Sağlık hizmetlerinde zamanında ve kaliteli hizmet sunumu önemlidir. Hizmetlerin karmaşık yapısı, zamanında ve kaliteli hizmet sunum amacı kurum yöneticilerin maliyet kontrolünü güçleştiren önemli faktörlerdendir. Bu sebeplerden dolayı sağlık kurumları yöneticileri maliyet kontrolü için farklı yöntemlerden faydalanmaktadırlar. Çalışma Türkiye’de ağız ve diş sağlığı alanında hizmet veren kamuya ait Ağız ve Diş Sağlığı Merkezlerinin (ADSM) etkinlik düzeylerini ölçerek hedef kaynak sayılarını belirlemeye yöneliktir. Böylece yöneticilere maliyet kontrolü açısından katkı sunmayı amaçlamıştır. Çalışma kapsamında 132 ADSM’nin etkinliğini belirlemek için Veri Zarflama Analizi (VZA) tekniğinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda 34 ADSM’nin etkin olduğu, 98 ADSM’nin ise kaynaklarını etkin olarak kullanılamadığı tespit edilmiştir. Tüm ADSM’lerin etkinlik değeri ortalama %85,1, etkin olmayan ADSM’lerin etkinlik oranı ise ortalama %80 olarak bulunmuştur. Verimlilik açısından sağlık kurumları arz ile talebin bir birini desteklediği ve paralel ilerlediği bir yapı olduğu anlaşılmaktadır. Muhtemel talebin ortaya çıkmasını (rutin sağlık bakım ihtiyacı ve alışkanlığı kazandırmak gibi) ve arzın belirli bir yetkinlik sayısına ulaşmasını sağlamakta yine ortaya konulacak bir sağlık politikasının neticesi olacaktır.
Timely and quality service delivery is important in health services. The complex nature of services, the purpose of providing timely and high quality services, is among the essential factors that make it difficult for corporate managers to control costs. For these reasons, managers of health institutions benefit from different methods for cost control. The study aims to determine the target resource numbers by measuring the efficiency levels of the public Oral and Dental Health Centers (ODHC) serving in the field of oral and dental health in Turkey. Thus, it aimed to contribute to the managers in terms of cost control. Data Envelopment Analysis (DEA) technique was used to determine the effectiveness of 132 ADSMs within the scope of the study. As a result of the research, it was determined that 34 ADSMs were effective and 98 ADSMs could not use their resources effectively. The average effectiveness of all ADSMs was 85.1%, and the average efficiency rate of ineffective ADSMs was 80%. In terms of efficiency, it is understood that health institutions are a structure where supply and demand support each other and progress in parallel. It will be the result of a health policy that will be put forward in ensuring that the possible demand rises (such as gaining routine health care needs and habits) and that the supply reaches a certain number of competencies.
Data Envelopment Analysis Public hospital Hospital efficiency
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |