BibTex RIS Kaynak Göster

Bilgisayar Destekli Öğretimin Okul Öncesi Öğrencilerinin Bilgisayara Yönelik Tutumlarına Etkisi

Yıl 2013, Sayı: 30, 109 - 116, 01.08.2013

Öz

Günümüzde bilgisayarlar hayatın her alanında etkin olarak kullanılmaktadır. Okul öncesi eğitimde de kullanım oranıson yıllarda giderek artmaya başlamıştır. Bilgisayarla desteklenen öğretim, okul öncesi eğitimde niteliğin artırılmasına önemli ölçüde katkısağlayabilir konumdadır. Bununla birlikte bu katkının tam olarak sağlanabilmesi için çocukların bilgisayarın merkeze alındığıöğrenim sürecine ilgi duymaları, bilgisayarla yapılan etkinliklerden hoşlanmaları, zevk almalarıtemel koşul niteliği taşımaktadır. Bu yüzden bu araştırmanın amacı, bilgisayar destekli öğretimin okul öncesi çocuklarının bilgisayara yönelik tutumlarına etkisini incelemek olarak belirlenmiştir. Araştırma ön test–son test kontrol gruplu deneme modeli çerçevesinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 60 okul öncesi öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada ölçme aracıolarak Bilgisayara KarşıTutumu Ölçmeye Yönelik Gözlem Formu BKTÖYGF kullanılmıştır. Araştırma sürecinde ön testlerin ardından deney grubunu oluşturan çocuklara 10 haftalık bilgisayar destekli öğretim verilmişve son testler uygulanmıştır. Elde edilen bulgular göre bilgisayar destekli öğretim, çocuğun bilgisayara yönelik tutumunu olumlu yönde etkilediği yönündedir.

