BibTex RIS Kaynak Göster

Yenilik Kapsamında Turistik Ürün Çeşitlendirmesi ve Kurban Bayramı Örneği

Yıl 2014, Sayı: 31, 1 - 12, 01.02.2014

Öz

Küresel pazar koşullarına bağlıolarak yenilikleri takip etmeyen, alternatif ürün üretmeyen ve kişiye özel ürün ve hizmet sunmayan işletmeler ekonomik hedeflerinden uzaklaşmakta, rekabet gücünü de kaybetmektedirler. Bundan dolayısosyal ve ekonomik alandaki hızlıdeğişim kişileri ve kurumlarıyenilik bağlamında farklıalanlara yöneltmektedir. Çünkü günümüz tüketici davranışlarıher geçen gün değişmekte ve tatil kararlarıfarklıetkenlere göre şekillenmektedir. Bu amaçlar doğrultusunda hazırlanan bu çalışmada, ilk önce yenilik ile ilgili genel bilgiler verilmiştir. Daha sonra ise; vizyoner bir yapıya sahip olmayı, girişimci düşünmeyi ve dinamik planlamayıgerektiren yeniliğin türleri ve özellikleri açıklanmıştır. Yenilik genel olarak bir süreci ve sonucu yansıtır. Dolayısıyla işletmelerin; üretkenlik, nitelikli istihdam, iç ve dışpazarda güçlü olmalarıiçin yenilik süreci üzerinde durulmuştur. Herhangi bir ürün veya hizmetlerin bileşeni olan turistik ürün, farklıniteliklere sahip işletmeler tarafından üretilmektedir. İşletmeler arasında ise yıkıcıbir rekabet ortamıbulunmaktadır. Rekabetçi ortamda ayakta kalmak ve bir takım avantajlar elde edebilmek ise yeni ürünlerin üretilmesi ve çeşitlendirilmesi ile mümkün olmaktadır. Turistik ürünün çeşitliliği de işletmelerin, bölgelerin veya ülkelerin altyapı, üstyapıolanaklarıile birlikte doğal, sosyal ve kültürel imkânlarıile daha kolay gerçekleşebilir. Kurban bayramıve kurban kesmek, Müslümanlar arasında sosyal dayanışmayı, toplumun huzurunu ve mutluluğunu artıran önemli dini gün ve bayramlardır. Gelişen ekonomik ve sosyal koşullar dikkate alındığında kurban bayramıinsanlar için hem fiziksel hem de sosyal anlamda rahatladıklarıve dinlendikleri bir zaman dilimidir. Bu çalışma da turizm işletmelerinin diğer işletmelerden farklıürün üretebilmeleri için Kurban bayramıürün paketi ile ilgili hazırlanmıştır. Yapılan bu araştırmada kurban bayramının turizm işletmeleri için ne gibi bir potansiyele sahip olduğu vurgulanmıştır. Potansiyel belirlendikten sonra kurban bayramıürünü ile ilgili turizm işletmelerinin sahip olduğu alt yapıimkânlarına dikkat çekilmiştir. Bu konudaki çalışmalardan sonra, kurban bayramıürün paketi ile ilgili turizm işletmelerine yapılacağıöngörülen eleştiriler sıralanmıştır. Bu eleştirilere karşıturizm işletmelerinin üstünlükleri belirtilmiştir. Araştırma sonunda da kurban bayramıürün paketinin turizm işletmeleri için yenilik bağlamında sunacağıavantajlara dikkat çekilmiştir.

