BibTex RIS Kaynak Göster

Avrupa Ülkelerinden Gelen Türk Asıllı Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Destek ve Sosyal Bağlılıkları Üzerine Nitel Bir Araştırma

Yıl 2011, Sayı: 25, 261 - 271, 01.02.2011

Öz

Bu araştırmanın amacı, Avrupa ülkelerinden gelen yabancıuyruklu Türk asıllıüniversite öğrencilerinin, üniversite öğrenimleri sırasında algıladıklarısosyal destek ve sosyal bağlılık durumlarıile ilgili görüşlerini incelemektir. Bu çalışmada araştırmaya konu olan üniversite öğrencilerinin kendine özgü durumlarının incelenmesi nedeniyle nitel araştırma içinde yer alan bütüncül tek durum deseni Yıldırım ve Şimşek, 2005, s.290 kullanılmıştır. Bu amaçla 2’si erkek 10’u kız olmak üzere toplam 12 öğrenciye, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarıyapılandırılmışgörüşme formu uygulanmıştır. Elde edilen nitel veriler betimsel analizle incelenmiştir. Bulgular, öğrencilerin öğrenim gördükleri sırada herhangi bir sorun yaşamadıkları, çevrelerinden yeterli düzeyde sosyal destek algıladıklarıve kendilerini üniversitede öğrenim gören diğer öğrencilerin bir parçasıolarak sosyal bağlılık duygularının yüksek olduğu şeklinde görüşbildirdiklerini göstermiştir. Sonuç olarak, öğrencilerin üniversite öğrenimleri sırasında başka bir ülkede yaşıyor olmalarına rağmen sosyal destek ve sosyal bağlılık algılarının yüksek olduğu, burada öğrenim görmekten memnuniyet duyduklarısöylenebilir.

