Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FEN BİLİMLERİ DERSİNDE EĞİTİM BİLİŞİM AĞI (EBA) KULLANIMININ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN GÜNEŞ SİSTEMİ VE TUTULMALAR BAŞARI TESTİ SONUÇLARINA ETKİSİ

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 15, 117 - 129, 17.06.2020

Öz

2011 yılında Milli Eğitim Bakanlığının Eğitim Bilişim Ağı olarak adlandırdığı, öğrencilerin gelişimlerine, düzey farklılıklarına ve öğrenme stillerine yönelik katkıda bulunmak amacıyla e- içeriklerin yer aldığı, sosyal bir öğrenme ağı olan çevrim içi bir eğitim platformu geliştirilmiştir. Genel anlamda EBA çeşitli, bol ve eğitici-öğretici içerikler sunmak, eğitimde bilişim teknolojilerinin uygulanmasına yardımcı olmak, öğretmen ve öğrencilerin ders içeriklerine yönelik ihtiyaçlarını karşılamak, öğrenilen bilginin aynı zamanda yeniden yapılandırılmasını ve bilgiden bilgi üretebilmeyi sağlamak, değişik öğrenme yöntemlerine hitap ederek öğrencilere destek olmayı ve teknolojiyi daha çok bir araç olarak kullanmayı amaçlayarak geliştirilmiştir (MEB, 2016). Yapılan bu çalışma eğitim bilişim ağı portalının öğrenci başarısı üzerindeki etkisini belirlemek için planlanmış ve Fen bilimleri derslerinde 6. sınıf öğrencilerinin “Güneş sistemi ve tutulmalar” ünitesinin konularının işlenmesinde eğitim bilişim ağını kullanmanın öğrenci başarısını nasıl etkilediğini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda, yarı deneysel desen modeli kullanılarak çalışma uygulanmıştır. Yapılan çalışma, Bitlis ilinin Tatvan ilçesindeki bir okulun 6. sınıfında okuyan 60 (deney grubu:30; kontrol grubu:30) öğrenciye uygulanmıştır. İki grubun da öğretimden önceki karne notları kıyaslanmış olup başarı seviyelerinin aynı olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada, eğitim bilişim ağı platformu tercih edilerek konu anlatılan öğrenciler ile 2018 fen bilimleri ders müfredatına yönelik konuların anlatıldığı öğrencilerin müfredat konusu ile ilgili başrı testi puanları arasında anlamlı olarak bir farklılığın olup olmadığı tespit edilmiş, verilerin istatistiksel sonuçları SPSS 23.0 paket programına göre değerlendirilmiştir. Çalışmada elde edilen sonuçlara göre, deney grubu öğrencilerinin eğitim bilişim ağında müfredat konusuna yönelik içerikler sunulduktan sonra kontrol grubu öğrencilerine göre başarı testi puanlarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Elde edilen sonuçlar göre, eğitim ortamlarında eğitim bilişim ağı’ kullanan öğrencilerin kullanmayan öğrencilere göre “Güneş sistemi ve Tutulmalar” ünitesindeki akademik başarı testi üzerinde olumlu yönde etkilediği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akekin Başkaya, A. (2014). İlköğretimde görev yapan branş öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutumlarının incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü,.
  • Aktay, S., & Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı (EBA) incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 27-44.
  • Alabay, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin eba (eğitimde bilişim ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ateş, M., Çerçi, A. & Derman, S. (2015). Eğitim bilişim ağında yer alan türkçe dersi videoları üzerine bir inceleme. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 105-117.
  • Barak, M. (2017).Science teacher education in the twenty-first century: a pedagogical frame work for technology-ıntegrated social constructivism, Research in Science Education, 47(2), 283–303. https://doi.org/10.1007/s11165-015-9501-y
  • Bell, R. L.,Maeng, J. L., & Binns, I. C. (2013). Learning in context: technology integration in a teacher preparation program informed bysituated learning theory. Journal of Research in Science Teaching, 50(3), 348–379.
  • Bolat, Y. (2016). Ters yüz edilmiş sınıflar ve eğitim bilişim ağı (EBA). Journal of Human Sciences, 13(2), 3373- 3388. doi:10.14687/jhs.v13i2.3952.
  • Buzzetto-More, N. & Guy, R. (2006). Incorporating the hybrid learning model intominority education at a historically black university. Journal of Information Technology in Education, 5, 153-164.
  • L. Briz-Ponce.,Pereira,A., Carvalho, L., Juanes-Mendez, J.A.,& García-Peñalvo F.J. (2017). Learning with mobile technologies – students' behaviour, Computers in Human Behavior, 72 (C), 612-620.
  • Clark,R.C.,& MayerR.E. (2008).E-learningandthescience of instruction: Proven guidelines for consumer sandde signers of multimedia learning, John Wiley&Sons.
  • Çiftçi, S.,Taşkaya, S. M., & Alemdar, M. (2012). Sınıf öğretmenlerinin fatih projesine ilişkin görüşleri. 11. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan sözlü bildiri, Rize.
  • EBA, (2017). EBA Web Sitesi - Hakkımızda URL: http://www.eba.gov.tr/hakkimizda [Erişim Tarihi: 17.04.2017.
  • Ekici, M, Arslan, İ. & Tüzün, H. (2016). Eğitim bilişim ağı (EBA) web portalı kullanılabilirliğinin göz izleme yöntemiyle değerlendirilmesi. Eğitim Teknolojileri Okumaları içinde. (Eds: İşman, A., Odabaşı, H. F. & Akkoyunlu, B.), 273-297, Ankara: TOJET.
