BibTex RIS Kaynak Göster

DOKTOR-HASTA İLİŞKİSİNDE DİLE VE DAVRANIŞA DAYALI İLETİŞİMSEL SORUNLARI BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ALAN ARAŞTIRMASI

Yıl 2006, Sayı: 15, 609 - 629, 01.02.2006

Öz

İletişim gereksinimi, yaşamın tamamında bireyin vazgeçilmezleri arasındadır. Sosyal yaşam içerisinde sağlıklıiletişim ortamlarının oluşturulmasıise sağlıklıbir toplumun yaratılmasıile doğrudan ilintilidir. Bu açıdan doktor ve hasta arasında kurulacak ilişkilerin iletişimsel niteliği, türü, boyutu ve etkinliği önem arz etmektedir. Ancak özellikle sağlık sektöründe iletişim kanallarının kapalıbir görüntü yansıtmasıtoplumsal ve sosyal bir sorun olarak görülmektedir. Sağlık personelinin kendi aralarında kullandıklarıdili, hastalar ile kurulan iletişime taşımalarıiletişimsel sürecin en önemli sorunlarından biri olduğu söylenebilir. Özellikle doktorların hastalarıyla olan ilişkilerinde mesleki terminolojiyi sıkça tercih etmeleri ve sözsel işletişimde bu faklıjargonu kullanmalarısağlık hizmeti alan-veren ilişkisinde olumsuzlukların yaşanmasına neden olabilmektedir. Bu çalışmada; doktor-hasta iletişimindeki veya iletişimsizliğindeki dile dayalısorunlar, bir anket uygulamasıile desteklenerek irdelenmiştir. Mesleki kavram ve terimlerle dolu tıbbi jargonun temel bilgi alışverişine kadar yansımasının hastalar açısından önemli bir sorun yarattığıhipotezinden hareket edilen bu araştırmada, doktorların hastalara karşıdavranışve tutumlarının da bilimsel kriterlere dayalıolarak ortaya konulmasıhedeflenmiştir. Temelde dilsel soruna yönelik yapılan bu çalışmada oldukça önemli bulgulara ulaşılmışve öngörülen hipotezlerin bir çoğu doğrulanmıştır.

Kaynakça

  • BIÇAKÇI, İlker (2000). İletişim ve Halkla İlişkiler, Ankara, MediaCat Kitapları, 3.Baskı.
  • CİRHİNLİOĞLU, Zafer (2001). Sağlık Sosyolojisi, Ankara, Nobel Yayınları.
  • DÖKMEN, Üstün (2000). İletişim Çatışmaları ve Empati, İstanbul, Sistem Yayıncılık, 13. Baskı.
  • ERDOĞAN, İrfan (2002). İletişimi Anlamak, Ankara, Erk Yayınları.
  • GÖKÇE, Orhan (2001). İletişim Bilimine Giriş, Ankara, Turhan Kitapevi.
  • IŞIK, Metin (2000). İletişimden Kitle İletişimine, Konya, Mikro Yayınları.
  • KAPTAN, Saim (1993). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Ankara, G.Ü. Eğt. Bil.
  • KREJCİE AND MORGAN (1970). “Determining Sample Size For Research Activities”, Educational and Psychological Measurement, USA.
  • ROBBINS, Stephan (1980). P. The Administrative Process, New Jersey, Prentice- Hall İnc Endlewood Cliffs TDK (2006). http://www.tdk.org.tr/tdksozluk/sozbul.asp?kelime=Jargon&submit1=ara, 07.07.2006
  • TUTAR, Hasan ve YILMAZ M., Kemal (2002). Genel İletişim, Ankara, Nobel Yayınları, 2.Baskı.
  • OSKAY, Ünsal (1999). İletişimin ABC’si, İstanbul, Der Yayınları, 2.Baskı.
  • YATKIN, Ahmet (2003). Halkla İlişkiler ve İletişim, Ankara, Nobel Yayınları.
  • ZILLIOĞLU, Merih (1993). İletişim Nedir?, İstanbul, Cem Yayınları. Erişim 1- (2006).
  • “Hasta Doktor İletişimi”, http://aile
  • hekimligi.uludag.edu.tr/ilet.html), 16.01.2006.
  • Erişim 2- (2006). “Göğüs Kanserinde Doktor-Hasta İletişimi” http://www.hsatanedergisi.com/sayi 21/ busayida4.asp, 16.01.2006.
  • Erişim 3- (2006). http://www.thehealthnews.org/tr/news/2845/hasta.hekim.html, 16.01.2006.
Yıl 2006, Sayı: 15, 609 - 629, 01.02.2006

Öz

The need of communication is one of the indispensable things for individuals in entire life. It is directly related to create right communicational environments in social life to create a well society. In this perspective, the communicational quality, the type, the dimension and the efficiency of doctor-patient relationship is important. However, it seems as a social problem that the communication channels are close, especially in medical sector. It can be seen as one of the most important problems of communicational process that the medical personnel bring the language which they use among themselves to the relationship with patients. It can cause some problems in doctor-patient relationship that especially doctors prefer to use the professional terminology in relations with their patients. In this study, the language-based problems in doctor-patient communication or miscommunication are examined through survey method. This research which based on the hypothesis that the professional terminology used in basic information exchange between doctor and patients causes important problems for the patients, aims to reveal the attitude of the doctors to the patients based on scientific criteria. In this study which is devoted to the linguistic problems we reached important findings and confirmed our hypotheses

Kaynakça

  • BIÇAKÇI, İlker (2000). İletişim ve Halkla İlişkiler, Ankara, MediaCat Kitapları, 3.Baskı.
  • CİRHİNLİOĞLU, Zafer (2001). Sağlık Sosyolojisi, Ankara, Nobel Yayınları.
  • DÖKMEN, Üstün (2000). İletişim Çatışmaları ve Empati, İstanbul, Sistem Yayıncılık, 13. Baskı.
  • ERDOĞAN, İrfan (2002). İletişimi Anlamak, Ankara, Erk Yayınları.
  • GÖKÇE, Orhan (2001). İletişim Bilimine Giriş, Ankara, Turhan Kitapevi.
  • IŞIK, Metin (2000). İletişimden Kitle İletişimine, Konya, Mikro Yayınları.
  • KAPTAN, Saim (1993). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Ankara, G.Ü. Eğt. Bil.
  • KREJCİE AND MORGAN (1970). “Determining Sample Size For Research Activities”, Educational and Psychological Measurement, USA.
  • ROBBINS, Stephan (1980). P. The Administrative Process, New Jersey, Prentice- Hall İnc Endlewood Cliffs TDK (2006). http://www.tdk.org.tr/tdksozluk/sozbul.asp?kelime=Jargon&submit1=ara, 07.07.2006
  • TUTAR, Hasan ve YILMAZ M., Kemal (2002). Genel İletişim, Ankara, Nobel Yayınları, 2.Baskı.
  • OSKAY, Ünsal (1999). İletişimin ABC’si, İstanbul, Der Yayınları, 2.Baskı.
  • YATKIN, Ahmet (2003). Halkla İlişkiler ve İletişim, Ankara, Nobel Yayınları.
  • ZILLIOĞLU, Merih (1993). İletişim Nedir?, İstanbul, Cem Yayınları. Erişim 1- (2006).
  • “Hasta Doktor İletişimi”, http://aile
  • hekimligi.uludag.edu.tr/ilet.html), 16.01.2006.
  • Erişim 2- (2006). “Göğüs Kanserinde Doktor-Hasta İletişimi” http://www.hsatanedergisi.com/sayi 21/ busayida4.asp, 16.01.2006.
  • Erişim 3- (2006). http://www.thehealthnews.org/tr/news/2845/hasta.hekim.html, 16.01.2006.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mustafa Yağbasan Bu kişi benim

Fatih Çakar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Yağbasan, M., & Çakar, F. (2006). DOKTOR-HASTA İLİŞKİSİNDE DİLE VE DAVRANIŞA DAYALI İLETİŞİMSEL SORUNLARI BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ALAN ARAŞTIRMASI. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(15), 609-629.


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.