Farklıbilişsel tempoya sahip 5-6 yaşgrubu çocukların işitsel muhakeme ve işlem becerilerini incelemek amacıile yapılan bu çalışmada, “Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 5-6 yaşgrubu çocukların Selçuk İşitsel Muhakeme ve İşlem Becerileri Testi’nin Genel Bilgi, Sözel Anlamsızlıklar, Aritmetik Muhakeme, Analojik Tamamlama,Nedensel Muhakeme, Benzerlikler alt test ve toplam test puan ortalamalarıbilişsel tempolarına göre farklılaşmakta mıdır?” sorusuna cevap aranmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Konya il merkezindeki ilköğretim okullarının bünyesindeki anasınıflarıile bağımsız anaokullarına devam eden çocukların içinden tesadüfî küme örnekleme yöntemi ile seçilen 9 okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 350 çocuk oluşturmuştur. Araştırma genel tarama modelindedir. Araştırmaya katılan çocukların bilişsel tempolarınıbelirlemek için Wright 1971 tarafından geliştirilen ve Seçer vd. 2009 tarafından Türkçeye uyarlanan “Kansas Reflection-Impulsivity Scale for Preschool KRISP A ” kullanılmıştır. Çocukların işitsel muhakeme ve işlem becerilerini belirlemek için Tepeli vd. 2012a tarafından geliştirilen Selçuk İşitsel Muhakeme ve İşlem Becerileri Testi SİMİBT kullanılmıştır. Çocukların Selçuk İşitsel Muhakeme ve İşlem Becerileri Testi toplam test ve alt test puanları, sahip olduklarıbilişsel tempo bakımından F testi ile karşılaştırılmıştır. Gruplar arasıfarkın nasıl yorumlanmasıgerektiğini ortaya koyabilmek için Tukey Testi yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre, okul öncesi dönemdeki çocukların Selçuk İşitsel Muhakeme ve İşlem Becerileri Testi’nin Genel Bilgi, Sözel Anlamsızlıklar, Aritmetik Muhakeme, Analojik Tamamlama, Nedensel Muhakeme, Benzerlikler alt test ve toplam test puanlarıbilişsel tempolarına göre anlamlıdüzeyde farklılaşmıştır. Özellikle reflektif çocuklar, diğerlerine göre SİMİBT’in alt testlerinden ve toplam testinden daha yüksek puanlar elde etmişlerdir.
Okul öncesi eğitim işitsel muhakeme işlem becerisi bilişsel tempo düşüncelilik içtepisellik
Today individuals are required to own a set of skills and behaviors in order to keep pace with the rapid development and changes in the field of science and technology. One of them is reasoning. Reasoning skills are the skills that enable people to reach the truth by reasoning and drawing a conclusion. One of the reasoning skills that should be supported especially starting from the pre-school period is auditory reasoning and processing skills. Auditory reasoning and processing skills are cognitive skills such as the way children perceive, comment about, put in order, understand, and correlate the things they aurally hear Gardner, 1993 . All of these skills provide opportunities for children to solve the problems they encounter easily by thinking, establishing cause-and-effect relationship, and inferring new meanings. It supports children to develop a creative and productive personality by generating new ideas. Auditory reasoning and processing skills provide children with the ability to possess knowledge and experiences that are necessary for them. At the same time, these skills show children how to implement all these acquired knowledge and experiences in their own lives. Purpose The answer to the question of “Do General Information, Verbal Absurdities, Arithmetic Reasoning, Analogical Completions, Casual Reasoning, Similarities subtest of Selcuk Auditory Reasoning and Processing Skills Test and total test mean scores of 5-6 year old children attending preschool institution differ according to their conceptual tempo?” was searched in this research which was conducted to examine the auditory reasoning and processing skills of 5-6 year old children having different conceptual tempo. Method
Pre-school education auditory reasoning processing skills conceptual tempo reflective impulsive
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 30 |