Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖRGÜTSEL ASiMiLASYON ÖLÇEĞi GELiŞTiRME: GEÇERLiK VE GÜVENiRLiK ÇALIŞMASI

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 1, 48 - 64, 30.06.2022
https://doi.org/10.53586/susbid.1024684

Öz

Bu çalışmanın amacı, Örgütsel Asimilasyon hakkında kavramsal bilgi vermenin yanı sıra bu alanda yapılacak çalışmalarda kullanılmak üzere geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Örgütsel asimilasyon, çalışanların örgütün normlarını öğrendikleri, kuruluş için bir değişiklik yapmaya çalışabileceklerini hissettikleri, örgüt ile bireysel üye arasında devam eden dinamik bir ilişkidir. Her işgören yeni bir örgütte göreve başladığında eski alışkanlıklarını, eski örgütün kültürünü ve eski meslektaşları ile ilişkilerini zihninde taşır. Bu durum bireyin yeni görev yerine alışma sürecini etkilemektedir. Örgütsel asimilasyon ise bireyin yeni kurumun kültürüne entegre olmasını sağlamaktadır. Öğretmenlerin gerek zorunlu nedenlerle gerekse isteğe bağlı olarak yer değişikliği yaptığı düşünüldüğünde, örgütsel asimilasyonun önemi daha da artmaktadır. 214 eğitimciden çevrimiçi form aracılığı ile toplanan veriler; SPSS 26.00 ve AMOS 26 programları aracılığı ile geçerlik ve güvenirlik analizine tabi tutulmuştur. Örgütsel Asimilasyon Ölçeği (ÖAÖ) maddelerinin Keşfedici Faktör Analizi’ne (KFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi’ne (DFA) uygun olduğu sonucuna; KMO değerinin .849 ve Barlett Küresellik Testi sonucu olarak anlamlı (χ²=2979.178, df = 435 p < .01) bulunmasıyla varılmıştır. Öncelikle yapılan KFA analizi sonucunda 30 maddeden oluşan ÖAÖ’nün yedi faktör altında kararlı bir yapı ortaya koyduğu ortaya çıkmıştır. ÖAÖ’nin faktörleri; “kabul görme”, “örgütsel uyum”, “sosyalleşme”, “uzmanlaşma”, “gönüllülük”, “değişime öncülük” ve “içselleştirme” şeklinde adlandırılmıştır. Ölçeğin tamamı toplam varyansın % 62.32’sini açıklarken Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı α = .89 olarak bulunmuştur. Yapılan birinci ve ikinci düzey DFA sonucunda, modelin uygunluğu ve faktörler ile maddeler arasında korelasyonun iyi düzeyde olduğu belirlenmiştir (χ2 =848.460; df=387; p<.01). Araştırma sonucunda Örgütsel Asimilasyon Ölçeğinin geliştirilmesi; geçerlik ve ÖAÖ ile alt boyutları arasındaki korelasyonların ve 30 maddeyi yedi boyutta tanımlayan modelin, kabul edilebilir ve ilgili çalışmalarda kullanılabilir olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Atteberry, A. Loeb, S. Ve Wyckoff, J. (2016). High rates of within-school Teacher reassignment and implicaitons for student achievement. Calder: Center for Analysis of Longitudinal Data in Education Research. Erişim Adresi: https://caldercenter.org/sites/default/files/CALDER%20Working%20Paper%20151.pdf
  • Aydın, M. (2018). Eğitim yönetimi. Ankara: Gazi Yayınevi.
  • Aydın, A. H. (2015). Yönetim Bilimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık A.Ş.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik. Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Byrne, B. M. (2016). Choosing structural equation modeling computer software: Snapshots of LISREL, EQS, AMOS, and Mplus. Routledge Press – Third Edition
  • DeVellis, R.F. (2016). Scale development: Theory and applications (4th edition). Thousand Oaks, California: Sage.
  • Duke, W., & Runyan, J. (2011). Collegiate Assimilation and Current Quality of High School Friendships.
  • Gailliard, B. M., Myers, K. K., & Seibold, D. R. (2010). Organizational Assimilation: A Multidimensional Reconceptualization and Measure. Management Communication Quarterly, 24(4), 552-578. https://doi.org/10.1177/0893318910374933
  • Güçlü, N. (2003). Örgüt kültürü. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 61-85.
  • İlğan, A. (2014). Öğrencinin akademik başarısını etkileyen öğretmen karakteristikleri. İ. Aydın ve K. Yılmaz (Editör) Prof. Dr. Haydar Taymaz armağan kitabı içinde. (s. 367-91). Ankara: Pegem Akademi.
  • Jablin, F. M. (2001). Organizational entry, assimilation, and disengagement/exit. The new handbook of organizational communication: Advances in theory, research, and methods, 732-818.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi- Kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara
  • Keeley, K. (2018). Communication for Organizational Assimilation (Doctoral dissertation).
  • Kramer, M. W. (2011). A Study of Voluntary Organizational Membership: The Assimilation Process in a Community Choir. Western Journal of Communication, 75(1), 52-74. https://doi.org/10.1080/10570314.2010.536962
  • Marczyk, G. R., DeMatteo, D., & Festinger, D. (2005). Essentials of research design and methodology. John Wiley & Sons.
  • Meyer, A. D., & Goes, J. B. (1988). Organizational Assimilation Of Innovations: A Multilevel Contextual Analysis. Academy of Management Journal, 31(4), 897-923. https://doi.org/10.2307/256344
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2021). 2020 yılı idare faaliyet raporu. Strateji Geliştirme Başkanlığı. Erişim Adresi: https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_03/03134336_2020_YYlY_Ydare_Faaliyet_Raporu.pdf
  • Miller, M. (2000). Inclusion and Assimilation: Including Change in the Workplace. https://doi.org/10.15760/etd.6424
  • Miller, V. D. (1996). An experimental study of newcomers’ information seeking behaviors during organizational entry. Communication Studies, 47(1-2), 1-24.
  • Modaff, D., Butler, J., & DeWine, S. (2012). Organizational Communication Foundations, Challenges, and Misunderstandings Fourth Edition. Erişim adresi: https://www.pearsonhighered.com/assets/preface/0/2/0/5/0205983707.pdf
  • Myers, K. K.; Oetzel, J. G. (2003). Exploring the dimensions of organizational assimilation: Creating and validating a measure. Communication Quarterly. 51 (4): 438–457.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74.
  • Sidelinger, R. (t.y.). To The Honors College Oakland University. 31.
  • Suhr, D. D. (2006). Exploratory or confirmatory factor analysis? Erişim adresi: https://support.sas.com/resources/papers/proceedings/proceedings/sugi31/200-31.pdf
  • Tracey, J. B., & Hinkin, T. R. (2008). Contextual factors and cost profiles associated with employee turnover. Cornell Hospital Quarterly, 49(1), 12-27
  • Waldeck J. H., & Myers, K. K. (2007). Organizational assimilation theory, research, and implications for multiple areas of the discipline: A state of the art review. Annals of the International Communication Association, 31(1), 322-367. Erişim adresi: :http://dx.doi.org/10.1080/23808985.2007.11679070
  • Waldeck, J. H., Seibold, D. R., & Flanagin, A. J. (2004). Organizational assimilation and communication technology use. Communication monographs, 71(2), 161-183.

