Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Alt Kültürel Kimliğin Maddi İnşası: Türkiye'de Alt Kültürlerin Otomobil Modifiye Pratikleri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2024, Sayı: 55, 1 - 16, 30.12.2024
https://doi.org/10.52642/susbed.1468326

Öz

Bu çalışma, Türkiye’de farklı dönemlerde ortaya çıkan Façacı ve Apaçi alt kültürlerinin otomobil modifiye uygulamalarının dönüşümsel seyrini sanal platformlardaki forum gönderileri aracılığıyla araştırmaktadır. Bu çalışma, sanal platformlardaki gönderileri, özellikle modifiye edilmiş otomobil görsellerini, nitel içerik analizi ve kimlik, alt kültür ve maddesel kültür kuramsal çerçeveleriyle analiz ederek, endüstriyel bir ürünün kültürel ifade ve kimlik oluşumun somutlaştırılmasında nasıl araçsal hale geldiğini anlamayı amaçlamaktadır. Bu alt kültürlerin üyeleri, otomobillerini farklı görünümlerle şekillendirirken kendilerini özelleştirilmiş kimliklerle özdeşleştirmeye çalışmaktadırlar. Türkiye’deki sosyal ve kültürel dönüşümlere paralel olarak bu alt kültürler önemli değişimler geçirmiştir. Façacı alt kültürü, merkez-çevre ve geleneksel-modern ikilemleri çerçevesinde kendine özgü bir alt kültür kimliği inşa ederken, Apaçi alt kültür kimliği küreselleşmenin Türkiye toplumu üzerindeki etkilerine paralel olarak daha tüketim odaklı bir paradigmaya dönüşmüştür. Modifiyeleri bu kültürel ifade ve kimlik oluşturma anlayışları çerçevesinde farklılıklar göstermekle birlikte, her iki alt kültür de ortak bir ideali yansıtan eklektik ve abartılı bir otomobil modifiyesi yaklaşımını paylaşmaktadır. İşçi sınıfı kökenli bu bireyler arzuladıkları refah seviyesi ve toplumsal kabulü otomobillerin maddi içeriği üzerinden ifade etmektedirler.

