Kıtlık
olgusu, bireysel ve toplumsal davranışları açıklamada kullanılan önemli
kavramlardan bir tanesidir. Pazarlama alanında tüketici özellikleri ve durumsal
faktörler açısından kıtlık taktiklerinin etkililiğine yönelik birçok çalışma
yapılmıştır. Mevcut çalışmalarda genellikle kıtlık taktiklerinin satın alma
niyeti üzerindeki etkisi değerlendirilmiş, ancak bu taktiklerin tüketicilerin
fiili satın alma davranışını nasıl etkilediğine ilişkin yeterli çalışma
yapılmamıştır. Bu araştırmada, tüketicilerin satın alma davranışının değişik
kıtlık taktiklerinden nasıl etkilendiği ve bu etkileşimin katılımcıların biliş
ihtiyacı düzeyine göre nasıl değiştiği incelenmiştir. Bu çerçevede bir deneysel
tasarım hazırlanmış ve 360 kişilik bir örneklem rastgele üç ayrı gruba
bölünerek (kıtlık mesajı yok, miktar kıtlığı, zaman kıtlığı), her bir gruptaki
katılımcılar farklı kıtlık mesajlarına maruz bırakılmıştır. Her bir gruptaki
katılımcıların maruz kaldıkları kıtlık mesajlarına bağlı olarak satın alma
niyetlerinin ve satın alma davranışlarının nasıl etkilendiği analiz edilmiştir.
Araştırma bulgularına göre, miktar veya zaman kıtlığı mesajı içeren reklama
maruz kalan katılımcıların bu tür bir mesaja maruz kalmayanlara göre daha fazla
ürün satın aldığı görülmüştür. Buna ilaveten, miktar kıtlığı içeren mesajın,
zaman kıtlığı içeren mesaja göre satın alma davranışı üzerinde daha etkili
sonuçlar verdiği belirlenmiştir. Son olarak miktar kıtlığı taktiklerinin biliş
ihtiyacı yüksek olan kişilerde daha etkili olduğu tespit edilmiştir. Bu
bulgular ışığında gerek araştırmacılara gerekse pazarlama yöneticilerine
yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Kıtlık Taktikleri, Zaman kıtlığı, Miktar
kıtlığı, Satın alma davranışı, Pazarlama iletişimi.
Jel Sınıflandırması: M30,
M31, M37
Kıtlık Taktikleri Zaman kıtlığı Miktar kıtlığı Satın alma davranışı Pazarlama iletişimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 13 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 20 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.