Kaynakça

  • Arslan, Y, (2009). Lise Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek ile Sosyal Problem Çözme Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi. Konya.
  • Baker, R. W., Siryk, B. (1984). Measuring adjustment to college. Journal of Counseling Psychology, 31, 179-189.
  • Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: Toward a unifying theory of behavior change, Psychological Review. 84 (2), 191–215.
  • Budak, B, (1999). Lise Öğrencilerinin Algılanan Sosyal Destek Düzeyi ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi. Samsun.
  • Bruhn, J. G., Philips, B. Y. (1984). Measuring social support: a synthesis of current approaches. Journal of Behavioral Medicine. 7: 150–170.
  • Budak, S. (2000). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Chen, Li-Jane ve Chung, Shi-Kai (2007). Loneliness, social connectedness, and family income among undergraduate females and males in Taiwan. Social Behavior and Personality, 35 (10), 1353–1364.
  • Cohen, S. (2004) “Social Support And Health” American Psychologist. 676–682.
  • Cutrona, C. E., Cole, V., Colangelo, N., Assouline, S. G. ve Russell, D. W. (1994). Perceived Parental Social Support and Academic Achievement: An Attachment Theory Perspective. Journal of Personality and Social Psychology, 66( 2), 369–378.
  • Çakır, Y. (1993). 12–22 Yaş Grubu Gençlerde Çok Yönlü Algılanan Sosyal Destek Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Araştırması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Çeçen, A. R. (2008). “Öğrencilerin cinsiyetlerine ve ana baba tutum algılarına göre yalnızlık ve sosyal destek düzeylerinin incelenmesi”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 415–431.
  • Day, A. L. ve Livingstone, H. A. (2003) Gender Differences in Perceptions of Stressors and Utilization of Social Support Among University Students. Canadian Journal of Behavioural Science, 35(2), 73–83.
  • Duru, E. ve Poyrazlı, S. (2007). Personality dimentions, psychosocial-demographic variables and English language competency in predicting level of acculturative stress among Turkish international students in the U.S. International Journal of Stress Management, 14(1), 99–110.
  • Duru, E. (2008a). “Yalnızlığı yordamada sosyal destek ve sosyal bağlılığın rolü”. Türk Psikoloji Dergisi, 23 (61), 15–24.
  • Duru, E. (2008b). “Üniversiteye uyum sürecinde yalnızlığı yordamada sosyal destek ve sosyal bağlılığın doğrudan ve dolaylı rolleri”. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3 (29), 13–24.
  • Elbir, N. (2000). “Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Destek Düzeylerinin Bazı
  • Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Francp, S. D., Clark, T. C. , Fleming, T. Ve Wall, M. (2004). Emotional resilience: risk and protective factors for depression among alternative education students in New Zealand. American Journal of Orthopsychiatry, 74( 2), 137–149.
  • Güçray, S. (1998). “Bazı kişisel değişkenler, algılanan sosyal destek ve atılganlığın karar verme stilleri ile ilişkisi.” Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2 (9), 7–16.
  • Güngör, A, (1996). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Destek, Negatif Yasam Olayları, Öfkenin İfade Edilme Biçimi ile Kendini Suçlamanın Fiziksel sağlık ve Sosyal Uyumla Olan ilişkilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Hamdan-Mansour, A. M. ve Dawani, H. A. (2008). Social Support and Stres Among University Students in Jordan. International Journal of Health Addiction. 6, 442–450.
  • Hendrickson, B., Rosen, D. ve Aune, R. K.(2010).An analysis of friendship networks, social connectedness homesickness and satisfaction levels of international students. Examining mediation and moderation effects. International Journal of Interculturel Relations. :10,1016.
  • Hinderlie, H.H., ve Kenny, M. (2002). Attachment, social support and college adjustment among Black students at predominantly White universities. Journal of College Student Development, 43, 327-340.
  • Kohut, H. (1998). Kendiliğin Yeniden Yapılanması. İstanbul: Metis Yayıncılık (çev: Oğuz Cebeci).