DEVELOPMENT OF ORGANIZATIONAL ASSIMILATION SCALE: VALIDATION AND RELIABILITY STUDY

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 1, 48 - 64, 30.06.2022
https://doi.org/10.53586/susbid.1024684

Öz

The aim of this study is to provide conceptual knowledge by examining the literature about organizational assimilation and to develop a valid and reliable scale to be used in future studies in this field. Organizational assimilation is an ongoing and dynamic relationship between the organization and the individual member, in which employees learn the norms of the organization and feel that they can try to make a change for the organization. When every employee starts to work in a new organization, he or she carries in his mind his old habits, the culture of the previous organization worked and his relations with his former colleagues. This situation affects the process of getting used to the new job place of the individual. Organizational assimilation enables the individual to integrate into the culture of the new institution. The importance of organizational assimilation increases even more when it is considered that teachers change their places both for compulsory reasons and voluntarily. Data collected from 214 educators via online form; It was subjected to validity and reliability analysis through SPSS 26.00 and AMOS 26 programs. It was concluded that the Organizational Assimilation Scale (OAS) items were suitable for Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA); The KMO value was found to be .849 and significant (χ²=2979.178, df = 435 p < .01) as a result of the Barlett Test of Sphericity. EFA previously was performed and as a result of the analysis, it was seen that 30 items were gathered under seven factors. These factors were labeled as “acceptance”, “organizational harmony”, “socialization”, “specialization”, “volunteering”, “leading change” and “internalization” respectively. While the composite scale explained 62.32% of the total variance, the Cronbach Alpha reliability coefficient was found as α = .89. As a result of the first and second order CFA, it was determined that the model was fit and the correlation between factors and items was at a acceptable level (χ2 =848.460; df=387; p<.01). As a result of the research, the development of the Organizational Assimilation Scale; validity, correlations between OAS and its sub-dimensions, and the model describing 30 items in seven dimensions acceptable and usable in relevant studies.

