Bir bilgiyi gerçek hayata aktarmanın en iyi yolu yaparak ve yaşayarak öğrenmektir. Öğrenme amaçlarının başarıya ulaşmasında öğrencilerin öğrenme sürecine etkin olmasını sağlayan yöntemlerin sınıf içerisinde kullanılmasıyla mümkün olabilecektir. Dramanın eğitim ile olan ilişkisi düşünüldüğünde birçok alanla etkileşim halinde olduğu görülür. Oyun ve yaşam durumlarındaki dramatik anların uzmanlarca, grup içi etkileşim süreçleri içinde yaratılması olan yaratıcı drama, eğitim alanında farklı tekniklerle öğrencilerin öğrenmesini kalıcı hale getirebilmektedir. Drama alanında birçok teknik kullanılmaktadır. “Dramatik oyun, dramatizasyon, doğaçlama, röportaj, rol kartı, uzman mantosu, altı şapkalı düşünme tekniği, münazara, toplantı tekniği, dedikodu halkası, toplu resim, forum tiyatro” bu tekniklerden bazılarıdır. Sekizinci sınıf Türkçe ders kitaplarında drama tekniklerinin kullanımını tespit etmeyi amaçladığımız bu çalışmamızda nitel araştırma tekniklerinden doküman analizi yöntemi kullanılmış, kitaptaki metinler tek tek incelenip etkinliklerin drama tekniklerine uygunluğu tablolarla desteklenmiştir. Çalışma 2020/21 eğitim yılında kullanılan Türkçe ders kitabı ile sınırlandırılmıştır. Tablolar incelendiğinde; birinci temada dört etkinliğin, ikinci ve altıncı temalarda 1, üçüncü temada 3, beş, yedi ve sekizinci temalarda 2, etkinliğin yaratıcı drama tekniklerine uygun olduğu görülmüştür. Dördüncü temadaki etkinliklerde ise herhangi bir uygunluk tespit edilememiştir. Drama gibi bilgiyi kalıcılaştıran bir yöntemin etkinliklerde tercih edilmemesi çok büyük bir eksikliktir. Türkçe dersinin amacına ulaşabilmesi için öğrencilerin öğrenmesine destek olacak, dersi monotonluktan kurtaracak, öğrenmeyi ve eğlenmeyi sağlayan drama tekniklerine yer verilmesi gerekir. Kitap yazarları ileriki basımlarda tema etkinliklerini gözden geçirip bu büyük eksiğin giderilmesi gerektiği düşünülmektedir.
Yaratıcı drama drama ve eğitim ders kitapları drama teknikleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 29 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 1 |
Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.