Gerek medyanın gerekse iletişim teknolojilerinin hayatımızda oynadıklarırol hızla genişlemektedir. Yeni iletişim teknolojileri insanlara, düşüncelerini ve eserlerini paylaşacaklarıolanaklar yaratmakta, paylaşım ve tartışmanın esas olduğu bir medya sunmaktadır. Sosyal medya ortamlarıgeleneksel kitle iletişim araçlarından farklıolarak artan bir hızla etki alanıyaratmaktadır. Sosyal medya terimi, kullanıcıların birbirleriyle bilgi, görüşve ilgi alanlarınıpaylaşarak etkileşim kurmalarıiçin olanak sağlayan online araçlar ve web siteleriniiçermektedir. Sosyal medyanın getirdiği iletişim olanaklarıkurum ve kuruluşların ulaşmakta zorlandıklarıhedef kitlelere ulaşmalarını, kolay eyleme geçebilmelerini, mesajlarınıyayabilmelerini sağlamaktadır. Kurum içi iletişimin hızlıve katılıma açık olarak sağlanmasında yine sosyal medya araçlarıetkili olabilmektedir.Sosyal medya ortamlarından sosyal paylaşım ağları, kişisel iletişimleri sürdürmenin mekânıolmanın ötesinde, internetin yeni bir kamusal alanıolma özelliğini de yansıtmaktadır. Kamusal alan özelliği taşıyan sivil toplum örgütleri de sosyal medya ortamlarınıkullanarak savunduklarıkonuların tartışılmasını, mesajlarının yayılmasını, üyelerinin ve destekçilerinin harekete geçirilmesini sağlamaktadır. Yeni medya ve iletişim teknolojilerinin yarattığıyeni düzen içerisinde, işletmeler de özellikle yeni sistemin gerektirdiği düzenlemeleri ve değişiklikleri kendi bünyelerine entegre etmeye başlamışlardır. Facebook, Twitter, Friendfeed, Flickr, bloglar gibi birçok sosyal paylaşım ağının bir bütünü olarak adlandırabileceğimiz sosyal medya kavramıda işletmelerin son yıllarda oldukça önem verdiği alanlardan biridir. İşletmelerin kendi organizasyon yapılarıiçerisinde sadece bu işle ilgilenen departmanlar kurmalarıve kendileri dışında gelişen olayların kontrol edilebilirliği noktasında etkin bir konum yaratma çabalarıda bunun en somut örneklerinden biridir. İnternetin doğasıgereği kullanıcıların fikirlerini ve görüşlerini özgürce ifade edebildiği bir platformu yaratmasıneticesinde, işletmelerin de kendi ürün ve hizmetleri hakkında oluşan olumlu/olumsuz fikir birliği ya da görüşayrılıklarından haberdar olma ve bunlara yönelik yeni işplanlarıve stratejiler gerçekleştirme gerekliliği duyması, içinde yaşadığımız iletişim ve teknoloji çağının doğal bir parçasıdır. İşletmeler genel olarakdijital pazarlama adıaltında yürüttükleri çalışmalar neticesinde hem müşterilerle olan karşılıklıiletişimlerini kuvvetlendirmekte ve onların görüşlerini öğrenme fırsatınıyakalamaktadırlar hem de kendi markalarının değerliliği noktasında marka imajına yönelik olarak pozitif bir katkısağlama şansına sahip olmaktadırlar. Ayrıca kendi işsüreçlerini, müşterilerle olan eşzamanlıbilgi alışverişi sayesinde revize etme imkanına kavuşarak, onların istek ve ihtiyaçlarınıkarşılamak ve tatmin etmek noktasında önemli bir avantajıellerinde bulundurmaktadırlar. Sosyal medya internet ile bir şekilde tanışan hemen herkesin içinde yer aldığıbir alan özelliği göstermektedir. Sadece kişiler değil, kurumlar açısından da bu alanın içerisinde yer almak bir zorunluluk haline gelmiştir. Bunun nedeni ise hedef kitle neredeyse, orada olmak zorunluluğudur. Burada “olmak” sadece sosyal ağda bir firma sayfasıoluşturmak, internet reklâmıvermek, ya da bir web sayfasına sahip olmak anlamına değil, sosyal medya içerisinde yaşayan bir marka olarak bu alanda da pazarlama faaliyetleri yürütmek anlamına gelmektedir. Çünkü sosyal medya hedef kitle ile doğrudan iletişimin kurulabildiği bir alandır. Klasik marka – tüketici ilişkisinden oldukça farklıolarak bilgi vermenin dışında farklıbirçok biçimde kurulabilen bu iletişimin de en önemli getirisi marka algısınıve bağlılığınıkuvvetlendirmesidir. Üstelik sosyal medya geleneksel yöntemlerle kıyaslandığında birçok farklıavantaja sahip görünmektedir. Sosyal medyayıetkin kullanan bir firma için, potansiyel ya da mevcut müşterilerini tanımak, onların özelliklerini, tercihlerini belirlemek de daha kolay olmaktadır. Sosyal medya kişilerin birbirlerinin fikirlerini, tavsiyelerini dinlediği bir alan olarak da giderek daha fazla önem kazanmakta ve bu alanda kullanıcıların firmalar ile ilgili olarak paylaştıklarıfikirler, deneyimler, görüşler diğer kullanıcılar için de belirleyici olabilmektedir. Her ne kadar zaman zaman sınırlarıtartışılıyor olsa da sosyal medya kişilerin görüşlerini daha rahat ifade edebildikleri bir alan olma özelliği göstermektedir. Üstelik bu alanda kişiler sadece kendi öznel görüşlerini