BibTex RIS Kaynak Göster

HASTANELERDE MODERN YÖNETİM FELSEFESİNİN VERİMLİLİĞE ETKİSİ: GEVHER NESİBE HASTANESİNDE BİR UYGULAMA

Yıl 2008, Sayı: 20, 543 - 560, 01.08.2008

Öz

Bu çalışmanın amacı, hastanelerde hemşirelerin bakışaçısıyla modern yönetim felsefesinin verimliliğe etkisini analiz etmektir. Araştırma bulgularına göre; hastanelerde verimliliğin iyileştirilmesinde ileri teknolojiden yararlanma, zaman yönetimi, nitelikli personel istihdamı, katılımcıyönetim felsefesi ve etkin maliyet yönetiminin en önemli faktörler olduğu gözlenmektedir. Ancak hasta tatmini ve hizmet kalitesinin verimliliğin iyileştirilmesine düşük düzeyde etki ettiği tespit edilmiştir. Ayrıca, hastanelerde verimliliği artırmak için en yaygın olarak kullanılan modern yönetim teknikleri, Toplam Kalite Yönetimi ve DışKaynaklardan Yararlanma Outsourcing ’dır. Hemşirelerin hastanelerde verimliliğin iyileştirilmesine yönelik tutumlarıgenel olarak değerlendirildiğinde; modern yönetim felsefesinin uygulanmasına hem taraftar olduklarıhem de olmadıklarısonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akal, Z. (2003), “Performans Kavramları ve Performans Yönetimi”, Basbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu, Ankara, Ocak. http://www.ydk.gov.tr (Erişim Tarihi: 02.06.2005).
  • Akgemci, T. (2007), Stratejik Yönetim, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Al-Darrab, I. A. (2000), “Relationships between productivity, efficiency, utilization, and quality”, Work Study, 49 (3): 97-103.
  • Alpugan, O. (1995), “Hastane Yönetimi ve Ekonomik İlkeler”, Hastane İşletmeciliği (Seçme Yazılar), (Editör: Hikmet Seçim), Eskişehir, ss.137-157.
  • Aptel, O. & Pourjalali, H. (2001), “Improving activities and decreasing costs of logistics in hospitals: a comparison of US and French hospitals”, The International Journal of Accounting, 36: 65-90.
  • Bailey, W., Masson, R. & Raeside. R. (2002), “Outsourcing in Edinburgh and the Lothians”, European Journal of Purchasing&Supply Management 8: 83–95.
  • Boussabaine, A. H. & Kirkham, R. Jr. (2006), “Whole life cycle performance measurement re-engineering for the UK National Health Service estate”, Facilities, 24(9/10): 324-342.
  • Caccia-Bava, M. C., Guimaraes, T. & Harrington, S. J., (2006), “Hospital organization culture, capacity to innovate and success in technology adoption”, Journal of Health Organization and Management, 20(3): 194-217.
  • Cardinaels, E., Roodhooft, F. & Van Herck, G. (2004), “Divers of cost development in hospitals: results of a survey”, Health Policy, 69: 239-252.
  • Chaerul, M. & Tanaka, M., (2007), “A system dynamics approach for hospital waste management”, Waste Management (in press)
  • Chow-Chua, C.& Goh, M., (2002), “Framework for evaluating performance and quality improvement in hospitals”, Managing Service Quality, 12(1): 54-66.
  • Devebakan, N. (2005), Sağlık İşletmelerinde Algılanan hizmet Kalitesi ve Ölçümü, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Enstitüsü, İzmir.
  • Doğan, N. Ö. (2006), Veri Zarflama Analizi ile Belediyelerde Performans Ölçümü: Kapadokya Bölgesi Örnegi, Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Kayseri.
