Bu araştırmada, Yeni Zelanda sosyal bilgiler öğretim programıtanıtılmışve bu program ile Türkiye’de yürürlükte olan sosyal bilgiler öğretim programıkarşılaştırarak, iki öğretim programıarasındaki benzerlik ve farklılıklar tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada, varolan bir durumu ortaya koyma amacıgüdüldüğünden tarama modeli kullanılmıştır. Bu nedenle sosyal bilgiler öğretim programlarıve bu programlarla ilgili kaynaklar kütüphanelerden ve internet üzerinden elde edilmiştir. Öğretim programlarının ve kaynaklarının elde edilmesinin ardından, iki ülkenin sosyal bilgiler öğretim programlarıyapıve içerik açısından incelenmiştir. Bu çalışmada sayfa sınırlığınedeniyle Türkiye’de uygulanan sosyal bilgiler öğretim programına 4-7. sınıflar ayrıntılıbir şekilde yer verilmemiştir. Her iki ülkenin sosyal bilgiler öğretim programlarıincelenmesi neticesinde şu sonuçlara ulaşılmıştır. Yapıolarak her iki ülkenin sosyal bilgiler öğretim programları, öğrenme alanlarıkullanılarak oluşturulmuştur. Ancak Yeni Zelanda’da sosyal bilgiler öğretim programı, sosyal bilgiler süreçleri, Türkiye’de ise kavram, beceri ve değer boyutlarıüzerinden yapılandırılmıştır. Her iki ülkenin sosyal bilgiler öğretim programların incelenmesi sonucunda, kavram ve değer boyutlarıile değerlendirme sürecinin ülkemizde yürürlükte olan sosyal bilgiler öğretim programında, beceri boyutunun ise Yeni Zelanda sosyal bilgiler öğretim programının daha kapsamlıve işlevsel bir biçimde oluşturulduğu söylenebilir. Sosyal bilgiler öğretim programlarında yer alan araç-gereçlerin benzer olduklarıgözlenmektedir.
In this study, New Zealand Social Studies Curriculum is introduced and the differences and similarities between this curriculum and the social studies curriculum in Turkey are determined by comparing and contrasting them. Survey model is used as the purpose is to present the current situation. Therefore, social studies curriculums and the sources about them are obtained from libraries and internet. After the curriculums and the resources are obtained, social studies curriculums of the two countries are investigated in terms of structure and content. In this study, social studies curriculum 4-7. grades practiced in Turkey isn’t comprehensively mentioned because of time restraint. The following results are found after the investigation of both countries’ social studies curriculums. Comparison in terms of Teaching Approaches Social Studies in New Zealand is developed on the basis of “Social studies as citizenship transfer”, Social studies as social sciences”, Social studies as reflective inquiry”, which are known as social studies teaching approaches and accepted by many countries and our country, and of approaches known as “Social studeis as individual, social and ethical development”. In the meantime, perspectives in social studies teaching programs; “Bicultural perspectives”, “Multicultural perspectives”, “Perspectives on gender”, “Perspectives on the present issues” and “Perspectives on the future” have become effective on the content of teaching program. Comparison in respect of Structure The social studies curriculums of both countries are structured in respect of learning areas. Learning areas in New Zealand social studies curriculums are determined as; 1. Social Organization, 2. Culture and Heritage, 3. Place and Environment, 4. Time, Permanency and Change, 5. Sources and Economical Activities. Those in the social studeis curriculums in Turkey are determined as; 1. Individual and Society, 2. Culture and Heritage, 3. People, Places and Change, 4. Production, Distribution and Consumption, 5. Time, Permanency and Change, 6. Science, Technology and Society, 7. Groups, Institutions and Social Organizations, 8. Power, Administration and Society, 9. Global Connections. It can be stated that learning areas in both countries’ social studies curriculums are similar in terms of content. The purposes defined in New Zealand social studies curriculum are maintained using inquiry, values exploration and social decision making which are stated as social studies process whereas they are carried out through concept, skill and value dimensions in Turkey. While a perception based on constructivist approach is expressed clearly in Turkey, it is understood through the statements in the program in social studies curriculum in New Zealand. Comparison in terms of Teaching Objectives When the objectives of social studies curriculum in Turkey is examined, it is seen that the national goals stated in the general objectives in the Turkish national education system comply with the 17 special objectives stated in social studies curriculum. In
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Sayı: 22 |