasons are seen as the principal ones among the reasons of organizational conflicts in the hospitals.

Kaynakça

  • A Conflict Resolution Workshop for The Regional Medical Center, The Vision Program of Orengeburg- Calhoun Technical College, 19. Ocak 2003, http//: www. EBSCOhost.com, p.7
  • A.Esquivel Michael, H. Klenier Brian, “The importance of Conflict in Work Team Effectiveness”, Team Performance Management, volume.3, number. 2, 1997, pp.90
  • Akboğa, Nilüfer Comba, Gürbüz, Yücel; Harmancı, Hande; Şengel, Özgül ve Akdaş Atıf; “Bölge Hastanelerinde Hemşirelik Hizmetlerinin Yönetsel Organizasyon Açısından Karşılaştırılması,” Ankara: 1.Ulusal Sağlık İdaresi Kongresi , 2000’li Yıllarda Sağlık Hizmetleri ve Kurumları Yönetimi, 20-21 Mayıs 2000.
  • Andrea, M. Bodtker ve Jameson, Jesica Katz; “Emotion in Conflict Formation And İts Transformation: Application To Organizational Conflict Management”, The İnternational Journal Of Conflict Management, vol.12, no.3, 2003.
  • Ateş, Metin; Çatışma, www. merih.net/m2/lid/wmetate26htm, 12.07.2002.
  • B.O’Sullıvan Patrick, “What You Don’t Know Won’t Hurt Me: İmpression Management Functions of Communication Channels in Relationships, Human Communication Research, An Offical Journal Of The İnternational Communication Association, Oxford University Press, vol. 26, number.3, July 2000, pp.409
  • Baysal, Can ve Tekarslan, Erdal; İşletmeciler İçin Davranış Bilimleri, 2. Baskı, İstanbul, 1996.
  • Bilal Ak, “ 21. Yüzyılda Sağlık Hizmetlerine Stratejik Bir Bakış”, Standard Ekonomik ve Teknik Dergi, yıl.40, s.472, Nisan 2001, s.23
  • Bilal Ak, “Hastane Yönetiminin Gelişimi”, Modern Hastane Yönetimi, yıl.1, s.2, Eylül 1997, s.18
  • Carpenter, John; Ring, Chris; Sangster, Azra; Cambridge, Paul; Hatzidimitriadou, Eleni, “From The Asylum to The Community: A Longıtudınal Study of staff involved in the transition From tone Vale Hospital to Commnity-Based Services”, Journal of Mental Health, vol.2000, issue.2, apr 2000, pp.224
  • David Coghlan, Marj Casey, “Action Research from the İnside : İssues and Challenges in Doing Action Research in Your Own Hospital”, Journal of Advanced Nursing, vol.35, no.5, May 2001,pp. 676
  • Demir, Cesim ve Tatar, Fahreddin; “Hemşirelerin Hastane Yönetiminden Beklentilerinin Karşılanma Düzeyleri”, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, c.5, s.2, Bahar 2000.
  • Dilaver Tengilimoğlu, “Sağlık Hizmetlerinde Pazarlama Karması Elemanları ve Özellikleri”, Ankara Üniversitesi S.B.F. ,Ocak- Mart 2000, s. 192
  • Erdemir, Firdevs; “Hemşirenin Rol ve İşlevleri ve Hemşirelik Eğitiminin Felsefesi,”Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, c.2, s.1, 1998.
  • Erdoğan, İbrahim; “Hastanelerde Kalite Yönetiminin Yaygınlaşmasını Engelleyen Ulusal Faktörler Konusunda Bir Ülke Örneği: Japonya”, www.modern hastane yönetimi dergisi, 23.04.2003.
  • Eren, Berna;“ Hekimlerle İlişkiler” Hastane Yöneticiliği, (der. O. Hayran , H. Sur), İstanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 1997.
  • Erkuş, Adnan; Psikometri Üzerine Yazılar, Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları no: 24, 1. Basım, Şubat 2003.
  • Ertürk, Mümin; İşletmelerde Yönetim ve Organizasyon, Beta Yayıncılık, 3. Baskı: İstanbul, Eylül, 2000.
  • Fatma Yüncü, Sağlık Hizmetlerinde Yönetim, İzmir: Bilgehan Basımevi, 1990, s. 62, s. 85
  • Hayran, Osman ve Sur, Haydar; Hastane Yöneticiliği, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti: Ankara, 1997.