Kaynakça

  • Akbulut, Y. (2008). “Exploration of the attitudes of freshman foreign language students toward using computers at a turkish state university”, The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 7(1), 18-31.
  • Akçay, H., Tüysüz, C., Feyzioğlu & B., Oğuz, B. (2008). “Bilgisayar Tabanlı Ve Bilgisayar Destekli Kimya Öğretiminin Öğrenci Tutum ve Başarısına Etkisi. [The Influence Of Students' Computer-Based And Computer-Aided Teaching Chemistry Attitudes and Success]”. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 4(2), 169-181.
  • Akkoyunlu, B. & Tuğrul B. (2002). “Okul Öncesi Çocukların Ev Yaşantısındaki Teknolojik Etkileşimlerinin Bilgisayar Okuryazarlığı Becerileri Üzerine Etkisi. [Impact Of Technological Interaction At Home Environment On Pre- School Children's Computer Ilteracy Skills]”, Hacettepe Üniversity Journal of Education, 23, 12-21.
  • Altun, T., Yiğit, N., & Adanur, Z. (2011). “İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Trabzon İli Örneği. [Examining Upper Primary Level Students’ Attitudes Towards Computers On The Basis Of Different Variables: Sample Of Trabzon]”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(1), 69-86.
  • Anderson, G. T. (2000). “Computers in A Developmentally Appropriate Curriculum”, Young Children, 55(2), 90-93.
  • Ataizi, M. (2002). Okul öncesi eğitimde bilgisayarların kullanılması ve yaratıcı düşünce etkinlikleri. [The use of computers in pre-school activities, and creative thinking]. A. G. Namlu (Eds), Okul öncesinde bilgisayar öğretimi, [Teaching computer in preschool]. (pp. 25-36), Eskişehir, Turkey: Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Ateş, A., Altunay, U., & Altun, E. (2006). “The Effects Of Computer Assisted English Instruction On High School Preparatory Students’ Attitudes Towards Computers and English”, Journal of Theory and Practice in Education, 2(2), 97-112.
  • Aydın, O. (2004). Tutumlar. [Attitudes]. E. Özkalp (Eds), Davranış bilimlerine giriş, [Introduction to the science of behavior]. (pp. 280-295), Eskişehir, Turkey: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Birgin, O., Kutluca, T., & Çatlıoğlu, H. (2008). Sayısal ve sözel ağırlıklı bölümlerde öğrenim gören öğretmen adaylarının bilgisayara yönelik tutumlarının karşılaştırılması: KTÜ örneği. [Comparing attitudes of prospective teachers attending social and science departments: a case of KTU]. A. İşman (Eds), International Educational Technology Conference: Vol. 1 (pp. 874-878) Eskişehir, Turkey.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel desenler öntest-sontest kontrol grubu desen ve veri analizi. [Experimental designs: design and data analysis of pretest-posttest control group]. Ankara, Turkey: Pegema Yayıncılık.
  • Chen J-Q. & Chang C. (2006). “Using Computers In Early Childhood Classrooms”, Journal of Early Childhood Research, 4(2), 169-188.
  • Donnell, V. (2008). The relationship between student and faculty attitudes toward technology, [Retrieved from 14.02.2012].
  • Duru, A., Peker, M., & Akçakın, V. (2010). “Lise Öğrencilerinin Bilgisayar Destekli Matematik Öğrenmeye Yönelik Tutumları. [High School Students’ Attitudes Toward Computer Assisted Learning İn Mathematics]”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(3), 264-284.
  • Edwards, S. (2005). “Identifying The Factors That Influence Computer Use In The Early Childhood Classroom”,. Australian Journal of Educational Technology, 21(2), 192-210.
  • Erişen, Y., & Çeliköz, N. (2011). Eğitimde bilgisayar kullanımı. [The use of computers in education]. Ö. Demirel, E. Altun (Eds), Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı, [Instructional technology and material design]. (pp. 26-41), Ankara, Turkey: PegemA Yayıncılık.
  • Hannula, M. S. (2002). “Attitude Towards Mathematics: Emotions, Expectations and Values”, Educational Studies in Mathematics, 49, 25-46.
  • Hunt, N. P., & Bohlin, R. M. (1991). “Entry attitudes af students towards using computers”, [Retrieved from 16.09.2012].
