Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ABDURRAHMAN GAZİ TÜRBESİ VE PSİKO-SOSYAL ETKİLERİ

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 11, 137 - 148, 30.06.2018

Öz



Türk
toplumunda iki farklı dindarlıkla karşılaşılmaktadır. Bunlardan biri Halk
Dindarlığı, diğeri ise Kitabi Dindarlıktır. Halk Dindarlığının en önemli
özelliği dini coşkuyu esas alan türbe ziyaretidir.
Bu çalışmada, Abdurrahman Gazi
Türbesini ziyaret eden bireylerin dini duygu, düşünce ve davranışlarını, onları
ziyarete iten psiko-sosyal sebepleri ziyaret sonrasında bilgi ve davranış
düzeyinde meydana gelen değişikler incelenmiştir. 30 katılımcı ile mülakat yapılmış
ve betimleyici yöntem kullanılmıştır. Ziyaret nedenleri genel ziyaret olduğu
gibi, özel ihtiyaçtan kaynaklı ziyaretlerinde yapıldığı gözlemlenmiştir.




Kaynakça

  • Köse, A.(2010). Türbeler : popüler dindarlığın durakları. İstanbul : Timaş Yayınları, Altan, A. (2007). Beykoz Yûşa türbesi bağlamında türbe ziyaretlerinin psiko-sosyalyöndenincelenmesi / TombsVisiting's Psychological and Sociologial Factors (Beykoz Yûşa Tomb), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisan Tezi. Arslan, M.(2004), Popüler Dindarlık. İstanbul: DEM Boratav, P.N. (1994). 100 Soruda Türk Folkloru, Türk Halk Bilim II. İstanbul: Gerçek Yayınevi. Büyükokutan Töret, A. (2014). Manisa’daki Sarı Saltuk Türbesi Etrafındaki İnanış ve Uygulamalar, Balkanlara Gidişinin 750. Yılında Uluslararası Sarı Saltuk Gazi Sempozyumu Bildiri Kitabı (ss. 57-77), 6-10 Kasım 2013, Köstence-Romanya. Coşkun, F. (2015). Osmanlı İstanbulu’nda Müstesnâ Bir Ziyâretgâh: Eyüp Sultân Türbesi, Osmanlı İstanbulu III: III. Uluslararası Osmanlı İstanbulu Sempozyumu Bildiri Kitabı (ss. 547-565). 25-26 Mayıs 2015. Çoruhlu, Y. (1999). Türk Mitolojisinin ABC’si. İstanbul: Kabalcı Yayınları. Davulcu, M. (2015). Ahlat Yöresi Taş Ustalığı Geleneğinin Somut Olmayan Kültürel Miras Açısından Önemi ve Yapı Ustası Tahsin Kalender, AVRASYA Uluslararası Araştırmalar Dergisi 4(7). 48-80. Develioğlu, F. (1998), Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat. Ankara: Aydın Kitabevi. Durdu A. (1998). Geçmişten Günümüze Ölüm ¬Adetleri ve Kemaliye Köyünde Ölüm. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. Durkheim, E. (1921). Dini Hayatın İbtidai Şekilleri, İstanbul: Tanin Matbaası. Gellner, E. (1994). Postmondernizm, İslam ve Us. Ankara: Ümit Yayınları. Günay, Ü. (1998). Din Sosyolojisi. İstanbul:İnsan Yayınları. Mardin, Ş. (2012). Türkiye’de Din ve Siyaset: Makaleler III. İstanbul: İletişim Yayınları. Ölmez, F. N. – Gökmen, Ş. (2005). Isparta İl Merkezi’nde Bulunan Türbeler. Bilig: Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 35, 71-103. Toprak,B.; Çarkoğlu,A.(2000). Türkiye’de Din, Toplum ve Siyaset. İstanbul: TESEV Yayınları. Yeğin, H.İ.( 2014). Türbe Ziyaretlerinin Psiko-Sosyal Nedenleri Bağlamında Şeyh Şaban-ı Veli Türbesi, Kastamonu Üniversitesi II. Uluslararası Şeyh Şa’bân-ı Velî Sempozyumu Bildiri Kitabı (ss. 175-196). - 4-6 Mayıs 2014. Yılmaz, S. (2012). Türbe ziyaretlerinin sosyolojik anlamı: Şeyh Şaban-ı Veli ve Mevlana türbeleri örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 11, 137 - 148, 30.06.2018

