BibTex RIS Kaynak Göster

İŞLETMELERDE PERSONEL GÜÇLENDİRMENİN ÖRGÜTSEL YARATICILIK VE YENİLİKÇİLİĞE ETKİSİ: İMALAT SANAYİİNDE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2008, Sayı: 20, 229 - 244, 01.08.2008

Öz

Çalışanların desteklenmesi sürdürülebilir rekabet avantajıelde etmede önemli bir faktördür. Bundan dolayı, İnsan KaynaklarıYönetimi uygulamaları merkezden uzaklaşma, takımlar oluşturma, yetki devri, çalışanın güçlendirilmesi vd. işletmenin başarısınıyakından etkilemektedir. Bu nedenle çalışanların güçlendirilmesine yönelik uygulamalar yaratıcılık ve yenilikçiliğin ön koşulu olarak kabul edilmektedir. Bu çalışmada küresel rekabet ortamında değişimin gücünden en iyi şekilde faydalanabilmek için bir zorunluluk olan personel güçlendirme kavramıele alınmış, örgütsel yaratıcılık ve yenilikçilik üzerindeki etkileri tespit edilmeye çalışılmıştır. Görülmektedir ki, personel güçlendirmenin örgütsel yaratıcılık ve yenilikçiliğe olumlu etkileri vardır ve işletmelerin başarısınıetkilemektedir.

