BibTex RIS Kaynak Göster

Konya Merkez Geleneksel Kadın İç Giyimleri ile ÇağdaşKadın İç Giyimlerinin Giysi Konforu Açısından Karşılaştırılması

Yıl 2013, Sayı: 30, 61 - 80, 01.08.2013

Öz

Doğumla birlikte başlayan örtünme ihtiyacı, zaman içerisinde estetik gayesiyle çeşitlenmişve farklıgiysi gruplarıoluşmuştur. İç giyim, dışgiyim, üst giyim, özel amaçlıgiyim olarak sınıflandırılan bu giysiler arasında, sağlığıkoruyan, dışgiyime iyi bir görünüm kazandıran iç giyim ise günümüzde olduğu gibi geçmişte de önemli bir yere sahipti. Türk kültürünün önemli örneklerini oluşturan, sanatsal özellikteki geleneksel giysiler arasında, Konya iline ait kadın iç giyimleri de yansıttıklarıözellikler bakımından seçkin konumdadır. Ancak, geleneksel ve çağdaşkadın iç giyimleri giysi konforu açısından önemli özellikler sergilerken, üst ve dışgiyimdeki değişimin iç giyime de yansımasıyla, geçmişte kullanılanlar ile günümüzde kullanılanlar arasında farklılıklar olduğu gözlenmiştir. Bu farklılıkların giysi konforu açısından belirlenmesi ve karşılaştırılmasıamacıyla yapılan bu çalışmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırma kapsamında beşadet Konya merkez geleneksel kadın iç giyimi, beşadet çağdaşkadın iç giyimi ele alınmışve kullanılan malzeme, renk, uygulanan model ve kesim, üretim yöntemi ve dikiştekniği, süsleme tekniği gibi ergonomik özellikler gözlem fişleri aracılığıile incelenmiş, fotoğraflarla görsel olarak belgelenmiştir. Giysilerin ergonomik özellikleri dikkate alınarak tablolar oluşturulmuş, gözlem fişlerinden elde edilen bilgiler tablolara aktarılmıştır. Tablolardan elde edilen veriler ışığında sonuca ulaşılmaya çalışılmışve bazıönerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Ademoğlu, A., Baymış, G., & Badem, B. (1996). “Konya Evlerinde Bulunan 20.YY Kadın ve Erkek İç Giyimleri”. Yayınlanmamış Lisans Tezi, Konya, Selçuk Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi.
  • Ambrose, Gavin & Harris, Paul. The Visual Dictionary of Fashion Design, İstanbul, Literatür Yayınları, 2012.
  • Aslan, H., & Çelik, F. (2008). “Karadeniz Halk Oyunları Giysilerinin Ergonomik Yaklaşımla Değerlendirilmesi”, 14. Ulusal Ergonomi Kongresi, Trabzon, Türkiye.
  • Barışta, Ö. (1985). “XX.Yüzyıl Oyalarında Seçilen Belli Başlı Konular”, Türk Halk Edebiyatı ve Folklorunda Yeni Görüşler Kongresi Bildiriler Kitabı, s:235.
  • Bayraktar, Fatma. İç Giyim, Ankara, 1996.
  • Ceranoğlu, M. (2010). “Konya Merkez Geleneksel Kadın İç Giyimlerinin Giyim Sanat Dalı Açısından İncelenmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Giyim Endüstrisi ve Giyim Sanatları Anabilim Dalı.
  • Çağdaş, M., & Ceranoğlu, M. (2009). “Geleneksel Konya Merkez Kadın İç Giyimlerinden Kıvratma Gömleklerin Giysi Konforu Açısından İncelenmesi”,15.Ulusal Ergonomi Kongresi, Selçuk Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi, Konya, Türkiye.
  • Çağdaş, Miyase. Kadın Giyiminde Kapanma Payı ve Yaka Çizim Teknikleri, Ankara, 2002.
  • Çağdaş, M., & Özkan, N. (2005). “Geleneksel Konya Kadın İç Giyimlerinden Tikolta ve Don’un Giyim Sanatları Açısından İncelenmesi” , Yeni İpek Yolu Konya Kitabı VIII, s: 182.
  • Çağdaş, M., Barışeri, N., & Kelleci, F. (1996). “Geleneksel Konya Merkez Kadın ve Erkek İç Giyimlerinde Kıvratma Gömleklerinin Özelliklerinin Belirlenmesi”, Konya, Selçuk Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi Projesi.
  • Çardak, Fatma., & Değirmenci, Erbil. Kalıp Hazırlama (İç Giyim), İstanbul, 2007.
  • Çileroğlu, B. (2006). “İç Giyim Üretimine Yönelik 18-50 Yaşları Arası Kadın Beden Ölçüleri Standardizasyonu Üzerine Bir Araştırma”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Giyim Endüstrisi ve Giyim Sanatları Anabilim Dalı.
  • İlker, C., Tuncay, E., & Önoğlu, S. (1997). “Ödemiş İpeğine İşlenen Nakış Teknikleri”. Selçuk Üniversitesi Araştırma Fonu Projesi.
  • Sever, Şermin. Kadın Giyimi ve Temel Dikiş, Ankara, 1988.
  • Sezgin, M. (1985) “Konya Kadınlarının Eski Giysilerinin Model-Kalıp ve Dikiş Özellikleri”, Türk Halk Edebiyatı ve Folklorunda Yeni Görüşler Kongresi Bildiriler Kitabı, s:424.
  • Tekel, Sıdıka. İç Giyim, Ankara, 1990.
  • Türk Dil Kurumu, Ankara, 2005.
  • Umay, Günay. Tarihi Türk Kadın Kıyafetleri, İstanbul, 1986.
  • Yakartepe, Mehmet., & Yakartepe, Zerrin. Konfeksiyon Teknolojisi Kumaş’tan Hazır Giyim’e, Tekstil ve Konfeksiyon Araştırma Merkezi, İstanbul, 1995.
  • [Erişim tarihi: 20.08.2011].

