Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI SÖZLEŞMELİ ÖĞRETMENLİK UYGULAMASININ KAMU POLİTİKASI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2019, Cilt: 19 Sayı: 37, 26 - 48, 30.04.2019
https://doi.org/10.30976/susead.523407

Öz

Türk
kamu yönetiminde eğitim alanında kamu politikaları, etkisi ve kapsamı açısından
büyük önem taşımaktadır. Eğitimin, paydaşları göz önüne alındığında, ülkenin
bütününü ilgilendiren, bugünü olduğu kadar geleceği de içine alan bir niteliği
bulunmaktadır. Bu nedenledir ki eğitim, ülkenin geleceğine ilişkin kararlar
verecek olan nesillerin yetiştirilmesi bakımından önemlidir. Önemi
doğrultusunda da eğitimin kalitesini artırmak amacına yönelik olarak zaman
zaman uygulanan politikalar üzerinde köklü değişikliklere gidilmekte ya da
mevcut politikalar tümden kaldırılarak yerine yenileri getirilmektedir. Bu yola
başvurulmasının nedenleri arasında ise ortaya konulan politikalarla eğitimin
niteliği ve kalitesinde arzulanan sonuçlara ulaşılamaması başta gelmektedir. Milli
Eğitim Bakanlığında eğitim politikalarının özellikle insan kaynakları boyutunda
sıkça değiştiği gözlenmektedir. Bu değişikliklerin ülke çapında geniş boyutlu
etkileri bulunmakta gerek sivil toplum kuruluşları gerekse medya tarafından sık
sık gündeme getirilmektedir. Son yıllarda uygulamaya konulan bu politikalardan sözleşmeli
öğretmenlik uygulaması ülke gündeminde önemli yer tutan ve
çeşitli taraflarca meşruiyeti
üzerinde uzun süreli tartışmalara neden olan politikalardan biridir. Bu
çalışmada; kamu politikası, kamu politikası analizi, kamu politikası sürecinin
kavramsal boyutları açıklanmakta ve Milli Eğitim Bakanlığında sözleşmeli öğretmenlik
uygulanmasına ilişkin süreçler ele alınmaktadır. Ardından sözleşmeli öğretmen
istihdamı politikası süreç modeline göre analiz edilmek suretiyle kamu
politikası analizi bağlamında sözleşmeli öğretmenlik uygulamasının Türkiye’nin eğitim
alanında getirdiği yenilikleri, etkilerini ve önemini ortaya çıkarmak
amaçlanmış, bu doğrultuda eleştiri ve öneriler sunulmuştur.

Anahtar
Kelimeler: 
Kamu Politikası, Kamu Politikası
Analizi, Kamu Politikası Süreci, Sözleşmeli Öğretmenlik, Milli Eğitim
Bakanlığı.