  • Ersun, S. (1994), “Kalite Üstadları” Önce Kalite Dergisi, Sayı: 7, s.22.
  • Genç, B. (1998), Verimlilik- Verimlilik Ölçümleri ve Ankara Şeker Fabrikasında Verimlilik Ölçümü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Godiwalla, Y.H., Batra, H.C., Johnson, J. A. & Charleston, C., (1997), “Managing hospitals in dynamic environments”, International Journal of Health Care Quality Assurance, 10/5: 202–207.
  • Gupta, A. (1995), “Productivity measurement in service operations: a case study from the healthcare environment”, Managing Service Quality, 5(5): 31–35.
  • Gürkan, Y. (1995), “Çağdaş Yönetim Anlayışı Doğrultusunda Örgütlerde Performans Kavramı ve Performans Yönetimi”, Vergi Dünyası, 169: 48-69.
  • Gürlek, B. & Gürol, M. A. (1993), “Kaliteye Giden Yolda Etik Yapının Rolü”, D.E.Ü. İ. İ. B. Fakültesi Dergisi, 8 (1): 192-203.
  • Güven, S. & Yeşil, S. (2004), “İşletmelerde Zaman Yönetimi”, Çağdaş Yönetim Yaklaşımları, (Editör: İsmail Bakan), İstanbul: Beta Basım Yayım, ss.58- 91.
  • Kalogeropoulos, D., Carson, E.R. & Collinson, P.O., (2003), “Towards knowledge-based systems in clinical practice: Development of an integrated clinical information and knowledge management support system”, Computer Methods and Programs in Biomedicine, 72: 65-80.
  • Kirkman-Liff, B.L., Huijsman, R., van der Grintenb, T.& Greg B., (1997), “Hospital adaptation to risk-bearing: managerial implications of changes in purchaser-provider contracting”, Health Policy, 39: 207-223.
  • Koçel, T.(2003), İşletme Yöneticiliği, 9.Bası, İstanbul: Beta Basım-Yayım A.Ş.
  • Lewin, A.Y., Sakano, T., Stephens, C.U &Vıctor, B. (1995), “Corporate citizenship in Japan: Survey results from Japanese firms”, Journal of Business Ethics, 14: 83-101.
  • Madorrán Garcıa, C. & de Val Pardo, I. (2004), “Strategies and performance in hospitals”, Health Policy, 67: 1–13
  • Manz, C. C.& Sims, H. P. Jr., (1991), “Superleadership: Beyond the Myth of Heroic Leadership”, Organizational Dynamics, (Spring): 24-33.
  • Menderes, M. (1995), “Genel Sistem Kuramı ve Sağlık Sistemi, Hastane Sistemi ve Hasta Bakım Alt Sistemi”, Hastane İşletmeciliği (Seçme Yazılar), (Editör: Hikmet Seçim), Anadolu Üniversitesi Yayın No: 845, Açıköğretim Fakültesi Yayın No: 449, Eskişehir, ss.43-73.
  • Meyer Goldstein, S., Ward, P.T., Leong, G.K. & Butler, T.W., (2002), “The effect of location, strategy, and operations technology on hospital performance”, Journal of Operations Management, 20: 63–75
  • Moody, D., Motwani, J.& Kumar, A. (1998), “Implementing quality initiatives in the human resources department of a hospital: a case study”, Managing Service Quality, 8 (5): 320-326.
  • Moreno, L., Aguilar, R.M., Martin, C.A., Pineiro, J.D., Estevez, J.I., Sigut, J.F., Sanchez, J.L. & Jimenez, V.I. (1999), “Patient-centered simulation tool for aiding in hospital management”, Simulation Practice and Theory 7: 373-393
  • Moseng, B. & Rolstadås, A. (2001), “Success factors in the productivity process”, 10th World Productivity Congress, available at: www.catriona.napier.ac.uk/resource/ wpc10th/moseng.htm, (Erişim Tarihi: 17.06.2007).
