BibTex RIS Kaynak Göster

DÜNYADAKİ YÜKSEKÖĞRETİMİN DEĞİŞİMİ

Yıl 2006, Sayı: 15, 299 - 314, 01.02.2006

Öz

Yükseköğretim bir ülkenin gerek duyduğu nitelikli insan gücünün yetiştirilmesinde, bilginin üretilmesinde ve topluma hizmette önemli bir unsur olarak karşımıza çıkmaktadır. Yükseköğretimde kalıcıve derin değişiklikler yapan bir dönüşüm yaşanmaktadır. Bu dönüşümün yaşanmasında küreselleşmenin etkisi çok büyüktür. Küreselleşmeyle birlikte bölgesel işbirliği hız kazanmıştır. Bölgesel işbirlikleri, ekonomi başta olmak üzere eğitim ve özellikle yükseköğretimde değişmelere neden olmuştur. Üniversitelerin yükseköğretim hizmeti sunan bir eğitim kurumu olarak, ulusal ve uluslararasıeğitsel, sosyal, ekonomik, siyasal ve teknolojik değişmelere ayak uydurmasıartık bir zorunluluktur. Üniversitelerin değişimi yönetmesi ve öncelikle kendisinden beklenen değişimi başlatabilmesi için bugünden geleceği görüp buna göre kararlar alıp, planlama yapmasıve uygulamasıgerekmektedir.

Kaynakça

  • Aktay, Y. (2002). Eğitimde Küresel İmkânlar- Küreselleşen Dünyada Fırsat Eşitsizliği ve Özgürleşim Fırsatları Üzerine, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2 (1), 7–22
  • Apple, M. W. (2002). Küresel Tehlikeler: Eğitimdeki Eşitsizlikler ve Neo- Liberal Politikaların Mukayesesi, (Çeviren M. Hilmi Baş), Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2 (1), 23–46
  • Didou-Aupetit, S. (2002). Küreselleşme, NAFTA ve Meksika’da Yüksek Öğretim Sistemi: Konular, Tehditler ve Reformlar, (Çevirenler: Haşim Koç, Gülçin Tunalı-Koç), Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2 (1), 81–92
  • Doğramacı, İ. (2000). Günümüzde Rektör Seçimi ve Atama Krizi (Türkiye’de ve Dünyada Yükseköğretim Yönetimine Bakış), www.dogramaci.org/r-bol5.html, 20-21 Nisan 2002 Ankara: Meteksan
  • Ekinci, C. E. (Bahar 2000). Yükseköğretimin Finansmanına Öğrenci Katılımını Öngören Yaklaşımların Gerekçelerine İlişkin Öğrenci Görüşleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6 (22), 221–242
  • Güler, A. (1994). Türkiye’de Üniversite Reformları, Ankara: Adım Yayınları, No: 34
  • Gürüz, K. (2001). Dünyada ve Türkiye’de Yükseköğretim ( Tarihçe ve Bugünkü Sevk ve İdare Sistemleri) Ankara: ÖSYM Yayınları 4
  • Gürüz, K, (Koordinatör) & Şuhubi, E. A. M. & Şengör, C. & Türker, K. & Yurtsever, E. (1994).Türkiye’de ve Dünyada Yükseköğretim, Bilim ve Teknoloji, İstanbul: Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜSİAD)
  • Kabadayı, R. (1992a). Stratejik Planlama ve Eğitim Verimlilik Dergisi
  • __________ (1992b). Nitel Eğitim Planlaması ve Eğitimde Nitelik Sorunu, Eğitim ve Bilim, 16 (85)
  • Karlsen, G. E. (2002) “Eğitim Yönetişimi, Küreselleşme ve Demokrasi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, Yıl:2, Sayı: 1, s: 93–104
  • Kellner, D. (2002). Yeni Teknolojiler / Yeni Okur-Yazarlıklar: Yeni Binyılda Eğitimin Yeniden Yapılandırılması, (Çeviren: Ayşe Taşkent), Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2, (1), 105–132
  • Korkut, H. (2001). Sorgulanan Yükseköğretim Ankara: Nobel Yayınları, Yayın No: 237
  • Kotler, P. & Murphy, P. E.. (1981) Strategic Planning for Higher Education Journal of Higher Education Ohio State University Press , 52 (5)
  • Kwiek, M. (2002). Yükseköğretimi Yeniden Düşünürken Yeni Bir paradigma Olarak Küreselleşme: Gelecek İçin Göstergeler, (Çeviren: Emrah Akbaş), Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2 (1), 132–154
  • Lee, M. N. N. (2002). Eğitimde Küresel Eğilimler (Çeviren M. Hilmi Baş), Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2 (1), 155–168
  • Mcburnie, G. (2002). Küreswelleşme, GATS ve Ulus-aşırı Eğitim, (Çevirenler: Haşim Koç, Gülçin Tunalı-Koç), Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2 (1), 169–190
  • Rosovsky, H. (1994). Üniversite: Bir Dekan Anlatıyor, (Çeviren: Süreyya Ersoy), Ankara: Tubitak Yayınları
  • Scott, P. (2002). Küreselleşme ve Üniversite: 21. Yüzyılın Önündeki Meydan Okumalar (Çeviren: Seda Çiftçi), Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimler, 2 (1),191–208
  • TDK (1992). Türkçe Sözlük, İstanbul, cilt:2
  • Tural, N. K. (2002) Küreselleşmenin Üniversite Üzerine Etkileri: Çeşitli Ülkelerden Örnekler, Eğitim Araştırmaları, 6, 99–120
  • Versan, V. (1988). Tarihsel Gelişimi İçinde Üniversite ve Yükseköğretim Kavramı, Yükseköğretimde Değişmeler, (Yayına Hazırlayanlar: Özcan Demirel, Nizamettin Koç), Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları
  • Yang, R. & Vidovich, L. (2002) Üniversiteleri Küreselleşme bağlamında Konumlandırmak (Çeviren: Murtaza Bedir), Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2 (1), 209–222
Yıl 2006, Sayı: 15, 299 - 314, 01.02.2006

