Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KALİTE YÖNETİM SİSTEMLERİNİN İŞ TATMİNİNE ETKİSİ: SANAYİ İŞLETMELERİ ARAŞTIRMASI

Yıl 2017, Cilt: 17 Sayı: 33, 30 - 45, 27.04.2017
https://doi.org/10.30976/susead.327642

Öz

Artan rekabet koşulları işletmelerin etkin bir kalite yönetim sistemine sahip olmalarını gerekli kılmaktadır. Kalite
yönetim sistemlerininbaşarılı bir şekilde uygulanması isebu sistemlere yönelik yüksek motivasyona sahip çalışanlar ile
mümkün olabilmektedir. Çalışanların iş tatmini düzeylerine kalite yönetim sistemlerinin etki düzeyinin araştırılmasının
yazında göz ardı edildiği gözlenmiştir. Dolayısıyla bu çalışmada kalite yönetim sistemlerinin çalışanların iş tatminine
etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ampirik bir araştırma niteliğinde olan bu çalışmada ileri sürülen hipotez Konya ve
Karaman illerinde yerleşik sanayi işletmelerinden 393 geçerli anket verilerine dayalı olarak test edilmiştir. Araştırmanın
dikkat çeken bulgusuna göre ISO 9001 Kalite Yönetim Sisteminin çalışanlar arasında iş tatmini bakımından diğer sistemlere
kıyasla fark yaratmadığı belirlenmiştir. Bu sonuca göre ISO 9001 Kalite Yönetim Sisteminin işletmelerde çalışanlar
tarafından artık bir rutin olarak algılandığı ve kendisinden beklenen etkiyi yaratmakta yetersiz kaldığı değerlendirmesi
yapılmıştır
  

