BibTex RIS Kaynak Göster

KÜRESEL TEKNOLOJİ, ARAŞTIRMA-GELİŞTİRME AR-GE VE YENİLİK İLİŞKİSİ

Yıl 2007, Sayı: 17, 653 - 667, 01.02.2007

Öz

Müşterilerin zevk ve tercihlerinde görülen önemli değişme ve farklılaşma; üretim, rekabet ve fiyat süreçlerinde başdöndürücü gelişmeleri doğurmakta ve işletmelerin var olabilmek için farklıçabalar içerisine girmelerine neden olmaktadır. Rekabet sonucunda, işletmelerin yeteneklerini ve kaynaklarınıdoğal ve esnek bir sürece adapte etmeleri bir zorunluluk haline gelmiştir. İşletmelerin dünya ekonomilerinde ve kendi ülke ekonomilerinde başarıyla faaliyet gösterebilmesi ve rakiplerine üstünlük sağlayabilmesi için sürekli mevcut üretimfaktörlerini ve ürünlerini yenileyip geliştirmeleri gerekmektedir. Günümüzün rekabetçi ortamında hızla gelişip büyüyen işletmelerin genellikle araştırma ve geliştirmeye önem veren, yenilikçi işletmeler olduğu; araştırma-geliştirmeye önem verilmesinin pazarla, işletme ile sosyal fayda ve personelle ilgili çeşitli nedenlerinin bulunduğu, araştırmageliştirmenin küresel ölçekte önem kazandığıgörülmektedir. Çağımızda yaşanan hızlıve köklü değişimler işletmelere yenilikçi olmaktan başka seçenek bırakmamakta; bu durum da işletmelerin araştırma-geliştirme faaliyetlerine stratejik boyutta önem vermelerine yol açmaktadır.

