Bu araştırmanın amacı; coğrafya öğretiminde coğrafi sorgulama becerisinin öğrencilerin tutum ve başarıları ile öğrenmenin kalıcılığı üzerine etkisini incelemektir.Deney ve kontrol gruplu deneysel desen modelinin ön test – son test olarak kullanıldığı araştırma 2013-2014 eğitim öğretim yılı birinci yarıyılında Aksaray Ahmet Cevdet Paşa Sosyal Bilimler Lisesi 9. Sınıf seviyesi öğrencilerinden random yöntemiyle seçilen 30 öğrenciden oluşan bir deney grubu ve yine 30 öğrenciden oluşan bir kontrol grubu üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma için gerekli olan verilerin toplanması için araştırmacı tarafından geliştirilen “Akademik Başarı Testi” ve Demirkaya 2003 tarafından geliştirilen “Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Deneysel çalışmalar yedi hafta sürmüştür. Çalışma süresi boyunca dersler deney grubunda coğrafi sorgulama becerisine dayalı etkinlikler uygulanmış, kontrol grubunda ise öğretmen merkezli etkinlikler ile yürütülmüştür. Deneysel çalışmanın öncesi ve sonrasında deney ve kontrol gruplarına ön test- son test kullanılarak veri toplama araçları uygulanmıştır. Ayrıca, deneysel uygulamaların bitiminden beş hafta sonra öğrenmenin kalıcılığını belirlemek için deney ve kontrol gruplarına tekrar akademik başarı ve kalıcılık testi ile tutum ölçeği uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 15.00 programı ile frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma değerleri ile bağımsız ve bağımlı gruplar için t-testi teknikleri kullanılarak incelemesi yapılmıştır.Araştırma bulgularına göre deneysel uygulama sonrasında, coğrafya öğretiminin coğrafi sorgulama becerisine dayalı öğretim etkinlikleriyle gerçekleştirdiği deney grubu öğrencilerinin akademik başarı puanları kontrol grubu öğrencilerine göre daha yüksek çıkarak deney grubu öğrencileri lehine önemli bir farklılık bulunmuştur. Ayrıca aynı sonuç akademik başarı kalıcılık testi puanları için de geçerli olmuştur. Ancak coğrafya dersine yönelik tutum puanları deney grubu ve kontrol grubu öğrencilerinin arasında sayısal değer olarak deney grubu öğrencilerin lehinde bir farklılık olmasına karşın değerlendirme sonucunda önemli bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir.Elde edilen sonuca göre; coğrafya öğretiminde coğrafi sorgulama becerisine dayalı öğretim etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarılarını ve başarının kalıcılığını olumlu yönde etkilediği, tutumları üzerinde ise anlamlı bir olumlu etkisinin olmadığı görülmüştür.
Coğrafi Sorgulama Becerisi Coğrafya Öğretimi Akademik Başarı Tutum Kalıcılık
The purpose of this research is the effect of geographical questioning skill on performance of learning with the students’ attitudes and achievements. The research which used the experimental design model with pre-test and post-test control group was carried out on an experimental group 30 students and a control group 30 students selected from 9th grade students of Ahmet Cevdet Paşa Social Sciences High School, Aksaray, in the first semester of 2013-2014 academic year. To collect the research data, “Academic Achievement Test” developed by the researcher himself and likert – type “Geography Lesson Attitude Scale” by Demirkaya 2003 were used. Experimental studies continued for seven weeks. During the experimental study, the lessons in experimental group were conducted with teaching activities based on geographical questioning skill, on the other hand, the lessons are continued the teaching activities proposed in the program with the control group. Data collection tools were applied to experimental and control groups as pre-test and post-test before and after the experimental application. After five weeks of experimental applications, the academic achievement test and attitude test was applied again to both groups in order to determine the retention of learning as well. The data obtained in this study were analyzed with the program SPSS 15.00 by using the values of frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation and techniques of t-test for independent and dependant groups. According to the research findings, after the experimental application, a significant difference between the experimental group students who were taught with geographic questioning skill based teaching activities in geography lessons and the controlled group students who were taught with the teaching activities proposed in the program was found in favor of the experimental group students in terms of the academic achievement scores and academic achievement retention test scores. Also, the same result is valid for academic achievement retention test scores. That the experimental group and control group students academic achievements, their attitude towards geography lessons and academic achievement and retention test scores differ according to gender variable was not identified as well. According to the results obtained, it was observed that teaching activities based on geographical questioning skill in geography teaching have a positive effect on student’s academic achievement, on the other hand, don’t have a significant positive effect on their attitudes
Geographic Questioning Skill Geography Education Academic Achievement Attitude Retention
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 38 |