  • Nachum, L. (1999), “Measurement of productivity of professional services. An illustration on Swedish management consulting firms”, International Journal of Operations & Production Management, 19 (9): 922-949.
  • Naranjo-Gil, D.& Hartmann, F. (2007), “How CEOs use management information systems for strategy implementation in hospitals”, Health Policy, 81: 29–41.
  • Naveh, E.& Stern, Z. (2005), “How quality improvement programs can affect general hospital performance”, International Journal of Health Care Quality Assurance, 18 (4): 249-270.
  • Özgen, H. (1995), “Çağdaş Hastane Yönetimi Anlayışı ve Türkiye’deki Uygulamalar”, Hastane İşletmeciliği (Seçme Yazılar), (Editör: Hikmet Seçim), Anadolu Üniversitesi Yayın No: 845, Açıköğretim Fakültesi Yayın No: 449, Eskişehir, ss.73-77.
  • Özgener, Ş. (2004), “Bir Yönetim Stratejisi Olarak Outsourcing”, Çağdaş Yönetim Yaklaşımları (Editör: İ.Bakan), İstanbul: Beta Basım-Yayım A.Ş., ss.171- 207.
  • Özgener, Ş. (2005), “Toplam Kalite Yönetimi”, Modern Yönetim Teknikleri (Editör: Aykut Bedük), Gazi Kitabevi, Ankara. ss.1-81.
  • Ramanathan, R. (2005), “Operations assessment of hospitals in the Sultanate of Oman”, International Journal of Operations&Production Management, 25(1):39-54.
  • Ramirez Valdivia, M.T.& Crowe, T.J. (1997), “Achieving hospital operating objectives in the light of patient preferences”, International Journal of Health Care Quality Assurance, 10/5: 208–212
  • Şimşek, M.Ş. (2002), Yönetim ve Organizasyon, 7.Baskı, Günay Ofset, Konya
  • Uz, M.H.(1997), “Sağlık Hizmetlerinin Finansmanı ve Ödeme Modelleri”, Hastane Yöneticiliği (Editörler: Osman Hayran ve Haydar Sur), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, ss.151-157.
  • Van Looy, B., Gemmel, P., Desmet, S., Van Dierdonck, R.& Serneels, S.(1998) “Dealing with productivity and quality indicators in a service environment: some field experiences”, International Journal of Service Industry Management, 9 (4): 359-376.
  • Walker, R.& Adam, J.(1998), “Time-Sensitive clinical management: A Case study of acute asthma care”, Soc. Sci. Med. 46 (4-5): 539-547.
  • Withanachchi, N., Karandagoda, W.&Handa, Y. (2004), “Performance improvement programme at a public hospital in Sri Lanka: an introduction”, Journal of Health Organization and Management, 18 (5): 361-369.
  • Yamak, O. (1994), Üretim Yönetimi, Alfa Yayınevi, İstanbul.
  • Yasin, M.M., Zimmerer, L.W., Miller, P.&Zimmerer, T.W. (2002), “An empirical investigation of the effectiveness of contemporary managerial philosophies in hospital operational setting”, International Journal of Health Care Quality Assurance. 15/6: 268-276.
  • Yavas, U. & Romanova, N. (2005), “Assessing performance of multi- hospital organizations: a measurement approach”, International Journal of Health Care Quality Assurance, 18 (3): 193-203.
  • Yıldız, G. (1994), İşletmelerde Toplam Kalite Yönetimi, Sakarya Üniversitesi, Yayın No: 10.
Yıl 2008, Sayı: 20, 543 - 560, 01.08.2008

