Araştırmada, internet ve dijital teknolojilerin günlük yaşamda yaygın kullanımıyla ortaya çıkmaya başlayan dijital şiddet olgusuna odaklanılmıştır. Araştırma, sosyo-demografik özellikler bakımından farklı kuşaksal özelliklere sahip bireylerin (Z, Y, X ve Bebek patlaması kuşağı) dijital şiddeti deneyimleme biçimlerini kıyaslamayı ve deneyim farklılıklarını kendi anlatılarından hareketle tespit etmeyi amaçlamaktadır. Bu doğrultuda nitel yöntem ilkeleriyle tasarlanmış olan araştırma, Türkiye’nin çeşitli illerinden gönüllü olarak veri toplama sürecine katılan, dijital şiddeti fail ya da mağdur olarak deneyimlemiş 20 bireyle yapılan derinlemesine görüşmelerle gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın etik izni Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Etik Kurulu’ndan 11.11.2020 tarihli, 98/12 sayılı karar ile alınmıştır. Araştırmada, katılımcıların dijital şiddet deneyimleri “dijital şiddeti tanımlama”, “deneyimlenen dijital şiddet”, “dijital şiddet ve toplumsallaşma ilişkisi”, “dijital şiddet ve sosyal ilişkiler” temaları üzerinden değerlendirilmiştir. Katılımcıların sergiledikleri veya maruz kaldıkları dijital şiddet eylemlerinin çoğunlukla onların internet ve dijital araç/uygulamaları kullanım alışkanlıkları ve toplumsallaşma koşullarındaki farklılıklarla ilişkili olduğu tespit edilmesine rağmen, şiddetten etkilenme biçimleri bakımından benzer özellikler taşıdıkları görülmüştür. Elde edilen sonuçlar açısından araştırma, dijital şiddet gibi sanal dünyaya ait olan bir eylem biçiminin katılımcıların anlatılarıyla somutlaştırılması ve ilgili literatüre bu kapsamda katkı sağlanması bakımından önemli görülmektedir.
Dijital Şiddet Kuşak Farkı Toplumsallaşma Koşulları Nitel Yöntem
The research focuses on the phenomenon of digital violence that has started to emerge with the widespread use of the internet and digital technologies in daily life.The research aims to compare the ways in which individuals with different generational characteristics in terms of socio-demographic characteristics (Z, Y, X and Baby Boom generation) experience digital violence and to identify the differences in their experiences based on their own narratives.Accordingly, the research, which was designed with qualitative method principles, was conducted through in-depth interviews with 20 individuals who voluntarily participated in the data collection process from various provinces of Turkey and experienced digital violence as perpetrators or victims. In the study, the participants' experiences of digital violence were evaluated with the themes of "defining digital violence", "experienced digital violence", "relationship between digital violence and socialization", "digital violence and social relations". Although it was found that the participants' experiences of violence were mostly related to their habits of using the internet and digital technology and differences in socialization conditions, it was observed that they had similar characteristics in terms of the ways they were affected by violence. The research is considered important in terms of concretizing digital violence through the narratives of the participants and contributing to the relevant literature in this context.
Digital Violence Generation Gap Socialization Conditions Qualitative Method.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bölgesel Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2023 |
Gönderilme Tarihi | 29 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 51 |