The current study compares the social studies curricula published between 1998 and 2024 regarding global issues. The study employed the document analysis method, and the data sources—social studies curricula were subjected to content analysis. The findings revealed that the 1998 curriculum addressed issues such as hunger, heavy and light armament, environmental issues, educational inequality, unemployment, global warming, climate change, infectious diseases, war, and poverty. The 2005 curriculum included hunger, environmental pollution, environmental issues, natural disasters, migration, rapid population growth, unemployment, global warming, war, infectious diseases, fundamental human rights, terrorism, and poverty. In the 2018 curriculum, issues such as hunger, natural disasters, migration, racism, climate change, and terrorism were noted. The 2024 curriculum primarily focused on environmental issues and natural disasters. The expressions “regional and global issues” were generally included in the 2005, 2018, and 2024 curricula. Based on these results, it is possible to say that the 2024 Social Studies Teaching Program needs to be revised in accordance with the UN 2030 Sustainable Development Goals.
Bu çalışmanın amacı, 1998-2024 yılları arasında yayınlanan sosyal bilgiler öğretim programlarını küresel sorunlar açısından karşılaştırmaktır. Doküman incelemesi (analizi) yönteminin kullanıldığı çalışmanın veri kaynakları olan sosyal bilgiler öğretim programları içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışma sonucunda 1998 Programı’nda; açlık, ağır ve hafif silahlanma, çevresel sorunlar, eğitimde eşitsizlik, işsizlik, küresel ısınma, küresel iklim değişikliği, salgın ve bulaşıcı hastalıklar, savaş ve yoksulluk sorunlarına yer verildiği tespit edilmiştir. 2005 Programı’nda; açlık, çevre kirliliği, çevresel sorunlar, doğal afetler, göç, hızlı nüfus artışı, işsizlik, küresel ısınma, savaş, salgın ve bulaşıcı hastalıklar, temel insan hakları, terör ve yoksulluk sorunlarına değinildiği görülmüştür. 2018 Programı’nda; açlık, doğal afetler, göç, ırkçılık, küresel iklim değişikliği ve terör sorunlarına ve son olarak 2024 Programı’nda ağırlıklı olarak çevresel sorunlara ve doğal afetlere yer verildiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca; 2005, 2018 ve 2024 öğretim programlarında genel anlamda “bölgesel ve küresel sorunlar” ifadesine yer verilmiştir. Sonuç olarak, incelenen sosyal bilgiler öğretim programlarında, doğrudan veya dolaylı olarak değinilen küresel sorunların derinlemesine ele alınmadığı görülmüştür. Bu sonuçlara dayanarak, 2024 Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’nın BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri çerçevesinde yenilenmesi gerektiğini söylemek mümkündür.
Sosyal Bilgiler Öğretim Programları Küresel Sorunlar Küreselleşme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Küreselleşme ve Kültür |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 11 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 57 |