  • Lee, R. M. ve Robbins, S. B. (1995). Measuring belongingness: The social connectedness and the social assurance scales, Journal of Counseling Psychology, 42 (2), 232–241.
  • Lee, R. M. ve Robbins, S. B. (1998). The relationship between social connectedness and anxiety, self- esteem and social identity. Journal of Counseling Psychology, 45 (3), 338–345.
  • Lee, R. M. ve Robbins, S. B. (2000). Understanding social connectedness in college women and men. Journal of Counseling and Development, 78, 484–491.
  • Lee, R. M., Draper, M. ve Lee, S. (2001).
  • Social connectedness, dysfunctional interpersonal behaviors
  • and psychological distress: Testing a mediator model. Journal of Counseling Psychology, 48 (3), 310–318.
  • Lepore, S. J. (1991). Ansiklopedia of Human Behavior. Ed. Aaron T. Beck, David M. Buss Antonio R.Darnasio, Jerome Kegan.v4 Academic Pres Inc.
  • Özen, D. S. (1998). Eşler arası Çatışma ve Boşanmanın Farklı Yaş ve Cinsiyetteki Çocukların Davranış ve Uyum Problemleri ile Algıladıkları Sosyal Destek Üzerindeki Rolü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Ramsay, S., Jones E. ve Barker M.(2007). Relationship between adjustment and support types: Young and mature-aged local and international first year university student. Higher Education, 54, 247–265.
  • Reishl, T. M. Ve Hirsch, B. J. (1989). Identity commitments and coping with a diffucult developmental transition. Journal of Youth and Adolescence, 18, 55-69.
  • Rosenthal, D. A. ve Russell, J. (2007). Social connectedness among international students at an Australian university. Social Indicators Research, 84: 71–82.
  • Schaefer, C., Coyne, J. ve Lazarus, R. (1981). The health related functions of social support. Journal of Behavioral Medicine, 4, 381–406.
  • Sertbaş, G., Çuhadar, D., Demirli, F. (2004). Gaziantep Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü öğrencilerinde aile ve arkadaşlardan algılanan sosyal destek ile anksiyete düzeyi arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Hemşirelik Forumu Dergisi, 8, 42.
  • Smith, C. E., Fernengel, K., Holcroft, C., Gerald, K. ve Marien, L. (1994). Metaanalysis of the associations between social support and health outcomes. Annals of Behavioral Medicine, 16(4), 352–362.
  • Sorias, O. (1988). “Sosyal destek kavramı”. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 27 (1), 353–357.(20), 25–30.
  • Uygun, S. (2004). Üniversite Gençliğinin Yabancılaşması. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5.
  • Ünüvar, A. (2003). Çok Yönlü Algılanan Sosyal Desteğin 15–18 Yaş Arası Lise Öğrencilerinde Problem Çözme Becerileri ve Benlik Saygısına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya.
  • Wenz, G. ve Sipeerstein, G. N., (1997). “Stres, social support and adjustment of adolescents in middle school”. Journal of Early Adolescence. Vol 17(12):129–151.
  • Windle, M. (1991). “Temparement and social support in adolescence: ınterrelations with depressive symtomps and delinguent behaviors”. Journal of Youth and Adolescence. (1), 1–21.
  • Yıldırım, İ. (2004). Algılanan Sosyal Destek Ölçeğinin Revizyonu. Eğitim Araştırmaları- Eurasian Journal of Educational Research, 17, 221-236.
  • Yıldırım, İ. (2007). Üniversite Seçme Sınavına Hazırlanan Türk Öğrencilerde Depresyon, Sınav Kaygısı ve Sosyal Destek. Eğitim Araştırmaları- Eurasian Journal of Educational Research, 29, 171-184.
  • Yılmaz, A. (2000). Eşler Arasındaki Uyum ve Çocuğun Algıladığı Anne Baba Tutumu ile Çocukların, Ergenlerin ve Gençlerin Akademik Başarıları ve Benlik Algıları Arasındaki İlişkiler. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Yılmaz, E, Yılmaz, E. ve Karaca, F. (2008). Genel Tıp Dergisi, 18(2), 71–79.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 5.baskı. Seçkin Yayınevi. Ankara
  • Zhang, J. ve Goodson, P. (2010). Acculturation and psychosocial adjustment of Chines international students: Examining mediation and moderation effects. International Journal of Interculturel Relations. 10.1016/j.ijintrel.2010.11.004.