  • Kacar, A. Ö. (2006). Okul öncesi eğitimde bilgisayar destekli eğitimin rolü. [The role of computer-assısted educatıon In pre-school educatıon]. Unpublished master dissertation, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Turkey.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. [Scientific research method]. Ankara, Turkey: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kol, S. (2012). “Evaluating The Opinions Of The Preschool Teachers On Computer Assisted Education”, Educational Sciences: Theory & Practice, 12(2), 887-903.
  • Köse, S., Gencer, A. S., & Gezer, K. (2007). “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Bilgisayar ve İnternet Kullanımına Yönelik Tutumları. [Vocational High School Students’ Attitudes Toward Computer and İnternet]”, Pamukkale Üniversity Journal of Education, 21, 44-54.
  • Kubiatko, M., Kova, Z. H., Nagyova, S., & Nagy, T. (2011). “Slovak High School Students’ Attitudes Toward Computers”, Interactive Learning Environments, 19(5), 537–550.
  • Kutluca, T., & Ekici, G. (2010). “Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime İlişkin Tutum ve Öz- Yeterlik Algılarının İncelenmesi. [Examining Teacher Candidates’ Attitudes and Self-Efficacy Perceptions Towards The Computer Assisted Education]”, Hacettepe Üniversity Journal of Education, 38, 177-188.
  • Leite, P. T. (1994). “College students’ attitudes toward computers”, [Retrieved from 19.02.2012].
  • Li, X., & Atkins, M. S. (2004). “Early Childhood Computer Experience and Cognitive and Motor Development”, Pediatrics, 113(6), 1715-1722.
  • Nikolopoulou, K. (2007). “Early Childhood Educational Software: Specific Features And Issues Of Localization”, Early Childhood Education Journal, 3(2), 173-179.
  • Oktay, A. (2007). Yaşamın sihirli yılları: okul öncesi dönem. [The years of magic in life: preschool period]. İstanbul, Turkey: Epsilon Yayınevi.
  • Peng, C. F., Wah T. Y., & Ishak, Z. (2009). “Computer-Assisted İnstruction In Teaching Early Childhood Literatüre”, Seas Transactions On Information Science And Applicatıons, 9(6), 1493-1502.
  • Potosky, D., & Bobko, P. (2001). “A Model For Predicting Computer Experience From Attitudes Toward Computers”, Journal of Business and Psychology, 15(3), 391-404.
  • Roschelle, J. M., Pea R. D., Hoadley, C. M., Gordin, D. N., & Means B. M. (2000). “Changing How And What Children Learn In School With Computer-Based Technologies”, The Future of Children, 10(2), 76-101.
  • Saçkes, M., Trundle K. C., & Bell R. L. (2011). “Young Children’s Computer Skills Development From Kindergarten To Third Grade”, Computers & Education, 57, 1698-1704.
  • Sexton, D., King, N., Aldridge, J., & Goodstadt-Killoran I. (1999). “Measuring and Evaluating Early Childhood Prospective Practitioners’ Attitudes Toward Computers”, Family Relations, 48(3), 277-285.
  • Tekindal, B., Ertekin, A. R., & Tekindal, M. A. (2010). “Meslek Liselerinde Eğitim-Öğretim Gören Öğrencilerin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi (Yozgat İli Yerköy İlçesi Örneği). [Evaluating The Attitudes Of Vocational High School Students’ Towards Computer (The Case Study Of Yozgat, Yerköy)]”, Journal of Informatıon Technology, 3(1), 23-30.
  • Teo, T. (2006). “Attitudes Toward Computers: A Study Of Post-Secondary Students In Singapore”, Interactive Learning Environments, 14(1), 17-24.
  • Vernadakis, N., Avgerinos A., Tsitskari E., & Zachopoulou E. (2005). “The Use Of Computer Assisted Instruction in Preschool Education: Making Teaching Meaningful”, Early Childhood Education Journal, 33(2), 99-104.
  • Yaşar, Ş. (2002). Okul öncesi eğitimde bilgisayarın yeri ve önemi. [The importance of pre- school education computer]. A. G. Namlu (Eds), Okul öncesi eğitimde bilgisayar öğretimi, [The importance of pre-school education computer]. (pp. 1-10), Eskişehir, Turkey: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yelland, N. (2005). “The Future is Now: A Review Of The Literature On The Use Of Computers İn Early Childhood Education (1994-2004)”, AACE Journal, 13(3), 201-232.