Öz

Kaynakça

  • Köse, A.(2010). Türbeler : popüler dindarlığın durakları. İstanbul : Timaş Yayınları, Altan, A. (2007). Beykoz Yûşa türbesi bağlamında türbe ziyaretlerinin psiko-sosyalyöndenincelenmesi / TombsVisiting's Psychological and Sociologial Factors (Beykoz Yûşa Tomb), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisan Tezi. Arslan, M.(2004), Popüler Dindarlık. İstanbul: DEM Boratav, P.N. (1994). 100 Soruda Türk Folkloru, Türk Halk Bilim II. İstanbul: Gerçek Yayınevi. Büyükokutan Töret, A. (2014). Manisa’daki Sarı Saltuk Türbesi Etrafındaki İnanış ve Uygulamalar, Balkanlara Gidişinin 750. Yılında Uluslararası Sarı Saltuk Gazi Sempozyumu Bildiri Kitabı (ss. 57-77), 6-10 Kasım 2013, Köstence-Romanya. Coşkun, F. (2015). Osmanlı İstanbulu’nda Müstesnâ Bir Ziyâretgâh: Eyüp Sultân Türbesi, Osmanlı İstanbulu III: III. Uluslararası Osmanlı İstanbulu Sempozyumu Bildiri Kitabı (ss. 547-565). 25-26 Mayıs 2015. Çoruhlu, Y. (1999). Türk Mitolojisinin ABC’si. İstanbul: Kabalcı Yayınları. Davulcu, M. (2015). Ahlat Yöresi Taş Ustalığı Geleneğinin Somut Olmayan Kültürel Miras Açısından Önemi ve Yapı Ustası Tahsin Kalender, AVRASYA Uluslararası Araştırmalar Dergisi 4(7). 48-80. Develioğlu, F. (1998), Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat. Ankara: Aydın Kitabevi. Durdu A. (1998). Geçmişten Günümüze Ölüm ¬Adetleri ve Kemaliye Köyünde Ölüm. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. Durkheim, E. (1921). Dini Hayatın İbtidai Şekilleri, İstanbul: Tanin Matbaası. Gellner, E. (1994). Postmondernizm, İslam ve Us. Ankara: Ümit Yayınları. Günay, Ü. (1998). Din Sosyolojisi. İstanbul:İnsan Yayınları. Mardin, Ş. (2012). Türkiye’de Din ve Siyaset: Makaleler III. İstanbul: İletişim Yayınları. Ölmez, F. N. – Gökmen, Ş. (2005). Isparta İl Merkezi’nde Bulunan Türbeler. Bilig: Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 35, 71-103. Toprak,B.; Çarkoğlu,A.(2000). Türkiye’de Din, Toplum ve Siyaset. İstanbul: TESEV Yayınları. Yeğin, H.İ.( 2014). Türbe Ziyaretlerinin Psiko-Sosyal Nedenleri Bağlamında Şeyh Şaban-ı Veli Türbesi, Kastamonu Üniversitesi II. Uluslararası Şeyh Şa’bân-ı Velî Sempozyumu Bildiri Kitabı (ss. 175-196). - 4-6 Mayıs 2014. Yılmaz, S. (2012). Türbe ziyaretlerinin sosyolojik anlamı: Şeyh Şaban-ı Veli ve Mevlana türbeleri örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cengiz Kanık 0000-0003-1227-2399

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 15 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Kanık, C. (2018). ABDURRAHMAN GAZİ TÜRBESİ VE PSİKO-SOSYAL ETKİLERİ. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 137-148.

Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.