Kaynakça

  • ALTUNIŞIK, R., COŞKUN, R., YILDIRIM, E. Ve BAYRAKTAROĞLU, S.(2001), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya Kitabevi, Sakarya.
  • AMABILE, T. M., CONTI, R., COON, H., LAZENBY, J. and HERRON, M. (1996), Assessing the Work Environment for Creativity”, Academy of Management Journal, Vol: 39, No: 5, pp.1154-1184.
  • ARIBOĞAN, Ü.(1993), “Globalleşmenin Farklı Boyutları”, T. İktisat Dergisi, Sayı: 243, Ankara.
  • AYHAN, A.(1999), Yenilik(İnovasyon), Gebze İleri Teknoloji Enstitüsü Basımevi, Yayın no: 5, Kocaeli.
  • BALTAŞ, A.(2001), Değişimin İçinden Geleceğe Doğru Ekip Çalışması Ve Liderlik, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • BARUTÇUGİL, İ.(2004), Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi, Kariyer Yayıncılık, İstanbul
  • BHARADWAJ, S. ve MENON, A.(2000), “Making Innovation Happen in Organizations: Individual Creativity Mechanism, Organizational Creativity Mechanism or Both?”, Journal of Product Innovation Mangement, Vol:17, pp. 424-434.
  • BIRCH, P. VE CLEGG, B.(1997), İş Hayatında Yaratıcılık, Rota Yayınları, İstanbul.
  • BLAKE, B.F., NEUENDORF, K.A., VALDISERRI, C.E.(2003), “Inovativeness and Variety of Internet Shopping”, Internet Resarch: Electronic Networking and Applications and Policy, Vol:13, No: 3, pp.156-169.
  • BRYMER, R.A.(1991), “Employee Empowerment: A Guest-Driven Leadership Strategy”, wwww.ssrn.com.
  • CAUSON, J.(2004), “The Internal Brand: Succesfull Cultural Change and Employee Empowerment”, Journal of Change Mangement, Vol:4, No: 4, pp.297-307.
  • COLEMAN, H.J.(1996), “Why Employee Empowerment is not just a fad”, Leadership & Organization Development Journal, 17/4, pp. 29–36
  • CONGER, J. A. and KANUNGO, R. N. (1988), “The Empowerment Process: Integrating Theory and Practice”, Academy of Management Review, Vol:13, No:3, pp.471-482.
  • CONGER, J. A.(1989), “Leadership: The Art of Empowering Others” The Academy of Management Review, Vol:3, no:1, pp. 17-24.
  • COŞKUN, R.(2002), “Gücün ve Sorumluluğun Organizasyonlara Yayılması: Çalışanı Güçlendirme (Empowerment)”, Stratejik Boyutuyla Modern Yönetim Yaklaşımları, Ed: İsmail Dalay vd., Beta Yayınevi, İstanbul.
  • DAFF, R.L. (2001), Organization, Theory and Design, Seventh Edition, Thompson Learning, South Western.
  • DARLING, M. (1996), “Empowerment: Myth or Reality”, Vital Speeches of the Day, Vol:62, No: 15, pp.474-479.
  • DURNA, U.(2002), Yenilik Yönetimi, Nobel Yayınevi, Ankara.
  • ETTORE, B. (1997), “The Empowerment Gap: Hype vs Reality”, HR Focus,Vol:74(7).
  • GENÇ, N.(2004), Yönetim ve Organizasyon: Çağdaş Sistemler ve Yaklaşımlar, Seçkin Yayınevi, Ankara.
  • GOODMAN, M.(1995), Creative Management, Prentice Hall, UK.
  • HARVEY, D. and BOWIN, B.R(1996), Human Resource Management - An Experiential Approach, Prentice Hall İnc.,New Jersey.
  • GURTEEN, D.(1998), “Knowledge, Creativity and Innovation”, Journal of Knowledge Management, Volume: 2, Number: 1, September, pp. 5-13.
  • İRAZ, R.(2005), Yaratıcılık ve Yenilik Bağlamında Girişimcilik ve KOBİ’ler, Çizgi Yayınevi, Konya.
  • KANTER, R.M. (1983), The Change Master, Simon and Schuster, New York.
  • KAO, J.(1989), Entrepreneurship, Creativity and Organization, Prentice Hall, UK.
  • KESKİN, H.(2005), “Çalışanları Güçlendirmek”, http://www.gyte.edu.tr/ebulten/sayi10/makale.htm
  • KOÇEL, T.(2001), İşletme Yöneticiliği, Beta Yayın, İstanbul.
  • KOVANCI, A.(1994)“Yaratıcılık”, Hava Harp Okulu Bülteni, Cilt 14, Sayı 37.
  • KOVANCI, A. (2001), Toplam Kalite Yönetimi, Sistem Yayıncılık, Ankara.
  • MARŞAP, A. (1999), Yaratıcı Liderlik, Öncü Kitapları, Ankara.
  • MAY, R.(1998), Yaratma Cesareti, Metis Yayınları, İstanbul.
  • ÖZÇER, N.(2005), Yönetimde Yaratıcılık ve Yenilikçilik, Rota Yayınları, İstanbul.
  • ROBBINS, T. L., CRINO, M.D. and FREDENDAL, L.D.(2002), “An Integrative Model of The Empowerment Process”, Human Resource Management Review, Vol:12, pp. 419-443.
  • ROBINSON, K.(2003), Yaratıcılık: Aklın Sınırlarını Aşmak, Kitap Yayınevi, İstanbul.
  • RUSS, D.E.(1995), “Empowerment: A Matter of Degree-Executive Commentary”, Academy of Management Executive, Vol:9, No:3, pp.29-30.
  • SPREITZER, G. M. (1995), “Psychological Empowerment in The Workplace: Dimensions, Measurement, and Validation”, Academy of Management Journal, Vol:38, No:5, pp.1442-1465.
  • THOMAS, K. W. and VELTHOUSE, B. A. (1990), “Cognitive Elements of Empowerment: An Interpretive Model of Intrinsic Task Motivation”, Academy of Management Review, Vol:15, No:4, pp.666-681.
  • WITHFIELD, P.R.(1975), Creativity in Industry, Penguin Books, UK.
  • WOODMAN, R.W., SAWYER, J.E., GRIFFIN, R.W.(1993), Toward a Theory of Organizational Creativity, Academy of Management Review, Vol:8, No:2, pp. 293-321.
  • YAVUZ, H. S.(1989), Yaratıcılık, Boğaziçi Üniversitesi Matbaası, İstanbul.
Yıl 2008, Sayı: 20, 229 - 244, 01.08.2008

