Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Phenomenological Film Thinking Practice with a Romantic Perspective on the Axis of the Film Imagine

Yıl 2023, Sayı: 52, 405 - 419, 27.12.2023
https://doi.org/10.52642/susbed.1352766

Öz

When focusing on the context of cinema and philosophy, movies are considered as an important form of qualified thinking process. In this qualitative study, which is based on the assumption that cinema has strengths in interpreting some concepts and methods of philosophy, the cases where the phenomenological method intersects with the romantic view are analyzed through a film. The adventure of the romantic gaze, which coincides with the fragmentation of seeing, is discussed in the context of the subject-object relationship of phenomenology. The movie Imagine (2012), which includes the imagination lessons given by a visually impaired teacher to visually impaired students, was chosen as the research object and sample of this study with the purposeful sampling technique on the axis of scope and limitation. Based on the analysis and analysis, it is possible to evaluate and claim that cinema, as a form that produces a similarity to the world of imagination within the relationship between cinema and philosophy, in the axis of the relationship between the theoretical framework and the filmic text, is powerful as a ground for philosophy. Moreover, on the ground of ontology, it is seen as a result of the study that techniques such as phenomenological method, suspension and transcendental experience can be embodied in film-thinking practice.

Kaynakça

  • Andrew, J. D. (2010). Büyük sinema kuramları. (Z. Atam, Çev.) Doruk Yayınları.
  • Arnheim, R. (2007). Görsel düşünme (1 b.). (R. Öğdül, Çev.) Metis Yayınları.
  • Barfield, O. (2018). Anlamın yeniden keşfi ( 1 b.). (T. Uluç, Çev.) Ketebe Yayınları.
  • Baudelaire, C. (2013). Modern hayatın ressamı (7 b.). (A. Berktay, Çev.) İletişim Yayınları.
  • Berlin, I. (2004). Romantikliğin kökleri (1 b.). (M. Tunçay, Çev.) Yapı Kredi Yayınları.
  • Bingel, Z. K. (2009). 'Haptik'in tasarımı' tasarım aşamalarında haptik etmenler (Yayımlanmış doktora tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Bonitzer, P. (1995). Bakış ve ses (1 b.). (İ. Yaşar, Çev.) Yapı Kredi Yayınları.
  • Bonitzer, P. (2011). Kör alan ve dekadrajlar (2 b.). (İ. Yavaş, Çev.) İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Cevizci, A. (1999). Paradigma felsefe sözlüğü (3 b.). Paradigma Yayınları.
  • Cox, D., & Levine, M. (2018). Filmle düşünmek felsefe yapmak ve film izlemek (1 b.). (O. Orhangazi, Çev.) Ankara: Ütopya Yayımcılık.
  • Crary, J. (2004). Gözlemcinin teknikleri, on dokuzuncu yüzyılda görme ve modernite (1 b.). (E. Daldeniz, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Erdoğan, Ç. (2013, Güz). Retinal sinemadan duyusal sinemaya doğru. İletişim Çalışmaları Dergisi(4), s. 65-82.
  • Frampton, D. (2013). Filmozofi sinemayı yepyeni bir tarzda anlamak için manifesto (1 b.). (C. Soydemir, Çev.) Metis Yayınları.
  • Gülşen , E. (2020a). Sinemanın kökleri (2 b.). H Yayınları.
  • Gülşen, E. (2020b). Sinemanın hakikati (3 b.). H Yayınları.
  • Han, B.-C. (2021). Güzeli kurtarmak (4 b.). (K. Filiz, Çev.) İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Hilav, S. (1993). 100 soruda felsefe el kitabı (6 b.). Gerçek Yayınevi.
  • Husserl , E. (2003). Fenomenoloji üzerine beş ders (2 b.). (H. Tepe, Çev.) Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Jakimowski, A. (Yöneten). (2012). Imagine (Hayallerin ötesinde) [Sinema Filmi]. M3 Film.
  • Merleau-Ponty, M. (2012). Göz ve tin. (A. Soysal, Çev.) Metis Yayınları.
  • Murray, E. L. (2008). Muhayyileye dayalı düşünmek (1 b.). (Y. Kaplan, Çev.) Açılım Kitap.
  • Öztürk, S. (2016). Sinefilozofi (1 b.). Heretik Yayınları.
  • Safranski, R. (2013). Romantik- Bir Alman sorunsalı. Kabalcı Yayıncılık.
  • Sanders, B. (1999). Öküzün a'sı elektronik çağda yazılı kültürün çöküşü ve şiddetin yükselişi (1 b.). (Ş. Tahir, Çev.) Ayrıntı Yayınları.
  • Şan, E. (2015). Merleau-Ponty- algının fenomenolojisi, göz ve tin, görünür ve görünmez (1 b.). Say Yayınları.
  • Uygur, N. (1998). Edmund Husserl'de başkasının beni sorunu. Yapı Kredi Yayınları.