Kaynakça

  • Aydın, S. (2006). “Yenilik Üretmek Niçin Zordur”, Sızıntı Aylık İlim-Kültür Dergisi, Kasım 2006, Yıl: 28, Sayı: 334, s. 38-42.
  • Damanpour, F. (1996). “Organizational Complexity and Innovation: Developing and Testing Multiple Contingency Models”, Management Science, 42(5), s. 693–716.
  • Demir, M. ve Demir Ş. Ş. (2004). “Turistik Ürün Çeşitlendirmesi Kapsamında Futbol Turizmi: Antalya Bölgesinde Bir Araştırma”, Dokuz Eylül Üni. Sos. Bil. Ens. Dergisi, Cilt 6, Sayı: 1, s. 94-116.
  • Demirci, A. E. (2012). Yenilik Yönetimi, C. Uzkurt ve A. E. Demirci (Editör) T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Yayın No: 2602, Eskişehir.
  • Drucker, P. (2002): “The Discipline of Innovation”. Harvard Business Review, 80 (8), s. 95-102.
  • Duran, C. ve Saraçoğlu, M. (2009). “Yeniliğin Yaratıcılıkla Olan İlişkisi ve Yeniliği Geliştirme Süreci” Yönetim ve Ekonomi, Celal Bayar Üni. İ.İ.B.F. Yıl: 2009, Cilt: 16, Sayı:1, s. 57-71.
  • Durna, U. ve Babür, S. (2011). “Otel İşletmelerinde Yenilik Uygulamaları”, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, Yıl: 2011, Cilt: 3, Sayı: 1, s, 73-98.
  • Eisenberg, J. (1999): “How Individualism-Collectivism Moderates the Effects of Rewards on Innovation and Innovation: A Comparative Review of Practices in Japan and the US”. Creativity and Innovation Management, 8 (4), s. 251-262.
  • Elçi, Ş. (2009). “Rekabet ve Kalkınma için Inovasyon”, Çerçeve, MÜSİAD, Yıl: 17, Sayı: 52, Eylül 2009, s. 58-68.
  • Erol, M. (2003). Turizm Pazarlaması, Ekin Kitapevi, İstanbul.
  • Florida, R., Cuhsing, R., Gates, G. (2002): “When Social Capitalism Stifles Innovation”. Harvard Business Review, 80 (8), 20.
  • Gençyılmaz, G. (2008). “Büyümek İsteyen ve Büyüyen KOBİ’lerin Sorunları” 5. KOBİ’ler ve Verimlilik Kongresi, İstanbul Kültür Üni, Yayınları, Yayın No: 102. İstanbul.
  • Gerson, F. R. (1997). Müşteri Tatmininde Farklılık, Favonser, T. (Çeviren), Rota Yayınları, İstanbul.
  • Gökçe, S. G. (2010). “İnovasyon Kavramı Ve İnovasyonun Önemi,” www.fka.org.tr/SayfaDownload/Inovasyon%20Kavrami.pdf, [Erişim Tarihi: 17.02.2012].
  • Güleş, H. K, ve Bülbül, H. (2004). Yenilikçilik: İşletmeler İçin Stratejik Rekabet Aracı, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Hacıoğlu, N. ve Avcıkurt, C. (2008), Turistik Ürün Çeşitlendirmesi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Hacıoğlu, N. (2008). Turizm Pazarlaması, Nobel Yayıncılık, İstanbul.
  • Kılıç, B. ve Kurnaz, A. (2010). “Alternatif Turizm ve Ürün Çeşitliliği Oluşturmada Ekolojik Çiftlikler: Pastoral Vadi Örneği”, İşletme Araştırmaları Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 4. ISSN: 1309-0712, s. 39-56.
  • Kotler, P., Bowen, J. and Makens, J. (2006). Marketing for Hospitality and Tourism. Third Edition. Pearson Education, INC. New Jersey.
  • Küçükaltan, G. ve Yıldız. Ö.E. (2009). “Turistik Ürün Çeşitlendirme Aracı Olarak Şarap Turizmi: Çeşme Örneği”. 10. Ulusal Turizm Kongresi, Turz. İşt. ve Otl. Y.O., Mersin Üni., Mersin, 1141-1155.
  • Oke, A., Burke, G. and Myers, A. (2007). “Innovation Types and Performance in Growing UK SMEs”, International Journal of Operations & Production Management, 27 (7), 735–753.
  • Oslo Kılavuzu (2005). Yenilik Verilerinin Toplanması ve Yorumlanması İçin İlkeler, OECD ve Eurostat Ortak Yayımı, TÜBİTAK.
  • Resmi Gazete, (2012). “2012 Yılı Kurban Hizmetlerinin Uygulanmasına Dair Tebliğ”, 28 Ağustos 2012, Sayı: 28395.
  • Resmi Gazete, (2006). “Turizm Yatırım, İşletme ve Kuruluşlarının Denetimi Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik”, 20 Ekim 2006, Sayı: 26325.
  • Rogers, E. M. (1995), Diffusion of Innovations, Free Pres, New York.
  • Thompson, V. (1965), “Bureaucracy and Innovation.”, Administrative Science Quarterly, 10 (1): s. 1- 21.
  • tr.wikipedia.org/ Ülkelere göre Müslüman nüfusu, [Erişim Tarihi: 17.08.2013].
  • Trott, P. (2005). Innovation Management and New Product Development, Financial Times Prentice Hall.
  • Usta, Ö. (2001). Genel Turizm, Anadolu Matbaacılık, İzmir.
  • Usal A. ve Oral S. (2001), Turizm Pazarlaması, Kanyılmaz Matbaası, İzmir.
  • Ünver, İ. (2009). “İşletmelerde Yenilik ve Yönetimi”, Çerçeve Dergisi, MÜSİAD Yayınları, Yıl:17, Sayı: 52, s. 178-182.
  • Yeloğlu, H. O. (2007). “Örgüt, Birey, Grup Bağlamında Yenilik ve Yaratıcılık Tartışmaları”, Ege Akademik Bakış, 7 (1), s. 133-152.
  • Yılmaz, H. ve Görmüş, A. Ş. (2012). “Stratejik Girişimciliğin, Algılanan Örgütsel Destek ve Örgütsel Öğrenme Üzerine Etkilerinin Araştırılması: Tekstil Sektöründe Ampirik Bir Çalışma” Journal of Yasar University 2012, 26(7), s. 4483-4504.
  • Wejnert B., (2002): “Integrating Models of Diffusion of Innovations: A Conceptual Framework”. Annual Review of Sociology, 28: s. 297-326.
  • www.abveteriner.org/ Kurban Bayramının Sağlık, Çevre ve Ekonomik Açıdan Etkileri, Alınması Gereken Tedbirler (2009, Kasım 24) [Erişim Tarihi: 20.07.2013].
  • www.diyanet.gov.tr/turkish/tanitim/rapor_ms2010.pdf, [Erişim 20.07.2013].
  • www.hayrettinkaraman.net/ Kurban Bayramı İzlenimleri, [Erişim Tarihi: 22.07.2013].