Öz

The purpose of this study is to analyze the effect of contemporary managerial philosophy on productivity with view point of nurses in hospitals. The findings of the research indicate that the use of advanced technology, time management, the employment of well-qualified staff, democratic managerial philosophy and effective cost management have high effect on improvement of productivity. But patient satisfaction and the quality of service are low effective on improving of productivity. Moreover, Total Quality Management and Outsourcing are contemporary managerial techniques which widely used to increase productivity. When attitudes of nurses concerning improvement of productivity generally are taken into consideration; it can be stated that they both favour and do not favour the implementation of contemporary managerial philosophy

Kaynakça

  • Akal, Z. (2003), “Performans Kavramları ve Performans Yönetimi”, Basbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu, Ankara, Ocak. http://www.ydk.gov.tr (Erişim Tarihi: 02.06.2005).
  • Akgemci, T. (2007), Stratejik Yönetim, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Al-Darrab, I. A. (2000), “Relationships between productivity, efficiency, utilization, and quality”, Work Study, 49 (3): 97-103.
  • Alpugan, O. (1995), “Hastane Yönetimi ve Ekonomik İlkeler”, Hastane İşletmeciliği (Seçme Yazılar), (Editör: Hikmet Seçim), Eskişehir, ss.137-157.
  • Aptel, O. & Pourjalali, H. (2001), “Improving activities and decreasing costs of logistics in hospitals: a comparison of US and French hospitals”, The International Journal of Accounting, 36: 65-90.
  • Bailey, W., Masson, R. & Raeside. R. (2002), “Outsourcing in Edinburgh and the Lothians”, European Journal of Purchasing&Supply Management 8: 83–95.
  • Boussabaine, A. H. & Kirkham, R. Jr. (2006), “Whole life cycle performance measurement re-engineering for the UK National Health Service estate”, Facilities, 24(9/10): 324-342.
  • Caccia-Bava, M. C., Guimaraes, T. & Harrington, S. J., (2006), “Hospital organization culture, capacity to innovate and success in technology adoption”, Journal of Health Organization and Management, 20(3): 194-217.
  • Cardinaels, E., Roodhooft, F. & Van Herck, G. (2004), “Divers of cost development in hospitals: results of a survey”, Health Policy, 69: 239-252.
  • Chaerul, M. & Tanaka, M., (2007), “A system dynamics approach for hospital waste management”, Waste Management (in press)
  • Chow-Chua, C.& Goh, M., (2002), “Framework for evaluating performance and quality improvement in hospitals”, Managing Service Quality, 12(1): 54-66.
  • Devebakan, N. (2005), Sağlık İşletmelerinde Algılanan hizmet Kalitesi ve Ölçümü, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Enstitüsü, İzmir.
  • Doğan, N. Ö. (2006), Veri Zarflama Analizi ile Belediyelerde Performans Ölçümü: Kapadokya Bölgesi Örnegi, Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Kayseri.
  • Ersun, S. (1994), “Kalite Üstadları” Önce Kalite Dergisi, Sayı: 7, s.22.
  • Genç, B. (1998), Verimlilik- Verimlilik Ölçümleri ve Ankara Şeker Fabrikasında Verimlilik Ölçümü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Godiwalla, Y.H., Batra, H.C., Johnson, J. A. & Charleston, C., (1997), “Managing hospitals in dynamic environments”, International Journal of Health Care Quality Assurance, 10/5: 202–207.
  • Gupta, A. (1995), “Productivity measurement in service operations: a case study from the healthcare environment”, Managing Service Quality, 5(5): 31–35.
  • Gürkan, Y. (1995), “Çağdaş Yönetim Anlayışı Doğrultusunda Örgütlerde Performans Kavramı ve Performans Yönetimi”, Vergi Dünyası, 169: 48-69.
  • Gürlek, B. & Gürol, M. A. (1993), “Kaliteye Giden Yolda Etik Yapının Rolü”, D.E.Ü. İ. İ. B. Fakültesi Dergisi, 8 (1): 192-203.
  • Güven, S. & Yeşil, S. (2004), “İşletmelerde Zaman Yönetimi”, Çağdaş Yönetim Yaklaşımları, (Editör: İsmail Bakan), İstanbul: Beta Basım Yayım, ss.58- 91.
  • Kalogeropoulos, D., Carson, E.R. & Collinson, P.O., (2003), “Towards knowledge-based systems in clinical practice: Development of an integrated clinical information and knowledge management support system”, Computer Methods and Programs in Biomedicine, 72: 65-80.
  • Kirkman-Liff, B.L., Huijsman, R., van der Grintenb, T.& Greg B., (1997), “Hospital adaptation to risk-bearing: managerial implications of changes in purchaser-provider contracting”, Health Policy, 39: 207-223.
  • Koçel, T.(2003), İşletme Yöneticiliği, 9.Bası, İstanbul: Beta Basım-Yayım A.Ş.
  • Lewin, A.Y., Sakano, T., Stephens, C.U &Vıctor, B. (1995), “Corporate citizenship in Japan: Survey results from Japanese firms”, Journal of Business Ethics, 14: 83-101.