  • Englund, C.,Olofson A.D., & Price, L.(2016). Teaching with technology in high education: understanding conceptual change and development in practice, Higher Education Research & Development, 36(1), 73-87, DOI: 10.1080/07294360.2016.1171300.
  • Fidan, K. N., Erbasan, Ö. & Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağından (EBA) yararlanmaya ilişkin görüşleri, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626-637.
  • Güvendi, G.M. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı’nın Öğretmenlere Sunmuş Olduğu Çevrimiçi Eğitim Ve Paylaşım Sitelerinin Öğretmenlerce Kullanım Sıklığının Belirlenmesi: Eğitim Bilişim Ağı (Eba) Örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karamustafaoğlu, O. & Yaman, S. (2006). Fen Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri I-II. 5. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kayahan, S. & Özduran, K. (2016). İngilizce dersinde uygulanan EBA market mobil yazılımlarına ilişkin öğrenci görüşleri. XVIII. Akademik Bilişim Konferansı, Şubat 2016, Adnan Menderes Üniversitesi: Aydın.
  • Klašnja-Milićević, A., Vesin, B., & Ivanović, M. (2018). Social tagging strategy for enhancing e-learning experience, Computers & Education, 118, 166-181. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.12.002.
  • Krumsvik, R.J. (2014). Teacher educators’ digital competence. Scandinavian Journal of Educational Research, 58(3), 269–280. doi: 10.1080/00313831.2012.726273.
  • Kurtdede F., N., Erbasan, Ö. & Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı’ndan (eba) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626-637.
  • Lau, K.H., Lam, T., Kam, B.H., Nkhoma, M.,Richardson, J., & Thomas, S. (2018).The role of text book learning resources in e-learning: A taxonomicstudy. Computers& Education,118, 10-24.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2016), Eğitimde Fatih Projesi, http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php?İd=4 adresinden 12 Nisan 2016 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB,(2017).http://www.eba.gov.tr/hakkında,http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele. Erişim:20.01.2017.
  • Medcalfe, S. (2013). Is the resuch a thing as a free textbook? Journal of Economics and Economic Education Research, 14 (1), 71-78.
  • Nunnally, J.(1994). PsychometricTheory(3rd edition). New York: McGraw-Hill.
  • Osio, S. A. (2002). An evaluation of theuse of microcomputer-based laboratory ınstruction on middle school students' concept attainmentand attitudes towards computer-based ınstruction,University of Southern California.
  • Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı (constructivist) öğrenme. The Turkish Online Journal of EducationalTechnology, 3(1), 100-111.
  • Palavan,Ö.& Sungur, B. (2017). Bilgisayar Destekli Öğretimin İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarısına Etkisi Üzerine Meta Analiz Çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(2), 603-638.
  • Salman, Ş. (2013). Fatih projesi kapsamında yer alan öğretmen ve öğrencilerin projeden beklentileri ve bilişim teknolojileri kullanımına karşı algıları üzerine bir araştırma: İstanbul Bağcılar Dr.Kemal Naci Ekşi Anadolu Lisesi. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Uşun, S. (2004).Bilgisayar destekli öğretimin temelleri, İkinci Baskı, NobelYayın Dağıtım, Ankara.
  • Üçışık, S. & Tuna, F. (2004). Orta öğretim kurumlarında coğrafya anlatım becerisinin bilgisayar destekli anlatımla geliştirilmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 9, 97-118.
  • Watson G. H. (2002). Using technology to promote success in pbl courses, the technologysource,MayWeb:http://technologysource.org/article/usingtechnologytopromotesuccess in pblcourses/. Erişim: 14 Kasım 2017.
  • Tang, T.,& McCalla G.(2005) Smart recommendation for an evolving e-learning system: Architecture and experiment, International Journal on E-learning, 4(1), 105-129.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim bilişim ağı (EBA) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Türker, A. & Güven, C. (2016). Lise öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (eba) projesinden yararlanma düzeyleri ve proje ile ilgili görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 244-254.
  • Tüysüz, C. & Çümen, V. (2016). Eba Ders Web Sitesine İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 278-296.
  • Weng, C.,Otanga, S., Weng, A.,& Cox, J.(2018). Effects of interactivity in E-textbooks on 7th graders science learning and cognitive load, Computers & Education, 120, 172-184. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.02.008.
  • Yalın, H. İ. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. 7.Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık.
Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 15, 117 - 129, 17.06.2020