Effects of Computer Assisted Instruction on Preschool Students’ Attitudes Towards Computer

Yıl 2013, Sayı: 30, 109 - 116, 01.08.2013

Öz

In our day, computers are being effectively used in almost every aspect of life. Their utilization is at an increasing rate in PreSchool Education in the recent years. Computer instructed learning is able to make great contribution to improving standards in Pre-School Education. However, the children must be interested in computer centered learning and enjoy their experience with it. Therefore, the main objective of this research is to study the effect of computer instructed learning on the students’ attitude towards computer. The research is carried out within the framework of pre-test and post-test. The workgroup is composed of 60 pre-school student. The measuring tool used is Evaluation Form For Attitude Towards Computer EFFATC . In the research, after the pre-test was done, post-test has been applied to students who were given Computer instructed education along 10 weeks. After all, it was evident that computer assisted instruction had positive impact on childrens’ attitudes towards computer

Kaynakça

  • Akbulut, Y. (2008). “Exploration of the attitudes of freshman foreign language students toward using computers at a turkish state university”, The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 7(1), 18-31.
  • Akçay, H., Tüysüz, C., Feyzioğlu & B., Oğuz, B. (2008). “Bilgisayar Tabanlı Ve Bilgisayar Destekli Kimya Öğretiminin Öğrenci Tutum ve Başarısına Etkisi. [The Influence Of Students' Computer-Based And Computer-Aided Teaching Chemistry Attitudes and Success]”. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 4(2), 169-181.
  • Akkoyunlu, B. & Tuğrul B. (2002). “Okul Öncesi Çocukların Ev Yaşantısındaki Teknolojik Etkileşimlerinin Bilgisayar Okuryazarlığı Becerileri Üzerine Etkisi. [Impact Of Technological Interaction At Home Environment On Pre- School Children's Computer Ilteracy Skills]”, Hacettepe Üniversity Journal of Education, 23, 12-21.
  • Altun, T., Yiğit, N., & Adanur, Z. (2011). “İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Trabzon İli Örneği. [Examining Upper Primary Level Students’ Attitudes Towards Computers On The Basis Of Different Variables: Sample Of Trabzon]”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(1), 69-86.
  • Anderson, G. T. (2000). “Computers in A Developmentally Appropriate Curriculum”, Young Children, 55(2), 90-93.
  • Ataizi, M. (2002). Okul öncesi eğitimde bilgisayarların kullanılması ve yaratıcı düşünce etkinlikleri. [The use of computers in pre-school activities, and creative thinking]. A. G. Namlu (Eds), Okul öncesinde bilgisayar öğretimi, [Teaching computer in preschool]. (pp. 25-36), Eskişehir, Turkey: Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Ateş, A., Altunay, U., & Altun, E. (2006). “The Effects Of Computer Assisted English Instruction On High School Preparatory Students’ Attitudes Towards Computers and English”, Journal of Theory and Practice in Education, 2(2), 97-112.
  • Aydın, O. (2004). Tutumlar. [Attitudes]. E. Özkalp (Eds), Davranış bilimlerine giriş, [Introduction to the science of behavior]. (pp. 280-295), Eskişehir, Turkey: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Birgin, O., Kutluca, T., & Çatlıoğlu, H. (2008). Sayısal ve sözel ağırlıklı bölümlerde öğrenim gören öğretmen adaylarının bilgisayara yönelik tutumlarının karşılaştırılması: KTÜ örneği. [Comparing attitudes of prospective teachers attending social and science departments: a case of KTU]. A. İşman (Eds), International Educational Technology Conference: Vol. 1 (pp. 874-878) Eskişehir, Turkey.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel desenler öntest-sontest kontrol grubu desen ve veri analizi. [Experimental designs: design and data analysis of pretest-posttest control group]. Ankara, Turkey: Pegema Yayıncılık.
  • Chen J-Q. & Chang C. (2006). “Using Computers In Early Childhood Classrooms”, Journal of Early Childhood Research, 4(2), 169-188.
  • Donnell, V. (2008). The relationship between student and faculty attitudes toward technology, [Retrieved from 14.02.2012].
  • Duru, A., Peker, M., & Akçakın, V. (2010). “Lise Öğrencilerinin Bilgisayar Destekli Matematik Öğrenmeye Yönelik Tutumları. [High School Students’ Attitudes Toward Computer Assisted Learning İn Mathematics]”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(3), 264-284.
  • Edwards, S. (2005). “Identifying The Factors That Influence Computer Use In The Early Childhood Classroom”,. Australian Journal of Educational Technology, 21(2), 192-210.
  • Erişen, Y., & Çeliköz, N. (2011). Eğitimde bilgisayar kullanımı. [The use of computers in education]. Ö. Demirel, E. Altun (Eds), Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı, [Instructional technology and material design]. (pp. 26-41), Ankara, Turkey: PegemA Yayıncılık.
