Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İŞKUR TARAFINDAN DÜZENLENEN MESLEK EDİNDİRME KURSLARININ ETKİNLİĞİ

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 16, 373 - 397, 30.12.2020

Öz

Ülkemizdeki ekonomik problemlerin en başında gelenlerinden biri işsizlik sorunudur. Uzun yıllardır gerek devlet eliyle ve sübvansiyonlarla, gerekse özel sektörün kendi personelini yetiştirme çabaları ile işsizliği azaltmaya yönelik birçok program düzenlenmiştir. Bu alana yönelik olarak İŞKUR tarafından da birçok kurs ve program hazırlanmış ve halen uygulanmaya devam etmektedir. Teknoloji alanındaki değişmeler, bilim alanındaki hızlı değişimler bireylerin kendilerini geliştirmeleri için mesleki eğitimlere yönelmelerine yol açmıştır. Bu eğitimler sonucunda ise bireyler istihdam edilme beklentisi içinde olmaktadırlar. Bireylerin beklentilerinin karşılanamaması hem istihdam edilebilirliği, hem de mesleki eğitim kurslarına olan bakış açılarının değişmesine sebep olmaktadır. Alınan eğitimler, istihdam kurumu ile gerekli işbirliğinin sağlanmasına rağmen istihdamın sağlanamaması bireyde umutsuzluğa ve işgücü kaybına neden olmaktadır. Bu çalışmanın amacı İŞKUR tarafından düzenlenen meslek edindirme kurslarının etkinliğini ve kursiyerlerin kurs sonundaki beklentilerinin ne derece karşılandığı araştırılmıştır. Çalışmada öncelikli olarak kullanılan anket soruları ve verilen cevapların güvenilirliğine ilişkin olarak IBM SPSS Statics 22 Programı ile Cronbach Alpha analizi yapılmış, eğitim süresinin yeterliliği için ANOVA testi ve son olarak eğitim programının uygulama yeterliliğinin değerlendirilmesi aşamasında da karşılaştırılmalı korelasyon analizi yapılarak çıkarımlar elde edilmiştir. Çalışma sonucunda eğitim programlarının katılımcılar tarafından süre açısından yetersiz olduğu, ayrıca eğitim programının içerik açısından, süre yönünden, uygulama ve eğitim araçları bakımından yetersiz olduğu sonuçları elde edilmiştir. Elde edilen sonuçlara istinaden öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Afşar, B., Aksoy Mıhoğlu B., Suna, S. (2019). İşsizlikle mücadelede mesleki eğitimin önemi ve firmaların mesleki kurslara bakışı: Konya ili örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 21(2), 407-416
  • Ahn, H.J., Hamilton, J.D. (2020). Heterogeneity and unemployment dynamics, Journal Of Business Economics Statistics, 554-569
  • Aktürk, B. (2008). İşsizlik sigortasına karşılaştırmalı bir yaklaşım: Avrupa Birliği ülkeleri ve Türkiye, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sos.Bil.Ens., Sakarya
  • Ayyıldız, Y. (2019). İŞKUR tarafından uygulanan aktif işgücü piyasası politikalarını etkileri üzerine bir değerlendirme: Zonguldak ili örneği, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bülent Ecevit Üniversitesi Sos.Bil.Ens., Zonguldak
  • Bağan, D., Yardımcıoğlu, F. (2017). Meslek edindirme kurslarının etkinliği: SAMEK örneği, Siyaset Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 63-87
  • Bayrakdar, S. (2019). İşsizliğin çözümünde uygulanan aktif istihdam politikalarını etkinliği üzerine genel bir değerlendirme, Atatürk Üniversitesi İkt.İdr.Bil.Der., 33(1), 339-357
  • Bolli, T. Caves, M.K. Renold, U. Buergi, J. (2018). Beyond employer engagement: measuring education-employment linkage in vocational education and training programmes, Journal Of Vocational Education-Training, 70(4), 524-563
  • Biçerli, M.K. (2005). Aktif istihdam politikaları işsizliği azaltır mı?, Çimento İşveren Dergisi, 19(6), 1-25
  • Biçerli, M.K. (2007). Çalışma Ekonomisi, İstanbul: Beta Yayınları
  • Danzie, C., Fumey, M. (2020). Youth Employment Programs in Gana: Options For Effective Policy Making and İmplementation, Calculator Publication
  • Dimitrescu, M, Sarbu, L. V. ve Lacroix, Y. (2015). European trends for adults education in lifelong learning strategy: modern methods and romanian skills in training management, Procedia- Social and Behavioral Sciences, 180, 1161-1169.
  • Dinçay, İ.H. (2020). Bireysel iş uyuşmazlıklarında arabuluculuk süreci ve Türkiye İş Kurumuna uyarlanabilmesi için alternatif bir model önerisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir
  • Elbir, N. (2020). Türk iş hukukunda doğum veya evlat edinme sonrası kısmi süreli çalışma ve yarım çalışma, Ankara Ünv.Sos.Bil.Der. 11(1), 135-147
  • Erol, E. (2016). İşverenlere maliyet avantajı ve nitelikli işgücü desteğinde önemli bir araç işbaşı eğitim programı, TİSK İşveren Dergisi, 54(2), 148-169