Kaynakça

  • AKYÜZ, K. C., Koçak, S., Balaban, Y., Yıldırım, İ. ve Gedik, T. (2011). Çalışanların iş tatmin düzeylerinin incelenmesi (Muğla Orman Bölge Müdürlüğü örneği). Turkish Journal of Forestry| Türkiye Ormancılık Dergisi, 12(1), ss. 20-26.
  • ALTAŞ, S. S. ve Çekmecelioğlu, H. G. (2007). İş Tatmini, Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışının İş Performansı Üzerindeki Etkileri: Bir Araştırma. Öneri, 7(28), ss. 47-57.
  • ASLAN, T. (2007). Toplam Kalite Yönetimi: Kamu Alanında Uygulamaların Değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Projesi), Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilimdalı, Kahramanmaraş. .
  • BATMAZ, C. (2010). ISO / TS 16949 Otomotivde Kalite Yönetim Sisteminin Toplam Kalite Yönetimi Açısından İrdelenmesi ve Talaşlı İmalat Sanayisinde Bir Araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi ), Marmara Üniversitesi, Marmara Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü,İşletme Anabilim Dalı,Uluslararası Kalite Yönetimi Bilim Dalı İstanbul.
  • BUZLU, H. B. (2011). Kalite Yönetim Sistemleri. İzmir: Zeus Kitabevi.
  • ÇALIK, E. (2010). Türkiye'de Bilişim Teknolojileri Birimlerinde / Firmalarında Kullanılan Kalite Yönetim Sistemlerinin Firmalara Etkilerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek Lisans Tezi ), İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstiri Mühendisliği Anabilim Dalı İstanbul.
  • ÇAVLI, S. (2014a). Yüksek Öğretimde Kalite Uygulamalarının İş Tatminine Etkisinin Karşılaştırmalı Analizi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çağ Üniversitesi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Mersin.
  • ÇAVLI, S. (2014b). Yükseköğretimde Kalite Uygulamalarının İş Tatminine Etkisinin Karşılaştırmalı Bir Analizi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi ), Çağ Üniversitesi Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Yönetimi Anabilim Dalı Mersin
  • ÇEKMECELIOĞLU, H. G. (2005). Örgüt İkliminin İş Tatmini ve İşten Ayrılma Niyeti Üzerindeki Etkisi: Bir Araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), ss. 23-39.
  • EKER, A. (2012). Toplam Kalite Yönetim Uygulumalarının İş motivasyonuna Etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ), Gebze Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme anabilim Dalı Gebze.
  • GÜL, H., Karamanoğlu, E. O. ve Gökçe, H. (2008). İş Tatmini, Stres, Örgütsel Bağlılık, İşten Ayrılma Niyeti ve Performans Arasındaki İlişkiler: Sağlık Sektöründe Bir Uygulama. Akademik Bakış, 15, ss. 1-11.
  • GÜNEY, N. (2015a). Bilgi Yönetiminde Kalite Yönetim Sistemlerinin Rolü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi ), Beykent Üniversitesi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yönetim Bilişim Sistemleri Bilim Dalı İstanbul.
  • GÜNEY, N. (2015b). Bilgi Yönetiminin Kalite Yönetim Sistemindeki Rolü. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Beykent Üniversitesi, Beykent ÜniversitesiSosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • GÜRBÜZ, S. ve Şahin, F. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe – Yönetim – Analiz. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • HALIS, M. (2013). Toplam Kalite Yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • İŞCAN, Ö. F. ve Sayın, U. (2010). Örgütsel Adalet, İş Tatmini ve Örgütsel Güven Arasindaki İlişki. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(4).
  • KILIÇ, K. (2010). ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi Uygulamalarının Başarısında Kurum Kültürünün Rolü: Orman Genel Müdürlüğü Örneği. (Doktora Tezi), Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı, Sakarya.
  • KOÇ, H. ve Yazıcıoğlu, İ. (2011). Yöneticiye duyulan güven ile iş tatmini arasındaki ilişki: kamu ve özel sektör karşılaştırması.
  • MUMLU, G. (2008). Enerji Yönetim Sistemi ve Bir Sanayi Tesisinde Enerji yönetimi Uygulaması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi, Sakarya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makina Mühendisliği Anabilim Dalı, Enerji Bilim Dalı Sakarya.
  • ÖRÜCÜ, E., Yumuşak, S. ve Bozkır, Y. (2006). Kalite Yönetimi Çerçevesinde Bankalarda Çalışan Personelin İş Tatmini ve İş Tatminini Etkileyen Faktörlerin incelenmesine Yönelik Bir Araştırma.
  • ÖZCAN, Ö. F. ve Timuroğlu, M. K. (2007). Örgüt Kültürünün İş Tatmini Üzerindeki Etkisi ve Bir Uygulama Atattürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(1).
  • ÖZDEMIR, A. (2014). Kalite Güvence ve Standartlar. Ankara: Yason Yayıncılık.
  • SADIKOĞLU, F. (2010a). Kalite Yönetim Sistemlerinin Çalışanlar Açısından Değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ananbilim Dalı, İstanbul.
  • SADIKOĞLU, F. (2010b). Kalite Yönetim Sistemlerinin Çalışanlar Açısından Değerlendirilmesi ve Bir Uygulama. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi ), Marmara Üniversitesi Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Uluslararası Kalite Yönetim Bilim Dalı İstanbul.
  • SERTKAYA, E. (2011a). Kalite Yönetim Sistemleri Çerçevesinde Çalışan Gıda Mühendislerinin İş Tatmini. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi ), İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği Anabilim Dalı, İstanbul.
  • SERTKAYA, E. (2011b). Kalite Yönetim Sistemleri Çerçevesinde Çalışan Gıda Mühendislerinin İş Tatmini. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği Anabilim Dalı, İstanbul.
  • ŞIMŞEK, M. (2004). Toplam Kalite Yönetimi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • TEKIN, M. (2011). Toplam Kalite Yönetimi. Konya: Dizgi Yayıncılık.
  • TURGUT, A. (1995). Toplam Kalite Yönetim Anlayışı ve Kalite Yönetiminin Kalite Mliyetlerine Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkiler Anabilim Dalı İstanbul.
  • TUTAR, H. (2007). Erzurum’da Devlet ve Özel Hastanelerde Çalışan Sağlık Personelinin İşlem Adaleti, İş Tatmini ve Duygusal Bağlılık Durumlarının İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(3).
  • URLU, F. (2010). İş Tatmini Unsurları: Sakarya Üniversitesi Araştırma Görevlileri Örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ), Sakarya Üniveritesi Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi ve Ensdüstri İlişkileri Anabilim Dalı Sakarya
  • ÜNGÜREN, E., Cengiz, F. ve Algür, S. (2009). İş Tatmini ve Örgütsel Çatışma Yönetimi Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi: Konaklama İşletmeleri Üzerinde Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), ss. 36-56.
  • YALDIZ, A. ve Çetinkaya, A. Ş. (2015). Kadın Girişimcilerin İş Tatminine Yönelik Amprik Bir Çalışma: Mersin ve Konya Karşılaştırması. In G. Ağrıdağ (Ed.), Türkiye’de ve Dünyada Kadın Araştırmaları Kitabı (pp. 23-27). Çukurova Üniversitesi Basımevi, Adana: Çukurova Üniversitesi (Ç.Ü.) Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi (KADAUM) Müdürlüğü.
  • YELBOĞA, A. (2009). Validity and Reliability of the Turkish Version of the Job Satisfaction Survey (JSS). World Applied Sciences Journal, 6(8), ss. 1066-1072.
  • YILMAZ, M. (2003). Kalite Yönetim Sistemlerinin Evrimi ve Toplam Kalite Yönetiminin Banknot Matbaası Genel Müdürlüğünde Uygulanabilirliği. (Uzmanlık Yeterlilik Tezi), T.C. Merkez Bankası Piyasalar Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • YOĞUN, S. (2014). Çalışanlarda Motivasyon ve İş Tatmini. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ), Beykent Üniversitesi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı İstanbul.
  • YÖRÜK, S. (2014a). Kalite Yönetim Sistemi Kurulumu ve Nakliyat Firmasında Uygulama Deneyimi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ), Maltepe Üniversitesi, Maltepe Ünivetsitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uluslararası Ticaret ve Lojistik Yönetimi Anabilim Dalı İstanbul.
  • YÖRÜK, S. (2014b). Kalite Yönetim Sistemlerinin Kurulumu ve Nakliye Firmasında Uygulama Deneyimi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi ), Maltepe Üniversitesi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uluslararası Ticaret ve Lojistik Yönetimi Anabilim Dalı İstanbul.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ali Şükrü Çetinkaya

Nurgül Ortaöner Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2017
Gönderilme Tarihi 10 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 17 Sayı: 33

Kaynak Göster

APA Çetinkaya, A. Ş., & Ortaöner, N. (2017). KALİTE YÖNETİM SİSTEMLERİNİN İŞ TATMİNİNE ETKİSİ: SANAYİ İŞLETMELERİ ARAŞTIRMASI. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 17(33), 30-45. https://doi.org/10.30976/susead.327642

21126