The Tourist Produkt Diversification And The Sample Of The Feast Of Sacrifice In The Scope Of Innovation

Yıl 2014, Sayı: 31, 1 - 12, 01.02.2014

Öz

The enterprises, which do not follow the innovations, create alternative product and serve the speciality product and service to person, get away from the financial targets and lose competitive capacity depending on the global market conditions. Therefore, rapid change in the social and economic area lead the persons and the establishments to the different areas in terms of innovation. The consumer behaviors change day by day and the decisions of going on holiday are being shaped according to various factors. In this study that is prepared in accordance with these purposes. At first, the general information about innovation is given. Afterwards, the types and features of innovation which requires having visional structure, enterprising spirit and dynamic planning are explained. The innovation generally reflects the process and the result. Therefore, it is focused on the productivity, qualified employment and the innovation process in order to be strong in home and overseas markets. The touristic product which is the mix of any product or services are produced by enterprises having different qualities. There is destructive competitive among the companies. It can be possible to survive and get some kinds of advantages in the competitive atmosphere if the new products are produced and diversified. The product diversification can be done more easily with the substructure, superstructure capabilities and natural, social and cultural potentials of the enterprises, regions and countries. The feast of sacrifice and sacrificing is important religious day and festival which increases the public spirit, peace and happiness among the Muslims. If the developing economic and social conditions are taken into consideration, the feast of sacrifice is period of time to feel at ease and relax in the meaning of physical and social for the people. This study is about the product package of Sacrifice Feast for the tourism enterprises in order to produce a different product from the other companies. In this study, the potential of the Feast of Sacrifice for the tourism companies is emphasized. After determining the potential, the substructure capacities of the tourism enterprises related to the Feast of Sacrifice and the critics foreseen towards the tourism companies on the product package of Sacrifice Feast are mentioned and listed. The advantages of the tourism enterprises on these critics are explained. At the end of the study, the advantages of the product package of Sacrifice Feast that will provide for the tourism enterprises in the scope of innovation are highlighted

