Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ethnography as a Qualitative Research Pattern: A Conceptual Analysis

Yıl 2024, , 63 - 74, 30.06.2024
https://doi.org/10.53586/susbid.1415316

Öz

The current study aimed to develop a scale to measure individuals' exercise motivation attitudes and conduct validity and reliability studies. The participants were 760 people (340 men and 420 women). First, a draft item pool was prepared, and the final version of the scale (20 items) was created according to the analysis results. In the data analysis, frequency and percentage values were calculated. The scale was evaluated in terms of structure and content validity, and in this context, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were first applied. In addition, the scale's Cronbach alpha, item-total correlation, and 27% lower-upper group total score were evaluated. The three-factor structure formed after the exploratory factor analysis was confirmed by confirmatory factor analysis. The resulting 3-factor structure was determined to explain 70.092% of the total variance. The fact that the Cronbach alpha coefficients of the scale are between 0.792 and 0.933 shows that the results are reliable. Test-retest results showed no significant differences between the results of the two applications in the overall scale and its sub-dimensions. As a result, validity and reliability analyses of the exercise motivation attitude scale were conducted and included in the literature.

Kaynakça

  • Akcan, F. (2016). Eğitimde etkili bir okul değişimi için okul liderliği: Okul liderliğine ilişkin bir temellendirilmiş kuram çalışması (Tez No. 436735) (Doktora Tezi, Akdeniz Üniversitesi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Akçaoğlu, A. (2022). Etnografik araştırmalara ilişkisel sosyolojinin katkıları. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 25(3), 415-431.
  • Akın, M. (2020). Etnografi yöntemler, zihin ve kullanıcı günlük haritaları: Spor sektöründe kullanıcı deneyimi araştırması. Spor Eğitim Dergisi, 4(2), 141-156.
  • Ardahanlıoğlu, B, (2022). Nitel araştırmalarda online derinlemesine görüşme tekniği ile veri toplama: Bir lisansüstü tez örneği. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (51), 1-12.
  • Atkinson, P. (2014). For ethnography. CA: Sage.
  • Atkinson, P. ve Hammersley, M. (1994). Etnography and participant observations. N. Denzin ve Y. Lincoln (Ed.), Handbook of qualitative research (s. 248-261) içinde. Thousads Oaks, CA: Sage.
  • Barker, K. N. ve Flynn, E. A. ve Pepper, G.A. (2002). Observation method of detecting medication errors. American journal of Health-System Pharmacy, 59(23), 2314-2316.
  • Berg, B. L. (2001). Qualitative research methods for the social sciences. Fourth edition. Boston: Allyn and Bacon Publishing
  • Brewer, J. (2000). Ethnography. McGraw-Hill Education (UK).
  • Burgess, R. G. (1991). Keeping field notes. In R.G. Burgess (Ed.) Field research: A sourcebook and field manual (s.191-194) içinde. New York: Routledge.
  • Cooper, H. M. (1998). Synthesizing research: A guide for literature reviews. New York, NY, USA: Sage.
  • Creswell, J.W. (2007). Qualitative ınquıry research design, chosing among five approaches. Second edition. California: SAGE.
  • Demir, E. (2023). Abdallar üzerine etnografik bir alan araştırması: Antalya Abdalları, kültür, kimlik ve toplumsal değişme (Tez No. 804655) (Doktora Tezi, Akdeniz Üniversitesi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Demir, E. (2024). Sosyal bilimlerde nitel araştırma teknikleri üzerine betimsel bir çalışma. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(46), 313-328.
