BibTex RIS Kaynak Göster

ÇALIŞANLARIN ÖRGÜT KÜLTÜRÜNÜ ALGILAMALARINA YÖNELİK AMPİRİK BİR ÇALIŞMA

Yıl 2008, Sayı: 20, 457 - 478, 01.08.2008

Öz

Yöneticilik ve örgüt kültürü, işletmelerde faaliyet süreçlerinin oluşturulması, yönetimi ve değiştirilmesinin belli başlıbelirleyicileridir. Yöneticilik örgütlerde, çalışanların yönetilmesini, örgüt kültürü de yönlendirilmesini ve kontrolünü sağlamaktadır. Yöneticilik ve örgüt kültürü örgüt düzeyinde birbirlerini tamamlayıcıolmalarıyönüyle büyük öneme sahiptirler. Sağlık hizmetlerinin en önemli alt sistemlerinden birisi olan hastanelerin yönetimi zor ve karmaşıktır. Bu nedenle, örgüt kültürünün hastanelerde oluşturulmasıve yöneticinin de hastanede nasıl bir örgütsel kültür oluşturmak istediği, nasıl bir örgütsel kültüre sahip olmak istendiği, örgüt kültürüne hastanenin hangi kademesinden nasıl başlanabileceği gibi sorulara cevap bulmalarıgerekmektedir. Çünkü yöneticinin hastanenin başarıya ulaşmasında hizmetin sunumunda görevli personelin sahip olduğu ve örgütte paylaştığıtutum, değer ve davranışlardan oluşan örgütsel kültürü bilmeleri gerekmektedir. Bu çalışmanın amacıAfyon Kocatepe Üniversitesi AKÜ Hastanesi’nde görev yapan personelin örgüt kültürünü ve hastane yöneticilerinin örgüt kültürü oluşturmadaki etkinliklerini belirlemeye yöneliktir.