A Qualitative Study on Social Support and Social Connectedness Issues in Regard to University Students of Turkish Origin Coming From European Countries

Yıl 2011, Sayı: 25, 261 - 271, 01.02.2011

Öz

Human –as a social being- may face several problems every place and time he/she lives in. He/she tries to benefit from surrounding social support sources to solve the problems he/she has faced. Thus, on the one hand he/she solves his/her problems and on the other hand develops a social connectedness to the group he/she lives in and is together. Cohen 2004 ; Cohen and Wills 1985 define social support as emotional, social, informational and instrumental help that can be received from the environment in case of a need. Studies on university students emphasize that social support and social connectedness concepts are important variables in regard to the adaption of individual to his/her environment and to cope with emotion of loneliness Duru & Poyrazli, 2007; Duru, 2008; Ramsay, Jones & Barker, 2007 . The purpose of this research is to determine the social support and social connectedness received during the university training by Selcuk and Erciyes University students of Turkish origin coming from European countries. Method Integrated single case pattern Yıldırım & Şimsek, 2005, pg.290 that takes place in qualitative research paradigm has been used due to the analysis of distinctive situations of university students of Turkish origin who are the subjects of this research. There are 31 European students of Turkish origin enrolled in Education Faculty of Selcuk University. 28 of these students have come with The Examination of Foreign Students and 2 of them have had state scholarship. Students who have been currently continuing their education started their education with language certificate of TOMER Turkish and Foreign Languages Research and Application Centre or Turkish Proficiency Test applied by Turkish Language Teaching Department of Education Faculty of Selcuk University. Only one student has currently been attending Turkish preparation education. 2 of these students have become citizens of Turkish Republic. Thus the total number is 29 20 female, 9 male . Mean age of students is 22,81. The countries from which students have come from are Germany, Albania, Austria, Bosnia-Herzegovina, Bulgaria and Greece. 9 of these students that could be reached and that are voluntary have been included into the study. 3 European students of Turkish origin enrolled in Education Faculty of Erciyes University have taken Examination for Foreign Students and 1 of these have taken Examination of Children of People Working Abroad. Total number of students is 4 3 female, 1 male . 2 of the students have come from Germany and 2 of them have come from Bulgaria. 3 of these students that could be reached and that are voluntary have been included into the study. Since a descriptive method is applied during the research and since the processes for foreign students are similar in these two faculties, a distinction of sample and analysis is not made between these two groups of students. Thus a total of 12 students take place within the scope of the study. Gathering and Analysis of Data Data are gathered through archieve registers taken from student affairs office of related faculties, structured interview form and personal information form. In addition to the articles of Social Connectedness Scale Duru, 2007 and Social Support Scale Yıldırım, 1997 , the studies of related field literature in terms of social support and social connectedness are also benefited from for the preparation of semi-structured interview form. Opinions of 3 professionals working as professors in universities in departments of psychological counseling and guidance have been asked during the preparation of interview form and it has gained its final form in accordance with the corrections of these professors. Before the study, a pilot study has been carried out with 2 foreign citizen students of Turkish origin of Education Faculty of Selcuk University in order to evaluate the comprehensibility and appropriateness of questions for the group that will be analyzed. Following the fact that there is not an incomprehensible question in the questions as stated by the students and that these questions are appropriate for their conditions, the interview form has been given to the sample group. 1st, 2nd, 3rd, 4th and 5th questions of the question list are related to Structural Support 1, 2 , Functional Support 3 and Support Satisfaction 4 and 5th, 6th and 7th questions are related to Social connectedness. Open-ended questions are asked to students. 1. What kind of problems do you encounter with during your education in Turkey? 2. Explain the support you receive during solving these problems or under normal conditions. 3. Explain in which level/rate and how the supports you receive during adaption process or coping with problems meet your need. 4. In which level these supports you receive during adaption process/coping with problems are effective? 5. Explain your feelings that rise when you participate in new social environments. 6. Explain how you meet your need of belonging to a social group. 7. Explain under which conditions you do not feel that you are a part of a group. Gathered data are analyzed in accordance with the content analysis method within the framework of qualitative research. Within this purpose, thematic coding appropriate to question articles is carried out and findings of frequency and % distributions are presented. Findings The findings of the study demonstrate that 63% of students have not faced any problem during their education in Turkey, 37% of them have faced several problems, 63% of them have received support from their families, 36% of them have not received any support, 54% of them have stated that the support they received met their need substantially, 45% of them have stated that the support they received met their need slightly, 75% of them have stated that the support they received was very effective, 25% of them have stated that the support they received was not effective, 63% of them have stated that they do not participate into social environments, 37% of them have stated that they are happy to participate in social environments, 81% of them have stated that they participate into social activities, courses, cinema and theatre, 18% of students have stated that they have not had any effort to belong into a group, 27% of them have stated that they do not feel that they are a part of a social group when they are forgotten and when they are alone

