Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL’İN MERMER BEŞİK ADLI SENARYOSU ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2021, , 285 - 298, 30.04.2021
https://doi.org/10.21563/sutad.984785

Öz

Türk edebiyatında çeşitli eserleriyle kendilerine önemli bir yer edinmiş kimi şairlerin/yazarların külliyatlarında geri planda kalan, unutulan eserler olduğu bilinen bir gerçektir. Bu isimlerden birisi de şair kimliğiyle ön planda olmasının yanı sıra tiyatro ve roman türlerinde de eser veren Faruk Nafiz Çamlıbel’dir. Sanatçı, bu eserlerinin yanında Mermer Beşik adlı bir senaryo da kaleme almıştır. Çamlıbel’in günümüzde basılı eserleri arasında yer almayan bu eserine bugüne kadar sadece bir akademik çalışmada değinilmiştir. Aynı zamanda Türk edebiyatında edebiyat-sinema ilişkisi üzerine yapılan araştırmalar ve senaryo metinlerinin edebî olarak incelendiği çalışmalar oldukça azdır.
Bu noktada senaryo metinlerinin edebiyat bilimi açısından tür olarak nasıl sınıflandırılacağı da üzerinde durulması, tartışılması gereken bir husustur. Makalemizde bu doğrultuda Faruk Nafiz Çamlıbel’in Mermer Beşik adlı bu senaryosunu yapı ve içerik özellikleri bakımından inceleyerek yazar üzerine yapılan akademik çalışmaların yanı sıra senaryo metinlerinin bir edebî eser olarak değerlendirildiği çalışmalara katkı sunmaya çalışacağız.

Kaynakça

  • Aslanyürek, S. (2004). Senaryo kuramı. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Aytaç, G. (2016). Genel edebiyat bilimi. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bulut, H. H. (1991). Faruk Nafiz Çamlıbel’in hayatı ve eserleri. (Doktora tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çamlıbel, F. N. (t.y.), Mermer Beşik. (Yayımlanmamış daktilo metin).
  • Çetin, C. (2019). Necip Fazıl Kısakürek’in senaryo romanları üzerine bir inceleme. (Yüksek lisans tezi). Bartın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bartın.
  • Demir, F. (2018). Necip Fazıl Kısakürek’in hikâye ve romanları. Ankara: Semih Eğitim Kültür Yayınları.
  • Dicle, E. (2020). Ben yüz çiçekten yanayım… Nâzım Hikmet tiyatrosunda yenidenyazım odağında metinler, türler, söylemler. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Necatigil, B. (1978). Edebiyatımızda isimler sözlüğü. İstanbul: Varlık Yayınevi.
  • Önen Dede, E. E. (2019). Çamlıbel, Faruk Nafiz. Türk edebiyatı isimler sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/camlibel-faruk-nafiz Erişim tarihi 01.08.2020.
  • Özakman, T. (2014). Oyun ve senaryo yazma tekniği. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Özcan, E. (1993). Faruk Nafiz Çamlıbel hayatı ve eserleri. (Doktora tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Özdemir, N. (2012). Medya kültür ve edebiyat. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Öztürk, Y. (2017). Memleket mektep meclis arasında bir hayat Faruk Nafiz Çamlıbel. Ankara: Ebabil Yayınları.
  • Soydaş, H. (2013). Faruk Nafiz Çamlıbel bibliyografyası. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 50, 243-260. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/31760
  • Şen, C. (2017a). Körlüğü zedelemek: Necip Fazıl Kısakürek tiyatrosu üzerine bir inceleme. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Şen, C. (2017b). Edebî bir tür olarak tiyatroda anlatıcı meselesi. Bartın Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 2(2), 19-39. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/395239
  • Şener, S. (1971). Çağdaş Türk tiyatrosunda ahlâk, ekonomi, kültür sorunları (1923-1970). Ankara: Ankara Üniversitesi DTCF Yayınları.
  • Şener, S. (2011). Yaşamın kırılma noktasında dram sanatı. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Tuncay, M. (2010). Sahneye bakmak I - tiyatronun temel kavramlarına bakış. İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları.
  • Yüksel, A. (2017). William Shakespeare - yüzyılların sahne büyücüsü. İstanbul: Habitus Yayıncılık.