Kaynakça

  • Akıncı, Z., (2002), Turizm Sektöründe İş Görenlerin İş tatmini Etkileyen Faktörler, Akdeniz Üniversitesi, İİBF Dergisi, Cilt:4, s.2. **Baytok, Ahmet, (2006) Hizmet İşletmelerinde Örgüt Kültürünün oluşturulmasında Liderin Rolü, Doktora Tezi, Afyonkarahisar
  • Brown, Andrew D. ve Ken Starkey (1994), “The Effect of Organizational Culture on Communication and Information”, Journal of Management Studies, 31(6): 808.
  • Çınar, O., (1999), Örgütsel Kültür ve Yöneticilerde Kendini Geliştirme, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum, s.127.
  • Demir, N., (2005), Hastanelerde Örgüt Kültürü ve Hastane Yöneticilerinin Örgüt Kültürü Oluşturmadaki Yeterlilik Derecesi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Hastane İşletmeciliği Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara, s.60.
  • Eren, E., (1997), İşletmelerde Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, Der Yayınları, İstanbul, s.373.
  • Evinsson, L., (1992), Service Leadership- Some Critical Roles, İntırnational Journal of Service Industry Management, 3 (2), s.33-36.
  • Gagliardi, P., (1986), The Creation and Change of Organizational Cultures: A Conceptual Fremework, Organization Studies, 7 (2), s.124.
  • Gordon, George G. ve Nancy DiTomaso (1992), “Predicting Corporate Performance from Organizational Culture”, Journal of Management Studies, 29(6): 784.
  • Hair, J. F. JR, R. E. Anderson, R. L. Tatham, W. C. Black, (1998), Multivariate Data Analysis, Prentice Hall, NJ, s.7.
  • Hofstede, G., 1981, Culture and Organizations, Int.Studies Of Man.&Org., 10 (4), s.1
  • Horward W.Oden, (1997), Managing Corporate Culture, İnnovation and İntrapreneusrhip, USA: Library Of Congress Cataloging-in Publication Data, s.3.
  • Ian Brooks, (1996), Leadership of A Cultural Change Process, Leadership& Organization Development Journal, Volume:17, No:5, s.35.
  • İnaloğlu, S., (1998), Hastanelerde Örgütsel Kültür: H.Ü. İhsan Doğramacı Çocuk Hastanesinde Bir Uygulama, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara, s.10.
  • Okay, A., (2000), Kurum Kimliği, MediaCat Kitapları, Pelin Ofset, Ankara, s.240.
  • Özkara, B., (1999), Evrimci ve Devrimci Örgütsel Değişim, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon, s.84.
  • Pool, S.W., (2000), Organizational Culture and Its Relationship Between Job Tension in Measuring outcomes Among Business Executives, Journal of Management Development, 19 (1), s.33.
  • Riegle, R.F., (2001), Mesuring Organic and Mechanistic Cultures, Engineering Management Journal, 13 (4), s.3.
  • Sadri, G., ve Less, B., (2001), Developing Corporate Culture as a Competitive Advantage, Journal of Management Development, 20 (10), s.854.
  • Schein, E.H., (1992), Organizational Culture and Leadership 2.Ed., Jossey Bass Publishers, San Fransisco, s.4.
  • Simpson, S. ve Cacioppe, R., (2001), Unwritten Ground Rules: TRansforming Organizations Culture to Achieve Key Business Objectives and Outstanding Customer Service, Leadership& Organization Development Jourrnal, 22 (8), s.394.
  • Smircich, L., (1983), Concepts of Culture end Organizational Analysis, Administrative Science Quarterly, 28, s.348.
  • Stephen G. Willcocks, (1994), Organizational Analiysis: A Health Service Commentary, Leadership& Organization Development Journal, MCB Üniversity Pres, Vol.15, No:1, s.32
  • Tanyeri, E.E., (2000), Özel Sektörde Yöneticilerin Örgüt İklimine Etkisi, Ankara Üiversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, s.31.
  • Vural, Z.B.A., (2003), Kurum Kültürü ve Örgütsel İletişim, G.B., İletişim Yayınları, İstanbul, s.40.
  • Weick, K.E., (1987), Organizational Culture as a Source of High Reliability, California Management Review, 29 (2), s.125; Sadri, G., ve Lees, B., (2001), Developing Corporate Culture as a Competitive Advantage, Journal of Management Development, 20 (10), s.853.
  • Wilkins, A.L., (1983), The Culture Audit: A Tool For Understanding Organizations, Organizationl Dynamics, Autumn, s.25.
Yıl 2008, Sayı: 20, 457 - 478, 01.08.2008

Öz

Management and organization culture are determinant factors which are determine the process time of an organization, its management and its changing. While management provides managing of the staff in an organization, organizational culture provides controling and directing of the staff. Management and organizational culture have great importance which are completing each other for any organization. Management of the hospitals which are basic sub-systems of health sector is difficult and complex. For that reason, it is esential to answer such questions, building an organizational culture in hospitals, which organizational structure is required for management of the hospital, at which stage does these culture starts etc. Because, in order to achieve an hospital, manager of the hospital must know organizational culture which is formed by behavior of servicing staff, their shares, and their rights. The aim of this study is determining effectiveness of staff and managers who work in Afyon Kocatepe University AKÜ Hospital on construction of personal organizational culture and organizational culture