  • Hannula, M. S. (2002). “Attitude Towards Mathematics: Emotions, Expectations and Values”, Educational Studies in Mathematics, 49, 25-46.
  • Hunt, N. P., & Bohlin, R. M. (1991). “Entry attitudes af students towards using computers”, [Retrieved from 16.09.2012].
  • Kacar, A. Ö. (2006). Okul öncesi eğitimde bilgisayar destekli eğitimin rolü. [The role of computer-assısted educatıon In pre-school educatıon]. Unpublished master dissertation, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Turkey.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. [Scientific research method]. Ankara, Turkey: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kol, S. (2012). “Evaluating The Opinions Of The Preschool Teachers On Computer Assisted Education”, Educational Sciences: Theory & Practice, 12(2), 887-903.
  • Köse, S., Gencer, A. S., & Gezer, K. (2007). “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Bilgisayar ve İnternet Kullanımına Yönelik Tutumları. [Vocational High School Students’ Attitudes Toward Computer and İnternet]”, Pamukkale Üniversity Journal of Education, 21, 44-54.
  • Kubiatko, M., Kova, Z. H., Nagyova, S., & Nagy, T. (2011). “Slovak High School Students’ Attitudes Toward Computers”, Interactive Learning Environments, 19(5), 537–550.
  • Kutluca, T., & Ekici, G. (2010). “Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime İlişkin Tutum ve Öz- Yeterlik Algılarının İncelenmesi. [Examining Teacher Candidates’ Attitudes and Self-Efficacy Perceptions Towards The Computer Assisted Education]”, Hacettepe Üniversity Journal of Education, 38, 177-188.
  • Leite, P. T. (1994). “College students’ attitudes toward computers”, [Retrieved from 19.02.2012].
  • Li, X., & Atkins, M. S. (2004). “Early Childhood Computer Experience and Cognitive and Motor Development”, Pediatrics, 113(6), 1715-1722.
  • Nikolopoulou, K. (2007). “Early Childhood Educational Software: Specific Features And Issues Of Localization”, Early Childhood Education Journal, 3(2), 173-179.
  • Oktay, A. (2007). Yaşamın sihirli yılları: okul öncesi dönem. [The years of magic in life: preschool period]. İstanbul, Turkey: Epsilon Yayınevi.
  • Peng, C. F., Wah T. Y., & Ishak, Z. (2009). “Computer-Assisted İnstruction In Teaching Early Childhood Literatüre”, Seas Transactions On Information Science And Applicatıons, 9(6), 1493-1502.
  • Potosky, D., & Bobko, P. (2001). “A Model For Predicting Computer Experience From Attitudes Toward Computers”, Journal of Business and Psychology, 15(3), 391-404.
  • Roschelle, J. M., Pea R. D., Hoadley, C. M., Gordin, D. N., & Means B. M. (2000). “Changing How And What Children Learn In School With Computer-Based Technologies”, The Future of Children, 10(2), 76-101.
  • Saçkes, M., Trundle K. C., & Bell R. L. (2011). “Young Children’s Computer Skills Development From Kindergarten To Third Grade”, Computers & Education, 57, 1698-1704.
  • Sexton, D., King, N., Aldridge, J., & Goodstadt-Killoran I. (1999). “Measuring and Evaluating Early Childhood Prospective Practitioners’ Attitudes Toward Computers”, Family Relations, 48(3), 277-285.
  • Tekindal, B., Ertekin, A. R., & Tekindal, M. A. (2010). “Meslek Liselerinde Eğitim-Öğretim Gören Öğrencilerin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi (Yozgat İli Yerköy İlçesi Örneği). [Evaluating The Attitudes Of Vocational High School Students’ Towards Computer (The Case Study Of Yozgat, Yerköy)]”, Journal of Informatıon Technology, 3(1), 23-30.
  • Teo, T. (2006). “Attitudes Toward Computers: A Study Of Post-Secondary Students In Singapore”, Interactive Learning Environments, 14(1), 17-24.
  • Vernadakis, N., Avgerinos A., Tsitskari E., & Zachopoulou E. (2005). “The Use Of Computer Assisted Instruction in Preschool Education: Making Teaching Meaningful”, Early Childhood Education Journal, 33(2), 99-104.
  • Yaşar, Ş. (2002). Okul öncesi eğitimde bilgisayarın yeri ve önemi. [The importance of pre- school education computer]. A. G. Namlu (Eds), Okul öncesi eğitimde bilgisayar öğretimi, [The importance of pre-school education computer]. (pp. 1-10), Eskişehir, Turkey: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yelland, N. (2005). “The Future is Now: A Review Of The Literature On The Use Of Computers İn Early Childhood Education (1994-2004)”, AACE Journal, 13(3), 201-232.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Research Article
Yazarlar

Nadir Çeliköz Bu kişi benim

Suat Kol Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Çeliköz, N., & Kol, S. (2013). Effects of Computer Assisted Instruction on Preschool Students’ Attitudes Towards Computer. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(30), 109-116.


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.