Konya Central Comparison of Traditional And Contemporary Women Underwear in the Aspect of Comfort

Yıl 2013, Sayı: 30, 61 - 80, 01.08.2013

Öz

Clothing, which protects human body from natural effects and provides an aesthetic view, changed by the social, economical, technological progress, is the way of using clothes Çağdaş, 2002; 1 . Underwear, which has had unique examples from the times Turks lived in Central Asia until now, has an important place in Turkish outerwear Çağdaş ve Özkan, 2005; 182 . Underwear, protects physical health of the body, relieves mental concerns and worries, aims to provide better look to the clothing and is worn under other clothes and next to the skin Çileroğlu, 2006; 37 . It is important that underwear should allow to move comfortably, keep the body temperature and be made by the cloth which absorbe sweat Bayraktar, 1996; 1 . When traditional women underwear forms are analyzed, it is seen that living and working conditions of the region were taken into consideration Aslan ve Çelik, 2008; 314 . From past until now women underwear has varied in time. It is known that this variety shows parallelism with the other clothes and a fitting cloth makes it compulsary to wear a bra or corset with regard to the physical feature. Hence, new underwear types reveal and naming of these underwear changes as well due to this variety Çağdaş, Barışeri ve Kelleci, 1996; 9 . Traditional women underwear ,which has an elite state in Turkish culture, shows significant properties in terms of materials used, colour, model-cutting, production method and sewing techniques and also attraction techniques. In the aspect of these properties, significant changes in contemporary women underwear stand out. In order to define changes, provide ergonomic harmony and movement flexibility, the purpose of usage of the cloth and the properties of the materials used and physical features of human the human body must be known very well. Underwear which is worn next to skin, made of cotton and silk in the past, artificial and synthetic today is a clothing type which is used to protect body health and give an aesthetic view to cloth Ademoğlu, Baymış ve Badem, 1996; 20 . If underwear is not selected carefully it afflicts outerwear. An harmony between an underwear which is not suitable for physical features or well-designed and an ergonomic outerwear. It is known that traditional women underwear is weaved with natural materials such as silk, wool, cotton or silk-wool, silk-cotton mixtures and underwear

