Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

8. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA DRAMA TEKNİKLERİNİN KULLANIMINA YÖNELİK BİR İNCELEME

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 64 - 80, 30.06.2021
https://doi.org/10.53586/susbid.930050

Öz

Bir bilgiyi gerçek hayata aktarmanın en iyi yolu yaparak ve yaşayarak öğrenmektir. Öğrenme amaçlarının başarıya ulaşmasında öğrencilerin öğrenme sürecine etkin olmasını sağlayan yöntemlerin sınıf içerisinde kullanılmasıyla mümkün olabilecektir. Dramanın eğitim ile olan ilişkisi düşünüldüğünde birçok alanla etkileşim halinde olduğu görülür. Oyun ve yaşam durumlarındaki dramatik anların uzmanlarca, grup içi etkileşim süreçleri içinde yaratılması olan yaratıcı drama, eğitim alanında farklı tekniklerle öğrencilerin öğrenmesini kalıcı hale getirebilmektedir. Drama alanında birçok teknik kullanılmaktadır. “Dramatik oyun, dramatizasyon, doğaçlama, röportaj, rol kartı, uzman mantosu, altı şapkalı düşünme tekniği, münazara, toplantı tekniği, dedikodu halkası, toplu resim, forum tiyatro” bu tekniklerden bazılarıdır. Sekizinci sınıf Türkçe ders kitaplarında drama tekniklerinin kullanımını tespit etmeyi amaçladığımız bu çalışmamızda nitel araştırma tekniklerinden doküman analizi yöntemi kullanılmış, kitaptaki metinler tek tek incelenip etkinliklerin drama tekniklerine uygunluğu tablolarla desteklenmiştir. Çalışma 2020/21 eğitim yılında kullanılan Türkçe ders kitabı ile sınırlandırılmıştır. Tablolar incelendiğinde; birinci temada dört etkinliğin, ikinci ve altıncı temalarda 1, üçüncü temada 3, beş, yedi ve sekizinci temalarda 2, etkinliğin yaratıcı drama tekniklerine uygun olduğu görülmüştür. Dördüncü temadaki etkinliklerde ise herhangi bir uygunluk tespit edilememiştir. Drama gibi bilgiyi kalıcılaştıran bir yöntemin etkinliklerde tercih edilmemesi çok büyük bir eksikliktir. Türkçe dersinin amacına ulaşabilmesi için öğrencilerin öğrenmesine destek olacak, dersi monotonluktan kurtaracak, öğrenmeyi ve eğlenmeyi sağlayan drama tekniklerine yer verilmesi gerekir. Kitap yazarları ileriki basımlarda tema etkinliklerini gözden geçirip bu büyük eksiğin giderilmesi gerektiği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2014). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Aslan, Ü. (2019). Drama. T. Erdoğan (Ed.). Dramada teknikler. 75-105. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Aykaç, M.(2011). Türkçe ders kitaplarında önerilen yaratıcı drama etkinliklerinin uygulanabilirliği. Prof. Dr. Cahit KAVCAR Türkçe Eğitimi Çalıştayı Bildirisi, 19-34, Ankara: Yaratıcı Drama Dergisi, Cilt 4, Sayı 8
  • Aytaş, G. (2008). Türkçe öğretiminde tematik yaratıcı drama (1. Baskı). Ankara: Akçağ Yayıncılık.
  • Dilek, B.(2019). Türkçe ders kitaplarında yer alan dramatik etkinlikler üzerine bir değerlendirme. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Drama ve Eğitim Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Koray, Ö. (2004). Yaratıcı düşünme tekniklerinden altı düşünme şapkası ve nitelik Sıralama tekniklerinin fen derslerinde uygulanmasına yönelik öğrenci görüşleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı (6-9 Temmuz), İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-15.
  • Maden, S.(2010). Türkçe öğretiminde drama yönteminin gerekliliği. Türklük Bilimi Araştırmaları, Sayı 27, Sayfa:503 – 519.
  • Özbay, M. (2003). Türkçe öğretiminde hedef- araç ilişkisinin ders kitabı örneğinde değerlendirilmesi. TÜBAR- XIII, 59-69.
  • San, İ.(1990). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt 23, Sayı 2, Sayfa 573 – 582, Ankara.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nihat Tunç

Erhan Akın 0000-0003-2372-9331

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tunç, N., & Akın, E. (2021). 8. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA DRAMA TEKNİKLERİNİN KULLANIMINA YÖNELİK BİR İNCELEME. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 64-80. https://doi.org/10.53586/susbid.930050

Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.