In the global changing process, it is very important for the enterprises, to implement
strategies which make manufacturing and marketing functions- that are the primary functions
of the enterprises- efficient and to improve distinctive competencies in the context of their
resources in order to be the one who change the rules of competition rather than to be the one
who is depressed under the pressure of competition. It can be said that in the context of resource
based theory, the strategies of manufacturing and marketing will be effective on the superior performance of the business. In the context of the aim of the study, fisrtly, the changing
face of competition has been explained and the changing process of business structures
has been researched. Then the theorical knowledge of the resource-based theory has been
presented and finally the effects of the strategies of manufacturing and marketing on enterprise
performance have been examined in the light of this literature knowledge.
Resource Based Theory Manufacturing Strategy Marketing Strategy
Küresel dönüşüm sürecinde işletmelerin rekabet baskısı altında ezilen değil, rekabetin kurallarını değiştiren olmak için sahip oldukları kaynaklar bağlamında ayırtedici yeteneklerini geliştirmeleri ve birincil fonksiyonlarından olan üretim ve pazarlama fonksiyonlarını etkin kılacak stratejiler uygulamaları önem arz etmektedir. Kaynak temelli teori bağlamında üretim ve pazarlama stratejilerinin işletmelerin üstün performansında etkili olacağı söylenebilir. Çalışmanın amacı bağlamında öncelikle rekabetin değişen yüzü küreselleşme çerçevesinde açıklanmış ve işletme yapılarında meydana gelen dönüşüm süreci incelenmiştir. Ardından kaynak temelli teori kavramına ilişkin teorik bilgiler sunulmuş ve son olarak literatür bilgileri ışığında kaynak temelli teori bağlamında üretim ve pazarlama stratejilerinin işletme performansına etkisi incelenmiştir.
Diğer ID | JA99JH93MT |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2010 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 10 Sayı: 19 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.