Kaynakça

  • Özyeğin, G. (2005). Başkalarının Kiri: Kapıcılar, Gündelikçiler ve Kadınlık Halleri. D. Kandiyoti, & A. Saktanber içinde, Kültür Fragmanları: Türkiye’de Gündelik Hayat (s. 201-226). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Ahıska, M., & Yenal, Z. (2006). Aradığınız Kişiye Şu An Ulaşılamıyor: Türkiye’de Hayat Tarzı Temsilleri:1980-2005. İstanbul: Osmanlı Bankası Arşiv ve Araştırma Merkezi.
  • Belge, M. (1992). 12 Yıl Sonra 12 Eylül. Istanbul: Birikim Yayınları.
  • Belge, M. (1997). Tarihten Güncelliğe. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Benneth, A. (1999). Subcultures or Neo -Tribes? Rethinking the Relationshipbetween Youth, Style and Musical Taste. Sociology, 33(3), 99-617.
  • Bennett, A. (2011). The post-subcultural turn: Some reflections 10 years on. Journal of Youth Studies, 14(5), 493–506.
  • Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Cambridge: Harvard University Press.
  • Carrabine, E., & Longhurst, B. (2002). Consuming the car: anticipation, use and meaning in contemporary youth culture. The Sociological Review, 50(2), 81-196.
  • Chaney, D. (1996). Lifestyles. Londra: Routledge.
  • Clarke, J., Hall, S., Jefferson, T., & Roberts, B. (1993). Subcultures, cultures, and class. S. Hall, & T. Jefferson içinde, Resistance through rituals: Youth subcultures in post-war Britain (s. 9-74). Londra: Routledge.
  • Cohen, A. K. (1955). Delinquent Boys: The Culture of the Gang. Glencoe. IL.: Free Press.
  • Crilly, N., Moultrie, J., & Clarkson, P. J. (2004). Seeing things: Consumer response to the visual domain in product design. Design Studies, 25(6), 547-577.
  • Csikszentmihalyi, M., & Rochberg-Halton, E. (1981). The meaning of things: domestic symbols and the self. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Douglas, M., & Isherwood, B. (1996). The world of goods : towards an anthropology of consumption. Londra: Routledge.
  • Featherstone, M. (1987). Consumer Culture, Symbolic Power and Universalism. G. Stauth, & S. Zubadia içinde, Mass Culture, Popular Culture and Social Life in the Middle East (s. 17-46). Frankfurt: Campus Verlag.
  • Featherstone, M. (2005). Automobilities: An Introduction. M. Featherstone, N. Thrift, & J. Urry içinde, Automobilities (s. 1-24). Londra: Sage.
  • Foster, H. (2002). Design and Crime (And Other Diatribes). Londra: Verso.
  • Gürbilek, N. (1992). Vitrinde Yaşamak: 1980`lerin Kültürel İklimi. Istanbul: Metis.
  • Giddens, A. (1992). Modernity and Self-identity: Self and Society in the Late Modern Age. Cambridge: Polity Press.
  • Goffman, E. (1959). The presentation of self in everyday life. New York: Bantam Doubleday Dell Publishing Group.
  • Gottdiener, M. (2000). New forms of consumption: consumers, culture, and commodification. Maryland: Rowman & Littlefield.
  • Hall, S., & Jefferson, T. (1993). Resistance Through Rituals: Youth Subcultures in Post-war Britain. New York: Psychology Press.
  • Harris, D. (1996). Society of Signs? Londra: Routledge.
  • Hebdige, D. (1979). Subculture: The Meaning of Style. Londra: Routledge.
  • Karakaş, B. (2010, Ekim 27). Apaçilerin kopuşu. Nisan 2011 tarihinde Radikal gazetesi: http://www.radikal.com.tr/Radikal.aspx?aType=RadikalDetayV3&ArticleID=1030437&Date=27.11.2010&CategoryID=79 adresinden alındı
  • Krippendorff, K., & Butter, R. (1984). Product Semantics: Exploring the Symbolic Qualities of Form. Innovation-the European Journal of Social Science Research, 3(2), 4-9.
  • Lefebvre, H. (1971). Everyday Life in the Modern World. Londra: Penguin Press.
  • Maffesoli, M. (1996). The Time of the Tribes: The Decline of Individualism in Mass Society. Londra: Sage.
  • Malbon, B. (1999). Clubbing: Dancing, ecstasy and vitality. Londra: Routledge.
  • Miles, S. (1998). Consumerism. As a Way of Life. Londra: Sage.
  • Miles, S. (2000). Youth Lifestyles in a Changing World. Philadelphia: Open University Press.
  • Miller, D. (1987). Material Culture and Mass Consumption. Oxford: Wiley-Blackwell.
  • Muggleton, D. (2002). Inside Subculture: The Postmodern Meaning of Style. Oxford: Berg.
  • Schreier, M. (2012). Qualitative Content Analysis in Practice. Londra: Sage.
  • Simmel, G. (2003). The Metropolis and Mental Life. M. Miles, T. Hall, & I. Bordon içinde, The City Cultures Reader (s. 12-19). Routledge.
  • Tekelioğlu, O. (2006). Pop Yazılar: Varoştan Merkeze Yürüyen Halk Zevki. İstanbul: Telos Yayınları.
  • Tekelioğlu, O. (2010, Kasım 14). Apaşlardan Apaçilere. Kasım 2010 tarihinde Radikal Gazetesi: http://www.radikal.com.tr/Radikal.aspx?aType=RadikalHaberDetayV3&ArticleID=1029096&Date=15.11.2011&CategoryID=42&Rdkref=6 adresinden alındı
  • Thornton, S. (1997). General Introduction. K. Gelder, & S. Thornton içinde, The subcultures reader (s. 1-7). Londra: Routledge.
  • Yaman, Ö. M. (2014). Apaçi Gençlik. İstanbul: Bir Yayıncılık.