Kaynakça

  • Ademoğlu, A., Baymış, G., & Badem, B. (1996). “Konya Evlerinde Bulunan 20.YY Kadın ve Erkek İç Giyimleri”. Yayınlanmamış Lisans Tezi, Konya, Selçuk Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi.
  • Ambrose, Gavin & Harris, Paul. The Visual Dictionary of Fashion Design, İstanbul, Literatür Yayınları, 2012.
  • Aslan, H., & Çelik, F. (2008). “Karadeniz Halk Oyunları Giysilerinin Ergonomik Yaklaşımla Değerlendirilmesi”, 14. Ulusal Ergonomi Kongresi, Trabzon, Türkiye.
  • Barışta, Ö. (1985). “XX.Yüzyıl Oyalarında Seçilen Belli Başlı Konular”, Türk Halk Edebiyatı ve Folklorunda Yeni Görüşler Kongresi Bildiriler Kitabı, s:235.
  • Bayraktar, Fatma. İç Giyim, Ankara, 1996.
  • Ceranoğlu, M. (2010). “Konya Merkez Geleneksel Kadın İç Giyimlerinin Giyim Sanat Dalı Açısından İncelenmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Giyim Endüstrisi ve Giyim Sanatları Anabilim Dalı.
  • Çağdaş, M., & Ceranoğlu, M. (2009). “Geleneksel Konya Merkez Kadın İç Giyimlerinden Kıvratma Gömleklerin Giysi Konforu Açısından İncelenmesi”,15.Ulusal Ergonomi Kongresi, Selçuk Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi, Konya, Türkiye.
  • Çağdaş, Miyase. Kadın Giyiminde Kapanma Payı ve Yaka Çizim Teknikleri, Ankara, 2002.
  • Çağdaş, M., & Özkan, N. (2005). “Geleneksel Konya Kadın İç Giyimlerinden Tikolta ve Don’un Giyim Sanatları Açısından İncelenmesi” , Yeni İpek Yolu Konya Kitabı VIII, s: 182.
  • Çağdaş, M., Barışeri, N., & Kelleci, F. (1996). “Geleneksel Konya Merkez Kadın ve Erkek İç Giyimlerinde Kıvratma Gömleklerinin Özelliklerinin Belirlenmesi”, Konya, Selçuk Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi Projesi.
  • Çardak, Fatma., & Değirmenci, Erbil. Kalıp Hazırlama (İç Giyim), İstanbul, 2007.
  • Çileroğlu, B. (2006). “İç Giyim Üretimine Yönelik 18-50 Yaşları Arası Kadın Beden Ölçüleri Standardizasyonu Üzerine Bir Araştırma”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Giyim Endüstrisi ve Giyim Sanatları Anabilim Dalı.
  • İlker, C., Tuncay, E., & Önoğlu, S. (1997). “Ödemiş İpeğine İşlenen Nakış Teknikleri”. Selçuk Üniversitesi Araştırma Fonu Projesi.
  • Sever, Şermin. Kadın Giyimi ve Temel Dikiş, Ankara, 1988.
  • Sezgin, M. (1985) “Konya Kadınlarının Eski Giysilerinin Model-Kalıp ve Dikiş Özellikleri”, Türk Halk Edebiyatı ve Folklorunda Yeni Görüşler Kongresi Bildiriler Kitabı, s:424.
  • Tekel, Sıdıka. İç Giyim, Ankara, 1990.
  • Türk Dil Kurumu, Ankara, 2005.
  • Umay, Günay. Tarihi Türk Kadın Kıyafetleri, İstanbul, 1986.
  • Yakartepe, Mehmet., & Yakartepe, Zerrin. Konfeksiyon Teknolojisi Kumaş’tan Hazır Giyim’e, Tekstil ve Konfeksiyon Araştırma Merkezi, İstanbul, 1995.
  • [Erişim tarihi: 20.08.2011].
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Arzu Bor Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Bor, A. (2013). Konya Merkez Geleneksel Kadın İç Giyimleri ile ÇağdaşKadın İç Giyimlerinin Giysi Konforu Açısından Karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(30), 61-80.


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.