As in many areas, the level of education of individuals is a dominant factor in media
use. The messages that are emitted through the mass media are analyzed in the interpretation process under the influence of the education that individuals have received. Since the most
used means in this context are television and newspaper, the choosing process of these media
makes the determining role of the level of education evident. The newspaper can not emit
messages by a fictional integration as wide as television and is contingent to the text. By
using the advantage of visuality, television can address all sections of the society easily. This
constitutes a distinction between newspaper and television usage in the context of the educational
level.
This study has been conducted to demonstrate this distinction on the sample of Konya
and is showing that the level of education is an important factor in media usage. The influence
of educational level on media usage is a positive one with newspapers while there is a negative
influence with television. Also the topics of reader interest do not show a meaningful
difference by level of education with newspapers, while all television programs of interest
show a meaningful difference. This indicates that television audience and newspaper audience
differ meaningfully from each other in means of level of education.
Kişilerin sahip olduğu eğitim düzeyi, birçok konuda olduğu gibi medya kullanımında da başat bir etkendir. Kitle iletişim araçlarının vermiş olduğu iletiler, bireyler tarafından anlamlandırılma süreçlerinde, onların almış olduğu eğitimin etkisinde çözümlenir. Kişilerin bu anlamda en fazla yararlandığı araçların başında televizyon ve gazete geldiğinden, bu araçların tercihinde eğitim düzeyinin belirleyici rolü daha da belirginleşmektedir. Gazete, televizyon kadar geniş bir kurgusal bütünlemeyle ileti gönderemez ve yazıya mahkûmdur. Televizyon ise sahip olduğu görsellik avantajını kullanarak çok fazla çabayı gerekli kılmadan toplumun tüm kesimlerine hitap edebilir. Bu da eğitim düzeyi anlamında gazete ve televizyon kullanımını farklılaştırmaktadır. Bu farklılaşmayı ortaya koymak amacıyla Konya örnekleminde gerçekleştirilen araştırma sonuçları da göstermektedir ki, eğitim düzeyi medya kullanımında önemli bir etkendir. Eğitim düzeyinin medya kullanımı üzerindeki etkisi gazete kullanımında pozitif yönde iken televizyon kullanımında negatif bir yöndedir. Ayrıca, gazetede ilgilenilen konu başlıkları eğitim düzeyi açısından anlamlı bir farklılaşma göstermezken, televizyonda izlenen program türlerinin tümü eğitim düzeyi açısından anlamlı bir farklılaşma sergilemektedir. Bu da televizyonun hedef kitlesiyle gazetenin hedef kitlesinin birbirinden eğitim düzeyi anlamında bir farklılaşma içerisinde olduğunun göstergesidir.
Diğer ID | JA67PK76AM |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2009 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 9 Sayı: 17 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.