BibTex RIS Kaynak Göster

1 KASIM 2015 GENEL SEÇİMİNDE KULLANILAN SİYASAL AFİŞLERİN GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZİ

Yıl 2017, Sayı: 37, 32 - 46, 01.02.2017

Öz

Günümüzde kitle iletişim araçlarının gelişmesi, Türkiye’de yaşanan siyasi gelişmeler paralelinde partilerin kurumsallaşamaması, partiler arasındaki farklılıkların azalması gibi nedenlerden ötürü siyasal reklamın önemi artmış ve seçmenleri bilgilendirme ve seçmenlere ulaşma işlevi daha güçlü hale gelmiştir. Bu amaç doğrultusunda çalışmada ilk önce siyasal reklam, siyasal reklamın amaçları ve araçları incelenmiştir. Ardından Siyasal reklam araçlarından afiş detaylı tartışılmış ve göstergebilimi bu doğrultuda ele alınmıştır. Çalışmanın son bölümünde siyasal reklam içerikli afişler göstergebilim çerçevesinde ela alınmıştır. Gösteren ve gösterge çerçevesinde iktidar, ana muhalefet ve muhalefet partiler olmak üzere üç partinin 1 Kasım 2015 genel seçim kampanyası sürecinde yer alan afişleri incelenmiştir. Siyasal afişlerin ve siyasal reklamların kitlelere ulaşabilme nedeniyle siyasal alanda önemli bir yerinin olduğu gözlemlenmiştir. Özellikle 1 Kasım seçimlerindeki partilerin bu yeni araçları sıkça kullandığı görülmektedir. Bu çalışma ile özellikle siyasal anlamda afişler ve yan anlam irdelenmeye çalışılmıştır. Göstergebilimsel analizde gösteren/gösterilen ayrımından yola çıkılarak, reklamların öncelikle görüntüsel anlatımı yapılmış, ardından gösterge çözümlemesine gidilmiştir. Çözümlemede CHP’nin özellikle afişlerinde lider fotoğrafı kullanmadığı ve daha çok farklı görseller kullandığı görülürken AK Parti ve MHP ‘nin lider fotoğraflarına yer verdiği göze çarpmaktadır. Ak Parti ve MHP’nin afişlerinde ki vurgu benzerlikleri ise dikkat çekmektedir.

Kaynakça

  • Balcı, Ş. (2007). “Negatif Siyasal Reklamlarda İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Korku Çekiciliği Kullanımı”, Selçuk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 17. s. 73-106.
  • Batı U. (2005). “Bir Anlam Yaratma Süreci ve İdeolojik Yapı Olarak Reklamların Göstergebilim Bir Bakış Açısıyla Çözümlenmesi”, C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi. 29(2) ss. 175-190.
  • Becer, E. (2002). İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: Dost Kitabevi.
  • Demir, S. (2009). “Göstergebilim, Umberto Eco ve Yapıtları Bağlamında Göstergebilime Katkıları”,. İstanbul Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
  • Dinçer, A. (2006). “Siyaset Dili”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale Üniversitesi. Kırıkkale. Erdinç, İ. E. (2010). “Siyasal İletişim Boyutuyla Siyasal Reklam: Üniversite Öğrencilerinin Oy Verme Davranışına Yönelik Bir Araştırma”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Güngör, N. (2011). İletişim, Kuramlar ve Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • İslamoğlu, A. H. (2002). Siyaset Pazarlaması. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Merter, E. (2003). 80.Yılında Cumhuriyet’i Afişleyen Adam: İhap Hulusi Görey. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Niray, N. Öksüz, O. ve Deniz, Ş. (2007). “Türkiye’de Siyasal Reklâmcılık Uygulamaları: 22 Temmuz 2007 Genel Seçimlerinde Ulusal Basında Siyasal Reklâm Analizi”,. Medya ve Siyaset Uluslararası Sempozyumu. Ege Üniversitesi. İzmir.
  • Özdemir, G. Ö. ve Özer, D.(2015). “Siyasal Pazarlamada Bütünleşik Pazarlama İletişimi ve Siyasi Partilerce Algılanan Toplum: Göstergebilimsel Bir Analiz”, 20. Ulusal Pazarlama Kongresi, Anadolu Üniversitesi: Eskişehir.
  • Özel, Z. (2008). “Beynelmilel Bir Film Afişinin Göstergebilimsel Çözümlemesi”, (Film Çözümlemeleri. (Ed.) Seyide Parsa), ss. 113-130. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Teker, U. (2009). Grafik Tasarım ve Reklam. İstanbul: Yorum Sanat Yayıncılık.
  • Tığlı, İ. T. (2012). “Film Afişleri Tasarımında Göstergeler: Prof. Yurdaer Altıntaş’ın Film Afişleri Çözümleme Örneği”, İstanbul Kültür Üniversitesi. İletişim Tasarımı Bilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Tokgöz, O. (2008). Siyasal İletişimi Anlamak. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Topuz, H. (1991). Siyasal Reklamcılık: Dünyadan ve Türkiye’den Örneklerle. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Uztuğ, F. (1999). Siyasal Marka, Seçim Kampanyaları ve Aday İmajı. Ankara: Mediacat Yayınları.
  • Yıldız, N. (2002). Türkiye’de Siyasetin Yeni Biçimi: Liderler, İmajlar ve Medya. Ankara: Phoneix Yayınevi.
  • www.tasam.org/tr-TR/Icerik/810/22_temmuz_yerel_secimlerinde_lider_imajlari Erişim tarihi: 27.03.2016