  • Hayran, Osman; Sağlık Hizmetlerinin Yönetimi: Hekimler mi, Profesyonel Yöneticiler mi?, www.merih.net., 03.07.2002.
  • Hikmet Seçim,Hastane Yönetim ve Organizasyonu, İstanbul: İşletme Fakültesi Yayın No: 252, İşletme İktisadı Enstitüsü Yayın No:145,1991, s.6
  • İsmet Şahin, “Sağlık Kurumlarında Göreceli Verimlilik Ölçümü: Sağlık Bakanlığı Hastanelerinin İllere Göre Karşılaştırmalı Verimlilik Analizi”, Amme İdaresi Dergisi, c.32, s.2, Haziran 1999, s.127
  • Jıll Rubery, Jıll Earnshaw, Mıck Marchınton, Fang Lee Cooke, Steven Vıncent, “Changıng Organizatıonal Forms and the Employment Relationship”, Journal of Mangement Studies, vol.39, number.5, July 2002, pp. 661
  • Jıll Rubery, Jıll Earnshaw, Mıck Marchınton, Fang Lee Cooke, Steven Vıncent, “Changıng Organizatıonal Forms and the Employment Relationship”, Journal of Mangement Studies, vol.39, number.5, July 2002, s. 661.
  • Kılıç, Mustafa; Hekimlerin Verdikleri Hizmetin Sonuçlarının Değerlendirilmesi ve Hastane Hekim İlişkileri, www. merih.net, 03.05.2002.
  • Marc A. Fournier, D. S. Moskowitz, David C. Zuroff, “Social Rank Strategies in Hierarchical Relationships”, Journal of Personality and Social Psychology, Published Monthly by the Amerikan Psychological Association , vol. 83, number. 2, August 2002, pp.32-433.
  • Marc Scholten, “Conflict- mediated Choice”, www.sciencedirekt.com , 05.03.2002, s.1
  • Mesut Çimen, “Sağlık Personeli İçin Önemli Bir Sorun, Rol Çatışması ve Rol Belirsizliği”, 3.Ulusal Sağlık ve Hastane Yönetimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 28-29 Eylül 2000, s. 204.
  • Mithat Çoruh, “Hastanelerde Toplam Kalite Yönetimine Nasıl Geçilmeli”, Modern Hastane Yönetimi Dergisi, c.2, s.2, Mart 1998, s. 1
  • Ömür Timurcanday Özmen, Alev Ergenç Katrinli, “Eğitim ve Araştırma Hastanelerinde İş Yapısı Özellikleri, İş Doyumu ve Sorunları”, (Editör.Muammer Doğan, ve Diğerleri), 9 Eylül Üniversitesi 1. Ulusal Sağlık Kuruluşları ve Hastane Yönetimi Sempozyumu, 4-7 Mayıs, 1994, Aydın, s. 135
  • Sayers, Fran, E., Bingaman, Christine, Graham, Ralph ve Wheeler, Mardy; Yöneticilikte İletişim, (Çev. Doğan Şahiner), Rota yayınları: İstanbul, 1993.
  • Şahin Kavuncubaşı, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Siyasal Kitabevi: Ankara, Mart 2000, s.76
  • Şahin, Ümit; Hastanelerde İşgören Yönetimi,www.merih.net.,07.03.2002.
  • T. A. Abma, “Evaluation and Program Planning: Stakeholder conflict: A Case Study”, 1 May 2000, www. sciencedirect., 03. 06. 2002, s. 11
  • Tanıl Kılınç, Selma Söyük, “Hastanelerde Oryantasyon Programı Çalışmaları”, Modern Hastane Yönetimi, y.1, s.1, Mayıs 1997, s. 21
  • Tengilimoğlu, Dilaver; “Kişilerarası Çatışma ve Çatışmayı Teşhis Modelleri”, Amme İdaresi Dergisi, c.24, s.2, Haziran 1991.
  • Türk Sanayicileri ve İş Adamları Derneği (TÜSİAD), Başarıda Personelin Önemi, İngiliz Sanayi Konfederasyonu’nun (CBI) Yayını , Yayın no: T/90.1137, 20 Aralık 1990, s.51
  • Ümit Şahin, Ülkemiz Hastane İşletmeciliğine Kalite: Sorunlar ve Öneriler, www.merih.net, 05.03 2002, s.1
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şebnem Aslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2004
Yayımlandığı Sayı Yıl 2004 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Aslan, Ş. (2004). HASTANELERDE ÖRGÜTSEL ÇATIŞMA: TEORİVE ÖRNEK BİR UYGULAMA. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(11), 599-617.


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.