Kaynakça

  • Arslan, Y, (2009). Lise Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek ile Sosyal Problem Çözme Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi. Konya.
  • Baker, R. W., Siryk, B. (1984). Measuring adjustment to college. Journal of Counseling Psychology, 31, 179-189.
  • Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: Toward a unifying theory of behavior change, Psychological Review. 84 (2), 191–215.
  • Budak, B, (1999). Lise Öğrencilerinin Algılanan Sosyal Destek Düzeyi ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi. Samsun.
  • Bruhn, J. G., Philips, B. Y. (1984). Measuring social support: a synthesis of current approaches. Journal of Behavioral Medicine. 7: 150–170.
  • Budak, S. (2000). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Chen, Li-Jane ve Chung, Shi-Kai (2007). Loneliness, social connectedness, and family income among undergraduate females and males in Taiwan. Social Behavior and Personality, 35 (10), 1353–1364.
  • Cohen, S. (2004) “Social Support And Health” American Psychologist. 676–682.
  • Cutrona, C. E., Cole, V., Colangelo, N., Assouline, S. G. ve Russell, D. W. (1994). Perceived Parental Social Support and Academic Achievement: An Attachment Theory Perspective. Journal of Personality and Social Psychology, 66( 2), 369–378.
  • Çakır, Y. (1993). 12–22 Yaş Grubu Gençlerde Çok Yönlü Algılanan Sosyal Destek Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Araştırması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Çeçen, A. R. (2008). “Öğrencilerin cinsiyetlerine ve ana baba tutum algılarına göre yalnızlık ve sosyal destek düzeylerinin incelenmesi”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 415–431.
  • Day, A. L. ve Livingstone, H. A. (2003) Gender Differences in Perceptions of Stressors and Utilization of Social Support Among University Students. Canadian Journal of Behavioural Science, 35(2), 73–83.
  • Duru, E. ve Poyrazlı, S. (2007). Personality dimentions, psychosocial-demographic variables and English language competency in predicting level of acculturative stress among Turkish international students in the U.S. International Journal of Stress Management, 14(1), 99–110.
  • Duru, E. (2008a). “Yalnızlığı yordamada sosyal destek ve sosyal bağlılığın rolü”. Türk Psikoloji Dergisi, 23 (61), 15–24.
  • Duru, E. (2008b). “Üniversiteye uyum sürecinde yalnızlığı yordamada sosyal destek ve sosyal bağlılığın doğrudan ve dolaylı rolleri”. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3 (29), 13–24.
  • Elbir, N. (2000). “Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Destek Düzeylerinin Bazı
  • Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Francp, S. D., Clark, T. C. , Fleming, T. Ve Wall, M. (2004). Emotional resilience: risk and protective factors for depression among alternative education students in New Zealand. American Journal of Orthopsychiatry, 74( 2), 137–149.
  • Güçray, S. (1998). “Bazı kişisel değişkenler, algılanan sosyal destek ve atılganlığın karar verme stilleri ile ilişkisi.” Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2 (9), 7–16.
  • Güngör, A, (1996). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Destek, Negatif Yasam Olayları, Öfkenin İfade Edilme Biçimi ile Kendini Suçlamanın Fiziksel sağlık ve Sosyal Uyumla Olan ilişkilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Hamdan-Mansour, A. M. ve Dawani, H. A. (2008). Social Support and Stres Among University Students in Jordan. International Journal of Health Addiction. 6, 442–450.
  • Hendrickson, B., Rosen, D. ve Aune, R. K.(2010).An analysis of friendship networks, social connectedness homesickness and satisfaction levels of international students. Examining mediation and moderation effects. International Journal of Interculturel Relations. :10,1016.
  • Hinderlie, H.H., ve Kenny, M. (2002). Attachment, social support and college adjustment among Black students at predominantly White universities. Journal of College Student Development, 43, 327-340.
  • Kohut, H. (1998). Kendiliğin Yeniden Yapılanması. İstanbul: Metis Yayıncılık (çev: Oğuz Cebeci).
  • Lee, R. M. ve Robbins, S. B. (1995). Measuring belongingness: The social connectedness and the social assurance scales, Journal of Counseling Psychology, 42 (2), 232–241.