Jel Kodları: I 28



Kaynakça

  • Akdoğan, A. A. (2011), Türkiye’de Kamu Politikası Disiplinin Tarihsel İzleri. Filiz Kartal (Ed.), Türkiye’de Kamu Yönetimi ve Kamu Politikaları (75-98). Ankara: Türkiye ve Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları.
  • Anderson, J., E.(2015). Public Policymaking, Cengage Learning. Eight Edition, USA.
  • Arap İ., Erat V. (2015). Bir Kamu Politikasının Analizi: Türkiye’de Geçici Köy Koruculuğu. Mülkiye Dergisi, 39 (4), 73-108.
  • Babaoğlu, C. (2017). Kamu Politikası Analizine Yönelik Kavramsal ve Kuramsal Bir Çerçeve. Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt: 15, Sayı: 30, ss. : 511-532.
  • Birkland, T.A. (2011). An Introduction To The Policy Process: Theories, Concepts and Models of Public Policy Making (3. bs.). New York: M.E. Sharpe Inc.s.8-9.
  • Cooper, P., J., Brady, L., P, Hardeman, O., Hyde, A., Naff, K.,C., Steven, J., O., White, H. (1998). Public Administration for the Twenty-First Century. Orlando: Harcourt &Brace.
  • Çam, E. (1975). Siyaset Bilimine Giriş. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları.
  • Çevik, H. H. (2003). Modern Devlette Kamu Politikası Oluşturma: Kavramlar, Aktörler, Karar Verme, Kamu Politikası Süreci ve Türkiye Analizi. Asım Balcı (ed.) Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar (içinde). (141-142). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Çevik, H.H. (2012). Kamu Yönetimi: Kavramlar-Sorunlar-Tartışmalar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Çorbacıoğlu, S. (2008). Kamu Politikası Analizinde Görünmez Üniversite: Altı Bilim Adamı Arasındaki Bilişsel ve Sosyal Ağ. Amme İdaresi Dergisi, 41(4): 23-48.
  • Demir, F. (2011). Kamu Politikası ve Politika Çalışmalarının Teorik Çerçevesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30: 107-120.
  • Devlet Memurları Kanunu (DMK) (1965). Erişim Tarihi: 25 Ocak 2019, http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.657.pdf.
  • Dror, Y. (1983). Public Policymaking Reexamined. New Jersey: Transaction Publishers.
  • Dye, T.R. (2014). Understanding Public Policy (14. Edition.). New Jersey: Prentice-Hall Inc.
  • EBS. (2019). Sözleşmeli Öğretmenlik kaldırılmalıdır, Erişim Tarihi: 02 Ocak 2019. http://www.ebs.org.tr/basin-aciklamalari,
  • Fischer F (1995). Evaluation Public Policy. Chicago: Nelson-Hall.
  • Fitz, J., Haplin, D., Power, S. (1994). Implementation research and education policy: Practice and prospects, British Journal of Educational Studies, 42, England, s. 53-69.
  • Gül, H. (2015). Kamu Politikaları Analizi, Yöntemleri ve Teknikleri. Yasama Dergisi, 29 (1): 5-31.
  • Heclo, H. H. (1972). Review Article: Policy Analysis, British Journal of Political Science, 2, pp.84.
  • Hill, J. M. (2005). The Public Policy Process. Pearson Longman.
  • Howlett, M., Ramesh, M. ve Perl, A. (2009), Studying Public Policy,(3rd Edition), Oxford: Oxford University Press.
  • Kalyon, L. (2012). Cumhuriyet Dönemi Savunma Politikaları. Yayınlanmamış Doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Kraft, M., E., Furlong, S.,R. (2010). Public Policy. (3rd. Edition), Washington: CQ Press.
  • Kraft, M., E., Furlong, S.,R. (2013). Public Policy: Politics, Analysis, and Alternatives. (4th Edition). Los Angeles: Sage Publications.
  • Kulaç, O., Çalhan, H. S. (2013). Bir Kamu Politikası Süreci Analizi: Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurulu Yurtdışı Lisansüstü Bursları, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl 5, Sayı 10.
  • MEB (1993). Öğretim Yükünün Analizi. Erişim Tarihi: 25 Ocak 2019. https://www.meb.gov.tr/earged/earged/ogretim_yuku_analizi.pdf.
  • MEB. (2010). Öğretmenlik İçin Başvuru ve Görevlendirme Kılavuzu. Erişim Tarihi: 25 Ocak 2019. MEB Personel Genel Müdürlüğü. Ankara. http://personel.meb.gov.tr/kilavuz/%C3%96%C4%9Fretmenlik%20%C4%B0%C3%A7in%20Ba%C5%9Fvuru%20ve%20Atama%20K%C4%B1lavuzu%20_A%C4%9Fustos%202010_.pdf.
  • Michael H., Ramesh, M., Perl, A. (2009). Studying Public Policy: Policy Cycles & Policy Subsystems (3th Ed.) Oxford: Oxford University Press.
  • Mintrom, M. (2012). Contemporary Policy Analysis. New York: Oxford University Press.
  • Nagel, S. S. (2002). Handbook of Public Policy Evaluation, Sage Publications,Thousand Oaks, DOI: http://dx.doi.org/10.4135/9781412973533.d29, Chapter 20, s. 132- 144.
  • Parsons, W. (2001). Public Policy. Cheltenha: Edward Elgar Publishing.
  • Patton, C.,V., Sawicki, D.S. (1993). Basic Methods of Policy Analysis and Plannin. NJ Prentice Hall, Englewood Cliffs.
  • Resmi Gazete (2016). Sözleşmeli Öğretmen İstihdamına İlişkin Yönetmelik, S: 29790, T: 3.08.2016.
  • Sato, H. (1999). The Advocacy Coalition Framework and the Policy Process Analysis: The Case of Smoking Control in Japan. Policy Studies Journal, 27 (1), 28-44.
  • Savaş, V. (1986). Politik İktisat. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Smith, K. B., Larimer, C. W. (2009). The Public Policy Theory Primer. Boulder: Westview Press.
  • Usta, A. (2013). Kamu Politikaları Analizine Kuramsal Bir Bakış, Yasama Dergisi, 24 (2): 78-102.
  • Yıldız, M., Sobacı, M. Z. (2013). Kamu Politikası: Kuram ve Uygulama, Ankara: Adres Yayınları.
  • Young, O. R. (2006). Choosing Governance Systems: A Plea For Comparative Research. (844-857). in Moran, M., Rein, M., R. E. Goodin (der). The Oxford Handbook of Public Policy. Oxford University Press.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sinan Gürcüoğlu 0000-0003-1000-4761

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 6 Şubat 2019
Kabul Tarihi 30 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Gürcüoğlu, S. (2019). MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI SÖZLEŞMELİ ÖĞRETMENLİK UYGULAMASININ KAMU POLİTİKASI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 19(37), 26-48. https://doi.org/10.30976/susead.523407

21126