Öz

Kaynakça

  • Akekin Başkaya, A. (2014). İlköğretimde görev yapan branş öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutumlarının incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü,.
  • Aktay, S., & Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı (EBA) incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 27-44.
  • Alabay, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin eba (eğitimde bilişim ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ateş, M., Çerçi, A. & Derman, S. (2015). Eğitim bilişim ağında yer alan türkçe dersi videoları üzerine bir inceleme. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 105-117.
  • Barak, M. (2017).Science teacher education in the twenty-first century: a pedagogical frame work for technology-ıntegrated social constructivism, Research in Science Education, 47(2), 283–303. https://doi.org/10.1007/s11165-015-9501-y
  • Bell, R. L.,Maeng, J. L., & Binns, I. C. (2013). Learning in context: technology integration in a teacher preparation program informed bysituated learning theory. Journal of Research in Science Teaching, 50(3), 348–379.
  • Bolat, Y. (2016). Ters yüz edilmiş sınıflar ve eğitim bilişim ağı (EBA). Journal of Human Sciences, 13(2), 3373- 3388. doi:10.14687/jhs.v13i2.3952.
  • Buzzetto-More, N. & Guy, R. (2006). Incorporating the hybrid learning model intominority education at a historically black university. Journal of Information Technology in Education, 5, 153-164.
  • L. Briz-Ponce.,Pereira,A., Carvalho, L., Juanes-Mendez, J.A.,& García-Peñalvo F.J. (2017). Learning with mobile technologies – students' behaviour, Computers in Human Behavior, 72 (C), 612-620.
  • Clark,R.C.,& MayerR.E. (2008).E-learningandthescience of instruction: Proven guidelines for consumer sandde signers of multimedia learning, John Wiley&Sons.
  • Çiftçi, S.,Taşkaya, S. M., & Alemdar, M. (2012). Sınıf öğretmenlerinin fatih projesine ilişkin görüşleri. 11. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan sözlü bildiri, Rize.
  • EBA, (2017). EBA Web Sitesi - Hakkımızda URL: http://www.eba.gov.tr/hakkimizda [Erişim Tarihi: 17.04.2017.
  • Ekici, M, Arslan, İ. & Tüzün, H. (2016). Eğitim bilişim ağı (EBA) web portalı kullanılabilirliğinin göz izleme yöntemiyle değerlendirilmesi. Eğitim Teknolojileri Okumaları içinde. (Eds: İşman, A., Odabaşı, H. F. & Akkoyunlu, B.), 273-297, Ankara: TOJET.
  • Englund, C.,Olofson A.D., & Price, L.(2016). Teaching with technology in high education: understanding conceptual change and development in practice, Higher Education Research & Development, 36(1), 73-87, DOI: 10.1080/07294360.2016.1171300.
  • Fidan, K. N., Erbasan, Ö. & Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağından (EBA) yararlanmaya ilişkin görüşleri, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626-637.
  • Güvendi, G.M. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı’nın Öğretmenlere Sunmuş Olduğu Çevrimiçi Eğitim Ve Paylaşım Sitelerinin Öğretmenlerce Kullanım Sıklığının Belirlenmesi: Eğitim Bilişim Ağı (Eba) Örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karamustafaoğlu, O. & Yaman, S. (2006). Fen Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri I-II. 5. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kayahan, S. & Özduran, K. (2016). İngilizce dersinde uygulanan EBA market mobil yazılımlarına ilişkin öğrenci görüşleri. XVIII. Akademik Bilişim Konferansı, Şubat 2016, Adnan Menderes Üniversitesi: Aydın.
  • Klašnja-Milićević, A., Vesin, B., & Ivanović, M. (2018). Social tagging strategy for enhancing e-learning experience, Computers & Education, 118, 166-181. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.12.002.
  • Krumsvik, R.J. (2014). Teacher educators’ digital competence. Scandinavian Journal of Educational Research, 58(3), 269–280. doi: 10.1080/00313831.2012.726273.