  • Lee, R. M. ve Robbins, S. B. (1998). The relationship between social connectedness and anxiety, self- esteem and social identity. Journal of Counseling Psychology, 45 (3), 338–345.
  • Lee, R. M. ve Robbins, S. B. (2000). Understanding social connectedness in college women and men. Journal of Counseling and Development, 78, 484–491.
  • Lee, R. M., Draper, M. ve Lee, S. (2001).
  • Social connectedness, dysfunctional interpersonal behaviors
  • and psychological distress: Testing a mediator model. Journal of Counseling Psychology, 48 (3), 310–318.
  • Lepore, S. J. (1991). Ansiklopedia of Human Behavior. Ed. Aaron T. Beck, David M. Buss Antonio R.Darnasio, Jerome Kegan.v4 Academic Pres Inc.
  • Özen, D. S. (1998). Eşler arası Çatışma ve Boşanmanın Farklı Yaş ve Cinsiyetteki Çocukların Davranış ve Uyum Problemleri ile Algıladıkları Sosyal Destek Üzerindeki Rolü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Ramsay, S., Jones E. ve Barker M.(2007). Relationship between adjustment and support types: Young and mature-aged local and international first year university student. Higher Education, 54, 247–265.
  • Reishl, T. M. Ve Hirsch, B. J. (1989). Identity commitments and coping with a diffucult developmental transition. Journal of Youth and Adolescence, 18, 55-69.
  • Rosenthal, D. A. ve Russell, J. (2007). Social connectedness among international students at an Australian university. Social Indicators Research, 84: 71–82.
  • Schaefer, C., Coyne, J. ve Lazarus, R. (1981). The health related functions of social support. Journal of Behavioral Medicine, 4, 381–406.
  • Sertbaş, G., Çuhadar, D., Demirli, F. (2004). Gaziantep Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü öğrencilerinde aile ve arkadaşlardan algılanan sosyal destek ile anksiyete düzeyi arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Hemşirelik Forumu Dergisi, 8, 42.
  • Smith, C. E., Fernengel, K., Holcroft, C., Gerald, K. ve Marien, L. (1994). Metaanalysis of the associations between social support and health outcomes. Annals of Behavioral Medicine, 16(4), 352–362.
  • Sorias, O. (1988). “Sosyal destek kavramı”. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 27 (1), 353–357.(20), 25–30.
  • Uygun, S. (2004). Üniversite Gençliğinin Yabancılaşması. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5.
  • Ünüvar, A. (2003). Çok Yönlü Algılanan Sosyal Desteğin 15–18 Yaş Arası Lise Öğrencilerinde Problem Çözme Becerileri ve Benlik Saygısına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya.
  • Wenz, G. ve Sipeerstein, G. N., (1997). “Stres, social support and adjustment of adolescents in middle school”. Journal of Early Adolescence. Vol 17(12):129–151.
  • Windle, M. (1991). “Temparement and social support in adolescence: ınterrelations with depressive symtomps and delinguent behaviors”. Journal of Youth and Adolescence. (1), 1–21.
  • Yıldırım, İ. (2004). Algılanan Sosyal Destek Ölçeğinin Revizyonu. Eğitim Araştırmaları- Eurasian Journal of Educational Research, 17, 221-236.
  • Yıldırım, İ. (2007). Üniversite Seçme Sınavına Hazırlanan Türk Öğrencilerde Depresyon, Sınav Kaygısı ve Sosyal Destek. Eğitim Araştırmaları- Eurasian Journal of Educational Research, 29, 171-184.
  • Yılmaz, A. (2000). Eşler Arasındaki Uyum ve Çocuğun Algıladığı Anne Baba Tutumu ile Çocukların, Ergenlerin ve Gençlerin Akademik Başarıları ve Benlik Algıları Arasındaki İlişkiler. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Yılmaz, E, Yılmaz, E. ve Karaca, F. (2008). Genel Tıp Dergisi, 18(2), 71–79.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 5.baskı. Seçkin Yayınevi. Ankara
  • Zhang, J. ve Goodson, P. (2010). Acculturation and psychosocial adjustment of Chines international students: Examining mediation and moderation effects. International Journal of Interculturel Relations. 10.1016/j.ijintrel.2010.11.004.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Zeliha Traş Bu kişi benim

Hudayar Cihan Güngör Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Traş, Z., & Güngör, H. C. (2011). Avrupa Ülkelerinden Gelen Türk Asıllı Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Destek ve Sosyal Bağlılıkları Üzerine Nitel Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(25), 261-271.


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.