The Material Construction of Subcultural Identity: A Study on Automobile Modification Practices of Subcultures in Turkey

Yıl 2024, Sayı: 55, 1 - 16, 30.12.2024
https://doi.org/10.52642/susbed.1468326

Öz

This study investigates the transformational course of automobile modification practices of the Façacı and Apaçi subcultures that emerged in different periods in Türkiye, through posts on virtual platforms. By analysing posts on virtual platforms, particularly images of modified vehicles, through qualitative content analysis and theoretical frameworks of identity, subculture and material culture, this study explores how an industrial product become instrumental in materialization of cultural expression and identity formation. The study sheds light on how members of these subcultures try to reshape their cars with different appearances and identify themselves with tailored identities. In tandem with the social and cultural transformations in Türkiye, these subcultures have undergone significant changes. While Façacı subculture forms a unique subcultural identity within the centre-periphery and traditional-modern dichotomies, Apaçi identity has metamorphosed into a more consumption-oriented paradigm, influenced by globalization's impact on Turkish society. Despite differences in their modifications within these understanding of cultural expression and identity formation, both subcultures share an eclectic and exaggerated approach to car modification, reflecting a common ideal. These working-class individuals articulate their aspirations for welfare and social acceptance through the material content of their cars.

Kaynakça

  • Özyeğin, G. (2005). Başkalarının Kiri: Kapıcılar, Gündelikçiler ve Kadınlık Halleri. D. Kandiyoti, & A. Saktanber içinde, Kültür Fragmanları: Türkiye’de Gündelik Hayat (s. 201-226). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Ahıska, M., & Yenal, Z. (2006). Aradığınız Kişiye Şu An Ulaşılamıyor: Türkiye’de Hayat Tarzı Temsilleri:1980-2005. İstanbul: Osmanlı Bankası Arşiv ve Araştırma Merkezi.
  • Belge, M. (1992). 12 Yıl Sonra 12 Eylül. Istanbul: Birikim Yayınları.
  • Belge, M. (1997). Tarihten Güncelliğe. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Benneth, A. (1999). Subcultures or Neo -Tribes? Rethinking the Relationshipbetween Youth, Style and Musical Taste. Sociology, 33(3), 99-617.
  • Bennett, A. (2011). The post-subcultural turn: Some reflections 10 years on. Journal of Youth Studies, 14(5), 493–506.
  • Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Cambridge: Harvard University Press.
  • Carrabine, E., & Longhurst, B. (2002). Consuming the car: anticipation, use and meaning in contemporary youth culture. The Sociological Review, 50(2), 81-196.
  • Chaney, D. (1996). Lifestyles. Londra: Routledge.
  • Clarke, J., Hall, S., Jefferson, T., & Roberts, B. (1993). Subcultures, cultures, and class. S. Hall, & T. Jefferson içinde, Resistance through rituals: Youth subcultures in post-war Britain (s. 9-74). Londra: Routledge.
  • Cohen, A. K. (1955). Delinquent Boys: The Culture of the Gang. Glencoe. IL.: Free Press.
  • Crilly, N., Moultrie, J., & Clarkson, P. J. (2004). Seeing things: Consumer response to the visual domain in product design. Design Studies, 25(6), 547-577.
  • Csikszentmihalyi, M., & Rochberg-Halton, E. (1981). The meaning of things: domestic symbols and the self. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Douglas, M., & Isherwood, B. (1996). The world of goods : towards an anthropology of consumption. Londra: Routledge.