Öz

Organizational support of employees is critical for maintaining a competitive advantage. Therefore, Human Resource Management practices including, decentralization, interdisciplnary teams, delegation of responsibility, employee empowerment etc. are important and constitute one of the most strategically relevant resources. Empowerment, therefore, is commonly considered a prerequisite for innovation. It also encourages the self-reliance and active problem solving that spur individual innovation. This paper integrates research on social aspects of employee empowerment, organizational creativity and innovation. We suggest that employee empowerment has a significiant impact on the organizational creativity and innovativeness

Kaynakça

  • ALTUNIŞIK, R., COŞKUN, R., YILDIRIM, E. Ve BAYRAKTAROĞLU, S.(2001), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya Kitabevi, Sakarya.
  • AMABILE, T. M., CONTI, R., COON, H., LAZENBY, J. and HERRON, M. (1996), Assessing the Work Environment for Creativity”, Academy of Management Journal, Vol: 39, No: 5, pp.1154-1184.
  • ARIBOĞAN, Ü.(1993), “Globalleşmenin Farklı Boyutları”, T. İktisat Dergisi, Sayı: 243, Ankara.
  • AYHAN, A.(1999), Yenilik(İnovasyon), Gebze İleri Teknoloji Enstitüsü Basımevi, Yayın no: 5, Kocaeli.
  • BALTAŞ, A.(2001), Değişimin İçinden Geleceğe Doğru Ekip Çalışması Ve Liderlik, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • BARUTÇUGİL, İ.(2004), Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi, Kariyer Yayıncılık, İstanbul
  • BHARADWAJ, S. ve MENON, A.(2000), “Making Innovation Happen in Organizations: Individual Creativity Mechanism, Organizational Creativity Mechanism or Both?”, Journal of Product Innovation Mangement, Vol:17, pp. 424-434.
  • BIRCH, P. VE CLEGG, B.(1997), İş Hayatında Yaratıcılık, Rota Yayınları, İstanbul.
  • BLAKE, B.F., NEUENDORF, K.A., VALDISERRI, C.E.(2003), “Inovativeness and Variety of Internet Shopping”, Internet Resarch: Electronic Networking and Applications and Policy, Vol:13, No: 3, pp.156-169.
  • BRYMER, R.A.(1991), “Employee Empowerment: A Guest-Driven Leadership Strategy”, wwww.ssrn.com.
  • CAUSON, J.(2004), “The Internal Brand: Succesfull Cultural Change and Employee Empowerment”, Journal of Change Mangement, Vol:4, No: 4, pp.297-307.
  • COLEMAN, H.J.(1996), “Why Employee Empowerment is not just a fad”, Leadership & Organization Development Journal, 17/4, pp. 29–36
  • CONGER, J. A. and KANUNGO, R. N. (1988), “The Empowerment Process: Integrating Theory and Practice”, Academy of Management Review, Vol:13, No:3, pp.471-482.
  • CONGER, J. A.(1989), “Leadership: The Art of Empowering Others” The Academy of Management Review, Vol:3, no:1, pp. 17-24.
  • COŞKUN, R.(2002), “Gücün ve Sorumluluğun Organizasyonlara Yayılması: Çalışanı Güçlendirme (Empowerment)”, Stratejik Boyutuyla Modern Yönetim Yaklaşımları, Ed: İsmail Dalay vd., Beta Yayınevi, İstanbul.
  • DAFF, R.L. (2001), Organization, Theory and Design, Seventh Edition, Thompson Learning, South Western.