Kaynakça

  • AKAL Zuhal, Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu, “Performans Kavramları ve Performans Yönetimi”, Milli Prodüktivite Merkezi, Ankara, 2003.
  • AKTAN Coşkun, VURAL İstiklal; Rekabet Gücü ve Rekabet Stratejileri, Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu, Ankara, 2004.
  • AKTAN Coşkun, VURAL İstiklal; Yeni Ekonomi ve Yeni Rekabet, Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu, Ankara, Aralık 2004.
  • ANTONIOLI, D., MAZZANTI, M., PINI, P., TORTIA, E., (2004). Adoption of techno-organizational innovations, and industrial relations in manufacturing firms: an analysis for a local industrial system. Economia Politica 21 (1), 11–52.
  • AVARMAETE, T., VIAENE, J., MORGAN, E.J., CRAWFORD, N., 2003. Determinants of innovation in small food firms. European Journal of Innovation Management 6(1), 8–17.
  • AVCI Kürşat; “Araştırma ve Geliştirmenin Bir Ekonomi İçin Önemi”, 2004, www2.turkstudent.net
  • BARUTÇUGİL S. İsmet; Teknolojik Yenilik ve Araştırma Geliştirme Yönetimi’,Bursa Üniversitesi Yayını, Bursa, 1981.
  • BAYRAÇ, H. Naci, “Yeni Ekonominin Toplumsal, Ekonomik ve Teknolojik Boyutları”, www.bilgiyönetimi.org
  • CLARKE E. Thomas; “Scientists and Engineers as R&D Managers”,R&D Innovator, Volume 2, Number 9, September, 1993, www.winstonbrill.com
  • PANNE Gebren, BEERS Ceers and KLEINKNECHT Alfred (2003); “Success and Faılure of Inovatıon”, Internatıonal Journal of Inovatıon Management, Volume 7, Number 3, September, s. 12 http://www.gencbilim.com/odev/odevgoster.php?il=konya_meram&id=11652, s. 27
  • DE BONO Edward, Rekabet Üstü, Çev: Oya Özel, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1996.
  • DEMİRKIRAN Hasan, “Rekabet Üstünlüğü İçin Yenilik ve Tasarım”, www.destekpatent.com.tr
  • DEVREZ Güney; “İşletmelerde Araştırma Geliştirme Fonksiyonu”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Sayı: 4, 1970.
  • DURNA Ufuk; Yenilik Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2003.
  • EĞE Alper, OECD Ülkelerinde Yenilik Sistemleri ve Türkiye için Durum Değerlendirilmesi, Ankara, 2002.
  • EKREN Nazım; “Bilgi ve Ekonomik Etkinlik”, Activeline Aylık Bankacılık ve Finans Dergisi, No 6, 2000.
  • EREN Erol; İşletmelerde Yenilik Politikası, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları, Formül Matbaası, İstanbul, 1982.
  • EREN Erol; Yönetim ve Organizasyon Çağdaş ve Küresel Yaklaşımlar, Altıncı Baskı, Beta Yayınevi, İstanbul, 2003.
  • ERTUĞRUL İrfan; “İmalat Sanayinde Ar-Ge Stratejisi ve Denizli Sanayinde Ar-Ge Çalışmalarına İlişkin Bir Araştırma”, Akdeniz Üniversitesi İİBF Dergisi, Sayı 7, 2004.
  • FREEMAN Chris ve SOETE Luc; Yenilik İktisadı, Tübitak Yayınları Akademik Dizi, Ankara, 2003.
  • GUNDLING Ernest; Yeniliğin 3M Yolu, ELMA Yayınevi. , Çev: Oya Gülbahçe, İstanbul, 2002.
  • GÜLEŞ Hasan Kürşat, BÜLBÜL Hasan; Yenilikçilik, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2004.
  • KARA Ziyat; Sanayi İşletmelerinde Teknoloji Yönetimi ve Ar-ge Çalışmaları Örnek Uygulamalar, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Konya, 2002.
  • MATHESON Davıd ve MATHESON Jım; Akıllı Örgüt Stratejik Ar-ge İle Değer Yaratma, Harvard Business School Press, Boston, 1999.
  • MUTLU Esin Can; Uluslararası İşletmecilik, Beta Yayın Dağıtım, İstanbul, 1999.
  • MÜFTÜOĞLU Tamer; “Türkiye’nin Küreselleşme Sürecinde Rekabet Düzenleyici Kurumların Yeri ve Önemi”, 6. Ulusal İşletmecilik Kongresi Bildiri Kitapçığı, Antalya, 1998.
  • ÖZGENÇ Ali, “İnovasyon Gündemi”, 5 Ekim 2006, www.capital.com.tr
  • PANNE Gebren, BEERS Ceers and KLEINKNECHT Alfred ; “Success and Faılure of Inovatıon”, Internatıonal Journal of Inovatıon Management, Volume 7, Number 3, 2003.
  • PORTER Michael, THUROW Lester, REICH Robert (1996), Küresel Rekabet, İstanbul:İz Yayınları, No: 90.
  • PORTER Michael; Rekabet Stratejisi, Çev. Gülen Ulubilgen, Sistem Yayıncılık, İstanbul, 2000.
  • RIGGS W. Fred (2001); “Globalization”, www2.hawaii.edu
  • SARIHAN Halime İ.; Rekabette Başarının Yolu Teknoloji Yönetimi, Desnet Yayınları, Gebze, 1998.
  • SEYMEN Oya Aytemiz, BOLAT Tamer; Küreselleşme ve Çokuluslu İşletmecilik; “Küreselleşme Olgusuna Kavramsal bir Bakış”, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2005.
  • TANYERİ Mustafa, FIRAT Aytekin; “Rekabet Değişkeni Olarak Dış Kaynak Kullanımı”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 7, Sayı 3, 2005.
  • TEKİN Mahmut, GÜLEŞ Hasan Kürşat, ÖĞÜT Adem; Teknoloji Yönetimi, Nobel Yayın, Ankara, 2003.
  • TEKİN Mahmut, ÖMÜRBEK Nuri; Küresel Rekabet Ortamında Teknolojik İşbirliği ve Otomotiv Sektörü Uygulamaları, Ankara, 2004.
  • TEKİN Mahmut; Üretim Yönetimi, Cilt 1, Arı Ofset Matbaacılık, Konya, 1996.
  • TUNCER Yalçın; “Bilime Dayalı Teknoloji Üretimi”, Ankara Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları, Sayı: 7, 1974.
  • TÜBİTAK, Oslo Kılavuzu, Ankara, 2005.
  • Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği; Teknoloji Geliştirme ve Yenilik Destekleri Rehberi, Sayı 3, 2004.
  • www.ceterisparibus.net
  • www.focusinnovation.net
  • www.focusinnovation.net www.gencbilim.com
  • www.inovasyon.com.tr www.msxlabs.org
  • www.rekabetdernegi.org
Yıl 2007, Sayı: 17, 653 - 667, 01.02.2007

Öz

The remarkable change and differentiation in the enjoyment and preferences of the customers cause amazing improvements in the processes of production, competition and price as well as various efforts made by enterprises in order to survive. Because of competition, adapting the capabilities and resources to a natural and flexible process is a necessity for the enterprises. In this context, they need to improve and even renew their inputs and outputs to operate successfully in the global and local economies and gain competitive advantage over the rivals. Enterprises which are growing fast in today’s highly competitive business environment pay heed to research and development and to be innovative. This attention to research and development has some reasons about market, enterprise itself, social benefit and stuff and therefore research and development has been gaining importance in the global scale. Enterprises today have no other choices rather than being innovative because of the fast and radical changes occurring in the business environment and this situation makes research and development activities strategically more important for them

Kaynakça

  • AKAL Zuhal, Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu, “Performans Kavramları ve Performans Yönetimi”, Milli Prodüktivite Merkezi, Ankara, 2003.
  • AKTAN Coşkun, VURAL İstiklal; Rekabet Gücü ve Rekabet Stratejileri, Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu, Ankara, 2004.
  • AKTAN Coşkun, VURAL İstiklal; Yeni Ekonomi ve Yeni Rekabet, Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu, Ankara, Aralık 2004.
  • ANTONIOLI, D., MAZZANTI, M., PINI, P., TORTIA, E., (2004). Adoption of techno-organizational innovations, and industrial relations in manufacturing firms: an analysis for a local industrial system. Economia Politica 21 (1), 11–52.
  • AVARMAETE, T., VIAENE, J., MORGAN, E.J., CRAWFORD, N., 2003. Determinants of innovation in small food firms. European Journal of Innovation Management 6(1), 8–17.
  • AVCI Kürşat; “Araştırma ve Geliştirmenin Bir Ekonomi İçin Önemi”, 2004, www2.turkstudent.net
  • BARUTÇUGİL S. İsmet; Teknolojik Yenilik ve Araştırma Geliştirme Yönetimi’,Bursa Üniversitesi Yayını, Bursa, 1981.
  • BAYRAÇ, H. Naci, “Yeni Ekonominin Toplumsal, Ekonomik ve Teknolojik Boyutları”, www.bilgiyönetimi.org
  • CLARKE E. Thomas; “Scientists and Engineers as R&D Managers”,R&D Innovator, Volume 2, Number 9, September, 1993, www.winstonbrill.com
  • PANNE Gebren, BEERS Ceers and KLEINKNECHT Alfred (2003); “Success and Faılure of Inovatıon”, Internatıonal Journal of Inovatıon Management, Volume 7, Number 3, September, s. 12 http://www.gencbilim.com/odev/odevgoster.php?il=konya_meram&id=11652, s. 27
  • DE BONO Edward, Rekabet Üstü, Çev: Oya Özel, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1996.
  • DEMİRKIRAN Hasan, “Rekabet Üstünlüğü İçin Yenilik ve Tasarım”, www.destekpatent.com.tr
  • DEVREZ Güney; “İşletmelerde Araştırma Geliştirme Fonksiyonu”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Sayı: 4, 1970.
  • DURNA Ufuk; Yenilik Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2003.
  • EĞE Alper, OECD Ülkelerinde Yenilik Sistemleri ve Türkiye için Durum Değerlendirilmesi, Ankara, 2002.
  • EKREN Nazım; “Bilgi ve Ekonomik Etkinlik”, Activeline Aylık Bankacılık ve Finans Dergisi, No 6, 2000.