  • Featherstone, M. (1987). Consumer Culture, Symbolic Power and Universalism. G. Stauth, & S. Zubadia içinde, Mass Culture, Popular Culture and Social Life in the Middle East (s. 17-46). Frankfurt: Campus Verlag.
  • Featherstone, M. (2005). Automobilities: An Introduction. M. Featherstone, N. Thrift, & J. Urry içinde, Automobilities (s. 1-24). Londra: Sage.
  • Foster, H. (2002). Design and Crime (And Other Diatribes). Londra: Verso.
  • Gürbilek, N. (1992). Vitrinde Yaşamak: 1980`lerin Kültürel İklimi. Istanbul: Metis.
  • Giddens, A. (1992). Modernity and Self-identity: Self and Society in the Late Modern Age. Cambridge: Polity Press.
  • Goffman, E. (1959). The presentation of self in everyday life. New York: Bantam Doubleday Dell Publishing Group.
  • Gottdiener, M. (2000). New forms of consumption: consumers, culture, and commodification. Maryland: Rowman & Littlefield.
  • Hall, S., & Jefferson, T. (1993). Resistance Through Rituals: Youth Subcultures in Post-war Britain. New York: Psychology Press.
  • Harris, D. (1996). Society of Signs? Londra: Routledge.
  • Hebdige, D. (1979). Subculture: The Meaning of Style. Londra: Routledge.
  • Karakaş, B. (2010, Ekim 27). Apaçilerin kopuşu. Nisan 2011 tarihinde Radikal gazetesi: http://www.radikal.com.tr/Radikal.aspx?aType=RadikalDetayV3&ArticleID=1030437&Date=27.11.2010&CategoryID=79 adresinden alındı
  • Krippendorff, K., & Butter, R. (1984). Product Semantics: Exploring the Symbolic Qualities of Form. Innovation-the European Journal of Social Science Research, 3(2), 4-9.
  • Lefebvre, H. (1971). Everyday Life in the Modern World. Londra: Penguin Press.
  • Maffesoli, M. (1996). The Time of the Tribes: The Decline of Individualism in Mass Society. Londra: Sage.
  • Malbon, B. (1999). Clubbing: Dancing, ecstasy and vitality. Londra: Routledge.
  • Miles, S. (1998). Consumerism. As a Way of Life. Londra: Sage.
  • Miles, S. (2000). Youth Lifestyles in a Changing World. Philadelphia: Open University Press.
  • Miller, D. (1987). Material Culture and Mass Consumption. Oxford: Wiley-Blackwell.
  • Muggleton, D. (2002). Inside Subculture: The Postmodern Meaning of Style. Oxford: Berg.
  • Schreier, M. (2012). Qualitative Content Analysis in Practice. Londra: Sage.
  • Simmel, G. (2003). The Metropolis and Mental Life. M. Miles, T. Hall, & I. Bordon içinde, The City Cultures Reader (s. 12-19). Routledge.
  • Tekelioğlu, O. (2006). Pop Yazılar: Varoştan Merkeze Yürüyen Halk Zevki. İstanbul: Telos Yayınları.
  • Tekelioğlu, O. (2010, Kasım 14). Apaşlardan Apaçilere. Kasım 2010 tarihinde Radikal Gazetesi: http://www.radikal.com.tr/Radikal.aspx?aType=RadikalHaberDetayV3&ArticleID=1029096&Date=15.11.2011&CategoryID=42&Rdkref=6 adresinden alındı
  • Thornton, S. (1997). General Introduction. K. Gelder, & S. Thornton içinde, The subcultures reader (s. 1-7). Londra: Routledge.
  • Yaman, Ö. M. (2014). Apaçi Gençlik. İstanbul: Bir Yayıncılık.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Selen Devrim Ülkebaş Tüzen 0000-0002-4466-1228

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 15 Nisan 2024
Kabul Tarihi 28 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 55

Kaynak Göster

APA Ülkebaş Tüzen, S. D. (2024). Alt Kültürel Kimliğin Maddi İnşası: Türkiye’de Alt Kültürlerin Otomobil Modifiye Pratikleri Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(55), 1-16. https://doi.org/10.52642/susbed.1468326


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.