In the wake of the February 2023 earthquake in Turkey, many educational institutions, including Selcuk University, adopted a partially distance education system for various courses. This study aims to assess the course performance of 70 students enrolled in the Technical Drawing-2 course, delivered via distance education in the spring semester, in comparison to their performance in the Technical Drawing-1 course, which was conducted in person during the fall semester of the same academic year. The study employed a psychometric measurement technique. The datas were converted into numerical data using SPSS version 29. The survey was designed using a 5-point Likert-type measurement model. The survey used a single group pre-test (Distance Education Model)-post-test (Face to Face Education Model) design. The data was analyzed using the dependent t-test, frequency analysis, normality test, and Cronbach Alpha reliability analysis. The survey results indicate that students who took the Technical Drawing-2 course through both distance learning and face-to-face methods found the distance learning approach beneficial for sharing information about the course material. However, they also expressed a preference for face-to-face lessons. Moreover, they can better articulate their thoughts in a traditional classroom setting compared to a remote learning environment.
Interior Architecture Technical Drawing Application Method Distance Education.
This study supported by Selçuk University Rectorate Scientific Research Projects (BAP) Coordinatorship.
Türkiye'de Şubat 2023'te meydana gelen depremin ardından, Selçuk Üniversitesi de dahil olmak üzere birçok eğitim kurumu çeşitli dersler için kısmen uzaktan eğitim sistemini benimsemiştir. Bu çalışmanın amacı, bahar döneminde uzaktan eğitim yoluyla verilen Teknik Resim-2 dersine kayıtlı 70 öğrencinin ders performansını, aynı akademik yılın güz döneminde yüz yüze verilen Teknik Resim-1 dersindeki performanslarıyla karşılaştırmalı olarak değerlendirmektir. Çalışmada psikometrik ölçüm tekniği kullanılmıştır. Veriler SPSS versiyon 29 kullanılarak sayısal verilere dönüştürülmüştür. Anket 5'li Likert tipi bir ölçüm modeli kullanılarak tasarlanmıştır. Ankette tek grup ön test (Uzaktan Eğitim Modeli)-son test (Yüz Yüze Eğitim Modeli) deseni kullanılmıştır. Veriler bağımlı t-testi, frekans analizi, normallik testi ve Cronbach Alpha güvenilirlik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Anket sonuçları, Teknik Resim-2 dersini hem uzaktan eğitim hem de yüz yüze yöntemlerle alan öğrencilerin uzaktan eğitim yaklaşımını ders materyali hakkında bilgi paylaşımı açısından faydalı bulduklarını göstermektedir. Bununla birlikte, yüz yüze dersleri tercih ettiklerini de ifade etmişlerdir. Ayrıca, uzaktan öğrenme ortamına kıyasla geleneksel bir sınıf ortamında düşüncelerini daha iyi ifade edebilmektedirler.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mimarlıkta Estetik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 14 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 56 |