The aim of this study is to determine the competition strategies implemented in the airline
companies in Turkey and to examine the effects of these strategies on the airline companies
and the airline sector. The competition strategies will be examined by considering the
profits and sales capacities of companies, the structure of the market, the market shares, and
the quality of the service. The method of the study is based on the analysis of the secondary
data. Academic articles related to the subject and reports published by the state institutions
and airline unions in this sector form the basic data sources of the study. The study shows that
competition strategies especially focus on gaining the cost leadership. In addition, as a result
of competition strategies followed, it is seen that the market has grown bigger, there have
been important changes in the shares of the companies in the market, the rate of company
merging has increased and the factors affecting the competition advantage have changed.
Bu çalışmanın amacı Türkiye’deki havayolu yolcu taşıma şirketlerinde uygulanan rekabet stratejilerini belirleyerek, bu stratejilerin havacılık sektörü ve havayolu şirketleri üzerindeki etkilerini incelemektir. Rekabet stratejilerinin etkileri; şirketlerin karlılıkları ve satış hacimleri, pazarın yapısı ve şirketlerin pazar payları, hizmet kalitesi, müşteri memnuniyeti, vb. ölçütler dikkate alınarak incelenecektir. Araştırma yöntemi ikincil verilerin analizine dayanmaktadır. Bu kapsamda konuya ilişkin yayınlanmış akademik makaleler, havacılık sektöründe şirketlerin oluşturduğu birlikler ve resmi kurumların yayınladıkları raporlar araştırma için temel veri kaynaklarını oluşturmaktadır. Araştırma, uygulanan rekabet stratejilerinin özellikle maliyet liderliği sağlama konusunda yoğunlaştığını ortaya koymaktadır. Ayrıca izlenen rekabet stratejileri sonucunda; pazarın büyüdüğü, pazar içerisindeki işletmelerin pazar paylarında ciddi değişiklikler olduğu, şirket birleşmelerinin arttığı, rekabet avantajına etki eden unsurların ve hizmet kalitesi boyutlarının değiştiği görülmektedir.
Diğer ID | JA83FV84MJ |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2009 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 9 Sayı: 17 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.