Öğrenmeye başladığımız ilk günden ulaştığımız yaşa kadar, sürekli bir şekilde yeni şeylerin isimlerini sözcük dağarcığımıza katıyoruz. 8 sözcük türünden biri olan sıfatlar, nesneleri algılamada, tanımlamada ve ayırt etmede önemli bir görev üstlenirler. Bu çalışmanın amacı, hem Almanya’da hem de Türkiye’de, ilköğretim 5.sınıf öğrencilerinin dilbilgisi derslerinde ne kadar ve hangi sıfatlarla karşılaştıklarınıaraştırmaktır. Kitaplardaki tüm sıfatların nicelik ve niteliğini belirlemek için, bir tarama işlemi yapılmıştır. Tarama işleminde, Almanca “Praxis Sprache 5 Ausgabe A” ve Türkçe “İlköğretim Türkçe 5” ders kitaplarıkullanılmıştır. Kitapların taranmasıile Almanca ders kitabının 409, Türkçe kitapta ise 216 sıfat olduğu saptanmıştır. Böyle olunca, öğrencilerin sıfatlarla karşılaşmalarıAlmanya ve Türkiye’ de farklıseyretmektedir. Yeterli ya da yetersiz dil öğrenmenin yansımalarıokullarda öğrenilen diğer alanlarda da gözlemlenebilir. Kitaplardaki Türkçe sıfat içeriği Almanca sıfatlardan çok az olduğu için Türk öğrenciler bu sıfatlarıöğrenmeyi ertelemekteler ve Alman yaşdaşlarıyla karşılaştırıldıklarında anadillerini kullanmada eksik kalmaktadırlar sonucuna varılabilir. Etkili anadili ediniminin, edebiyat, güzel sanatlar ve müzik gibi sosyo-kültürel etkinliklerden ülkenin her bakımdan kalkınmasına kadar pek çok getirileri olduğu inancıyaygındır.
From the first day on which we begin learning till the age we are in, we continuously add the names of new things into our lexicon. Adjectives, which are one of the parts of speech among eight, play a great role in perceiving, describing and differentiating objects. The aim of this study is to investigate how many and which adjectives the 5th grade primary school pupils, both in Germany and Turkey, expose in their language courses. To determine the quantity and quality of all adjectives covered in course books, a scanning process was carried out. German “Praxis Sprache 5 Ausgabe A” and The Turkish “İlköğretim Türkçe 5” course books were used in scanning process. The scanning of the books put forward that German course book covers 409 adjectives and the Turkish counterpart includes 216. Therefore, the language exposure process operates differently in German and Turkey. The reflection of adequate or inadequate language learning can be observed in other areas that learners study in schools as well. As Turkish adjective coverage is far less than German adjectives in books, it might be concluded that Turkish pupils postpone learning adjectives and rather weak in using their mother tongue when compared with German peers. It has been a widespread belief that effective mother tongue acquisition would bring many advantages ranging from social-cultural activities of literature, fine arts, music to the development of the country in all aspects
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2006 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Sayı: 15 |