Öz

Higher education is an important component of a society in which qualified people that a country needs are educated, know-how is generated and facilities and services are provided for the society. Higher education has gone through a transformation period in which there have been radical and permanent changes. The globalization has a great role for this transformation. The globalization has triggered the regional cooperation and given rise to various alterations mainly in economy as well as education and especially in higher education. Universities which provide higher education have to keep up with these alterations nationally and internationally in the field of education, social life, economy, politics and technology. Universities should begin the alterations in themselves, and should manage this transformation by estimating future, and by taking decisions about future and taking some measures today

Kaynakça

  • Aktay, Y. (2002). Eğitimde Küresel İmkânlar- Küreselleşen Dünyada Fırsat Eşitsizliği ve Özgürleşim Fırsatları Üzerine, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2 (1), 7–22
  • Apple, M. W. (2002). Küresel Tehlikeler: Eğitimdeki Eşitsizlikler ve Neo- Liberal Politikaların Mukayesesi, (Çeviren M. Hilmi Baş), Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2 (1), 23–46
  • Didou-Aupetit, S. (2002). Küreselleşme, NAFTA ve Meksika’da Yüksek Öğretim Sistemi: Konular, Tehditler ve Reformlar, (Çevirenler: Haşim Koç, Gülçin Tunalı-Koç), Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2 (1), 81–92
  • Doğramacı, İ. (2000). Günümüzde Rektör Seçimi ve Atama Krizi (Türkiye’de ve Dünyada Yükseköğretim Yönetimine Bakış), www.dogramaci.org/r-bol5.html, 20-21 Nisan 2002 Ankara: Meteksan
  • Ekinci, C. E. (Bahar 2000). Yükseköğretimin Finansmanına Öğrenci Katılımını Öngören Yaklaşımların Gerekçelerine İlişkin Öğrenci Görüşleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6 (22), 221–242
  • Güler, A. (1994). Türkiye’de Üniversite Reformları, Ankara: Adım Yayınları, No: 34
  • Gürüz, K. (2001). Dünyada ve Türkiye’de Yükseköğretim ( Tarihçe ve Bugünkü Sevk ve İdare Sistemleri) Ankara: ÖSYM Yayınları 4
  • Gürüz, K, (Koordinatör) & Şuhubi, E. A. M. & Şengör, C. & Türker, K. & Yurtsever, E. (1994).Türkiye’de ve Dünyada Yükseköğretim, Bilim ve Teknoloji, İstanbul: Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜSİAD)
  • Kabadayı, R. (1992a). Stratejik Planlama ve Eğitim Verimlilik Dergisi
  • __________ (1992b). Nitel Eğitim Planlaması ve Eğitimde Nitelik Sorunu, Eğitim ve Bilim, 16 (85)
  • Karlsen, G. E. (2002) “Eğitim Yönetişimi, Küreselleşme ve Demokrasi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, Yıl:2, Sayı: 1, s: 93–104
  • Kellner, D. (2002). Yeni Teknolojiler / Yeni Okur-Yazarlıklar: Yeni Binyılda Eğitimin Yeniden Yapılandırılması, (Çeviren: Ayşe Taşkent), Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2, (1), 105–132
  • Korkut, H. (2001). Sorgulanan Yükseköğretim Ankara: Nobel Yayınları, Yayın No: 237
  • Kotler, P. & Murphy, P. E.. (1981) Strategic Planning for Higher Education Journal of Higher Education Ohio State University Press , 52 (5)
  • Kwiek, M. (2002). Yükseköğretimi Yeniden Düşünürken Yeni Bir paradigma Olarak Küreselleşme: Gelecek İçin Göstergeler, (Çeviren: Emrah Akbaş), Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2 (1), 132–154
  • Lee, M. N. N. (2002). Eğitimde Küresel Eğilimler (Çeviren M. Hilmi Baş), Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2 (1), 155–168
  • Mcburnie, G. (2002). Küreswelleşme, GATS ve Ulus-aşırı Eğitim, (Çevirenler: Haşim Koç, Gülçin Tunalı-Koç), Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2 (1), 169–190
  • Rosovsky, H. (1994). Üniversite: Bir Dekan Anlatıyor, (Çeviren: Süreyya Ersoy), Ankara: Tubitak Yayınları
  • Scott, P. (2002). Küreselleşme ve Üniversite: 21. Yüzyılın Önündeki Meydan Okumalar (Çeviren: Seda Çiftçi), Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimler, 2 (1),191–208
  • TDK (1992). Türkçe Sözlük, İstanbul, cilt:2
  • Tural, N. K. (2002) Küreselleşmenin Üniversite Üzerine Etkileri: Çeşitli Ülkelerden Örnekler, Eğitim Araştırmaları, 6, 99–120
  • Versan, V. (1988). Tarihsel Gelişimi İçinde Üniversite ve Yükseköğretim Kavramı, Yükseköğretimde Değişmeler, (Yayına Hazırlayanlar: Özcan Demirel, Nizamettin Koç), Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları
  • Yang, R. & Vidovich, L. (2002) Üniversiteleri Küreselleşme bağlamında Konumlandırmak (Çeviren: Murtaza Bedir), Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2 (1), 209–222
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ali Rıza Erdem Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Erdem, A. R. (2006). DÜNYADAKİ YÜKSEKÖĞRETİMİN DEĞİŞİMİ. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(15), 299-314.


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.