  • Denzin, N.K. (1989). Interpretive biography. CA: SAGE.
  • Gobo, G. (2008). Doing ethnography. CA: Sage.
  • Gobo, G., ve Marciniak, L. T. (2016). Ethnography. D. Silverman (Ed.), Qualitative research (s. 103-124) içinde. CA: SAGE.
  • Guion. L. A. (2001). Triangulation: Establishing the validity of qualitative studies. Universty of Florida cooperative Extension Service. EDIS: Institute of Food and Agriultural Scienis.
  • Gunbayi I. (2014). Job Stressors and their effects on academic staff: A case study. International Journal on New Trends in Education & Their Implications. 5(4), 58-73.
  • Gunbayi, I. (2020). Knowledge-constitutive interests and social paradigms in guiding mixed methods research (MMR). Journal of Mixed Methods Studies. 1, 44-56. [Online] www.jomesonline.com DOI: 10.14689/jomes.2020.1.3.
  • Güllüpınar, F. ve Özkan, Ö. (2021). Etnografik mülakatın imkân ve sınırlılıkları üzerine: Konumsallık, etik ve inșa sorunları. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 54, 11-40.
  • Günbayı, İ. (2019). Nitel araştırmada veri analizi: tema analizi, betimsel analiz, içerik analizi ve analitik genelleme. Erişim adresi (03.02. 2020): http://www. nirvanasosyal. com/h-392-nitel-arastirmada-veri-analizi- tema-analizi-betimsel-analiz-icerik-analizi-ve-analitik-genelleme. html.
  • Günbayi, I., ve Sorm, S. (2018). Social paradigms in guiding social research design: The functional, interpretive, radical humanist and radical structural paradigms. Online Submission, 9(2), 57-76.
  • Hertz, R. (1997). Introduction: Reflexivity and voice. Thousand Oaks, CA: SAGE.
  • Johnson, J. M. (2001). In depth interwiew. Jaber F. Gubrium, J. A. Holstein (Ed.), The Sage Handbook of Interwiew Research: The Complexity of the craft (s. 103-121) içinde. London: SAGE Publications.
  • Leininger, M.M. (1985). Qualitative research methods in nursing. Orlando, FL: Grune & Srtatton.
  • Marshall, C. ve Rossman, G. B. (1989). Designing qualitative research. Newbury Park, SAGE Publications.
  • Murdock, G.P. (1943). Bronislaw Malinowski. American Anthropologist, 3(1), 441-451.
  • Rosenbaum, P. L. (2005). Observational study, B. S. Everitt, D. C. Howell (Ed.), Encyclopedia of statics in Behaviroal Science (s. 1451-1462) içinde. Chichester: John Wiley & Sons Publishing.
  • Schegloff, E. A. (1990). Interactional troubles in face-to-face survey interviews: Comment. Journal of the American Statistical Association, 85(409), 248-250.
  • Schensul, J. J., ve LeCompte, M. D. (1999). Designing and conducting ethnographic research. Walnut Creek, CA: AltaMira Press.
  • Spradley, J.P. (1979). The ethnographic ınterview. New York: Holt, Rinehart &Winston.
  • Stoddart, K. (1986). The presentation of everyday life. Urban Life 15(1), 103-121.
  • Strauss, A.L. (1987). Qualitative analysis for social scientist. UK: Cambridge Universty Press.
  • Uslu, F. ve Demir, E. (2023). Nitel bir veri toplama tekniği: Derinlemesine görüşme. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 40(1), 289-299.
  • Weppner, R.S. (1977). Street ethnography. Beverley Hills: CA, SAGE.
  • Wolcott, H.F. (1999). Ethnography: A way of seeing. CA:Altamira.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 11. Baskı. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Zigarmi, D. ve Zigarmi P. (1980). The psychological strasses of ethnographic research. Education and Urban Society, 12(3), 291-322.