Kaynakça

  • Aydın, S. (2006). “Yenilik Üretmek Niçin Zordur”, Sızıntı Aylık İlim-Kültür Dergisi, Kasım 2006, Yıl: 28, Sayı: 334, s. 38-42.
  • Damanpour, F. (1996). “Organizational Complexity and Innovation: Developing and Testing Multiple Contingency Models”, Management Science, 42(5), s. 693–716.
  • Demir, M. ve Demir Ş. Ş. (2004). “Turistik Ürün Çeşitlendirmesi Kapsamında Futbol Turizmi: Antalya Bölgesinde Bir Araştırma”, Dokuz Eylül Üni. Sos. Bil. Ens. Dergisi, Cilt 6, Sayı: 1, s. 94-116.
  • Demirci, A. E. (2012). Yenilik Yönetimi, C. Uzkurt ve A. E. Demirci (Editör) T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Yayın No: 2602, Eskişehir.
  • Drucker, P. (2002): “The Discipline of Innovation”. Harvard Business Review, 80 (8), s. 95-102.
  • Duran, C. ve Saraçoğlu, M. (2009). “Yeniliğin Yaratıcılıkla Olan İlişkisi ve Yeniliği Geliştirme Süreci” Yönetim ve Ekonomi, Celal Bayar Üni. İ.İ.B.F. Yıl: 2009, Cilt: 16, Sayı:1, s. 57-71.
  • Durna, U. ve Babür, S. (2011). “Otel İşletmelerinde Yenilik Uygulamaları”, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, Yıl: 2011, Cilt: 3, Sayı: 1, s, 73-98.
  • Eisenberg, J. (1999): “How Individualism-Collectivism Moderates the Effects of Rewards on Innovation and Innovation: A Comparative Review of Practices in Japan and the US”. Creativity and Innovation Management, 8 (4), s. 251-262.
  • Elçi, Ş. (2009). “Rekabet ve Kalkınma için Inovasyon”, Çerçeve, MÜSİAD, Yıl: 17, Sayı: 52, Eylül 2009, s. 58-68.
  • Erol, M. (2003). Turizm Pazarlaması, Ekin Kitapevi, İstanbul.
  • Florida, R., Cuhsing, R., Gates, G. (2002): “When Social Capitalism Stifles Innovation”. Harvard Business Review, 80 (8), 20.
  • Gençyılmaz, G. (2008). “Büyümek İsteyen ve Büyüyen KOBİ’lerin Sorunları” 5. KOBİ’ler ve Verimlilik Kongresi, İstanbul Kültür Üni, Yayınları, Yayın No: 102. İstanbul.
  • Gerson, F. R. (1997). Müşteri Tatmininde Farklılık, Favonser, T. (Çeviren), Rota Yayınları, İstanbul.
  • Gökçe, S. G. (2010). “İnovasyon Kavramı Ve İnovasyonun Önemi,” www.fka.org.tr/SayfaDownload/Inovasyon%20Kavrami.pdf, [Erişim Tarihi: 17.02.2012].
  • Güleş, H. K, ve Bülbül, H. (2004). Yenilikçilik: İşletmeler İçin Stratejik Rekabet Aracı, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Hacıoğlu, N. ve Avcıkurt, C. (2008), Turistik Ürün Çeşitlendirmesi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Hacıoğlu, N. (2008). Turizm Pazarlaması, Nobel Yayıncılık, İstanbul.
  • Kılıç, B. ve Kurnaz, A. (2010). “Alternatif Turizm ve Ürün Çeşitliliği Oluşturmada Ekolojik Çiftlikler: Pastoral Vadi Örneği”, İşletme Araştırmaları Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 4. ISSN: 1309-0712, s. 39-56.
