Bu çalışmanın amacı, dokuzuncu sınıf
öğrencilerinin onuncu sınıfta yapacakları alan tercihine bağlı olarak mesleki
kararsızlık doğuran faktörleri ortaya çıkarmaktır. Araştırmada
ayrıca mesleki kararsızlığın cinsiyet değişkenlerine göre farklılaşıp
farklılaşmadığı incelenmektedir.
Araştırmaya Trabzon ilinde farklı
türlerdeki ortaöğretim kurumlarından 240 dokuzuncu sınıf öğrencisi
katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı “Mesleki Karar Verme Envanteri”
kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi SPSS 20 programı
ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırma sonuçları, cinsiyet değişkenine göre öğrencilerin mesleki
karar düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olduğunu ve kız
öğrencilerin mesleki kararsızlık düzeylerinin erkeklerden daha yüksek olduğunu ortaya
koymaktadır. Aynı zamanda kendini yeterince
tanımama, meslek ve alan bilgisi eksikliği ve meslek seçimine ilişkin akılcı
olmayan inanç puanları arasında cinsiyetlere göre anlamlı bir farklılık söz
konusu iken, içsel çatışma, dışsal çatışma puanları ve toplam puanlarında bir
farklılık görülmemiştir. Kız öğrencilerin kendini yeterince tanımama, meslek/alan
bilgisi eksikliği ve meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inanç puanlarının,
erkek öğrencilerin puanlarından anlamlı derecede yüksek olduğu sonucu çıkmıştır.
Lise öğrencileri mesleki kararsızlık mesleki kararsızlık envanteri Trabzon
High-school students vocational indecision vocational decision making inventory Trabzon
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 14 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 10 |
Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.