  • DARLING, M. (1996), “Empowerment: Myth or Reality”, Vital Speeches of the Day, Vol:62, No: 15, pp.474-479.
  • DURNA, U.(2002), Yenilik Yönetimi, Nobel Yayınevi, Ankara.
  • ETTORE, B. (1997), “The Empowerment Gap: Hype vs Reality”, HR Focus,Vol:74(7).
  • GENÇ, N.(2004), Yönetim ve Organizasyon: Çağdaş Sistemler ve Yaklaşımlar, Seçkin Yayınevi, Ankara.
  • GOODMAN, M.(1995), Creative Management, Prentice Hall, UK.
  • HARVEY, D. and BOWIN, B.R(1996), Human Resource Management - An Experiential Approach, Prentice Hall İnc.,New Jersey.
  • GURTEEN, D.(1998), “Knowledge, Creativity and Innovation”, Journal of Knowledge Management, Volume: 2, Number: 1, September, pp. 5-13.
  • İRAZ, R.(2005), Yaratıcılık ve Yenilik Bağlamında Girişimcilik ve KOBİ’ler, Çizgi Yayınevi, Konya.
  • KANTER, R.M. (1983), The Change Master, Simon and Schuster, New York.
  • KAO, J.(1989), Entrepreneurship, Creativity and Organization, Prentice Hall, UK.
  • KESKİN, H.(2005), “Çalışanları Güçlendirmek”, http://www.gyte.edu.tr/ebulten/sayi10/makale.htm
  • KOÇEL, T.(2001), İşletme Yöneticiliği, Beta Yayın, İstanbul.
  • KOVANCI, A.(1994)“Yaratıcılık”, Hava Harp Okulu Bülteni, Cilt 14, Sayı 37.
  • KOVANCI, A. (2001), Toplam Kalite Yönetimi, Sistem Yayıncılık, Ankara.
  • MARŞAP, A. (1999), Yaratıcı Liderlik, Öncü Kitapları, Ankara.
  • MAY, R.(1998), Yaratma Cesareti, Metis Yayınları, İstanbul.
  • ÖZÇER, N.(2005), Yönetimde Yaratıcılık ve Yenilikçilik, Rota Yayınları, İstanbul.
  • ROBBINS, T. L., CRINO, M.D. and FREDENDAL, L.D.(2002), “An Integrative Model of The Empowerment Process”, Human Resource Management Review, Vol:12, pp. 419-443.
  • ROBINSON, K.(2003), Yaratıcılık: Aklın Sınırlarını Aşmak, Kitap Yayınevi, İstanbul.
  • RUSS, D.E.(1995), “Empowerment: A Matter of Degree-Executive Commentary”, Academy of Management Executive, Vol:9, No:3, pp.29-30.
  • SPREITZER, G. M. (1995), “Psychological Empowerment in The Workplace: Dimensions, Measurement, and Validation”, Academy of Management Journal, Vol:38, No:5, pp.1442-1465.
  • THOMAS, K. W. and VELTHOUSE, B. A. (1990), “Cognitive Elements of Empowerment: An Interpretive Model of Intrinsic Task Motivation”, Academy of Management Review, Vol:15, No:4, pp.666-681.
  • WITHFIELD, P.R.(1975), Creativity in Industry, Penguin Books, UK.
  • WOODMAN, R.W., SAWYER, J.E., GRIFFIN, R.W.(1993), Toward a Theory of Organizational Creativity, Academy of Management Review, Vol:8, No:2, pp. 293-321.
  • YAVUZ, H. S.(1989), Yaratıcılık, Boğaziçi Üniversitesi Matbaası, İstanbul.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mustafa Fedai Çavuş Bu kişi benim

Tahir Akgemci Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Çavuş, M. F., & Akgemci, T. (2008). İŞLETMELERDE PERSONEL GÜÇLENDİRMENİN ÖRGÜTSEL YARATICILIK VE YENİLİKÇİLİĞE ETKİSİ: İMALAT SANAYİİNDE BİR ARAŞTIRMA. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(20), 229-244.


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.