Kaynakça

  • Atteberry, A. Loeb, S. Ve Wyckoff, J. (2016). High rates of within-school Teacher reassignment and implicaitons for student achievement. Calder: Center for Analysis of Longitudinal Data in Education Research. Erişim Adresi: https://caldercenter.org/sites/default/files/CALDER%20Working%20Paper%20151.pdf
  • Aydın, M. (2018). Eğitim yönetimi. Ankara: Gazi Yayınevi.
  • Aydın, A. H. (2015). Yönetim Bilimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık A.Ş.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik. Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Byrne, B. M. (2016). Choosing structural equation modeling computer software: Snapshots of LISREL, EQS, AMOS, and Mplus. Routledge Press – Third Edition
  • DeVellis, R.F. (2016). Scale development: Theory and applications (4th edition). Thousand Oaks, California: Sage.
  • Duke, W., & Runyan, J. (2011). Collegiate Assimilation and Current Quality of High School Friendships.
  • Gailliard, B. M., Myers, K. K., & Seibold, D. R. (2010). Organizational Assimilation: A Multidimensional Reconceptualization and Measure. Management Communication Quarterly, 24(4), 552-578. https://doi.org/10.1177/0893318910374933
  • Güçlü, N. (2003). Örgüt kültürü. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 61-85.
  • İlğan, A. (2014). Öğrencinin akademik başarısını etkileyen öğretmen karakteristikleri. İ. Aydın ve K. Yılmaz (Editör) Prof. Dr. Haydar Taymaz armağan kitabı içinde. (s. 367-91). Ankara: Pegem Akademi.
  • Jablin, F. M. (2001). Organizational entry, assimilation, and disengagement/exit. The new handbook of organizational communication: Advances in theory, research, and methods, 732-818.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi- Kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara
  • Keeley, K. (2018). Communication for Organizational Assimilation (Doctoral dissertation).
  • Kramer, M. W. (2011). A Study of Voluntary Organizational Membership: The Assimilation Process in a Community Choir. Western Journal of Communication, 75(1), 52-74. https://doi.org/10.1080/10570314.2010.536962
  • Marczyk, G. R., DeMatteo, D., & Festinger, D. (2005). Essentials of research design and methodology. John Wiley & Sons.
  • Meyer, A. D., & Goes, J. B. (1988). Organizational Assimilation Of Innovations: A Multilevel Contextual Analysis. Academy of Management Journal, 31(4), 897-923. https://doi.org/10.2307/256344
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2021). 2020 yılı idare faaliyet raporu. Strateji Geliştirme Başkanlığı. Erişim Adresi: https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_03/03134336_2020_YYlY_Ydare_Faaliyet_Raporu.pdf
  • Miller, M. (2000). Inclusion and Assimilation: Including Change in the Workplace. https://doi.org/10.15760/etd.6424
  • Miller, V. D. (1996). An experimental study of newcomers’ information seeking behaviors during organizational entry. Communication Studies, 47(1-2), 1-24.
  • Modaff, D., Butler, J., & DeWine, S. (2012). Organizational Communication Foundations, Challenges, and Misunderstandings Fourth Edition. Erişim adresi: https://www.pearsonhighered.com/assets/preface/0/2/0/5/0205983707.pdf
  • Myers, K. K.; Oetzel, J. G. (2003). Exploring the dimensions of organizational assimilation: Creating and validating a measure. Communication Quarterly. 51 (4): 438–457.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74.
  • Sidelinger, R. (t.y.). To The Honors College Oakland University. 31.
  • Suhr, D. D. (2006). Exploratory or confirmatory factor analysis? Erişim adresi: https://support.sas.com/resources/papers/proceedings/proceedings/sugi31/200-31.pdf
  • Tracey, J. B., & Hinkin, T. R. (2008). Contextual factors and cost profiles associated with employee turnover. Cornell Hospital Quarterly, 49(1), 12-27
  • Waldeck J. H., & Myers, K. K. (2007). Organizational assimilation theory, research, and implications for multiple areas of the discipline: A state of the art review. Annals of the International Communication Association, 31(1), 322-367. Erişim adresi: :http://dx.doi.org/10.1080/23808985.2007.11679070
  • Waldeck, J. H., Seibold, D. R., & Flanagin, A. J. (2004). Organizational assimilation and communication technology use. Communication monographs, 71(2), 161-183.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ümit Çağatay

Abdurrahman İlğan 0000-0002-2972-7727

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 16 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çağatay, Ü., & İlğan, A. (2022). ÖRGÜTSEL ASiMiLASYON ÖLÇEĞi GELiŞTiRME: GEÇERLiK VE GÜVENiRLiK ÇALIŞMASI. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 48-64. https://doi.org/10.53586/susbid.1024684

Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.