Nitel Bir Araştırma Deseni Olarak Etnografi: Kavramsal Bir Çözümleme

Yıl 2024, , 63 - 74, 30.06.2024
https://doi.org/10.53586/susbid.1415316

Öz

Bu alışmanın konusu nitel bir araştırma deseni olan etnografi ile ilgilidir. Alan yazında etnografi olarak kullanılan bu çalışma deseni Türkçe’de “kültür analizi” olarak ifade edilebilmektedir. Bireyler ya da toplumsal grupların kültürlerini inceleyen bu betimsel tür, kültürün insanların toplumsal davranışları üzerindeki etkisine odaklanmaktadır. Bu çalışmada etnografi araştırma deseni üzerine literatür taramasına dayalı betimsel bir tarama yapılmıştır. Araştırmada etnografinin ne ifade ettiği, nasıl bir araştırma deseni olduğu, etnografik çalışmaların avantaj ve dezavantajlarının neler olabileceği hakkında ayrıntılı bir inceleme yapılarak bilgi verilmiştir. Etnografi, kültür ve toplum çalışmalarında, eğitim bilimleri, sağlık ve klinik çalışmalarında tercih edilen bir araştırma desenidir. Etnografi yorumlayıcı paradigmaya dayalı olmakla birlikte anlama, yorumlama, öğrenme ve keşfetme amaçlarını taşımaktadır. Bu bakımdan etnografik çalışmalar, bir topluluk ya da kültüre dair sosyal anlamlar, kültürel ilişkiler ve yaşam tarzının anlaşılması ve yorumlanmasında tercih edilebilmektedir. Çalışmada etnografi, bir veri toplama yöntemi ya da aracı değil, bir araştırma deseni olarak sunulmuştur. İnsan topluluklarına ait kültürü betimlemeyi amaçlayan bu araştırma deseninin tarihsel kökeni kültürel antropolojiye dayanmaktadır. Etnografik çalışmalar ötekileştirilen ve yabancılaştırılan bazı sosyal grupların keşfedilmeyen yönlerini ortaya çıkarabilmekte, alan yazına yeni, çeşitli ve farklı bulgular yansıtabilmektedir. Bu çalışmada etnografinin kavramsal, uygulama yönleri hakkında bilgiler verilerek alan yazına destek ve katkı sunmak amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Akcan, F. (2016). Eğitimde etkili bir okul değişimi için okul liderliği: Okul liderliğine ilişkin bir temellendirilmiş kuram çalışması (Tez No. 436735) (Doktora Tezi, Akdeniz Üniversitesi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Akçaoğlu, A. (2022). Etnografik araştırmalara ilişkisel sosyolojinin katkıları. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 25(3), 415-431.
  • Akın, M. (2020). Etnografi yöntemler, zihin ve kullanıcı günlük haritaları: Spor sektöründe kullanıcı deneyimi araştırması. Spor Eğitim Dergisi, 4(2), 141-156.
  • Ardahanlıoğlu, B, (2022). Nitel araştırmalarda online derinlemesine görüşme tekniği ile veri toplama: Bir lisansüstü tez örneği. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (51), 1-12.
  • Atkinson, P. (2014). For ethnography. CA: Sage.
  • Atkinson, P. ve Hammersley, M. (1994). Etnography and participant observations. N. Denzin ve Y. Lincoln (Ed.), Handbook of qualitative research (s. 248-261) içinde. Thousads Oaks, CA: Sage.
  • Barker, K. N. ve Flynn, E. A. ve Pepper, G.A. (2002). Observation method of detecting medication errors. American journal of Health-System Pharmacy, 59(23), 2314-2316.
  • Berg, B. L. (2001). Qualitative research methods for the social sciences. Fourth edition. Boston: Allyn and Bacon Publishing
  • Brewer, J. (2000). Ethnography. McGraw-Hill Education (UK).
  • Burgess, R. G. (1991). Keeping field notes. In R.G. Burgess (Ed.) Field research: A sourcebook and field manual (s.191-194) içinde. New York: Routledge.
  • Cooper, H. M. (1998). Synthesizing research: A guide for literature reviews. New York, NY, USA: Sage.
  • Creswell, J.W. (2007). Qualitative ınquıry research design, chosing among five approaches. Second edition. California: SAGE.
  • Demir, E. (2023). Abdallar üzerine etnografik bir alan araştırması: Antalya Abdalları, kültür, kimlik ve toplumsal değişme (Tez No. 804655) (Doktora Tezi, Akdeniz Üniversitesi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Demir, E. (2024). Sosyal bilimlerde nitel araştırma teknikleri üzerine betimsel bir çalışma. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(46), 313-328.
