Ülkemizde nicel ve nitel yönden hızla gelişen üniversitelerimizin beklendik düzeyde engelli öğrencilere yönelik destek hizmetlerinin onların ihtiyaç duyduğu şekilde yapılmasıve dolayısıyla onların ihtiyaçlarının en iyi düzeyde karşılanabilmişolmasına karşın engelli öğrencilerin engelin vermişolduğu sınırlılıklardan dolayıortaya çıkan farklıihtiyaçlarının beklendik düzeyde karşılanamadığıgözlenmektedir. Yükseköğretimdeki engelli öğrencilere üniversite yönetimi tarafından verilen desteğe rağmen engelli öğrencilerin engel kategorilerine göre ne tür bir hizmet aldığıveya alacağıda yasal düzenlemelerde çok açık değildir. Bu bağlamda Selçuk Üniversitesinde öğrenim gören engelli öğrencilerin de ihtiyaçlarıkarşılanmaya çalışılmasına rağmen, onların ihtiyaçlarının beklendik düzeyde gerçekleşmediği gözlenmektedir. Dolayısıyla bu araştırmanın amacı, Selçuk Üniversitesinde öğrenim gören engelli öğrencilerin karşılaştığıakademik ve psikososyal sorunlarıortaya çıkarmak, bu sorunların çözümüne yönelik çağdaşöneriler geliştirmek ve bu alanda araştırma yapacaklara da ışık tutmaktır. Bu araştırmada Nitel Araştırma Yöntemlerinden Görüşme Yöntemikullanılmıştır. Bu araştırmada veri toplamak için araştırmacıtarafından geliştirilen ‘YarıYapılandırılmışGörüşme Formu’kullanılmıştır. Bu araştırmanın örneklemi ise, Selçuk Üniversitesinin farklıFakülte ve Yüksekokullarında öğrenim gören öğrencilerden Yansız Atama Yöntemiile seçilen 10 bedensel ve 10 görme engelli öğrenciden oluşmaktadır. Görüşmeler teyp kaydediciler tarafından kaydedilerek her bir görüşmenin transcriptleri yapılmışve veriler Betimsel Analizyöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, bedensel ve görme engelli öğrencilerin ihtiyaçlarıen iyi şekilde karşılanmaya çalışılmasına karşın henüz beklenen seviyede gerçekleşmemiştir.
Yükseköğrenimde Engelli Öğrenciler Bedensel engelliler Görme engelliler Öğrenci sorunları Çağdaşöneriler
Although the universities in Turkey challenge with meeting the needs of students with handicaps in the best way it is still observed that the universities in Turkey cannot meet the handicapped students’ differentiated needs in the expected level because of their restrictions due to their disabilities. However, the students in Turkish universities are supported for their needs according to the Higher Education Regulations and Legislation, the detailed and clear information in the items are not defined clearly about what kind of support they receive in terms of their handicaps / disability conditions or categories. In this context, although the students who are enrolled in Selcuk University are supported in terms of their needs in accordance with their handicaps, it is still not at satisfactory level that their needs are met. Therefore, the aim of this study is to explore the students’ academic and psycho-social problems that they face to define contemporary implications for practice, and to light other researchers doing research on these issues. In the study, the interview technique with which the researcher developed ‘semi-structured interview form’ is used to collect the data. In the study, sample consists of twenty students 10 physically handicapped and 10 visually handicapped
Handicapped students in Higher Education The physically handicapped The visually handicapped The students’ academic and psycho-social problems contemporary suggestions for exceptional students’ education in higher education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2005 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Sayı: 13 |