  • Kotler, P., Bowen, J. and Makens, J. (2006). Marketing for Hospitality and Tourism. Third Edition. Pearson Education, INC. New Jersey.
  • Küçükaltan, G. ve Yıldız. Ö.E. (2009). “Turistik Ürün Çeşitlendirme Aracı Olarak Şarap Turizmi: Çeşme Örneği”. 10. Ulusal Turizm Kongresi, Turz. İşt. ve Otl. Y.O., Mersin Üni., Mersin, 1141-1155.
  • Oke, A., Burke, G. and Myers, A. (2007). “Innovation Types and Performance in Growing UK SMEs”, International Journal of Operations & Production Management, 27 (7), 735–753.
  • Oslo Kılavuzu (2005). Yenilik Verilerinin Toplanması ve Yorumlanması İçin İlkeler, OECD ve Eurostat Ortak Yayımı, TÜBİTAK.
  • Resmi Gazete, (2012). “2012 Yılı Kurban Hizmetlerinin Uygulanmasına Dair Tebliğ”, 28 Ağustos 2012, Sayı: 28395.
  • Resmi Gazete, (2006). “Turizm Yatırım, İşletme ve Kuruluşlarının Denetimi Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik”, 20 Ekim 2006, Sayı: 26325.
  • Rogers, E. M. (1995), Diffusion of Innovations, Free Pres, New York.
  • Thompson, V. (1965), “Bureaucracy and Innovation.”, Administrative Science Quarterly, 10 (1): s. 1- 21.
  • tr.wikipedia.org/ Ülkelere göre Müslüman nüfusu, [Erişim Tarihi: 17.08.2013].
  • Trott, P. (2005). Innovation Management and New Product Development, Financial Times Prentice Hall.
  • Usta, Ö. (2001). Genel Turizm, Anadolu Matbaacılık, İzmir.
  • Usal A. ve Oral S. (2001), Turizm Pazarlaması, Kanyılmaz Matbaası, İzmir.
  • Ünver, İ. (2009). “İşletmelerde Yenilik ve Yönetimi”, Çerçeve Dergisi, MÜSİAD Yayınları, Yıl:17, Sayı: 52, s. 178-182.
  • Yeloğlu, H. O. (2007). “Örgüt, Birey, Grup Bağlamında Yenilik ve Yaratıcılık Tartışmaları”, Ege Akademik Bakış, 7 (1), s. 133-152.
  • Yılmaz, H. ve Görmüş, A. Ş. (2012). “Stratejik Girişimciliğin, Algılanan Örgütsel Destek ve Örgütsel Öğrenme Üzerine Etkilerinin Araştırılması: Tekstil Sektöründe Ampirik Bir Çalışma” Journal of Yasar University 2012, 26(7), s. 4483-4504.
  • Wejnert B., (2002): “Integrating Models of Diffusion of Innovations: A Conceptual Framework”. Annual Review of Sociology, 28: s. 297-326.
  • www.abveteriner.org/ Kurban Bayramının Sağlık, Çevre ve Ekonomik Açıdan Etkileri, Alınması Gereken Tedbirler (2009, Kasım 24) [Erişim Tarihi: 20.07.2013].
  • www.diyanet.gov.tr/turkish/tanitim/rapor_ms2010.pdf, [Erişim 20.07.2013].
  • www.hayrettinkaraman.net/ Kurban Bayramı İzlenimleri, [Erişim Tarihi: 22.07.2013].
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Erkan Akgöz Bu kişi benim

Ramazan Göral Bu kişi benim

Yüksel Gürsoy Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Akgöz, E., Göral, R., & Gürsoy, Y. (2014). Yenilik Kapsamında Turistik Ürün Çeşitlendirmesi ve Kurban Bayramı Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(31), 1-12.


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.