Türkiye’de 2003 yılından itibaren Sağlıkta Dönüşüm Programı uygulanmakta olup, bu programın en önemli bileşenlerinden biri Aile Hekimliği AH Modelidir. İlk olarak 2005 yılında Düzce İlinde pilot uygulama ile başlayan sistem, 2010 yılı sonunda ülke geneline yayılmış ve başarı ile uygulanmaya devam etmektedir. Aile hekimi bireylere yaş, cins ve hastalık ayrımı gözetmeksizin kapsamlı, sürekli ve kişiselleştirilmiş sağlık bakım hizmeti sunan hekimdir. Aile hekimleri bireylerin tüm sağlık ihtiyaçlarını, bireyle samimiyet ve gizlilik ilişkisi içinde ve bireyle birlikte yerine getirmeye çalışan hekimdir. Aile hekimleri sağlığın korunması, hastalıkların önlenmesi, hastaların tedavileri ve palyatif bakım noktasında profesyonel görevler üstlenirler. Aile hekimliği sisteminde topluma hizmet götüren birimler Aile Sağlığı Merkezi olarak adlandırılmaktadır.Bu çalışmada Konya’daki aile sağlığı merkezlerinin yapısal ve işleyiş özelliklerinin PCAS Primary Care Assessment Survey ölçeğinden faydalanarak oluşturulan değerlendirme envanteri yardımıyla değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında Konya 1, 15 ve 28 Nolu Aile Sağlığı Merkezlerine başvuran 287 katılımcıdan yüz yüze anket tekniği ile cevaplar toplanmıştır. Toplanan veriler üzerinde tanımlayıcı istatistikler uygulanmıştır. Araştırma Kasım 2013- Ocak 2014 ayları arasında gerçekleştirilmiştir.Araştırmaya katılanların %67,6’sının kadın, %39,7’sinin üniversite mezunu olduğu, %30’unun 21-29 yaş grubunda olduğu %73,5’inin evli, %90,6’sının SGK’lı ve %40,4’ının ev hanımı ve çalışmayanların oluşturduğu görülmüştür. Tüm soruları dikkate aldığınızda hekiminizden memnuniyetinizi nasıl değerlendirirsiniz?" sorusuna katılımcılardan 39 kişi %13.6 fazlasıyla memnunum, 107 kişi %37.3 çok memnunum, 70 kişi % 24.4 biraz memnunum, 51 kişi %17.8 ne memnunum ne de değilim, 10 kişi %3.5 biraz memnunum ve 10 kişi %3.5 ise tamamen değilim ve daha kötüsü olamazdı cevabını vermiştir. Araştırma sonuçları katılımcıların genel olarak aile hekimliği sisteminden memnun olduklarını %75,6 ortaya koymaktadır. Sistemin ulaşılabilirlik, süreklilik, kapsayıcılık, kişisel yaklaşım, güven ve hasta memnuniyeti açsısından olumlu olarak; eşgüdüm açısından ise olumsuz olarak değerlendirildiği görülmüştür. Literatürde yer alan çalışmaların sonuçları toplumun genel olarak aile hekimliği sisteminden memnun olduğunu ortaya koyaktadır. Bu çalışmada elden edilen sonuçlar literatür bulguları ile paralellik göstermektedir.
Aile Hekimliği Birinci Basamak Değerlendirme Ölçeği Memnuniyet
In Turkey, Health Transformation Program has been practiced since 2003 and one of the major components of this program is Family Medicine FM Model. The family physcian provides countining, comprehensive care in a personalized manner to patients of all ages, regardless of the presence of disaise orr nature of the presenting compliant. The family physciansaccept responsibility for managing an individuals total healh needs while maintaining an intimate, confidential relationship with the patient. General practitioners/family physicians exercise their professional role by promoting health, preventing disease and providing cure, care, or palliation. The aim of the study is to assess the structural and functional characteristics of family health centers in Konya by using Primary Care Assessment Survey PCAS . The study was conducted in 2013. In the scope of the research, face to face interview technique was used with 287 participant who apply to Family Physician Units with the number 1,15 and 28 in Konya. The collected data were analyzed and descriptive statistics was performed on them. Research was carried out between November 2013- January 2014. The study 67,6% of the sample was female, 39,7%’of respondents were high school; 90,6 %were SSI, 73,5% were married and 40,4’% of the housewife and unemployed. All questions how would you rate your satisfaction with your doctor when you consider the question of "participants from 39 people 13.6% I'm more than happy, 107 people 37.3% very satisfied, 70 people 24.4% little satisfied, 51 people 17.8% neither satisfied nor am 10 people 3.5% somewhat satisfied and 10 people 3.5% if not completely, was the answer could not have been worse. "As the result of the study, the participants were generally satisfied with the services of family medicine. Also, it is evaluated that, the system's accessibility, continuity, comprehensiveness, personal approach, confidence and patient satisfaction perspective is positive but the coordination is negative. The results obtained in this study is consistent with findings in the literature
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 35 |