  • Madorrán Garcıa, C. & de Val Pardo, I. (2004), “Strategies and performance in hospitals”, Health Policy, 67: 1–13
  • Manz, C. C.& Sims, H. P. Jr., (1991), “Superleadership: Beyond the Myth of Heroic Leadership”, Organizational Dynamics, (Spring): 24-33.
  • Menderes, M. (1995), “Genel Sistem Kuramı ve Sağlık Sistemi, Hastane Sistemi ve Hasta Bakım Alt Sistemi”, Hastane İşletmeciliği (Seçme Yazılar), (Editör: Hikmet Seçim), Anadolu Üniversitesi Yayın No: 845, Açıköğretim Fakültesi Yayın No: 449, Eskişehir, ss.43-73.
  • Meyer Goldstein, S., Ward, P.T., Leong, G.K. & Butler, T.W., (2002), “The effect of location, strategy, and operations technology on hospital performance”, Journal of Operations Management, 20: 63–75
  • Moody, D., Motwani, J.& Kumar, A. (1998), “Implementing quality initiatives in the human resources department of a hospital: a case study”, Managing Service Quality, 8 (5): 320-326.
  • Moreno, L., Aguilar, R.M., Martin, C.A., Pineiro, J.D., Estevez, J.I., Sigut, J.F., Sanchez, J.L. & Jimenez, V.I. (1999), “Patient-centered simulation tool for aiding in hospital management”, Simulation Practice and Theory 7: 373-393
  • Moseng, B. & Rolstadås, A. (2001), “Success factors in the productivity process”, 10th World Productivity Congress, available at: www.catriona.napier.ac.uk/resource/ wpc10th/moseng.htm, (Erişim Tarihi: 17.06.2007).
  • Nachum, L. (1999), “Measurement of productivity of professional services. An illustration on Swedish management consulting firms”, International Journal of Operations & Production Management, 19 (9): 922-949.
  • Naranjo-Gil, D.& Hartmann, F. (2007), “How CEOs use management information systems for strategy implementation in hospitals”, Health Policy, 81: 29–41.
  • Naveh, E.& Stern, Z. (2005), “How quality improvement programs can affect general hospital performance”, International Journal of Health Care Quality Assurance, 18 (4): 249-270.
  • Özgen, H. (1995), “Çağdaş Hastane Yönetimi Anlayışı ve Türkiye’deki Uygulamalar”, Hastane İşletmeciliği (Seçme Yazılar), (Editör: Hikmet Seçim), Anadolu Üniversitesi Yayın No: 845, Açıköğretim Fakültesi Yayın No: 449, Eskişehir, ss.73-77.
  • Özgener, Ş. (2004), “Bir Yönetim Stratejisi Olarak Outsourcing”, Çağdaş Yönetim Yaklaşımları (Editör: İ.Bakan), İstanbul: Beta Basım-Yayım A.Ş., ss.171- 207.
  • Özgener, Ş. (2005), “Toplam Kalite Yönetimi”, Modern Yönetim Teknikleri (Editör: Aykut Bedük), Gazi Kitabevi, Ankara. ss.1-81.
  • Ramanathan, R. (2005), “Operations assessment of hospitals in the Sultanate of Oman”, International Journal of Operations&Production Management, 25(1):39-54.
  • Ramirez Valdivia, M.T.& Crowe, T.J. (1997), “Achieving hospital operating objectives in the light of patient preferences”, International Journal of Health Care Quality Assurance, 10/5: 208–212
  • Şimşek, M.Ş. (2002), Yönetim ve Organizasyon, 7.Baskı, Günay Ofset, Konya
  • Uz, M.H.(1997), “Sağlık Hizmetlerinin Finansmanı ve Ödeme Modelleri”, Hastane Yöneticiliği (Editörler: Osman Hayran ve Haydar Sur), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, ss.151-157.
  • Van Looy, B., Gemmel, P., Desmet, S., Van Dierdonck, R.& Serneels, S.(1998) “Dealing with productivity and quality indicators in a service environment: some field experiences”, International Journal of Service Industry Management, 9 (4): 359-376.
  • Walker, R.& Adam, J.(1998), “Time-Sensitive clinical management: A Case study of acute asthma care”, Soc. Sci. Med. 46 (4-5): 539-547.
  • Withanachchi, N., Karandagoda, W.&Handa, Y. (2004), “Performance improvement programme at a public hospital in Sri Lanka: an introduction”, Journal of Health Organization and Management, 18 (5): 361-369.
  • Yamak, O. (1994), Üretim Yönetimi, Alfa Yayınevi, İstanbul.
  • Yasin, M.M., Zimmerer, L.W., Miller, P.&Zimmerer, T.W. (2002), “An empirical investigation of the effectiveness of contemporary managerial philosophies in hospital operational setting”, International Journal of Health Care Quality Assurance. 15/6: 268-276.
  • Yavas, U. & Romanova, N. (2005), “Assessing performance of multi- hospital organizations: a measurement approach”, International Journal of Health Care Quality Assurance, 18 (3): 193-203.
  • Yıldız, G. (1994), İşletmelerde Toplam Kalite Yönetimi, Sakarya Üniversitesi, Yayın No: 10.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Şevki Özgener Bu kişi benim

Fatma Küçük Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Özgener, Ş., & Küçük, F. (2008). HASTANELERDE MODERN YÖNETİM FELSEFESİNİN VERİMLİLİĞE ETKİSİ: GEVHER NESİBE HASTANESİNDE BİR UYGULAMA. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(20), 543-560.


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.