AN EXAMINATION ON FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL’S SCENARIO NAMED MERMER BEŞİK

Yıl 2021, , 285 - 298, 30.04.2021
https://doi.org/10.21563/sutad.984785

Öz

It is a known fact that some of the poets/writers, who have gained an important place through their various works in Turkish literature, also have some forgotten works that remain in the background. One of these names was Faruk Nafiz Çamlıbel, who, in addition to being at the forefront with his works of poetry, also published some works in theatre and novel genres. Apart from these works, Faruk Nafiz Çamlıbel also wrote a scenario called the Mermer Beşik (Marble Cradle). This work of Çamlıbel, which is not included among his currently published works, has been mentioned in only one academic study so far. At the same time, there are a limited number of studies on the relationship between literature and cinema and literary reviews of scenario texts in Turkish literature.
At this point, how to classify the scenario texts as genres in terms of literature science is another matter that should be focused on and discussed.
In this article, we will examine the scenario titled the Mermer Beşik by Faruk Nafiz Çamlıbel in terms of structure and content features, and we will try to contribute to the academic studies, in which the scenario texts are evaluated as literary works, as well as the studies carried on the author.

Kaynakça

  • Aslanyürek, S. (2004). Senaryo kuramı. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Aytaç, G. (2016). Genel edebiyat bilimi. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bulut, H. H. (1991). Faruk Nafiz Çamlıbel’in hayatı ve eserleri. (Doktora tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çamlıbel, F. N. (t.y.), Mermer Beşik. (Yayımlanmamış daktilo metin).
  • Çetin, C. (2019). Necip Fazıl Kısakürek’in senaryo romanları üzerine bir inceleme. (Yüksek lisans tezi). Bartın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bartın.
  • Demir, F. (2018). Necip Fazıl Kısakürek’in hikâye ve romanları. Ankara: Semih Eğitim Kültür Yayınları.
  • Dicle, E. (2020). Ben yüz çiçekten yanayım… Nâzım Hikmet tiyatrosunda yenidenyazım odağında metinler, türler, söylemler. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Necatigil, B. (1978). Edebiyatımızda isimler sözlüğü. İstanbul: Varlık Yayınevi.
  • Önen Dede, E. E. (2019). Çamlıbel, Faruk Nafiz. Türk edebiyatı isimler sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/camlibel-faruk-nafiz Erişim tarihi 01.08.2020.
  • Özakman, T. (2014). Oyun ve senaryo yazma tekniği. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Özcan, E. (1993). Faruk Nafiz Çamlıbel hayatı ve eserleri. (Doktora tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Özdemir, N. (2012). Medya kültür ve edebiyat. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Öztürk, Y. (2017). Memleket mektep meclis arasında bir hayat Faruk Nafiz Çamlıbel. Ankara: Ebabil Yayınları.
  • Soydaş, H. (2013). Faruk Nafiz Çamlıbel bibliyografyası. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 50, 243-260. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/31760
  • Şen, C. (2017a). Körlüğü zedelemek: Necip Fazıl Kısakürek tiyatrosu üzerine bir inceleme. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Şen, C. (2017b). Edebî bir tür olarak tiyatroda anlatıcı meselesi. Bartın Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 2(2), 19-39. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/395239
  • Şener, S. (1971). Çağdaş Türk tiyatrosunda ahlâk, ekonomi, kültür sorunları (1923-1970). Ankara: Ankara Üniversitesi DTCF Yayınları.
  • Şener, S. (2011). Yaşamın kırılma noktasında dram sanatı. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Tuncay, M. (2010). Sahneye bakmak I - tiyatronun temel kavramlarına bakış. İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları.
  • Yüksel, A. (2017). William Shakespeare - yüzyılların sahne büyücüsü. İstanbul: Habitus Yayıncılık.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Can Şen 0000-0001-7449-5112

Şeyma Şahinkaya Bu kişi benim 0000-0001-7517-8768

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Şen, C., & Şahinkaya, Ş. (2021). FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL’İN MERMER BEŞİK ADLI SENARYOSU ÜZERİNE BİR İNCELEME. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi(51), 285-298. https://doi.org/10.21563/sutad.984785

Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.