  • EREN Erol; İşletmelerde Yenilik Politikası, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları, Formül Matbaası, İstanbul, 1982.
  • EREN Erol; Yönetim ve Organizasyon Çağdaş ve Küresel Yaklaşımlar, Altıncı Baskı, Beta Yayınevi, İstanbul, 2003.
  • ERTUĞRUL İrfan; “İmalat Sanayinde Ar-Ge Stratejisi ve Denizli Sanayinde Ar-Ge Çalışmalarına İlişkin Bir Araştırma”, Akdeniz Üniversitesi İİBF Dergisi, Sayı 7, 2004.
  • FREEMAN Chris ve SOETE Luc; Yenilik İktisadı, Tübitak Yayınları Akademik Dizi, Ankara, 2003.
  • GUNDLING Ernest; Yeniliğin 3M Yolu, ELMA Yayınevi. , Çev: Oya Gülbahçe, İstanbul, 2002.
  • GÜLEŞ Hasan Kürşat, BÜLBÜL Hasan; Yenilikçilik, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2004.
  • KARA Ziyat; Sanayi İşletmelerinde Teknoloji Yönetimi ve Ar-ge Çalışmaları Örnek Uygulamalar, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Konya, 2002.
  • MATHESON Davıd ve MATHESON Jım; Akıllı Örgüt Stratejik Ar-ge İle Değer Yaratma, Harvard Business School Press, Boston, 1999.
  • MUTLU Esin Can; Uluslararası İşletmecilik, Beta Yayın Dağıtım, İstanbul, 1999.
  • MÜFTÜOĞLU Tamer; “Türkiye’nin Küreselleşme Sürecinde Rekabet Düzenleyici Kurumların Yeri ve Önemi”, 6. Ulusal İşletmecilik Kongresi Bildiri Kitapçığı, Antalya, 1998.
  • ÖZGENÇ Ali, “İnovasyon Gündemi”, 5 Ekim 2006, www.capital.com.tr
  • PANNE Gebren, BEERS Ceers and KLEINKNECHT Alfred ; “Success and Faılure of Inovatıon”, Internatıonal Journal of Inovatıon Management, Volume 7, Number 3, 2003.
  • PORTER Michael, THUROW Lester, REICH Robert (1996), Küresel Rekabet, İstanbul:İz Yayınları, No: 90.
  • PORTER Michael; Rekabet Stratejisi, Çev. Gülen Ulubilgen, Sistem Yayıncılık, İstanbul, 2000.
  • RIGGS W. Fred (2001); “Globalization”, www2.hawaii.edu
  • SARIHAN Halime İ.; Rekabette Başarının Yolu Teknoloji Yönetimi, Desnet Yayınları, Gebze, 1998.
  • SEYMEN Oya Aytemiz, BOLAT Tamer; Küreselleşme ve Çokuluslu İşletmecilik; “Küreselleşme Olgusuna Kavramsal bir Bakış”, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2005.
  • TANYERİ Mustafa, FIRAT Aytekin; “Rekabet Değişkeni Olarak Dış Kaynak Kullanımı”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 7, Sayı 3, 2005.
  • TEKİN Mahmut, GÜLEŞ Hasan Kürşat, ÖĞÜT Adem; Teknoloji Yönetimi, Nobel Yayın, Ankara, 2003.
  • TEKİN Mahmut, ÖMÜRBEK Nuri; Küresel Rekabet Ortamında Teknolojik İşbirliği ve Otomotiv Sektörü Uygulamaları, Ankara, 2004.
  • TEKİN Mahmut; Üretim Yönetimi, Cilt 1, Arı Ofset Matbaacılık, Konya, 1996.
  • TUNCER Yalçın; “Bilime Dayalı Teknoloji Üretimi”, Ankara Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları, Sayı: 7, 1974.
  • TÜBİTAK, Oslo Kılavuzu, Ankara, 2005.
  • Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği; Teknoloji Geliştirme ve Yenilik Destekleri Rehberi, Sayı 3, 2004.
  • www.ceterisparibus.net
  • www.focusinnovation.net
  • www.focusinnovation.net www.gencbilim.com
  • www.inovasyon.com.tr www.msxlabs.org
  • www.rekabetdernegi.org
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Muammer Zerenler Bu kişi benim

Necdet Türker Bu kişi benim

Esen Şahin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Zerenler, M., Türker, N., & Şahin, E. (2007). KÜRESEL TEKNOLOJİ, ARAŞTIRMA-GELİŞTİRME AR-GE VE YENİLİK İLİŞKİSİ. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(17), 653-667.


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.