  • Görücü, İ. (2020). İŞKUR tarafından yürütülen işbaşı eğitim programlarına yönelik bir değerlendirme, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 125-141
  • Işığıçok, Ö., Emirgil, B.F. (2009). Aktif işgücü piyasası politikaları ve mesleki yetiştirme: işgücü yetiştirme kursları’nın etkinliğinin Bursa ili örneğinde incelenmesi, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 57, 201-220
  • İrdem, E. (2016). İŞKUR tarafından düzenlenen mesleki eğitim kursları itibariyle aktif işgücü piyasası politikalarının etki değerlendirmesi, (Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi), İŞKUR, Ankara
  • İŞKUR (2020). Aktif İşgücü Hizmetleri Yönetmeliği, Ankara.
  • Jacob, M. ve Solga, H. (2015). Germany’s vocational education and training system in transformation: changes in the participation of low- and high-achieving youth over time, European Sociological Review, 31(2), 161–171
  • Kapar, R. (2006). Sosyal Korumanın İşgücü Piyasasına Etkisi, Birleşik Metal-İş Yayınları, Ankara
  • Korkmaz, A., Mahiroğulları, A. (2013). İşsizlikle Mücadelede Emek Piyasası Politikaları, Ekin Yayınevi, Bursa
  • Kurtul, Z. (2020). Yönetim süreci açısından giysi üretiminin planlanması ve İŞKUR örneği, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 38, 249-261
  • Küçükbayrak, M. (2012). Türkiye’de işsizlik sigortasının kapsamı ve işsizlik ve istihdam süreleri açısından değerlendirilmesi ( Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi), Kalkınma Bakanlığı, Ankara
  • Launov, A., Walde, K. (2016). The employment effect of reforming a public employment agency, Science Direct Journal, 84, 140-164
  • Morchio, I. (2020). Work histories and lifetime unemployment, International Economic Review, 61(1), 321-350
  • Özbek, A. (2019). İşletmelerde insan kaynakları personel tedariki uygulamalarında İŞKUR’un yeri ve etkinliği üzerine bir alan araştırması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum
  • Rita, H. Nokelainen, P. (2020). Vocational education and learners’ experienced workplace curriculum, Vocation and Learning Journal, 13, 113-130
  • Rosin, A. (2020). Platform work and fixed-term employment regulation, European Labour Law Journal, 20(10), 1-21
  • Schneider, K., Proskunina, U. (2020). Predictors of participation in continuing vocational education and training funded by the federal employment agency, IJRDO, 5(5), 58-83
  • Schumpeter, J. (2019). Theorie Der Wirtschaftlichen Entwicklung, Duncker&Humblot, Berlin, Deutschland
  • Setiawan, A.H., Takaoka, R. (2020). Designing PBL steps in vocational course based on students’ readiness and teachers’ discussion, Journal Of Physics, Conferece Series, 1-10
  • Şahin, M. (2019). Aktif işgücü piyasası politikaları işsizliği nasıl etkiliyor? İŞKUR eşleştirme hizmeti etki analizi, Sosyal Güvenlik Dergisi, 9(1), 161-176
  • Topçu, M., Beğenirbaş, M. Oğuzhan, T. (2018). Yaşam tatmininin öncüleri olarak algılanan stres ve kontrol odağı: İŞKUR meslek edindirme kursu katılımcıları üzerine bir çalışma, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18(40), 35-52
  • Ullah, S., Malik, Z. (2020). Analysis of the determinants of participation, strengths and weaknesses of vocational trainings of federally administered tribal area’s development authority, International Journal Of Economics and Finanscial Issues, 10(3), 149-157
  • Yakup, G. (2015). Türkiye’de kadın istihdamı, meslek edindirme kursları ve yerel yönetimler: İstanbul’da bazı ilçe belediyeleri üzerine bir araştırma, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Yıldız, D., Uzunsakal, E. (2018). Alan araştırmalarında güvenilirlik testlerinin karşılaştırılması ve tarımsal veriler üzerine bir uygulama, Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 14-28
  • Yılmaz Y. (2020). Erbaa şehrinde modern sanayinin gelişimi, dağılımı ve sorunları, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 609-636
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsmail Hakkı Dinçay 0000-0002-4608-3978

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 24 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Dinçay, İ. H. (2020). İŞKUR TARAFINDAN DÜZENLENEN MESLEK EDİNDİRME KURSLARININ ETKİNLİĞİ. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 373-397.

Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.