Imagine Filmi Ekseninde Romantik Bakışla Fenomenolojik Bir Film Düşünme Pratiği

Yıl 2023, Sayı: 52, 405 - 419, 27.12.2023
https://doi.org/10.52642/susbed.1352766

Öz

Sinema ve felsefe bağlamına odaklanıldığında filmler, nitelikli düşünme sürecinin önemli bir formu olarak değerlendirilmektedir. Sinemanın felsefenin bazı kavram ve yöntemlerini yorumlamada güçlü yanları bulunduğu varsayımına dayanan yalın sav üzerine kurulu bu nitel çalışmada fenomenolojik yöntemin romantik bakışla kesiştiği durumlar, bir film üzerinden analiz edilmektedir. Romantik bakışın görmenin fragmanlaşmasıyla çakışan serüveni, fenomenolojinin özne-nesne ilişkisi bağlamında ele alınmaktadır. Görme engelli bir öğretmenin kendisi gibi görme engelli öğrencilere verdiği hayal kurma derslerini içeren Imagine (2012) filmi, kapsam ve sınırlılık ekseninde amaçlı örneklem tekniği ile bu çalışmanın araştırma nesnesi ve örneklemi olarak seçildi. Yapılan çözümlemeden ve analizden hareketle, kuramsal çerçeve ve ele alınan filmsel metin arasındaki ilişki ekseninde sinema ve felsefe ilişkisi içerisinde hayal âleminin bir benzerini üreten bir form olarak sinemanın felsefe yapılacak bir zemin olarak güçlü olduğu değerlendirmesini yapmak ve iddia etmek mümkündür. Dahası varlıkbilim zemininde fenomenolojik yöntemin askıya alma ve transandantal deneyim gibi tekniklerin, film-düşünme pratiğinde somutlaştırılabildiği yapılan çalışma sonucunda görülmektedir.

Kaynakça

  • Andrew, J. D. (2010). Büyük sinema kuramları. (Z. Atam, Çev.) Doruk Yayınları.
  • Arnheim, R. (2007). Görsel düşünme (1 b.). (R. Öğdül, Çev.) Metis Yayınları.
  • Barfield, O. (2018). Anlamın yeniden keşfi ( 1 b.). (T. Uluç, Çev.) Ketebe Yayınları.
  • Baudelaire, C. (2013). Modern hayatın ressamı (7 b.). (A. Berktay, Çev.) İletişim Yayınları.
  • Berlin, I. (2004). Romantikliğin kökleri (1 b.). (M. Tunçay, Çev.) Yapı Kredi Yayınları.
  • Bingel, Z. K. (2009). 'Haptik'in tasarımı' tasarım aşamalarında haptik etmenler (Yayımlanmış doktora tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Bonitzer, P. (1995). Bakış ve ses (1 b.). (İ. Yaşar, Çev.) Yapı Kredi Yayınları.
  • Bonitzer, P. (2011). Kör alan ve dekadrajlar (2 b.). (İ. Yavaş, Çev.) İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Cevizci, A. (1999). Paradigma felsefe sözlüğü (3 b.). Paradigma Yayınları.
  • Cox, D., & Levine, M. (2018). Filmle düşünmek felsefe yapmak ve film izlemek (1 b.). (O. Orhangazi, Çev.) Ankara: Ütopya Yayımcılık.
  • Crary, J. (2004). Gözlemcinin teknikleri, on dokuzuncu yüzyılda görme ve modernite (1 b.). (E. Daldeniz, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Erdoğan, Ç. (2013, Güz). Retinal sinemadan duyusal sinemaya doğru. İletişim Çalışmaları Dergisi(4), s. 65-82.
  • Frampton, D. (2013). Filmozofi sinemayı yepyeni bir tarzda anlamak için manifesto (1 b.). (C. Soydemir, Çev.) Metis Yayınları.
  • Gülşen , E. (2020a). Sinemanın kökleri (2 b.). H Yayınları.
  • Gülşen, E. (2020b). Sinemanın hakikati (3 b.). H Yayınları.
  • Han, B.-C. (2021). Güzeli kurtarmak (4 b.). (K. Filiz, Çev.) İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Hilav, S. (1993). 100 soruda felsefe el kitabı (6 b.). Gerçek Yayınevi.
  • Husserl , E. (2003). Fenomenoloji üzerine beş ders (2 b.). (H. Tepe, Çev.) Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Jakimowski, A. (Yöneten). (2012). Imagine (Hayallerin ötesinde) [Sinema Filmi]. M3 Film.
  • Merleau-Ponty, M. (2012). Göz ve tin. (A. Soysal, Çev.) Metis Yayınları.
  • Murray, E. L. (2008). Muhayyileye dayalı düşünmek (1 b.). (Y. Kaplan, Çev.) Açılım Kitap.
  • Öztürk, S. (2016). Sinefilozofi (1 b.). Heretik Yayınları.
  • Safranski, R. (2013). Romantik- Bir Alman sorunsalı. Kabalcı Yayıncılık.
  • Sanders, B. (1999). Öküzün a'sı elektronik çağda yazılı kültürün çöküşü ve şiddetin yükselişi (1 b.). (Ş. Tahir, Çev.) Ayrıntı Yayınları.
  • Şan, E. (2015). Merleau-Ponty- algının fenomenolojisi, göz ve tin, görünür ve görünmez (1 b.). Say Yayınları.
  • Uygur, N. (1998). Edmund Husserl'de başkasının beni sorunu. Yapı Kredi Yayınları.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Film Eleştirisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Burak Medin 0000-0001-8012-035X

Bünyamin Duranoğlu 0000-0001-5760-7493

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 30 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 52

Kaynak Göster

APA Medin, B., & Duranoğlu, B. (2023). Imagine Filmi Ekseninde Romantik Bakışla Fenomenolojik Bir Film Düşünme Pratiği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(52), 405-419. https://doi.org/10.52642/susbed.1352766


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.