Semiotic Analyses Of Political Campaign Posters Used In 1 November 2015 General Election

Yıl 2017, Sayı: 37, 32 - 46, 01.02.2017

Öz

Due to reasons such as the advent of the mass media today, political parties' inability to institutionalize in parallel to the political developments in Turkey, reduction of differences between the parties, the importance of political advertisement has grown and the function of informing and reaching out to the voters have become more powerful. For this purpose, firstly political advertising, objective and tools of political advertising were examined in the study. Then; banner, a tool of political advertisement, was discussed in detail, and semiotics are discussed in this direction. In the last part of the study, banners containing political advertising are discussed in semiotics. The banners of three parties, including the party in power, the main opposing and opposing parties, the during the 2015 general election campaign were studied within the framework of advertisers and indications. In this study banners especially with political meaning and connotations was analyzed. Semiotic analyses basis of the indicated distinction, made primarily visual narrative of the ad, then the display resolution has been adopted. In Resolution we can see that CHP does not use any photos of leaders instead of them it use different images. AK Party and MHP uses leader photographs on the banners. AK Party and the CHP banner that highlights the similarities are noteworthy

Kaynakça

  • Balcı, Ş. (2007). “Negatif Siyasal Reklamlarda İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Korku Çekiciliği Kullanımı”, Selçuk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 17. s. 73-106.
  • Batı U. (2005). “Bir Anlam Yaratma Süreci ve İdeolojik Yapı Olarak Reklamların Göstergebilim Bir Bakış Açısıyla Çözümlenmesi”, C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi. 29(2) ss. 175-190.
  • Becer, E. (2002). İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: Dost Kitabevi.
  • Demir, S. (2009). “Göstergebilim, Umberto Eco ve Yapıtları Bağlamında Göstergebilime Katkıları”,. İstanbul Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
  • Dinçer, A. (2006). “Siyaset Dili”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale Üniversitesi. Kırıkkale. Erdinç, İ. E. (2010). “Siyasal İletişim Boyutuyla Siyasal Reklam: Üniversite Öğrencilerinin Oy Verme Davranışına Yönelik Bir Araştırma”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Güngör, N. (2011). İletişim, Kuramlar ve Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • İslamoğlu, A. H. (2002). Siyaset Pazarlaması. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Merter, E. (2003). 80.Yılında Cumhuriyet’i Afişleyen Adam: İhap Hulusi Görey. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Niray, N. Öksüz, O. ve Deniz, Ş. (2007). “Türkiye’de Siyasal Reklâmcılık Uygulamaları: 22 Temmuz 2007 Genel Seçimlerinde Ulusal Basında Siyasal Reklâm Analizi”,. Medya ve Siyaset Uluslararası Sempozyumu. Ege Üniversitesi. İzmir.
  • Özdemir, G. Ö. ve Özer, D.(2015). “Siyasal Pazarlamada Bütünleşik Pazarlama İletişimi ve Siyasi Partilerce Algılanan Toplum: Göstergebilimsel Bir Analiz”, 20. Ulusal Pazarlama Kongresi, Anadolu Üniversitesi: Eskişehir.
  • Özel, Z. (2008). “Beynelmilel Bir Film Afişinin Göstergebilimsel Çözümlemesi”, (Film Çözümlemeleri. (Ed.) Seyide Parsa), ss. 113-130. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Teker, U. (2009). Grafik Tasarım ve Reklam. İstanbul: Yorum Sanat Yayıncılık.
  • Tığlı, İ. T. (2012). “Film Afişleri Tasarımında Göstergeler: Prof. Yurdaer Altıntaş’ın Film Afişleri Çözümleme Örneği”, İstanbul Kültür Üniversitesi. İletişim Tasarımı Bilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Tokgöz, O. (2008). Siyasal İletişimi Anlamak. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Topuz, H. (1991). Siyasal Reklamcılık: Dünyadan ve Türkiye’den Örneklerle. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Uztuğ, F. (1999). Siyasal Marka, Seçim Kampanyaları ve Aday İmajı. Ankara: Mediacat Yayınları.
  • Yıldız, N. (2002). Türkiye’de Siyasetin Yeni Biçimi: Liderler, İmajlar ve Medya. Ankara: Phoneix Yayınevi.
  • www.tasam.org/tr-TR/Icerik/810/22_temmuz_yerel_secimlerinde_lider_imajlari Erişim tarihi: 27.03.2016
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Makbule Evrim Gülsünler Bu kişi benim

Şeyma Tosunlu Bu kişi benim

Hatice Mine Yayla Bu kişi benim

Yahya Gökhan Yalçın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Gülsünler, M. E., Tosunlu, Ş., Yayla, H. M., Yalçın, Y. G. (2017). 1 KASIM 2015 GENEL SEÇİMİNDE KULLANILAN SİYASAL AFİŞLERİN GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZİ. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(37), 32-46.


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.