BibTex RIS Kaynak Göster

İŞLETMELERDE DAĞITIM SİSTEMİMALİYETLERİ MİNİMİZASYONU İÇİN ÇÖZÜM MODELİ: BİR FİRMA UYGULAMASI

Yıl 2005, Sayı: 13, 163 - 172, 01.02.2005

Öz

Artan rekabet şartlarıiçerisinde karlılıklarınıkorumak ve devamlılıklarınısağlamak isteyen firmalar için maliyetlerin en aza indirilmesi kaçınılmaz bir zorunluluktur. Firmaların toplam maliyetleri içerisinde yer alan önemli kalemlerden olan dağıtım maliyetlerinin minimizasyonu bu açıdan özel önem arz etmektedir. Bununla birlikte, dağıtım maliyetlerinin minimizasyonu, çok farklıboyutlar içermesi ve haliyle bir çok belirsizliği içerisinde taşıyor olmasısebebiyle çözümü oldukça karmaşık bir konudur. Ülkemizdeki firmaların büyük bir çoğunluğu bu problemi, belirsizliğinin ortadan kaldırılmasıişlemini, önceki tecrübelerinden yararlanarak çözmeye çalışmaktadırlar. Fakat, bu yaklaşımda, dağıtımın bütün boyutlarının aynıanda ele alınmasımümkün olamamakta ve haliyle tecrübe konunun çözümünde yetersiz kalmaktadır. Literatürde, TamsayılıDoğrusal Programlama TDP yönteminin bu belirsizliği aşmanın en etkin yollarından birisi olduğu sıkça vurgulanmaktadır. Bu makalede, teorik altyapısıoldukça karmaşık olan TDP modelinin formülasyonu, farklısektörlerde faaliyet gösteren firma yöneticilerinin kendi işlerine kolayca uyarlayabileceği şekilde basamaklar halinde açıklanmıştır. Ve geliştirilen genel kapsamlıTDP modeli gıda sektöründe faaliyet gösteren, 24 distribütörü olan bir firmaya uygulanmış, tecrübeye dayalıdağıtıma oranla TDP modeli ile yapılan dağıtımın firmanın dağıtım maliyetlerini yaklaşık olarak %6 oranında azaltacağıgörülmüştür.

Kaynakça

  • BALAKRİSHNAN, A., NATARAJAN,H.P. & PANGBURN, M.S., (2000). Optimizing Delivery Fees For a Network of Distributors. Manufacturing and service Operations management, Vol 2(3), 297-316.
  • CHEN, M. & Wang,W.(1997). A linear programming model for integrated steel production and distribution planning. International Journal of operations and Production management, vol 17(6), 592-610.
  • CHIANG, A.C. (1984). Fundamental Methods of Mathematical Economics, NewYork:Mc Graw-Hill, Third Edition.
  • DOĞAN, İ. (1995). Yöneylem Araştırması Teknikleri ve İşletme Uygulamaları, İstanbul: Bilim Teknik Yayınevi.
  • DORFMAN, R. (1958). Linear Programming and Economic Analysis, London: Mc Graw Hill Book Company.
  • ERGÜLEN, A. (2005). İşletmelerin Dağıtım Stratejilerinin Oluşturulması Modeli :Dağıtım Koşullarının Ağır Olduğu Türkiye deki Doğu ve Kuzey İlleri Üzerine Örnek Bir Uygulama, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Cilt 19(1)
  • ERGÜLEN, A., KAZAN, H., (2005), “A Multı-Crıterıa Model For Optımızıng Transportatıon Cost Structures Of A Fırm”, International Strategic Management Conference, “Strategic Management From National And Global Perspective”, June 23-25 2005
  • ESİN, A. (1988). Yöneylem Araştırmasında Yararlanılan Karar Yöntemleri, Ankara : Gazi Üniversitesi yayın no: 126., 3. Baskı.
  • IGNIZO, J. P. (1989). Introduction to linear Goal Programming, London: Sage Puplication, Second Edition.
  • KARA, İ. (1985). Yöneylem Araştırmasının Yöntembilimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları no:96.
  • KARA, İ. (1986). Yöneylem Araştırması, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları no:139
  • KALENDER, Y., (2003). AGVs tasarım problemi için Bütünleşik bir model’’ uluslararası lojistik kongresi, no:53
  • LEE, S. M. (1988). Introduction to Management Scıence, NewYork: Saunders College Publishing, Second Edition
  • ÖZEL, M., (2000). İki indisli düzlemsel dağıtım Probleminin Matris denklemleriyle incelenmesi, DEÜ Müh. Fak. Fen ve Müh.Dergisi (141-145)
  • RENDER, B. (1982). Quantitative Analysis For Management, Boston: Allyn and Bacon, Inc.
  • ŞAFAK, S., (2000). Dağıtım probleminin optimallik Koşullarının incelenmesi, DEÜ Müh.Fak. Fen ve Müh.Dergisi, (107-112)
  • TEKİN, M. (1995). Kantitatif Karar Verme Teknikleri, Konya: Kuzucular Ofset, 3. Baskı.
  • TUNÇBİLEK, M., (2003). Verimli taşımacılık yolu; Demiryolu’’uluslararası lojistik kongresi, no:35, İstanbul.
  • ULUCAN, A.ve Tarım, Ş.A.,(1997). Petrol ürünlerinin deniz Yoluyla taşınmasında maliyet minimizasyonu, HÜ İİBF dergisi (189-197).
Yıl 2005, Sayı: 13, 163 - 172, 01.02.2005

