In this research, it is aimed to reveal the current situation and trends in the related subject by examining the master's and doctoral theses prepared in Turkey in the relationship between communication and tourism with the bibliometric analysis method. In this context, 34 postgraduate thesis studies, which are related to the subject and which were shared and accessed by the Higher Education Institution database between 1990-2022, were included in the research. The data obtained from the research were analyzed with the help of SPSS statistical analysis package program, and frequency and percentage analyzes of the data were made. In the light of research findings; It has been determined that the most postgraduate theses among universities were prepared within the body of 'Selçuk University'. In addition to this, it has been concluded that 'quantitative research' methods are mostly used as a method in the researches. It is understood that the terms 'Tourism', 'Communication' and 'Public Relations' come to the fore in the keywords used in graduate theses. With this research, by drawing attention to the concepts of tourism and communication within the framework of postgraduate research, suggestions are made to researchers and stakeholders to examine them in different dimensions.
Bu araştırmada, iletişim ve turizm ilişkisinde Türkiye’de hazırlanmış yüksek lisans ve doktora tezlerinin bibliyometrik analiz yöntemiyle incelenerek, ilgili konudaki mevcut durumun ve eğilimlerin ortaya çıkarılması hedeflenmektedir. Bu kapsamda, konuyla ilgili olan ve 1990-2022 yılları arasında Yükseköğretim Kurumu veri tabanı tarafından paylaşılarak erişim izni verilmiş olan 34 lisansüstü tez çalışması, araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırmadan elde veriler, SPSS istatistiki analiz paket programı yardımıyla incelenmiş olup, verilerin sıklık ve yüzde analizleri yapılmıştır. Araştırma bulguları ışığında; üniversiteler arasında en fazla lisansüstü tezin ‘Selçuk Üniversitesi’ bünyesinde hazırlandığı tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra yapılan araştırmalarda yöntem olarak en çok ‘nicel araştırma’ yöntemlerinin kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Lisansüstü tezlerde kullanılan anahtar kelimelerde ise ‘Turizm’, ‘İletişim’ ve ‘Halkla İlişkiler’ terimlerinin ön plana çıktığı anlaşılmaktadır. Yapılan bu araştırma ile turizm ve iletişim kavramlarına lisansüstü araştırmalar çerçevesinden dikkat çekilerek farklı boyutlarda incelenmesi için araştırmacılara ve paydaşlara önerilerde bulunulmaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ağustos 2022 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 48 |