The purpose of this study is to determine the views of the students studying in the 6th grade of a secondary school about the stages and implementation of 7E model based on constructivist learning theory. The research was carried out with 24 students studying in the 6th grade of a secondary school, an association of Ministry of Education in the 2nd term of 2011-2012 education year “Electricity in our life” unit was taught to the students participating in the research group by using the materials which were developed according to 7E learning model. The research continued 3 weeks and the after the implementations, interviews were conducted with total 6 students chosen among the participants of the study about the stages and implementation of 7E learning model. Out of these 6 students who were chosen for the interview, the level of two of them was above the research group’s average level, the level of two of them was the same as the research group’s average level, and the level of two was below the research group’s average level. The interview consists of total 8 questions and 7 of these questions are for the stages of 7E learning model and one of the questions aims at learning the views of the students about 7E learning model. As a result of the interviews carried out with the students, it was determined that courses taught by the teachers according to 7E model made more contributions to the student learning and students developed positive views towards 7E learning model. On the other hand, it was revealed that negative views came into existence about the lack of time at some stages during the implementation of 7E learning model. As a result of the study, suggestions were made considering the fact that the model implemented would be both more effective and light the way and make contributions to the similar studies to be conducted in the future.
Constructivist learning theory electricity in our life 7E learning model
Bu araştırmanın amacı, yapılandırmacı öğrenme kuramına dayalı 7E öğrenme modelinin aşamaları ve uygulanışı hakkındaki ortaokul 6. sınıfta öğrenim görmekte olan öğrencilerin görüşlerini tespit etmektir. Araştırma, 2011–2012 eğitim-öğretim yılının 2. döneminde MEB’e bağlı bir ortaokulun 6. sınıfında öğrenim görmekte olan 24 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırma grubunda yer alan öğrencilere 7E öğrenme modeline göre geliştirilen materyaller kullanılarak “Yaşamımızdaki Elektrik” ünitesi işlenmiştir. Araştırma 3 hafta sürmüştür ve uygulamalar sonrasında, araştırmaya katılan öğrencilerden seviyesi araştırma grubunun ortalama seviyesinin üstünde olan öğrencilerden 2, seviyesi araştırma grubunun ortalama seviyesinde olan öğrencilerden 2 ve seviyesi araştırma grubunun ortalama seviyesinden düşük olan öğrencilerden 2 olmak üzere toplam 6 öğrenciye 7E öğrenme modelinin aşamaları ve uygulanışına yönelik mülakat uygulanmıştır. Mülakat toplam 8 soru içermektedir ve bu soruların 7 tanesi 7E öğrenme modelinin aşamalarına yönelik, diğer 1 tanesi ise öğrencilerin 7E öğrenme modeli hakkındaki görüşlerini öğrenmeye yöneliktir. Öğrencilerle yapılan mülakatlar sonucunda; öğretmenler tarafından 7E öğrenme modeline göre derslerin işlenmesinin öğrencilerin öğrenmelerine daha fazla katkı sağladığı ve öğrencilerde 7E öğrenme modeline yönelik olumlu görüşlerin oluştuğu tespit edilmiştir. Diğer taraftan, 7E öğrenme modelinin uygulanışı sırasında bazı aşamalarda sürenin yeterli olmadığı hususunda olumsuz görüşlerin de oluştuğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda, hem uygulanan modelin daha etkili olmasına, hem de gelecekte yapılacak olan benzer araştırmalara ışık tutacağı ve katkı sağlayacağı düşünülerek önerilerde bulunulmuştur.
Yapılandırmacı öğrenme kuramı yaşamımızdaki elektrik 7E öğrenme modeli
Diğer ID | JA22BZ46ZG |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Mayıs 2016 |
Gönderilme Tarihi | 17 Mayıs 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 1 - SİİRT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ DERGİSİ |
Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.