Kaynakça

  • Akıncı, Z., (2002), Turizm Sektöründe İş Görenlerin İş tatmini Etkileyen Faktörler, Akdeniz Üniversitesi, İİBF Dergisi, Cilt:4, s.2. **Baytok, Ahmet, (2006) Hizmet İşletmelerinde Örgüt Kültürünün oluşturulmasında Liderin Rolü, Doktora Tezi, Afyonkarahisar
  • Brown, Andrew D. ve Ken Starkey (1994), “The Effect of Organizational Culture on Communication and Information”, Journal of Management Studies, 31(6): 808.
  • Çınar, O., (1999), Örgütsel Kültür ve Yöneticilerde Kendini Geliştirme, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum, s.127.
  • Demir, N., (2005), Hastanelerde Örgüt Kültürü ve Hastane Yöneticilerinin Örgüt Kültürü Oluşturmadaki Yeterlilik Derecesi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Hastane İşletmeciliği Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara, s.60.
  • Eren, E., (1997), İşletmelerde Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, Der Yayınları, İstanbul, s.373.
  • Evinsson, L., (1992), Service Leadership- Some Critical Roles, İntırnational Journal of Service Industry Management, 3 (2), s.33-36.
  • Gagliardi, P., (1986), The Creation and Change of Organizational Cultures: A Conceptual Fremework, Organization Studies, 7 (2), s.124.
  • Gordon, George G. ve Nancy DiTomaso (1992), “Predicting Corporate Performance from Organizational Culture”, Journal of Management Studies, 29(6): 784.
  • Hair, J. F. JR, R. E. Anderson, R. L. Tatham, W. C. Black, (1998), Multivariate Data Analysis, Prentice Hall, NJ, s.7.
  • Hofstede, G., 1981, Culture and Organizations, Int.Studies Of Man.&Org., 10 (4), s.1
  • Horward W.Oden, (1997), Managing Corporate Culture, İnnovation and İntrapreneusrhip, USA: Library Of Congress Cataloging-in Publication Data, s.3.
  • Ian Brooks, (1996), Leadership of A Cultural Change Process, Leadership& Organization Development Journal, Volume:17, No:5, s.35.
  • İnaloğlu, S., (1998), Hastanelerde Örgütsel Kültür: H.Ü. İhsan Doğramacı Çocuk Hastanesinde Bir Uygulama, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara, s.10.
  • Okay, A., (2000), Kurum Kimliği, MediaCat Kitapları, Pelin Ofset, Ankara, s.240.
  • Özkara, B., (1999), Evrimci ve Devrimci Örgütsel Değişim, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon, s.84.
  • Pool, S.W., (2000), Organizational Culture and Its Relationship Between Job Tension in Measuring outcomes Among Business Executives, Journal of Management Development, 19 (1), s.33.
  • Riegle, R.F., (2001), Mesuring Organic and Mechanistic Cultures, Engineering Management Journal, 13 (4), s.3.
  • Sadri, G., ve Less, B., (2001), Developing Corporate Culture as a Competitive Advantage, Journal of Management Development, 20 (10), s.854.
  • Schein, E.H., (1992), Organizational Culture and Leadership 2.Ed., Jossey Bass Publishers, San Fransisco, s.4.
  • Simpson, S. ve Cacioppe, R., (2001), Unwritten Ground Rules: TRansforming Organizations Culture to Achieve Key Business Objectives and Outstanding Customer Service, Leadership& Organization Development Jourrnal, 22 (8), s.394.
  • Smircich, L., (1983), Concepts of Culture end Organizational Analysis, Administrative Science Quarterly, 28, s.348.
  • Stephen G. Willcocks, (1994), Organizational Analiysis: A Health Service Commentary, Leadership& Organization Development Journal, MCB Üniversity Pres, Vol.15, No:1, s.32
  • Tanyeri, E.E., (2000), Özel Sektörde Yöneticilerin Örgüt İklimine Etkisi, Ankara Üiversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, s.31.
  • Vural, Z.B.A., (2003), Kurum Kültürü ve Örgütsel İletişim, G.B., İletişim Yayınları, İstanbul, s.40.
  • Weick, K.E., (1987), Organizational Culture as a Source of High Reliability, California Management Review, 29 (2), s.125; Sadri, G., ve Lees, B., (2001), Developing Corporate Culture as a Competitive Advantage, Journal of Management Development, 20 (10), s.853.
  • Wilkins, A.L., (1983), The Culture Audit: A Tool For Understanding Organizations, Organizationl Dynamics, Autumn, s.25.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Atila Karahan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Karahan, A. (2008). ÇALIŞANLARIN ÖRGÜT KÜLTÜRÜNÜ ALGILAMALARINA YÖNELİK AMPİRİK BİR ÇALIŞMA. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(20), 457-478.


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.