Öz

It is crucial for the firms, which aim to sustain their profitability and to survive, to reduce their operational costs within an environment where competition kept rising. For this reason, minimisation of distribution costs has attracted a special interest as it explains a large share of total costs. However, minimisation of distribution costs is a very complex problem to solve because of the fact that distribution costs have various dimensions and thus carry a high level of uncertainty. A large number of firms in our country try to overcome this uncertainty using their previous experience. But, this approach does not allow to capture all the dimensions of the distribution at the same time and therefore, experience is an inadequate method to use in this matter. Nevertheless, in the literature, the use of the Integer Linear Programming ILP is often emphasised to be one of the most efficient way to overcome this problem. In this article, the practical formulation of the ILP model that normally involves a very complex theoretical structure has been shown step by step, thereby top management of firms operating different industries can easily adapt for their firms. In addition, a general ILP model developed in this article has applied to the data obtained from a firm operating in food industry with 24 distributing agent and the results indicated that distribution cost of the firm can be reduced about 6% using the ILP model compared to the experience based distribution costs

Kaynakça

  • BALAKRİSHNAN, A., NATARAJAN,H.P. & PANGBURN, M.S., (2000). Optimizing Delivery Fees For a Network of Distributors. Manufacturing and service Operations management, Vol 2(3), 297-316.
  • CHEN, M. & Wang,W.(1997). A linear programming model for integrated steel production and distribution planning. International Journal of operations and Production management, vol 17(6), 592-610.
  • CHIANG, A.C. (1984). Fundamental Methods of Mathematical Economics, NewYork:Mc Graw-Hill, Third Edition.
  • DOĞAN, İ. (1995). Yöneylem Araştırması Teknikleri ve İşletme Uygulamaları, İstanbul: Bilim Teknik Yayınevi.
  • DORFMAN, R. (1958). Linear Programming and Economic Analysis, London: Mc Graw Hill Book Company.
  • ERGÜLEN, A. (2005). İşletmelerin Dağıtım Stratejilerinin Oluşturulması Modeli :Dağıtım Koşullarının Ağır Olduğu Türkiye deki Doğu ve Kuzey İlleri Üzerine Örnek Bir Uygulama, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Cilt 19(1)
  • ERGÜLEN, A., KAZAN, H., (2005), “A Multı-Crıterıa Model For Optımızıng Transportatıon Cost Structures Of A Fırm”, International Strategic Management Conference, “Strategic Management From National And Global Perspective”, June 23-25 2005
  • ESİN, A. (1988). Yöneylem Araştırmasında Yararlanılan Karar Yöntemleri, Ankara : Gazi Üniversitesi yayın no: 126., 3. Baskı.
  • IGNIZO, J. P. (1989). Introduction to linear Goal Programming, London: Sage Puplication, Second Edition.
  • KARA, İ. (1985). Yöneylem Araştırmasının Yöntembilimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları no:96.
  • KARA, İ. (1986). Yöneylem Araştırması, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları no:139
  • KALENDER, Y., (2003). AGVs tasarım problemi için Bütünleşik bir model’’ uluslararası lojistik kongresi, no:53
  • LEE, S. M. (1988). Introduction to Management Scıence, NewYork: Saunders College Publishing, Second Edition
  • ÖZEL, M., (2000). İki indisli düzlemsel dağıtım Probleminin Matris denklemleriyle incelenmesi, DEÜ Müh. Fak. Fen ve Müh.Dergisi (141-145)
  • RENDER, B. (1982). Quantitative Analysis For Management, Boston: Allyn and Bacon, Inc.
  • ŞAFAK, S., (2000). Dağıtım probleminin optimallik Koşullarının incelenmesi, DEÜ Müh.Fak. Fen ve Müh.Dergisi, (107-112)
  • TEKİN, M. (1995). Kantitatif Karar Verme Teknikleri, Konya: Kuzucular Ofset, 3. Baskı.
  • TUNÇBİLEK, M., (2003). Verimli taşımacılık yolu; Demiryolu’’uluslararası lojistik kongresi, no:35, İstanbul.
  • ULUCAN, A.ve Tarım, Ş.A.,(1997). Petrol ürünlerinin deniz Yoluyla taşınmasında maliyet minimizasyonu, HÜ İİBF dergisi (189-197).
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ahmet Ergülen Bu kişi benim

Halim Kazan Bu kişi benim

Muhittin Kaplan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Ergülen, A., Kazan, H., & Kaplan, M. (2005). İŞLETMELERDE DAĞITIM SİSTEMİMALİYETLERİ MİNİMİZASYONU İÇİN ÇÖZÜM MODELİ: BİR FİRMA UYGULAMASI. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(13), 163-172.


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.