  • Kurtdede F., N., Erbasan, Ö. & Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı’ndan (eba) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626-637.
  • Lau, K.H., Lam, T., Kam, B.H., Nkhoma, M.,Richardson, J., & Thomas, S. (2018).The role of text book learning resources in e-learning: A taxonomicstudy. Computers& Education,118, 10-24.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2016), Eğitimde Fatih Projesi, http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php?İd=4 adresinden 12 Nisan 2016 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB,(2017).http://www.eba.gov.tr/hakkında,http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele. Erişim:20.01.2017.
  • Medcalfe, S. (2013). Is the resuch a thing as a free textbook? Journal of Economics and Economic Education Research, 14 (1), 71-78.
  • Nunnally, J.(1994). PsychometricTheory(3rd edition). New York: McGraw-Hill.
  • Osio, S. A. (2002). An evaluation of theuse of microcomputer-based laboratory ınstruction on middle school students' concept attainmentand attitudes towards computer-based ınstruction,University of Southern California.
  • Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı (constructivist) öğrenme. The Turkish Online Journal of EducationalTechnology, 3(1), 100-111.
  • Palavan,Ö.& Sungur, B. (2017). Bilgisayar Destekli Öğretimin İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarısına Etkisi Üzerine Meta Analiz Çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(2), 603-638.
  • Salman, Ş. (2013). Fatih projesi kapsamında yer alan öğretmen ve öğrencilerin projeden beklentileri ve bilişim teknolojileri kullanımına karşı algıları üzerine bir araştırma: İstanbul Bağcılar Dr.Kemal Naci Ekşi Anadolu Lisesi. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Uşun, S. (2004).Bilgisayar destekli öğretimin temelleri, İkinci Baskı, NobelYayın Dağıtım, Ankara.
  • Üçışık, S. & Tuna, F. (2004). Orta öğretim kurumlarında coğrafya anlatım becerisinin bilgisayar destekli anlatımla geliştirilmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 9, 97-118.
  • Watson G. H. (2002). Using technology to promote success in pbl courses, the technologysource,MayWeb:http://technologysource.org/article/usingtechnologytopromotesuccess in pblcourses/. Erişim: 14 Kasım 2017.
  • Tang, T.,& McCalla G.(2005) Smart recommendation for an evolving e-learning system: Architecture and experiment, International Journal on E-learning, 4(1), 105-129.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim bilişim ağı (EBA) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Türker, A. & Güven, C. (2016). Lise öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (eba) projesinden yararlanma düzeyleri ve proje ile ilgili görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 244-254.
  • Tüysüz, C. & Çümen, V. (2016). Eba Ders Web Sitesine İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 278-296.
  • Weng, C.,Otanga, S., Weng, A.,& Cox, J.(2018). Effects of interactivity in E-textbooks on 7th graders science learning and cognitive load, Computers & Education, 120, 172-184. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.02.008.
  • Yalın, H. İ. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. 7.Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Keskin Geçer

Yayımlanma Tarihi 17 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Keskin Geçer, A. (2020). FEN BİLİMLERİ DERSİNDE EĞİTİM BİLİŞİM AĞI (EBA) KULLANIMININ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN GÜNEŞ SİSTEMİ VE TUTULMALAR BAŞARI TESTİ SONUÇLARINA ETKİSİ. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 117-129.

Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.