Toplumu bir arada tutan en temel değerlerden olan kültür, kuşaklar vasıtasıyla varlığını sürdürür. Özellikle toplumsal sürekliliğin sağlanmasında kültürel değerlerin sonraki kuşaklara aktarılmasının önemi büyüktür. Kültürel yapının temelinde dil vardır. Dil sayesinde kültürel unsurlar sonraki kuşaklara rahatlıkla aktarılır ve bu sayede varlığını uzun yıllar devam ettirir. Bireye küçük yaşlardan itibaren bu kültürel değerleri aktarmanın yolu önce aileden, sonrasında ise okuldan geçer. Okullarda kullanılan ders kitaplarında milli kültür ögelerine ait metinlere yer verilmesi, bu değerlerle öğrencilerin küçük yaşlardan itibaren tanıştırılması açısından önemlidir. Özellikle Türkçe dersinde kullanılan metinler kültür aktarımında büyük önem arz eder. Anadili öğretiminin Türkçe dersiyle gerçekleştirildiği göz önüne alındığında, dile ait kültürel ögelerin öğrencilere aktarılmasında Türkçe dersinin, ders kitabının ve dolaylı yoldan da olsa Türkçe öğretmeninin önemi daha iyi anlaşılacaktır. Bu çalışmada ortaokul 8. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerde dil ile ilgili kültür ögelerine yer verilme durumu incelenmiş, dil ile ilgili kültürel değerler tespit edilerek fişlenmiş ve bunların tasnifi yapılmış, ardından da dil ile ilgili bu kültürel değerlerin metinlerde nasıl yer aldıkları belirlenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Doküman analizi yöntemi, araştırılması hedeflenen olgu ya da olgular hakkında bilgi içeren yazılı materyallerin analizini kapsar. Tümevarım analizinde amaç, toplanan verilerin altında yatan kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkileri ortaya çıkarmaktır (Yıldırım ve Şimşek, 2006). Çalışma sonucunda, incelenen Türkçe ders kitabında Türk dili ile ilgili kültür ögelerinden deyimlere (f= 91), ikilemelere (f=76), mecazlı ifadelere (f=51), yansıma sözcüklere (f=13), ağız özelliklerine (f=8), özdeyişlere (f=4), atasözlerine (f=1) yer verildiği tespit edilmiştir.
Culture, which is one of the most fundamental value that holds society together , continues to exist through the generations. In particular, the transfer of cultural values to the next generations is of great importance in ensuring social sustainability. Language is the basis of the cultural structure. Cultural values are easily transferred to the next generations through language and thus continue to exist for many years.In the first place, families have the responsibility of transferring these values to their children from a young age, and then schools play an important role in transferring these values to children. Incorparation of texts including elements of national culture, in textbooks used in schools is of great importance in making students familiar with these values from a young age. In particular, the texts used in Turkish courses play an important role in transferring the culture. Given that first language teaching is carried out through Turkish lessons, the importance of Turkish lessons, coursebooks, and even if indirectly the importance of Turkish teachers will be better understood in transferring the cultural elements of language to students. In this study, the inclusion of cultural elements of language in texts of Turkish coursebooks of primary school eighth class was examined, language-related cultural values were identified,classified and recorded and then the way in which these language-related cultural values are incorparated into the texts was determined. In this study, document analysis method, one of the qualitative research methods, were used. Document analysis method covers analysis of written materials that contains information about the case or cases that are aimed to be investigated. The aim of the inductive analysis, is to reveal the underlying concepts of the collected data and the relationship between those concepts. As a result, as cultural elements of Turkish language, phrases (f= 91), reduplications (f= 76), figurative expressions (f= 51), reflection words (f= 13), oral properties (f= 8), sayings (f= 4), proverbs (f= 1) are determined to be included in the Turkish coursebook examined.
Language Culture Turkish Coursebook Turkish Language Teaching
Diğer ID | JA22CB57AK |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Mayıs 2016 |
Gönderilme Tarihi | 17 Mayıs 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 1 - SİİRT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ DERGİSİ |
Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.