  • Denzin, N.K. (1989). Interpretive biography. CA: SAGE.
  • Gobo, G. (2008). Doing ethnography. CA: Sage.
  • Gobo, G., ve Marciniak, L. T. (2016). Ethnography. D. Silverman (Ed.), Qualitative research (s. 103-124) içinde. CA: SAGE.
  • Guion. L. A. (2001). Triangulation: Establishing the validity of qualitative studies. Universty of Florida cooperative Extension Service. EDIS: Institute of Food and Agriultural Scienis.
  • Gunbayi I. (2014). Job Stressors and their effects on academic staff: A case study. International Journal on New Trends in Education & Their Implications. 5(4), 58-73.
  • Gunbayi, I. (2020). Knowledge-constitutive interests and social paradigms in guiding mixed methods research (MMR). Journal of Mixed Methods Studies. 1, 44-56. [Online] www.jomesonline.com DOI: 10.14689/jomes.2020.1.3.
  • Güllüpınar, F. ve Özkan, Ö. (2021). Etnografik mülakatın imkân ve sınırlılıkları üzerine: Konumsallık, etik ve inșa sorunları. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 54, 11-40.
  • Günbayı, İ. (2019). Nitel araştırmada veri analizi: tema analizi, betimsel analiz, içerik analizi ve analitik genelleme. Erişim adresi (03.02. 2020): http://www. nirvanasosyal. com/h-392-nitel-arastirmada-veri-analizi- tema-analizi-betimsel-analiz-icerik-analizi-ve-analitik-genelleme. html.
  • Günbayi, I., ve Sorm, S. (2018). Social paradigms in guiding social research design: The functional, interpretive, radical humanist and radical structural paradigms. Online Submission, 9(2), 57-76.
  • Hertz, R. (1997). Introduction: Reflexivity and voice. Thousand Oaks, CA: SAGE.
  • Johnson, J. M. (2001). In depth interwiew. Jaber F. Gubrium, J. A. Holstein (Ed.), The Sage Handbook of Interwiew Research: The Complexity of the craft (s. 103-121) içinde. London: SAGE Publications.
  • Leininger, M.M. (1985). Qualitative research methods in nursing. Orlando, FL: Grune & Srtatton.
  • Marshall, C. ve Rossman, G. B. (1989). Designing qualitative research. Newbury Park, SAGE Publications.
  • Murdock, G.P. (1943). Bronislaw Malinowski. American Anthropologist, 3(1), 441-451.
  • Rosenbaum, P. L. (2005). Observational study, B. S. Everitt, D. C. Howell (Ed.), Encyclopedia of statics in Behaviroal Science (s. 1451-1462) içinde. Chichester: John Wiley & Sons Publishing.
  • Schegloff, E. A. (1990). Interactional troubles in face-to-face survey interviews: Comment. Journal of the American Statistical Association, 85(409), 248-250.
  • Schensul, J. J., ve LeCompte, M. D. (1999). Designing and conducting ethnographic research. Walnut Creek, CA: AltaMira Press.
  • Spradley, J.P. (1979). The ethnographic ınterview. New York: Holt, Rinehart &Winston.
  • Stoddart, K. (1986). The presentation of everyday life. Urban Life 15(1), 103-121.
  • Strauss, A.L. (1987). Qualitative analysis for social scientist. UK: Cambridge Universty Press.
  • Uslu, F. ve Demir, E. (2023). Nitel bir veri toplama tekniği: Derinlemesine görüşme. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 40(1), 289-299.
  • Weppner, R.S. (1977). Street ethnography. Beverley Hills: CA, SAGE.
  • Wolcott, H.F. (1999). Ethnography: A way of seeing. CA:Altamira.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 11. Baskı. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Zigarmi, D. ve Zigarmi P. (1980). The psychological strasses of ethnographic research. Education and Urban Society, 12(3), 291-322.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyolojik Metodoloji ve Araştırma Yöntemleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erdi Demir 0000-0003-3227-5984

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2024
Kabul Tarihi 15 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Demir, E. (2024). Nitel Bir Araştırma Deseni Olarak Etnografi: Kavramsal Bir Çözümleme. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(1), 63-74. https://doi.org/10.53586/susbid.1415316

Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.