sunmakla kalmamakta aynızamanda fikirlerini de paylaşmaktalar. Ürünlerle kendilerini bağdaştırabilmekte, kampanyalara bireysel olarak dahil olabilmekte ve böylece markalarla daha kuvvetli bağlar kurabilmektedirler. Sosyal medya iletişimin oldukça hızlıyürüdüğü bir alan haline gelmiştir. Bu özelliği bir dezavantaj gibi görünüyor olsa da, özellikle içerik anlamında değiştirilebilirlik, yenilenebilirlik özelliklerinden dolayıdiğer mecralara göre daha hızlıözellikler sergilemektedir. Yeni iletişim teknolojileri aracılığıyla mesaj bombardımanının en üst düzeyde yaşandığıgünümüzde insanlar, yeni arayışlara ve dolayısıyla da yeni iletişim ortamlarına doğru yönlenmektedir. Günümüzde yeni iletişim ortamları, özellikle internet, modern iletişim sisteminin en büyük destekçisi olmaktadır. Özellikle 1970’li yıllarda başlayan ve 1990’lıyıllardan sonra hızla devam eden internet kullanımı, web sitelerinin yaygınlaşmasıyla kullanıcısayısınıartırmış, 2000’li yıllarda sosyal medyanın işlerlik kazanmasıyla her kesimden insanıilgilendirecek noktalara ulaşmıştır. Sanal ortam kullanıcılarıtarafından bir alışkanlık haline gelen sosyal medya kullanımı, her kesimden ve her kültürden genişkitlelerin sosyal yöndeki taleplerine cevap vermektedir. Yeni iletişim ortamlarınıngelişmesi, her kesimden bilgi iletişim teknolojilerine olan ilginin artması, sosyal medyanın gücünü arttırmakta, sosyalleşme kavramına da yeni bir boyut kazandırmaktadır. Sosyal medya sürekli güncellenebilmesi, çoklu kullanıma açık olması, sanal paylaşıma olanak tanımasıgibi nedenlerden dolayıen ideal mecralardan biri olarak kendisini göstermektedir. İnsanlar sosyal medya aracılığıyla düşüncelerini yazmakta ve paylaşmakta, hatta bu düşünceler üzerinde tartışabilmekte ve yeni fikirler ortaya koyabilmektedirler. Kişisel düşünce ve bilgilerin yanısıra, çeşitli fotoğraflar, videolar paylaşabilmekte gerçek dünyayısanal ortamda yaşayabilmektedirler. Sosyal medyanın bu kadar sıklıkla ve etkin kullanılmasıdikkatlerin giderek bu alana yönelmesine sebep olmakta ve sanal dünyaya yeni bir kavramsal çerçeve çizmektedir. Bu çalışmada, sosyal medya kavramıve sivil toplum örgütlerinin sosyal medya kullanımıyla ilgili verilerin yanında, çalışmanın araştırma evrenini oluşturan sivil toplum örgütleri arasından seçilen ve Konya’da hizmet veren aktif iki kadın derneğinin iletişim faaliyetlerine ilişkin veriler sunulmuştur. Araştırma sonucunda örgütlerin geleneksel medyada yer alma çabalarına paralel sosyal medyada da yer alıp almadıklarısorgulanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, iletişim, kurumsal iletişim, hedef kitlelerle iletişim ve medya ilişkileri yönünden yorumlanmıştır.
Sosyal Medya Geleneksel Medya Sivil Toplum Örgütleri İletişim Teknolojileri Kadın Dernekleri
The role of media and communication technologies are changing rapidly. New communication technologies create new opportunities to people to share their thoughts and works, and they also provide a media where sharing and discussions took place. Unlike traditional mass media, social media creates a rapidly growing domain. The term social media covers online tools and web sites where the users interact each other by sharing their knowledge, ideas and areas of interest. With communication opportunities, which are brought by social media, the institutions and organizations can reach their target masses easily, and broadcast their messages smoothly. Social media tools are also effective in providing rapid and participatory intra-institutional communication. As a part of social media, social networking is not only an area of interpersonal communication, but it also reflects a new public space feature of internet. Non-governmental organizations also use social media to discuss their issues, spread the messages, and activate their members and supporters. In this study, besides the concept of social media and data of non-governmental organizations’ use of social media; data of communication activities of two women’s associations serving in Konya are presented. In the conclusion of the study, parallel to the associations’ efforts to take part in printed media, their existence in social media is also questioned. The obtained data is interpreted in terms of communication, corporate communication, communication with target masses and their media relations
Social Media Traditional Mass Media Non-Governmental Communication Technologies Woman Association
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Sayı: 28 |